szerző:
hvg.hu/MTI
Tetszett a cikk?

A Hamisítás Elleni Nemzeti Testület felmérése szerint egyre többen gondolják úgy, hogy az egyes termékek hamisítása veszélyes, de még mindig akadnak olyanok, akik anyagi okokból inkább a jóval olcsóbb hamisítványt választják, mint az eredetit.

Az emberek hamisításhoz való hozzáállását vizsgálta legújabb felmérésében a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT). A szervezet arra jutott, hogy tavaly óta jelentősen, 8 százalékponttal nőtt azoknak az aránya, akik szerint a hamisítás veszélyes, és csak a megkérdezettek egyötöde látja úgy, hogy az utánzatok árusítása és megvétele semmilyen kárt nem okoz.

A felmérés szerint egy év alatt 5 százalékponttal, 56 százalékra nőtt azoknak az aránya, akik szerint a hamisítás miatt munkahelyek szűnnek meg. Mindeközben a tavalyihoz képest nem változott azoknak az aránya, akik bevallották, hogy az elmúlt egy évben vásároltak valamilyen hamisított terméket – a válaszadók 14 százaléka ismerte be, hogy elcsábult. A vásárlók általában anyagi okok miatt választják az utánzatot: a hamisítvány ugyanis mindig jóval olcsóbb, mint a sok esetben borsos árú eredeti termék.

A megkérdezettek 83 százaléka egyáltalán nem vásárolna hamis terméket, ami nagyjából megegyezik az elmúlt négy évben kapott eredményekkel. A kutatás szerint a magyarok szigorúan ítélik meg a hamis termékek árusítását, mivel közel kétharmaduk bűncselekménynek tartja ezek eladását, 29 százalékuk pedig a fogyasztót is felelősségre vonná. 65 százalék a jelenleginél szigorúbban büntetné a hamisítókat, további 71 százalék pedig fontosnak tartaná a mostaninál gyakoribb és hatékonyabb ellenőrzést.

Nemrég mi is írtunk arról, hogy a hamisítók évente mintegy 290 milliárd forintos kárt okoznak Magyarországnak – ez alapján körülbelül 9900 magyar munkahely jöhetne létre, ha nem volna hamisítás.

A hamisított termékeket általában az internetről lehet beszerezni, de míg korábban inkább ruhamárkák jelzéseit koppintották a bevállalós gyártók, addig most már inkább műszaki cikkekben utaznak – így születhetett meg például a Shaasuivg nevű márka, amelynek emblémája (nyilván nem véletlenül) megszólalásig hasonlít a Samsungéhoz, viszont termékeik minősége jóval gyengébb, így az árai is jóval alacsonyabbak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!