szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Úgy tűnik, visszatérőben vannak a jó kis kilencvenes évek, amikor virágkorukat élték az olyan kamu márkák, mint az Adios vagy a Hike. Csak ezúttal inkább az elektronikai eszközök hódítanak, és az interneten támad a hamisítvány.

Bő három éve már, hogy bejárta a magyar internetet egy apróhirdetés, amiben SNSV laptopot árult a tulajdonosa. Pontosabban leptopot. Ha a márka nem hangzik ismerősen, a hiba nem az ön készülékében van. Az eladón kívül valószínűleg nem is ismerte senki más, egészen addig, amíg meg nem osztotta a hirdetést – utána viszont neki is leesett, hogy az általa kínált márka valójában Asus.

Akkor mindenki nevetett a dolgon, és valószínűleg így lett volna ez akkor is, ha egy cég esetleg előáll, hogy a hírverést meglovagolva ők bizony SNSV laptopot akarnak gyártani. Van azonban a világnak olyan része, ahol nem ennyire ijedősek a cégek. Vagy fogalmazzunk úgy: bevállalósak.

Kínában nemrég tűnt fel egy új márka a színen, ami nemes egyszerűséggel a SHAASUIVG nevet viseli. Nem ismerős? Nem meglepő. Viszont ha megnézi, hogy a cégnek milyen a logója, rögtön beugrik, miért is ez az elnevezés, és mire is ment ki a játék.

Igen, jól látja, a cég valóban a SAMSUNG márkajelzésének legfontosabb elemeit másolta le, és a betűket sem véletlenül választotta meg így. És ha mindez nem lenne elég, a cég 55 colos 4K-s televíziót kínál eladásra – 57 dollárért, ami nagyjából 16 ezer forintnak felel meg. Csak összehasonlításként: a magyar piacon még a legolcsóbb, ilyen paraméterekkel rendelkező Samsung TV is 11x többe kerül, mint a kínai változata.

A SHAASUIVG létezése egyáltalán nem egyedi, és nem is feltétlenül új jelenség. Aki járt a 90-es években kínai piacon vagy karácsonyi vásárban, annak ismerős lehet, hogy a különböző világmárkák márkajelzéseihez megszólalásig hasonlító logókkal, azok termékeinél azonban – fogalmazzunk úgy – jóval szerényebb minőségű termékeket kínálnak eladásra. Elég csak az Adidosra vagy épp a Hike-ra, mint az Adidas vagy a Nike "olcsóbb" megfelelőjére gondolni. A SHAASUIVG alapján úgy tűnik, visszatért a kilencvenes évek. Vagy épp el sem tűnt.

A Quartz beszámolója szerint a termék a Pinduodu nevű webshopból származik, ami hemzseg a hamisított áruktól – a Samsung-koppincs televízió mellett árulnak például Phelipos borotvát. Vivo telefon helyett pedig Vivit. Ezen elsőre akár nevethetnénk is, csakhogy a webshopban élelmiszereket és gyerekeknek készült termékeket is árulnak, ami jóval nagyobb biztonsági kockázattal jár, mint hogy egy kamutévét be lehet-e kapcsolni.

©

A Pinduodu három hete jelent meg az amerikai tőzsdén, mintegy 23 milliárd dollár értékű cégként. A hamisított árukat kínáló webshop értéke azonban a termékek minősége ellenére is 30 milliárd dollárra ugrott az első kereskedési nap után.

Ennek ellenére a cég körül nincs csend és béke. Olyannyira nincs, hogy nemrég egy szintén kínai cég, a Skyworth követelte tőlük, hogy szedjék le a hamisított Skyworth termékeket a webshopjukból. Július közepén pedig az amerikai pelenkagyártó vállalat, a Daddy’s Choice perelte be őket védjegybirtoklásért.

A Pinduoduo ugyanakkor azt állítja, ők mindent megtesznek azért, hogy ne legyenek hamis termékek a webáruházban. Ha például egy termék bizonyítottan hamisítvány, 10-szeres árat kell visszatérítenie a vevőnek.

Persze a Samsung vagy a Philips esetében meglehetősen egyértelmű, hogy őket akarták másolni a hamisítvány gyártói, a kínai márkák esetében azonban ez már sokkal nehezebben kiszúrható. Előfordult ugyanis, hogy a kínai nyelven leírt szóban az egyik karaktert egy alternatív karakterre cserélték. Ezt (維) használták az eredeti (维) karakter helyett.

©

A webshop ellen időközben egy másik frontos is megindult az elszámoltatás. A piacszabályozásért felelős amerikai szervezet felszólította a sanghaji hatóságok, hogy vizsgálják ki a Pinduoduo működését – írja a Bloomberg.

Kérdés, mennyire folytatnak szélmalomharcot a hatóságok. Hasonló esetre ugyanakkor már korábban is sor került, januárban például az Alibaba által tulajdonolt Taobaót perelték be a hamisítványok forgalmazása miatt.

A magunk részéről csak azt tudjuk tanácsolni, hogy ha valaki internetről, esetleg Kínából rendel valamit, rendelés előtt alaposan nézze meg, hogy pontosan milyen terméket készül megvásárolni. A hamisítók valószínűleg arra utaznak, hogy a felhasználók felületesek, és csak egy pillantást vetnek a megvásárolni kívánt árura.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, kövesse a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!