A Láncreakció projektben olyan szervezetek álltak össze, amelyek az oktatás területén dolgoznak, főként, de nem kizárólag hátrányos helyzetű gyerekekkel. A karanténoktatás során felmerült számos, súlyos rendszerszintű probléma közül a levéllel a digitális távoktatásban való részvétel akadályoztatottságára hívják fel a figyelmet.
Úgy vélik, a kormánynak meg kell teremtenie a digitális távoktatásban való részvétel feltételeit minden tanuló számára.
Ez, szerintük az alábbi megkerülhetetlen részterületeket jelenti:
- stabil, megfelelően szélessávú internet-elérhetőség úgy az iskolákban, mint otthon;
- a tanuláshoz-tanításhoz megfelelő eszközök (PC, laptop, mikrofon stb.) rendelkezésre állása úgy az iskolában, mint otthon;
- azon szereplők digitális kompetenciáinak alapszintre történő fejlesztése (a Digitális Oktatási Stratégiában is meghatározottak szerint), akik a gyermekek tanításitanulási folyamataiban részt vesznek, őt támogatni tudják: a pedagógusok, a szülők, a diákok és a segítő szakemberek (családsegítő, szociális munkás stb.);
- a szülők, mint munkavállalók számára olyan szabályozás kialakítása, amely lehetővé teszi szükség esetén a gyermekkel való otthonmaradást anélkül, hogy ez egzisztenciális kockázatot, jövedelemkiesést jelentene.
A civilek egyúttal felajánlják együttműködésüket a döntéshozóknak. Közös célnak tekintik, hogy a jelenlegi helyzetben megakadályozzuk a hátrányos helyzetű tanulók lemaradásának további növekedését, és hosszú távon is biztosítsuk számukra a mostaninál jobban ellátott tanulási környezetet.
„A tavaszi tapasztalatok alapján azt különösen szeretnénk hangsúlyozni, hogy mind a pedagógusoknak, mind a diákoknak és szülőknek, valamint adott esetben a családot segítő szakembereknek is elengedhetetlenül fontos rendelkezniük azokkal a digitális kompetenciákkal, amelyek birtokában a digitális oktatásban minőségileg részt tudnak venni. Mindez fokozottan igaz a fiatal, még csupán alsó tagozatos gyermekek, a fogyatékkal élő gyermekek és a nehéz körülmények között élő családok esetében.”
Láncreakció oktatási munkacsoport aláíró szervezetei: a Civil Közoktatási Platform, a Digi Tanoda, az Élmény Tár Tanoda, a Láthatatlan Tanoda-Rosa Parks Alapítvány, a Lépjünk, hogy léphessenek! Közhasznú Egyesület és a Motiváció Műhely.