szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Láncreakció projekt oktatási csoportja Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkárnak, Novák Katalin családügyi miniszternek, és Vecsei Miklós miniszterelnöki biztosnak címzett nyílt levélben írta le, milyen feltételeknek kellene teljesülni, hogy mindenki számára elérhető legyen a digitális távoktatás.

A Láncreakció projektben olyan szervezetek álltak össze, amelyek az oktatás területén dolgoznak, főként, de nem kizárólag hátrányos helyzetű gyerekekkel. A karanténoktatás során felmerült számos, súlyos rendszerszintű probléma közül a levéllel a digitális távoktatásban való részvétel akadályoztatottságára hívják fel a figyelmet.

Úgy vélik, a kormánynak meg kell teremtenie a digitális távoktatásban való részvétel feltételeit minden tanuló számára.

Ez, szerintük az alábbi megkerülhetetlen részterületeket jelenti:

-          stabil, megfelelően szélessávú internet-elérhetőség úgy az iskolákban, mint otthon;

-          a tanuláshoz-tanításhoz megfelelő eszközök (PC, laptop, mikrofon stb.) rendelkezésre állása úgy az iskolában, mint otthon;

-           azon szereplők digitális kompetenciáinak alapszintre történő fejlesztése (a Digitális Oktatási Stratégiában is meghatározottak szerint), akik a gyermekek tanításitanulási folyamataiban részt vesznek, őt támogatni tudják: a pedagógusok, a szülők, a diákok és a segítő szakemberek (családsegítő, szociális munkás stb.);

-          a szülők, mint munkavállalók számára olyan szabályozás kialakítása, amely lehetővé teszi szükség esetén a gyermekkel való otthonmaradást anélkül, hogy ez egzisztenciális kockázatot, jövedelemkiesést jelentene.

A civilek egyúttal felajánlják együttműködésüket a döntéshozóknak. Közös célnak tekintik, hogy a jelenlegi helyzetben megakadályozzuk a hátrányos helyzetű tanulók lemaradásának további növekedését, és hosszú távon is biztosítsuk számukra a mostaninál jobban ellátott tanulási környezetet.

„A tavaszi tapasztalatok alapján azt különösen szeretnénk hangsúlyozni, hogy mind a pedagógusoknak, mind a diákoknak és szülőknek, valamint adott esetben a családot segítő szakembereknek is elengedhetetlenül fontos rendelkezniük azokkal a digitális kompetenciákkal, amelyek birtokában a digitális oktatásban minőségileg részt tudnak venni. Mindez fokozottan igaz a fiatal, még csupán alsó tagozatos gyermekek, a fogyatékkal élő gyermekek és a nehéz körülmények között élő családok esetében.”

Láncreakció oktatási munkacsoport aláíró szervezetei: a Civil Közoktatási Platform, a Digi Tanoda, az Élmény Tár Tanoda, a Láthatatlan Tanoda-Rosa Parks Alapítvány, a Lépjünk, hogy léphessenek! Közhasznú Egyesület és a Motiváció Műhely.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!