Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d16ee99d-5a9a-4058-969c-9f6598d302e1","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az újságíró Orbán Viktor pánikreakcióitól tart. Szerinte kizárólag a magyaroktól függ, hogy hagyják-e Orbánnak, hogy rendszerét még tovább durvítsa. ","shortLead":"Az újságíró Orbán Viktor pánikreakcióitól tart. Szerinte kizárólag a magyaroktól függ, hogy hagyják-e Orbánnak...","id":"20250521_paul-lendvai-magyar-peter-orban-viktor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d16ee99d-5a9a-4058-969c-9f6598d302e1.jpg","index":0,"item":"0def013f-f270-4642-819b-46484a46db91","keywords":null,"link":"/360/20250521_paul-lendvai-magyar-peter-orban-viktor","timestamp":"2025. május. 21. 07:30","title":"Paul Lendvai: Magyar Péter nyerhet, de Magyarország veszélyben van","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1230fc6e-cd62-4fa8-aef4-4baa70dda934","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Az épületet huszonöt embernek kellett elhagynia.","shortLead":"Az épületet huszonöt embernek kellett elhagynia.","id":"20250521_tuz-tarsashaz-VIII-kerulet-Budapest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1230fc6e-cd62-4fa8-aef4-4baa70dda934.jpg","index":0,"item":"b05a5929-0281-4ce1-b192-776ae33f733a","keywords":null,"link":"/itthon/20250521_tuz-tarsashaz-VIII-kerulet-Budapest","timestamp":"2025. május. 21. 05:10","title":"Kisebb tűz miatt kiürítettek egy társasházat a fővárosban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1f12bc31-b132-49e2-8c05-e2592a171f92","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az elsőtől az utolsó csavarig teljesen megújult Toyota RAV4 legerősebb plugin hibrid verziója 304 lóerős teljesítményű.","shortLead":"Az elsőtől az utolsó csavarig teljesen megújult Toyota RAV4 legerősebb plugin hibrid verziója 304 lóerős teljesítményű.","id":"20250521_100-kilometeres-villany-hatotavval-itt-a-vadonatuj-toyota-rav4","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1f12bc31-b132-49e2-8c05-e2592a171f92.jpg","index":0,"item":"17f4940c-ee2a-48ba-8fbc-452677183112","keywords":null,"link":"/cegauto/20250521_100-kilometeres-villany-hatotavval-itt-a-vadonatuj-toyota-rav4","timestamp":"2025. május. 21. 06:59","title":"100 kilométeres villany hatótávval itt a vadonatúj Toyota RAV4","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bed0837b-ee53-4682-b266-fd9c897b355b","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A képzést nem egyetemen végezte, hanem egy négyéves tanfolyamon, de a Covid, a négy gyerek nevelése és a saját vállalkozás mellett hosszabb ideig tartott számára a teljesítése.","shortLead":"A képzést nem egyetemen végezte, hanem egy négyéves tanfolyamon, de a Covid, a négy gyerek nevelése és a saját...","id":"20250522_Kim-Kardashian-jogi-diplomat-szerzett-hat-ev-utan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bed0837b-ee53-4682-b266-fd9c897b355b.jpg","index":0,"item":"16552b87-e3b0-4b67-9e1b-31b82674054d","keywords":null,"link":"/elet/20250522_Kim-Kardashian-jogi-diplomat-szerzett-hat-ev-utan","timestamp":"2025. május. 22. 09:13","title":"Kim Kardashian jogi diplomát szerzett hat év után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2aae1089-112d-46c0-bdb7-feacf6985c29","c_author":"Cikatridina","category":"brandchannel","description":"A kisbaba érkezése az egyik legszebb és legmeghatározóbb esemény egy család életében. Az újdonsült anyaság és apaság eufóriája, a pici iránt érzett feltétel nélküli szeretet és a közös pillanatok öröme felejthetetlen élményt nyújtanak. Azonban a rózsaszín köd mögött gyakran ott rejtőznek a szülés utáni időszak nehézségei, mind testi, mind lelki szinten, amelyek ráadásul sok esetben nemcsak az anyának okoznak gondot.","shortLead":"A kisbaba érkezése az egyik legszebb és legmeghatározóbb esemény egy család életében. Az újdonsült anyaság és apaság...","id":"20250325_Testi-lelki-felepules-a-szules-utan-cikatridina","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2aae1089-112d-46c0-bdb7-feacf6985c29.jpg","index":0,"item":"6894e22a-9e8a-4770-b321-4cd2bbaf5287","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250325_Testi-lelki-felepules-a-szules-utan-cikatridina","timestamp":"2025. május. 20. 12:30","title":"Egészséges a kisbaba, de az anyuka jól van? Testi-lelki felépülés a szülés után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Cikatridina","c_partnerlogo":"4d2ec5e6-2050-4393-a8fc-55cabc0a743d","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"6826a878-96d1-4851-a064-8f4ded8b396a","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"“Ne úgy ölelj, hogy ne kapjak levegőt közben”","shortLead":"“Ne úgy ölelj, hogy ne kapjak levegőt közben”","id":"20250521_Brody-Janos-uzent-az-Orban-Viktor-fele-Harcosok-Klubjanak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6826a878-96d1-4851-a064-8f4ded8b396a.jpg","index":0,"item":"b95e5441-4605-4702-be80-5260eca8ac23","keywords":null,"link":"/elet/20250521_Brody-Janos-uzent-az-Orban-Viktor-fele-Harcosok-Klubjanak","timestamp":"2025. május. 21. 11:04","title":"Bródy János üzent az Orbán-féle Harcosok Klubjának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f1fd1c91-ff73-4084-8de8-6be278e683ee","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A bostoni bárban játszódó sorozat mind a 270 részében szerepelt. 76 éves volt.","shortLead":"A bostoni bárban játszódó sorozat mind a 270 részében szerepelt. 76 éves volt.","id":"20250521_Meghalt-George-Wendt-a-Cheers-sztarja-a-filmtortenet-leghiresebb-torzsvendege","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1fd1c91-ff73-4084-8de8-6be278e683ee.jpg","index":0,"item":"b81e81ad-6c3d-402d-b646-f758af07f639","keywords":null,"link":"/elet/20250521_Meghalt-George-Wendt-a-Cheers-sztarja-a-filmtortenet-leghiresebb-torzsvendege","timestamp":"2025. május. 21. 08:42","title":"Meghalt George Wendt, a Cheers sztárja, a filmtörténet leghíresebb törzsvendége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"461bb590-7dc0-497c-8dd4-cdffe55f34d7","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Az uniós migrációs szabályok szigorításának részeként az Európai Bizottság bemutatott egy javaslatot, amely a biztonságos harmadik országok meghatározásában hoz könnyítéseket. Ezek azok az országok, ahová a menedékkérőket ki lehet utasítani annak érdekében, hogy a menedékkérelmüket már ott bírálják el. A jogvédők tiltakoznak.","shortLead":"Az uniós migrációs szabályok szigorításának részeként az Európai Bizottság bemutatott egy javaslatot, amely...","id":"20250520_europai-bizottsag_menedekkerok_migracio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/461bb590-7dc0-497c-8dd4-cdffe55f34d7.jpg","index":0,"item":"1f9078ac-d445-413f-b0a8-310374fea271","keywords":null,"link":"/eurologus/20250520_europai-bizottsag_menedekkerok_migracio","timestamp":"2025. május. 20. 17:56","title":"Brüsszel megkönnyítené a menedékkérők kiutasítását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Tavaly tavasz óta már irányonként napi négy-négy járatot közlekedtet a Regiojet a magyar és az osztrák főváros között, mi pedig összehasonlítottuk a MÁV, illetve az ÖBB vonataival. Mind az árakon, mind a színvonalon meglepődtünk, pedig a MÁV-nak sem lenne lehetetlen adaptálni mindazt, amit a cseheknek már évekkel ezelőtt sikerült.
Reggel fél nyolc körül járunk, kissé fáradt utasok gyülekeznek a Déli pályaudvar 3-as vágánya mellett a peronon. Az utazóközönség magját a rendszeresen ingázók, illetve a közeli Mercure Hotelből érkező turisták adják, de vannak páran, akik csak egy napra ugranak ki vásárolni Bécsbe. A közös bennük az, hogy az osztrák vagy a magyar államvasút helyett mindannyian egy cseh magáncég, a Regiojet járatát választották az utazáshoz. A vállalatot Radim Jančura, egy cseh üzletember alapította még 2009-ben, és az eleinte csak Csehországon belüli járatokat üzemeltető cég mára egy, az állami vasúttársaságoknak régiós szinten is konkurenciát jelentő vállalkozássá nőtte ki magát.
Gyülekező utasok a Déli pályaudvaron 2025 februárjában
Cabrera Martin
Az indulás után pár percig üresnek tűnik a szerelvény, az utasok nagyobbik része csak Kelenföldön száll fel. Kalauz nincsen, helyette a társaság rózsaszín egyenruhájába öltözött vonatkísérők osztják ki a minden utasnak ingyenesen járó ásványvizeket. A fedélzeti ellátás mindenképpen a társaság egyik erőssége: az applikáción keresztül rendelhetünk magunknak az ételekből, amelyek még magyar pénztárcával is olcsók: egy szelet alma- vagy túrótortáért 200 forintot kell fizetni, 1150 forintért már meleg angol reggelit, míg 1650 forintért vadast kaphatunk. A kávé valódi kávégépből érkezik, és a legolcsóbb osztályt leszámítva az ásványvízhez hasonlóan ingyen jár.
Cabrera Martin
A 6 kocsiból álló szerelvényen 4 osztály közül választhatunk:
Low Cost: ez a legolcsóbb, itt másodosztályú ülésekben utazhatunk, és csak egy ásványvíz jár
Standard: az ülések itt is hasonlóak, de itt már kávé is jár a víz mellé
Relax: itt az eddigieken felül saját ülésünk is lehet, és az ételek is olcsóbbak, mintha az alsóbb osztályok valamelyikén vásárolnánk meg azokat
Business: itt pedig a repülőgépekről is ismert bőrfotelekben utazhatunk, ami mellé prosecco és cseh magazinok is járnak.
Pozitívum, hogy a foglalás során (osztálytól függetlenül) kiválaszthatjuk a vagon sematikus ábráján, hogy hová szeretnénk ülni, a jegyek pedig egészen az indulás előtti 15. percig visszaválthatóak, bár nem a kártyánkra, csak az applikáción belüli egyenlegünkre kapjuk vissza a jegyárat. Az egyetlen negatívum, hogy a jegyek árazása a kihasználtsággal együtt változik, így a legnépszerűbb, péntek esti, hétvégi és hétfő reggeli utak jóval többe kerülnek, mint a csúcsidőn kívüliek.
Egy átlagos, hétköznap reggeli vonatra 12 euró környékéről (kb. 5000 forint) indulnak a jegyárak, kis szerencsével a napközbeniekre ennél kicsivel olcsóbban is találhatunk jegyet. A legolcsóbb hétvégi vonatjegyek ára 17 és 30 euró (7000 és 12 400 forint) között mozog, és az első vonatra ugyanannyiba kerül, mint az egy hét múlva indulóra.
A relax osztályú kocsi utastere
Cabrera Martin
MÁV és a Railjet – mennyibe kerülnek?
A Regiojet járatain felül a MÁV EuroCity járatai, illetve az osztrák államvasutak, az ÖBB Railjetjei közlekednek még a két város között. A két társaság vonataira szóló jegyek ugyanannyiba kerülnek, ám ezek ára az indulás időpontjához közeledve – a repjegyekhez hasonlóan – egyre magasabb. Így ha a MÁV EuroCity vagy a Railjet alapárain szeretnénk ezekkel a vonatokkal utazni, hetekre előre kell megvennünk a jegyünket, ami ráadásul nem is visszaváltható, ennélfogva ha változnak a terveink, bukjuk az utazásunk árát. A jegyvásárlás mind a MÁV, mind az ÖBB felületein lehetséges, bár a MÁV applikációjában valamilyen oknál fogva néha kevesebbe kerül a jegy ugyanarra a vonatra.
Ha hirtelen kell útnak indulnunk, az első bécsi vonatra egy másodosztályú jegy 16 400 forintba kerül, egy hétre előre foglalva viszont már 8400 és 10 000 forint közötti ajánlatok közül válogathatunk. Ha szeretnénk a jóval kényelmesebb első osztályon utazni, akkor már alaposan a zsebünkbe kell nyúlni: aznapi vásárlás esetén 22 600 forintról indulnak a jegyárak, de ha korábban vesszük meg, akkor akár 10 800 forintért is ülhetünk az első osztályra.
Hétköznaponként tehát általában a Regiojet az olcsóbb opció, míg bizonyos hétvégi idősávokban utazva – előre foglalás esetén – az állami társaságok az olcsóbbak.
Railjet szerelvény a Keleti pályaudvaron
MTI / Máthé Zoltán
Menetidő, pontosság, ellátás
A MÁV és az ÖBB vonatai jellemzően 2 óra 40 perc alatt teszik meg a két főváros közötti utat, útközben Kelenföldön, Tatabányán, Győrben, Mosonmagyaróváron és – néhány kivételtől eltekintve – Hegyeshalomnál állnak meg. A Regiojet valamivel lassabb, mert az ő vonataik Meidling felől érik el a Bécsi főpályaudvart, így a Déli pályaudvar és a Hauptbahnhof között 2 óra 47 perc a hivatalos menetidő.
Pontosság tekintetében mindhárom társaságnak van hová fejlődnie, a Regiojet esetében a cég applikációjában, míg a Railjeteknél az ÖBB Scotty nevű applikációban láthatjuk, hogy éppen hol jár a vonatunk. Ebben a tekintetben valószínűleg a MÁV menetrend szerint 19:42-kor, Bécsből Budapestre induló Dacia EuroCityje a legrosszabb versenyző, ez azonban egyáltalán nem a magyar vasúttársaság hibája: ez ugyanis az egyetlen vonat, amely az osztrák fővárostól egészen Bukarestig közlekedik, és emiatt meg kell várnia a csatlakozó járatokat. Így hiába áll készen a pontos indulásra a MÁV és a CFR (román államvasút) kocsijaiból álló szerelvény Bécsben, akár egy Németországi vasutassztrájk is megboríthatja a menetrendet, ezzel hosszú várakozásra ítélve az utasokat a Hauptbahnhof peronjain.
A fedélzeti ellátásban egyértelműen a MÁV, vagyis az Utasellátó viszi a prímet: a vonatok nagyobbik részében ugyanis vanétkezőkocsi, és bár ezek drágábbak, mint a Regiojet, a választék sokkal nagyobb, az ételek között pedig van, amit frissen sütnek. A jól ismert Start Burgeren (3000 forint) kívül a kávé (680-1000 forint) itt is jó, ráadásul vehetünk mellé utasellátós csokirolót is, amely az utazás végéig – függetlenül attól, hogy mennyit késünk – biztosan fent fogja tartani a vércukorszintünket.
A Railjeten is van büfé, a választék azonban nemcsak drágább, de szerényebb is: egy cappuccino például 4,10 euróba (kb. 1690 forint) kerül. Az ételek között van bécsiszelet petrezselymes burgonyával vagy éppen szarvacskatésztás paprikás csirke 6560 forintért, de ehetünk sült sertéstarját is káposztával és zsemlegombóccal 6740 forintért. Külön étkezőkocsi helyett itt az egyik vagon felét foglalja el a büfé, ahol viszonylag kevés az ülőhely, így könnyen válhat zsúfolttá a tér, amikor egyszerre sokan próbálnak fogyasztani.
Na és a busz?
A teljességhez hozzátartozik, hogy a vasút mellett a Flixbus zöld buszai is közlekednek Budapest és Bécs között: az ő áraik jellemzően 5000 forint környékéről indulnak és igen széles skálán mozognak, bár egy hónapra előre foglalva akár 3000 forint alatti jegyet is kifoghatunk. Kényelemben viszont aligha veszik fel a versenyt a vasúttársaságokkal. Ezek a távolsági buszok a népligeti és a kelenföldi autóbusz-állomásokról indulnak, és a bécsi főpályaudvarra, vagy a Landstraße kerületben található Erdberg autóbusz-állomásra érkeznek meg. Vannak közvetlen járatok, és olyanok is, amelyek a Schwechati repülőtérnél, vagy a Parndorf melletti Outletnél is megállnak.
A nyertes
Összességében tehát kijelenthető, hogy a három vasúttársaság közül a Regiojet nyújtja a leginkább versenyképes szolgáltatást, pedig a működési modelljükben semmi olyan nincs, amit ne tudnának rövid idő alatt lemásolni az állami vállalatok. A Regiojet kocsijai sem újak, a flottájuk leginkább felújított, de évtizedes korú osztrák vagonokból áll, és az applikációjuk sem tud többet, mint bármelyik fapados légitársaságé. És mégis, a fenti apróságok – az alacsonyabb áron felül – annyit dobnak az összképen, hogy sokan szívesebben választják őket az utazáshoz, mint az állami konkurenciát.
Bár Magyarországon (az említett cég kivételével) a magánvasút-társaságok még csak a teherszállítással foglalkoznak, Csehországban már a belföldi InterCityk koncesszióját is elkezdte elhódítani az állami ČD-től a Regiojet. És bár idehaza még nehéz elképzelni, hogy a MÁV vonatai helyett egy magánvasút-társasággal utazzunk Szegedre vagy Debrecenbe, és a magyar vasút problémáira sem feltétlenül a magánosítás jelenti a megoldást, a Regiojet példája bizonyítja, hogy a piaci verseny az alacsonyabb árak mellett jobb szolgáltatások létrejöttéhez is vezethet, amivel az utasok mindenképpen jól járnak.
A szabad sajtót törvényen kívül helyező abszurd jogszabályt nem lehet betartani, mert nem ír elő semmit, csak azt, hogy Lánczi Tamás és szuverenitásvédelminek nevezett csapata a kormánypárttal karöltve bármit megtehessen.