Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"74ed4387-e250-4454-8b41-130f9772166a","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Már nem kell jegyet váltani az állatkertbe, ha valaki emut szeretne látni. ","shortLead":"Már nem kell jegyet váltani az állatkertbe, ha valaki emut szeretne látni. ","id":"20250106_szeged-kobor-emu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/74ed4387-e250-4454-8b41-130f9772166a.jpg","index":0,"item":"3d54369c-7128-4296-9ee8-9bab0040b760","keywords":null,"link":"/elet/20250106_szeged-kobor-emu","timestamp":"2025. január. 06. 14:35","title":"Kóborló emut videózott egy kutyasétáltató Szegeden","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e8aa67e4-4735-4859-ab02-9c07367741c9","c_author":"Sztupa Melitta Boglárka","category":"kultura","description":"Lehet-e friss vért pumpálni egy több mint 100 éves mozis mítoszba? Tud-e még újat nyújtani egy közhelyessé vált figura és egy unalomig ismételt történet? Robert Eggers negyedik filmjével bebizonyította, hogy igen.","shortLead":"Lehet-e friss vért pumpálni egy több mint 100 éves mozis mítoszba? Tud-e még újat nyújtani egy közhelyessé vált figura...","id":"20250107_Nosferatu-filmkritika-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e8aa67e4-4735-4859-ab02-9c07367741c9.jpg","index":0,"item":"13df5cb6-3a67-4da1-ba61-c38347c4ff41","keywords":null,"link":"/kultura/20250107_Nosferatu-filmkritika-ebx","timestamp":"2025. január. 07. 19:00","title":"Drakula feminista lett, és ezt mindenki élvezi – Nosferatu-kritika","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f945088d-f16b-44fd-affe-3f22c1cef3cc","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A gyermekvédelmi főigazgatóság központjában vannak a több százezer forint értékű játékok, Fülöp Attila államtitkár szerint még mindig az a baj, hogy az illetékesek nem írták alá a szükséges szerződést.","shortLead":"A gyermekvédelmi főigazgatóság központjában vannak a több százezer forint értékű játékok, Fülöp Attila államtitkár...","id":"20250108_magyar-peter-gyermekotthon-karacsonyi-ajandek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f945088d-f16b-44fd-affe-3f22c1cef3cc.jpg","index":0,"item":"b52fbf9e-0fa4-4a0d-9081-fa205e9009ce","keywords":null,"link":"/itthon/20250108_magyar-peter-gyermekotthon-karacsonyi-ajandek","timestamp":"2025. január. 08. 10:43","title":"Még mindig nem kerültek a gyermekotthonokba Magyar Péterék karácsonyi ajándékai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a3b592fb-bd63-4fbc-8784-c9068d54e27a","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Wahingtonban szakad a hó, azt kérte a polgármester a lakosságtól, hogy maradjanak otthon.","shortLead":"Wahingtonban szakad a hó, azt kérte a polgármester a lakosságtól, hogy maradjanak otthon.","id":"20250106_usa-vihar-repulojarat-torles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a3b592fb-bd63-4fbc-8784-c9068d54e27a.jpg","index":0,"item":"193ae0b0-cdbe-4cad-bfec-287d5c5c7e85","keywords":null,"link":"/vilag/20250106_usa-vihar-repulojarat-torles","timestamp":"2025. január. 06. 16:55","title":"Akkora vihar van az USA-ban, hogy töröltek 1300 repülőjáratot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ae90835-2ec3-4105-9f6f-dc4924720943","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A Hollywoodtól csupán néhány kilométerre fekvő elegáns negyedben pusztító tűz fékezhetetlenül tombol, 30 ezer embert kellett evakuálni. ","shortLead":"A Hollywoodtól csupán néhány kilométerre fekvő elegáns negyedben pusztító tűz fékezhetetlenül tombol, 30 ezer embert...","id":"20250108_tuzvesz-Los-Angeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ae90835-2ec3-4105-9f6f-dc4924720943.jpg","index":0,"item":"6fbcd4f5-a76a-4f9b-81e2-08f19049ab35","keywords":null,"link":"/vilag/20250108_tuzvesz-Los-Angeles","timestamp":"2025. január. 08. 12:10","title":"Pokoli tűzvész tombol a Los Angeles-i földi paradicsomban – fotók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7d675f22-5a0c-4ee9-85b1-fcded3992b5a","c_author":"4iG Nyrt.","category":"brandchannel","description":"Egy fontos társadalmi jelenségre, az idősebb korosztály láthatatlanságára hívja fel a figyelmet idei karácsonyi kampányában a Vodafone Magyarország. A szolgáltató egy szívmelengető, elgondolkodtató ünnepi reklámfilmben dolgozza fel ezt az aktuális témát, amelyben Szacsvay László, Oszvald Marika és Székely B. István egy különleges városi kalandra indulnak. A karácsonyi felhívás célja, hogy új megvilágításba helyezze az időskor és a digitális világ kapcsolatát.","shortLead":"Egy fontos társadalmi jelenségre, az idősebb korosztály láthatatlanságára hívja fel a figyelmet idei karácsonyi...","id":"20241126_4iG_Vodafone-Az-idoskor-nem-lathatatlan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7d675f22-5a0c-4ee9-85b1-fcded3992b5a.jpg","index":0,"item":"35bda2be-bc47-4abf-a680-768da18f8c0e","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241126_4iG_Vodafone-Az-idoskor-nem-lathatatlan","timestamp":"2025. január. 07. 10:30","title":"Az időskor nem láthatatlan","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"4iG Group","c_partnerlogo":"c5551a2f-f095-4389-9a27-544a500cfee1","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"1c5d892f-1946-4f80-96d8-4c0f1cdc2517","c_author":"HVG","category":"360","description":"","shortLead":"","id":"20250107_hvg-paolo-sorrentino-parthenope-napoly-szepe","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1c5d892f-1946-4f80-96d8-4c0f1cdc2517.jpg","index":0,"item":"a8f84026-e84e-4f35-a560-de8c2b60566b","keywords":null,"link":"/360/20250107_hvg-paolo-sorrentino-parthenope-napoly-szepe","timestamp":"2025. január. 07. 18:30","title":"Paolo Sorrentino ugyanazzal dolgozik, mint az istenek – legújabb csodatételének tárgya Nápoly","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dd630642-e838-43d0-8c3a-b12cbb2f1595","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A transzplantációs műtéte sikeres volt, azonban hónapokkal később a férfinél a rák egy agresszív és előrehaladott formája alakult ki. Az eset annyira ritka, hogy nem is állnak rendelkezésre statisztikák a témában.","shortLead":"A transzplantációs műtéte sikeres volt, azonban hónapokkal később a férfinél a rák egy agresszív és előrehaladott...","id":"20250107_majrak-majatultetes-donor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dd630642-e838-43d0-8c3a-b12cbb2f1595.jpg","index":0,"item":"45171f2a-83a4-40f5-acb9-4233acaa7ff5","keywords":null,"link":"/elet/20250107_majrak-majatultetes-donor","timestamp":"2025. január. 07. 14:20","title":"Májátültetéssel lett rákos, és meghalt egy arizonai férfi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egyre több futballsztár csuklóján látható az antirasszista Stand Up Speak Up kampány fekete-fehér karperece. A stadionok huhogói elleni akciót a Nike karolta fel. Éppen az a cég, amely tucatnyi szervezet szerint felelős a fejlődő országokban embertelen munkafeltételekkel alkalmazott dolgozók sorsáért.
A Just Do It szlogenjét újabban a Stand Up Speak Up váltotta fel, ám a felelős kiállást zászlóra tűző szlogen és az egymásba fonódó fekete-fehér karperecek nem mindenkinek tetszenek – még a sport világában sem. Gary Neville, a Manchester United (MU) focistája azzal vádolta a Nike-t, hogy pénzcsinálásra használja fel az antirasszizmus ügyét. Az angol válogatott védője a Hollandia elleni barátságos meccs után tette kijelentését; a meccsen egyébként a két válogatott játékosai demonstratívan, mezükön, pólójukon megjelenítve léptek fel a rasszizmus ellen. A februárban kicsúcsosodott vitában a sportszergyártó visszautasította a vádakat, amelyek Neville csapatának is kellemetlenek, hiszen a MU-t éppen a Nike szponzorálja sportfelszerelésekkel; a tízéves szerződés 300 millió angol fontról szól.
Neville csapattársa, Rio Ferdinand az Arsenal sztárjával Thierry Henryval, valamint a Spanyolországban játszó Roberto Carlos-szal és Ronaldinhoval együtt viselik a Stand Up Speak Up (SUSU) kampány fekete-fehér karpereceit, s a gesztust egyre többen veszik át. A kampány ötlete Henryé, a karpereceket a Nike gyártja és forgalmazza, a kampány kreatív anyagait a Wieden+Kennedy cég készíti. A nagyobb sportáruházakban, klubshopokban beszerezhető szalagokért cserébe a szurkolóktól egy minimum 2 eurós adományt kérnek. Az adományok a mozgalom központi alapjába kerülnek. A Nike közlése szerint a pénzt a rasszizmus okaival, az ellene való küzdelemmel foglalkozó, brüsszeli székhelyű King Badouin Alapítvány kezeli. A befizetett pénz 25 százaléka a karszalagok előállításának költségeit fedezi.
Neville szerint egyrészt a szigetország pályáin ma már elenyésző a rasszista megnyilvánulások száma, másrészt a cég hatalmas pr-t kap semmiért. Igaz, Henry nem is a brit pályákon tapasztalható viszonyokra válaszul jelent meg a kampányban, hanem a spanyolországi rasszista megnyilvánulások okán. Novemberben a Bernaubeuban az angolok is tapasztalhatták mindezt, amikor Ashley Cole és Shaun Wright-Phillips megmozdulásaira huhogott néhány drukker a spanyol-angol meccsen.
Kérdésünkre a Nike magyarországi képviseletétől azt a választ kaptuk, a karkötőket hamarosan nálunk is kapni lehet majd, várhatóan az értük kért adomány 500 forint lesz. Világszerte 5 millió darab készült a karkötőkből. Országonként helyi döntés kérdése, mikor csatlakoznak a SUSU kampányhoz a helyi üzletek.
Miközben a kampányban részt vevő játékosok szándékaiban nincs okunk kételkedni, a Nike viselkedése kérdéseket vet fel. Egyes sportszergyártók körül hosszú évek óta nem ülnek el a viták és vádak, a többnyire szegény országokban levő gyártóüzemekben uralkodó állapotok miatt.
A jogvédő szervezetek legutóbbi jelentéseik publikálását a 2004-es athéni olimpiai játékokra időzítették, a sportszerűség és a fair play nemzetközi ünnepére. A „Play Fair at the Olympics” című beszámolóban az Oxfam és a Labour behind the Label (Munka a címke mögött) elnevezésű szervezetek a Puma, az Umbro, a Fila, az Adidas, a Nike, a Reebok és az Asics üzemeit vizsgálták Thaiföldön, Kínában, Kambodzsában, Bangladesben, valamint Bulgáriában és Törökországban. A The Guardian című brit napilap ismertette a beszámolót: többnyire olyan üzemekről szól, amelyek beszállítói a nagy cégeknek, nem ritkán többnek is.
Nyolcvan százalékban női munkások dolgoznak ezeken a helyeken, legtöbbször hat, a csúcsidőszakokban hétnapos munkaheteken, gyakorta napi 16-18 órás műszakokban, megfelelő szünetek beiktatása nélkül. A legtöbb üzemben a helyi tulajdonosok komolyan vehető szerződés nélkül foglalkoztatják a munkásokat, nem garantálják számukra a minimálbért, a túlmunka kifizetését, és a táppénzt sem. Várandós anyák alkalmazása, a nők szexuális zaklatása szintén gyakori. Rendszeres a túlóráztatás, és az is, hogy ezeket a munkaórákat nem fizetik meg. A túlmunka visszautasítása elbocsátáshoz vezethet, ez a beszámoló szerint Bulgáriában is megtörtént, igaz, nem a Nike, hanem a Puma részére termelő egyik üzemben. Nem ritka, hogy kirúgják az üzemekből azokat a dolgozókat is, akik élnének a szervezkedés jogával. Az Oxfam Nike-watch (Nike-figyelő) elnevezésű weboldala példákat is említ; legutóbb 2004. októberében a thaiföldi MSP Sportswear nevű cégtől, a Nike és a Decathlon beszállítójától bocsátottak el három dolgozót, mert tisztséget vállaltak egy újonnan alakult szakszervezetben, további kilenc szakszervezeti tagot pedig folyamatos zaklatás ér.
Ígéretek és ítéletek (Oldaltörés)
Színes karperecek -Jótékonyság és marketing
Elsőre divatos kiegészítőknek vélné a járókelő az egyre többek csuklóján feltűnő színes plasztik karpereceket. Popsztárok, színészek, sportolók és hétköznapi emberek egyaránt hordják például azokat a sárga karkötőket, amelyeket a világbajnok, többszörös Tour De France győztes kerékpáros, Lance Armstrong rákellenes alapítványa bocsátott ki. A súlyos rákbetegségéből kigyógyult sportoló kampányában többféle áron lehet hozzájutni egy-egy ilyen Livestrong feliratú karperechez, tehát mindenki anyagi lehetőségeihez mérten támogathatja az alapítványt. Pink karpereceket egyelőre hazai hírességeken látni. A Megasztár produkció karkötőit december óta árusítják, a 300 forintos karperecek teljes bevétele a Gyermekélelmezési Alapítványt támogatja.
A Nike kijelentette, üdvözli a beszámolót és azt is, hajlandó együttműködni független csoportokkal a távoli üzemek állapotainak ellenőrzésében. A cég - állították a beszámoló megjelenése után - 80 embert foglalkoztat csak azért, hogy ellenőrizzék, a beszállítóknál megfelelőek-e a munkakörülmények, egyeznek-e a Nike előírásaival. Egyben jelezték, a vásárlásaikat is attól teszik függővé, az üzemek betartják-e ezeket az előírásokat.
A Nike ennek ellenére évek óta az emberjogi megfigyelő szervezetek célkeresztjében van. S noha már a kilencvenes évek végén kötelezőnek fogadta el magára nézve a szervezetek által kikényszerített üzemi munkajogi és etikai kódexet, sokak szerint ennek több elemét nem tartja be, illetve tartatja be a szerződéses üzemekkel.
Pedig Phil Knight, a Nike vezérigazgatója – és nem mellesleg az egyik legtökéletesebb brand megalkotója – még 1998 májusában, nem kis részben az emberjogi szervezetek nyomására jelentette be, hogy a munkafeltételek, a jogi- és etikai kódex tekintetében komoly javulást akarnak elérni. Hat fő vállalásuk volt; eszerint az összes Nike-üzemet megfeleltetik az amerikai munkahelyi előírásoknak, a cipőgyárakban 18-, a ruhaüzemekben 16 éves kor alatti dolgozókat nem foglalkoztatnak, az üzemekbe beengedik a nem-kormányzati megfigyelőket is, kiterjesztik a dolgozóknak szánt oktatási programokat, Vietnamban, Indonéziában, Thaiföldön és Pakisztánban családtámogatási programot indítanak, valamint támogatják az egyetemek és független kutatók olyan projektjeit, amelyek a felelős üzleti viselkedés módszereiről szólnak.
Ehhez képest a weben folyamatosan fut egy évekkel ezelőtt indított aláírásgyűjtő kampány, egy olyan petícióhoz keresve támogatókat, amely a Nike-t rávenné, hogy Indonéziában legalább négy dolláros, Kínában és Vietnamban legalább három dolláros napi bért garantáljon a munkásoknak, annyit, amennyi az étkezés, közlekedés és szállás minimális költségeit fedezi ezeken a helyeken. Továbbá engedje meg, hogy független monitoring szervezetek rendszeresen megtekinthessék az üzemeket – ez amúgy régi követelése maguknak a megfigyelőknek is.
Az 1988-as alapítású, San Francisco-i központú Global Exchange nevű emberjogi szervezet folyamatosan napirenden tartja a kérdést, mert szerintük a Nike ígéretei ellenére kevés történt a viszonyok normalizálása érdekében. Azt állítják, 2004-ben még mindig nem volt lényeges javulás, és a cég inkább pr-kérdésként, semmint emberjogi problémaként kezeli az ügyet. A biztonságos munkahelyek tekintetében például történt előrelépés, kevesebb az egészségre ártalmas munkahely, ám a nem kormányzati megfigyelőket még mindig nem engedik be az üzemekbe és nem teszik átláthatóvá a működést sem. Az emberjogi szervezet állításai között szerepel, hogy a cég nem védi, vagy nem képes megvédeni azokat a dolgozókat, akik felemelik szavukat az üzemekben tapasztalható viszonyok ellen. De a legsúlyosabb vád mégis az, hogy szerintük a munkabérek még mindig nem elegendőek a megélhetéshez, a Nike manipulált statisztikákkal igyekszik bizonyítani, jobb a bérezés, mint korábban, és még mindig előfordul, hogy 70 órás munkaheteken foglalkoztatják a dolgozókat.
A hvg.hu kérdésére a Nike megerősítette, jelenleg nincs Magyarországon olyan üzem, amely a cég részére termel. Kelet-Európában Bulgáriában és Litvániában vannak Nike-üzemek. 2001-ben vezették be a New Source Approval Process nevű eljárásrendszerüket, amely abban segíti a céget, hogy az újonnan szerződő üzemekkel kapcsolatban mérlegelni tudja, egy-egy üzem megfelelő beszállító lesz-e. Egy új partner bekapcsolásánál a termelési folyamatba főként gazdaságossági- és költség-kockázatokat mérlegelnek - szólt a tájékoztatás.
A német Puma sportszergyártó cég részvényének árfolyama rekordot döntött a frankfurti tőzsdén, mert a befektetők egy része bedőlni látszik egy pletykának, miszerint a cég az amerikai Nike bekebelezési akciója előtt áll.
"A gépek elkopnak. Az autók rozsdásodnak. Az emberek meghalnak. A márkák azonban továbbélnek." Ezt a gondolatot egy élelmiszeripari cég igazgatójának szájából idézi a magyarul most megjelent No Logo című könyv. Tele van provokatív kijelentésekkel, mégsem ettől ingerel vitára.
„Etikus kereskedőként” hirdetik magukat azok az amerikai ruhagyártó vállalatok, amelyek kizsákmányolás-ellenes marketing bevetésével igyekeznek felvenni a versenyt a piacon híresnek és divatosnak számító márkákkal. Egyelőre kérdés, sikerrel járnak-e.