szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Összeomlottak péntekre a patinás brit MG Rover autógyár átvételéről folyó tárgyalások a lehetséges kínai befektetővel, és bár a brit kormány felajánlott egy áthidaló hitelt a cég beszállítóinak, pénteki elemzések szerint a több mint száz éves vállalatot már nemigen lehet megmenteni a csődeljárástól.

Az MG Rover legnagyobb angliai üzemében, a Birmingham melletti Longbridgeben előző nap állt le a termelés, mert a beszállítók az utolsó, még hazai kézben lévő hagyományos brit autógyár pénzügyi összeomlásától tartva beszüntették az alkatrészszállításokat.

Tovább bonyolította a helyzetet, hogy Patricia Hewitt ipari és kereskedelmi miniszter bejelentette: a Rover vezetése kihívta a csődgondnokokat, de a gyár vezetése ezt később hevesen cáfolta.

A pénteki zűrzavaros helyzetben annyi bizonyos volt, hogy kudarcba fulladtak a a brit cég átvételéről folyó tárgyalások a legnagyobb kínai autóipari csoporttal, a Shanghai Automotive Industry Corporationnel (SAIC).

A kínai cég, amely jelenleg főleg Volkswagen-modellek helyi változatait gyártja hazai és térségi piacokra a német cég engedélye alapján, szeretne saját tulajdonú márkákkal kilépni a világpiacra, és ennek érdekében szívesen megvette volna a Rover technológiáját és modellkészletét. Hírek szerint azonban a SAIC végül azért lépett vissza, mert megítélése szerint az MG Rover sokkal rosszabb pénzügyi helyzetben van, mint korábban sejtette.

A sanghaji vállalatcsoport két évre szóló, 100 millió fontos, garanciával megtámogatott brit kormányhitelt várt el az ügylet fejében. Ezt a brit kormány először meg is ígérte, de kiderült, hogy a segítség a kínaiak által kért formában EU-versenyszabályokba ütközött volna.

John Tower, a Rovert birtokló Phoenix befektetési csoport vezetője pénteken hazaindult Kínából, egyértelmű jeleként, hogy a SAIC-kal tervezett cégmentő ügylet kútba esett. A kudarcot az sem tudta megelőzni, hogy pénteki sajtóhírek szerint a májusi parlamenti választásokra készülő Tony Blair brit kormányfő előző este személyesen hívta fel telefonon a kínai államfőt.

A Rover cégvezetése pénteken is azt hangoztatta, hogy nem kért hivatalosan csődeljárást, csak arra kérte a vállalat könyvvizsgálóját, a PricewaterhouseCoopert, hogy nézzék át a könyveket, és adjanak tanácsot a továbblépésre. A könyvvizsgáló emberei pénteken ki is szálltak a Rover központjába.

Független elemzők szerint azonban most már nem nagyon mutatkozik egyéb lehetőség, mint a csődlejárás megindítása.

Az MG Rover longbridge-i üzemében 6 ezren dolgoznak, de a cég túlélésétől összesen 26 ezer beszállítói munkahely is függ. Éppen a héten tették közzé, hogy a cég eladásai márciussal zárult 12 hónapban 28 százalékkal zuhantak az egy évvel korábbi azonos időszakhoz képest. A Rover a 90-es években hat évig a BMW tulajdonában volt, de a bajor cég 2000-ben, 10 font jelképes összegért eladta a súlyos veszteséget okozó, 1904 óta működő autógyárat a Phoenix brit pénzügyi befektetői csoportnak.






HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!