szerző:
MTI

Összeomlottak péntekre a patinás brit MG Rover autógyár átvételéről folyó tárgyalások a lehetséges kínai befektetővel, és bár a brit kormány felajánlott egy áthidaló hitelt a cég beszállítóinak, pénteki elemzések szerint a több mint száz éves vállalatot már nemigen lehet megmenteni a csődeljárástól.

Az MG Rover legnagyobb angliai üzemében, a Birmingham melletti Longbridgeben előző nap állt le a termelés, mert a beszállítók az utolsó, még hazai kézben lévő hagyományos brit autógyár pénzügyi összeomlásától tartva beszüntették az alkatrészszállításokat.

Tovább bonyolította a helyzetet, hogy Patricia Hewitt ipari és kereskedelmi miniszter bejelentette: a Rover vezetése kihívta a csődgondnokokat, de a gyár vezetése ezt később hevesen cáfolta.

A pénteki zűrzavaros helyzetben annyi bizonyos volt, hogy kudarcba fulladtak a a brit cég átvételéről folyó tárgyalások a legnagyobb kínai autóipari csoporttal, a Shanghai Automotive Industry Corporationnel (SAIC).

A kínai cég, amely jelenleg főleg Volkswagen-modellek helyi változatait gyártja hazai és térségi piacokra a német cég engedélye alapján, szeretne saját tulajdonú márkákkal kilépni a világpiacra, és ennek érdekében szívesen megvette volna a Rover technológiáját és modellkészletét. Hírek szerint azonban a SAIC végül azért lépett vissza, mert megítélése szerint az MG Rover sokkal rosszabb pénzügyi helyzetben van, mint korábban sejtette.

A sanghaji vállalatcsoport két évre szóló, 100 millió fontos, garanciával megtámogatott brit kormányhitelt várt el az ügylet fejében. Ezt a brit kormány először meg is ígérte, de kiderült, hogy a segítség a kínaiak által kért formában EU-versenyszabályokba ütközött volna.

John Tower, a Rovert birtokló Phoenix befektetési csoport vezetője pénteken hazaindult Kínából, egyértelmű jeleként, hogy a SAIC-kal tervezett cégmentő ügylet kútba esett. A kudarcot az sem tudta megelőzni, hogy pénteki sajtóhírek szerint a májusi parlamenti választásokra készülő Tony Blair brit kormányfő előző este személyesen hívta fel telefonon a kínai államfőt.

A Rover cégvezetése pénteken is azt hangoztatta, hogy nem kért hivatalosan csődeljárást, csak arra kérte a vállalat könyvvizsgálóját, a PricewaterhouseCoopert, hogy nézzék át a könyveket, és adjanak tanácsot a továbblépésre. A könyvvizsgáló emberei pénteken ki is szálltak a Rover központjába.

Független elemzők szerint azonban most már nem nagyon mutatkozik egyéb lehetőség, mint a csődlejárás megindítása.

Az MG Rover longbridge-i üzemében 6 ezren dolgoznak, de a cég túlélésétől összesen 26 ezer beszállítói munkahely is függ. Éppen a héten tették közzé, hogy a cég eladásai márciussal zárult 12 hónapban 28 százalékkal zuhantak az egy évvel korábbi azonos időszakhoz képest. A Rover a 90-es években hat évig a BMW tulajdonában volt, de a bajor cég 2000-ben, 10 font jelképes összegért eladta a súlyos veszteséget okozó, 1904 óta működő autógyárat a Phoenix brit pénzügyi befektetői csoportnak.






Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
HVG Hetilap

MG Rover

A veszteséges brit autógyár tulajdonosai 1,8 milliárd dollárért eladják a cég 70 százalékát Kína egyik vezető...

Túszokat ejtettek egy buszon Rio de Janeiróban

Túszokat ejtettek egy buszon Rio de Janeiróban

Tárnokon úgy döntöttek, hogy inkább megspórolják az ünnepi tűzijátékra szánt pénzt

Tárnokon úgy döntöttek, hogy inkább megspórolják az ünnepi tűzijátékra szánt pénzt

Nézegessen fotókat a Duna fölött parádézó helikopeterekről és repülőkről

Nézegessen fotókat a Duna fölött parádézó helikopeterekről és repülőkről

Kihajózott az iráni tankhajó Gibraltárból

Kihajózott az iráni tankhajó Gibraltárból

Ashley Cole visszavonul

Ashley Cole visszavonul

Komolyzene könnyedén

Komolyzene könnyedén