Tetszett a cikk?

Nemrég látott napvilágot az a javaslat, hogy álljon vissza az import áfa kivetéses rendszere, mégpedig már július 1-től. Az Ernst & Young tanácsadócég véleménye szerint ez a lépés nem csupán meggondolatlan, hanem kifejezetten káros lenne.

Április 21-én a parlament költségvetési és pénzügyi bizottsága képviselői önálló javaslatra módosítást terjesztett elő, arra vonatkozóan, hogy álljon vissza az import áfa kivetéses rendszere.

A javaslat szerint július 1-től a csatlakozást megelőző gyakorlat állna vissza, azaz a vámhatóság vetné ki az áfa összegét az import után, és azt az adóhivataltól kellene visszakérni a normál áfa bevalláson. Azaz ismét az üzleti élet finanszírozná a költségvetést átlagosan két hónapig.

Nyilvánvalóan a módosítás megalkotói számoltak azzal, hogy nem kis felháborodást fog kiváltani a javaslat, ezért a külpiacokra termelő nagyokat mentesítik a kivetéses áfa alól, ők továbbra is maradhatnak a jelenlegi önadózásos rendszerben, feltéve, hogy rendelkeznek a vámhatóság engedélyével.

Magyarul a legalább egy éve áfa-alany és megbízható vámadósnak minősülő nagyok ugyanazon áfa bevallásukban fizetik be az áfát, mint amelyikben levonhatják azt, így nekik nem kell finanszírozni az import áfa összegét, azaz közvetve a költségvetést.

Gyakorlatilag az kaphatja meg a vámhatóság engedélyét az önadózásra akinek (i) az előző évben a közösségen belüli és az export termékértékesítésből származó árbevétele legalább 20 milliárd forintot eléri, vagy (ii) a 10 és 20 milliárd forint közösségen belüli és az export termékértékesítésből származó árbevétellel rendelkezőknél ez az árbevétel egy plusz követelményként meghaladja a szintén előző évi belföldön teljesített termékértékesítés áfaalapjának kétharmadát.

Megint lesz egy „egyszerű” szabály. Jókat lehet számolgatni. Az átmeneti rendelkezések szerint a 2005. július 1-től 2006. június 30-ig szóló engedélyeknél, ahol 2004 adja a bázist, a fenti küszöbszámok arányosak az EU-tagság időtartamával, azaz 10 milliárd helyett 6,6 milliárd, illetve 20 milliárd helyett 13,3 milliárd a küszöb.

A javaslat élesen megkülönbözteti a nagy exportőröket a többi vállalattól, ami érdekes gazdaságpolitikai hozzáállást takar. Igaz, hamár ilyen megkülönböztető rendelkezést vezetnek be, akkor a nagyok számára erre a könnyebbségre mindenképpen szükség van, mert különben csomagolhatnak (a kisebbek is, csak az kevésbé látványos).

A javaslat megindokolásával nem sokat bíbelődtek a képviselők. Azt gyakorlatilag három rövid mondatban elintézték, ráadásul úgy, hogy az indokolás gyakorlatilag a javaslat összefoglalója, de semmi okot nem hoz fel a javaslat bevezetése mögött.

Problémás koncepció (Oldaltörés)

A sajtóban megjelent hírek szerint azért van szükség erre a rendelkezésre, mert itt megy el az áfabevétel. Na végre, legalább egy indok. Csak egy a baj vele, nem hangzik túl megalapozottnak. Az áfabevallás mellékleteként jelenleg is csatolni kell a vám áfát igazoló analitikát, tételesen fel kell sorolni vámhatározat-számokat és az áfaalapot.

Miért nem lehet összevetni az áfabevallás mellékletét a vámhatóság adatbázisával? Ha valaki az önadózás keretében nem vall import áfát, nagyon gyorsan elérhető. Ha összevetik a számokat, akkor ezen a területen ugye nem maradhat el bevétel. Ha nem vetik össze a számokat, és valaki így megúszhatja az áfa megfizetését, akkor pedig miért is kell mind az adózók, mind az adóhivatal részére jelentős időbe és fáradtságba kerülően az áfabevallás mellékletét előállítani, feldolgozni? Miért kellett ezt így csinálni csatlakozás előtt?

Az import áfa kiesése tavaly májustól egyszeri „terhet” jelentett a pénzforgalmi szemléletben gondolkodó államháztartás számára. Ha tavaly lenyelték a gombócot, akkor ennek a lépésnek nem lehet más indoka, mint átmeneti bevételt szerezni a költségvetés számára, amit idén ki tudnak mutatni, igaz jövőre vissza kell fizetni.

A javaslattal nyilván jól jár a vámhatóság is, megnő a bevétele, amit majd az Apeh ugyan később visszaad, de addig is elmondható, hogy a vámhatóság szépen teljesít. Azt se felejtsük el, hogy a kivetéses rendszerben kicsit több az adminisztrálandó dolog, jó néhány státus igazolható.

Az engedélyezési eljárás sem arra mutat, hogy komolyan vennének a képviselők az egyszerűsítést, az adminisztráció csökkentését. Ahhoz, hogy a szabály valóban hatályba lépjen július 1-én, a parlamentnek el kell fogadnia, majd ki kell hirdetni május 16-ig.  Az engedélyezés alapesetben 30 napos eljárás. Lesz tülekedés.

Újabb fejezet az áfaváltozások történetében (Oldaltörés)

A legfőbb probléma azonban a rossz üzenet. Uniós csatlakozásunk előtt, 2003 októberétől Ausztria áttért az önadózásra az import áfát tekintve, abból a megfontolásból, hogy így náluk fognak vámkezelni a cégek, és legalább a vámbevételt megtarthatják, illetve kedvező körülményeket teremtenek a logisztikai szektornak.

Sok magyarországi cég gondolkodott azon, hogy áthelyezi a vámkezelést Ausztriába, és így megszabadul a finanszírozási tehertől. Ezt belátva vált lehetővé nálunk is az önadózás. Most félig visszalépnénk, hiszen a nagyok továbbra is élvezhetik a rendszer előnyeit, igaz kicsit bürokratikusabban. A kisebbek pedig mennek Ausztriába vámkezelni.

Érdemes végigtekinteni azon, hogy az áfa területén milyen szabályozásváltozások történtek tavaly május 1-től a nemzetközi kereskedelmet érintően:

• 2004. május 1.
Jó: bevezettük az önadózást az importnál, és lehetővé tettük a lehívásos készleteket.

• 2004. július 10.
Jó: bevezettük az áfa-raktárakat.

• 2004 év vége
Rossz: visszatartottuk az  áfavisszatérítések kifizetését, sokan a mai napig nem kaptak meg jogosan járó nagy összegeket.

• 2005. január 1.
Rossz: szigorítottuk a lehívásos készlet szabályokat, praktikusan ellehetetlenítve az alkalmazást; és megszüntettük július 1-gyel a gyakorított bevallás lehetőségét.

• ? 2005.július 1.
Rossz: eltöröljük az önadózást az importnál a nagy exportőrök kivételével.

Hol van itt a kiszámíthatóság, amit a befektetők méltányolnak, és jogosan számon kérnek? Ennyit oda-vissza lépkedni ilyen rövid időn belül nem szerencsés. Ezt a javaslatot még nem késő visszavonni, illetve leszavazni a parlamentben.





www.ey.com/hu

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Gazdaság

Drágábban dolgozunk, mint a szomszédok

Régiós szinten is kimagaslóan sokba kerül az élőmunka Magyarországon – derül ki az Ernst & Young könyvvizsgáló és tanácsadó cég szakértőinek a hvg.hu számára készített összeállításából. Hazánkban minden egyes forint, amelyet a munkaadó nettó jövedelemként alkalmazottjának kifizet, mindent összeadva 2 forint 20 fillérjébe kerül.

Gazdaság

Idő előtt kimúlhat a magyar osztalékadó

Bár a társaságok osztalékadója 2006-tól megszűnik Magyarországon, mégis költségvetési hatása lehet annak, ha a 2004. május 1. és 2005. december 31. közötti időszakban befizetett osztalékadót – egy sikeres bírósági eljárás nyomán – az államnak vissza kellene fizetnie. Az Európai Közösségek Bíróságának esetjoga fényében ugyanis megkérdőjelezhető, hogy a magyar osztalékadó jelenlegi rendszere megfelel-e az előírásoknak.

Gazdaság

Mégis levonható az áfa az állami támogatások után?

Kétséges, hogy az EU szabályai szerint lehet-e áfa-levonási tilalmat alkalmazni Magyarországon az állami támogatásokból megvalósított fejlesztésekre. A direktíva erre lehetőséget teremt, de egy folyamatban lévő spanyol bírósági ügy bebizonyíthatja, hogy erre csak akkor van lehetősége a tagállamoknak, ha az adóalanyok „vegyes”, azaz áfa-köteles és áfamentes tevékenységet egyaránt végeznek - írja hvg.hu részére készített elemzésében az Ernst & Young.

Gazdaság

Nem EU-konform a magyar iparűzési adó?

Az Európai Unió áfára vonatkozó irányelve kimondja, hogy néhány nevesített adón kívül a tagállamok nem vethetnek ki forgalmi típusú adót - írja elemzésében az Ernst & Young tanácsadó cég. A magyar iparűzési adó viszont inkább forgalmi adónak tekinthető, és erősen hasonlít az áfára, így 2004. május 1-től kérdéses, hogy ez az adóforma jogszerű-e Magyarországon.

Gazdaság

Megvalósult kettős adóztatás?

Az vállalkozások az egészségügyi hozzájárulást (eho) bevezetése óta sérelmezik, hiszen növeli a foglalkoztatás közterheit. Erős a gyanú, hogy ezzel a járulékkal megvalósul a megszerzett jövedelem kettős adóztatása, ami ellentmond minden adózási alapelvnek.

Gazdaság

Szigorítani kell az evát?

Az eva az adóelkerülés egyik legnépszerűbb eszközévé vált. Ami azonban egyes adózóknak kedvez, az a költségvetésnek jelentős bevételkiesést okoz, és ezt más adózóknak kell többletadóban – vagy elmaradt adócsökkentés formájában – megfizetni. Mindemellett továbbra sem tisztázottak az eva áfa-vonatkozásai, különösen a Brüsszellel történő elszámolás – vélekedik a hvg.hu számára készített elemzésében az Ernst & Young.

Gazdaság

Miért van szükség adóreformra?

Széles körben elfogadott tény, hogy a versenyképesség javítása érdekében adóreformra van szükség. De miben akarunk, miben kell versenyképesnek lennünk? Egyáltalán, milyen a kívánatos adórendszer ma? Az Ernst & Young a hvg.hu-nak készített elemzésében tárja fel a lehetséges válaszokat.

Gazdaság

Lekerülhet Magyarország a holdingcégek térképéről?

Nem jöhet több holdingtársaság Magyarországra, illetve az itt lévők akár el is költözhetnek, ha egy, az adókonszolidáció témájában jelenleg is folyó brit ügyben az Európai Bíróság az egyik legnagyobb kiskereskedelmi vállalatnak ad igazat. Az Ernst & Young tanácsadó cég a hvg.hu számára készült elemzése szerint az ügyben április 7-re kitűzött döntéshozatalt közel akkora várakozás övezi, mint Károly brit trónörökös egy nappal későbbi esküvőjét.