Miért veszélyes halogatni a digitalizációt? Cégvezetőként ezeket érdemes átgondolnia!
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Az év végéig pontos felmérés készül az állami vagyon nagyságáról, amely körülbelül 50 ezer milliárd forintra becsülhető - ismertette Markó Andrea a Pénzügyminisztérium szakállamtitkára a csütörtöki budapesti szakmai rendezvényen.
A Gazdálkodási és Tudományos Társaságok Szövetsége (GTTSZ) a különféle civil szervezetekkel közösen tájékozódott az állami vagyonkezelés aktuális kérdéseiről.
Az államtitkár elmondta: az eddigi becslés szerint körülbelül 1 700 milliárd forintot jelent a társasági vagyonrész, 3 400 milliárd forintot a termőföld és erdő értéke, 39 ezer milliárd forintot az egyéb ingatlan, valamint más vagyoni értékű elem.
Kérdésre válaszolva az államtitkár hangsúlyozta: ebben az előzetes becslésben nem szerepel az ásványi vagyon, ennek értékelési rendszerét ki kell alakítani. Ugyancsak nem szerepel a becslésben a műemlékek, műkincsek értéke, bár dolgoznak ezek értékmeghatározásának módszerén. Valószínű, hogy a leltárben egyelőre egy vonal alatti felsorolás lesz a műemléki, műkincs tételekről értékmegjelölés nélkül.
Az államtitkár az új vagyonkezelési elvekről szólva fontosnak tartotta hangsúlyozni, hogy a különféle állami intézményeknél megszűnik az ingyenes épülethasználat. A piaci áron ugyanúgy bérleti díjat kell majd fizetniük az intézményeknek, mintha a magánszférában bérelnének épületet. Erre ugyan a fedezetet megkapják a költségvetéstől, de legalább kiderül, hogy valójában milyen költséget jelent az egy-egy intézmény által használt épület. Ennek alapján mérlegelni lehet, hogy érdemes-e ennyit kifizetni, miközben a munkát ugyanilyen hatékonyan végezhetnék egy szerényebb épületben is, jóval olcsóbban, az általuk eddig használt ingatlant pedig a piaci áron lehet hasznosítani.
A tanácskozás hozzászólói közül volt aki szerint ez nem más, mint, hogy az állam az egyik zsebéből a másikba teszi a pénzt. Sőt azt is lehetségesnek tartotta a hozzászóló, hogy például az egyetemek ezekre a költségekre hivatkozva felemelik a tandíjat.
Markó Andrea egy másik célkitűzésről szólva elmondta: a közszolgáltatások állami finanszírozásában is tisztább viszonyokat akarnak. Nem járható az olyan út, hogy az állam különféle közszolgáltatásokra tart igényt például a MÁV részéről, de ehhez nem ad elegendő pénzt, aztán a veszteségeket mint tulajdonos rendezi. A közszolgáltatásokat részletes szerződés alapján kellene teljesíteni és finanszírozni, ebben pontosan leírva, hogy milyen kötelezettségei vannak a közszolgáltatónak, és ezért milyen összegek járnak számára és mikor a költségvetésből. Ezzel a hozzászólók közül többen egyetértettek, sürgették az ilyen szerződésesek kidolgozását, a szerződések aláírását.
Az államtitkár szerint feladatot jelent a körülbelül 450 olyan kft., kht. felülvizsgálata is, amelyekbe a minisztériumok, és más költségvetési intézmények kiszerveztek bizonyos tevékenységeket. Ugyanakkor lehetséges, hogy ezek a feladatok hatékonyabban oldhatók meg az adott minisztériumban vagy költségvetési intézménynél, de még az is olcsóbb lehet, ha közvetlenül a piacról szerzik be ezt a szolgáltatást. Elemezni kell tehát, hogy a feladatkiszervezéssel létesített társaságok közül melyeket érdemes továbbra is fenntartani.
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Bővült azon fejlesztési lehetőségek köre, amelyekre a Demján Sándor Tőkeprogramban forrást igényelhetnek a vállalkozások.
Javult a vállalkozások alkupozíciója: az árak konszolidálódtak, a kockázati prémiumok csökkentek, van verseny. Érdemes élni a lehetőségekkel.
Már egyetlen, megfelelően kiválasztott MI-eszköz révén is jelentős hatékonyságnövekedést érhetnek el a kisebb cégek is.
Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.