Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d27ce98f-a86d-4f67-9a2f-4dacdf292eac","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A rendőrség szerint csak így lehet megállítani a kártékony vadakat. ","shortLead":"A rendőrség szerint csak így lehet megállítani a kártékony vadakat. ","id":"20241128_Pecs-vaddiszno-vadaszat-rendorseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d27ce98f-a86d-4f67-9a2f-4dacdf292eac.jpg","index":0,"item":"68de1b34-ab79-4319-a729-6609bf873a57","keywords":null,"link":"/itthon/20241128_Pecs-vaddiszno-vadaszat-rendorseg","timestamp":"2024. november. 28. 13:14","title":"Vaddisznóvadászatot engedélyeztek Pécs belterületén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"97db8315-032e-4549-8a3d-234acd19d093","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Egy szakember szerint egy tapasztalt túrázó számára is komoly kihívást jelentett volna a túlélés ilyen körülmények között. ","shortLead":"Egy szakember szerint egy tapasztalt túrázó számára is komoly kihívást jelentett volna a túlélés ilyen körülmények...","id":"20241128_Elve-kerult-elo-egy-turazo-aki-ot-hete-tunt-el-a-kanadai-vadonban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/97db8315-032e-4549-8a3d-234acd19d093.jpg","index":0,"item":"32afec96-a1d9-423d-a2f8-00d91d078c78","keywords":null,"link":"/elet/20241128_Elve-kerult-elo-egy-turazo-aki-ot-hete-tunt-el-a-kanadai-vadonban","timestamp":"2024. november. 28. 06:22","title":"Élve került elő egy túrázó, aki több mint öt hete tűnt el a kanadai vadonban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0731f57b-c4fa-4283-8e83-8e54885f34a1","c_author":"Bábel Vilmos","category":"vilag","description":"Megjelent a kortárs európai politika legmeghatározóbb vezetőjének önéletrajza. Angela Merkel 300 oldalt írt a gyerekkoráról, és 400-at a kancellári hivatalban töltött 16 évről. Bocsánatkérés nincs, már-már komikusan leíró próza van. Orbán Viktor először egy focimeccsen tűnik fel. Recenzió. ","shortLead":"Megjelent a kortárs európai politika legmeghatározóbb vezetőjének önéletrajza. Angela Merkel 300 oldalt írt...","id":"20241126_Angela-Merkel-szerint-Angela-Merkel-mindent-jol-csinalt-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0731f57b-c4fa-4283-8e83-8e54885f34a1.jpg","index":0,"item":"191de96d-77bb-42e0-a305-2b7765e5d685","keywords":null,"link":"/vilag/20241126_Angela-Merkel-szerint-Angela-Merkel-mindent-jol-csinalt-ebx","timestamp":"2024. november. 26. 17:49","title":"Angela Merkel szerint Angela Merkel mindent jól csinált","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"09a0f23a-4973-4f56-a910-840990ba5cbb","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Valamit valótlanul állított az Ezek ugyanazok című dalában. ","shortLead":"Valamit valótlanul állított az Ezek ugyanazok című dalában. ","id":"20241127_Brody-Janos-friss-posztja-Tisztelt-Torvenyszek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09a0f23a-4973-4f56-a910-840990ba5cbb.jpg","index":0,"item":"da3a9f3d-bbbd-4e0d-a805-6e6aba9ef7ce","keywords":null,"link":"/kultura/20241127_Brody-Janos-friss-posztja-Tisztelt-Torvenyszek","timestamp":"2024. november. 27. 13:54","title":"Bródy János friss posztja: Tisztelt Törvényszék! Beismerem, hogy hibát követtem el!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"049cd3c8-1567-4da9-965f-a4a417f2c70b","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.zhvg","description":"Megpróbáltuk sok nézőpontból körbejárni az akkugyárhatalommá válás meglévő – és várható – kockázatait és előnyeit, amihez Éltető Andrea közgazdász volt segítségünkre. Hány gyár épült és épülhet még? Mikortól válhat a lakossági energia- és vízigény kárára az víz- és energiazabáló iparág? Mennyire piszkosak a tiszta közlekedéshez szükséges gyárak? Vajon tudnánk jobban csinálni, mint ahogy most megy, és egyáltalán megéri ez az egész? Gyere velünk, és megtudhatod.","shortLead":"Megpróbáltuk sok nézőpontból körbejárni az akkugyárhatalommá válás meglévő – és várható – kockázatait és előnyeit...","id":"20241127_zcast-podcast-akkugyarak-akkumulatorgyar-nagyhatalom-elteto-andrea-kozgazdasz-krtk-vilaggazdasagi-intezet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/049cd3c8-1567-4da9-965f-a4a417f2c70b.jpg","index":0,"item":"95ef91fa-6659-474e-93d1-f97d2fe9f229","keywords":null,"link":"/zhvg/20241127_zcast-podcast-akkugyarak-akkumulatorgyar-nagyhatalom-elteto-andrea-kozgazdasz-krtk-vilaggazdasagi-intezet","timestamp":"2024. november. 27. 16:00","title":"zCast: Az akkugyárhatalom, ahol a hatóságok és a gyárak együtt állnak szemben a helyi polgárokkal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bc1d41c0-1df6-4780-bad8-5fc661627bce","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Az 1920-as évek aranykorának újjászületését ígéri Tiborcz István és Orbán Ráhel cége a Gellért szálló felújításával.","shortLead":"Az 1920-as évek aranykorának újjászületését ígéri Tiborcz István és Orbán Ráhel cége a Gellért szálló felújításával.","id":"20241127_gellert-szallo-bdpst-orban-rahel-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bc1d41c0-1df6-4780-bad8-5fc661627bce.jpg","index":0,"item":"500b31c9-a393-4ce9-a220-cdb5e0106862","keywords":null,"link":"/ingatlan/20241127_gellert-szallo-bdpst-orban-rahel-video","timestamp":"2024. november. 27. 19:21","title":"Tiborcz cége egy noir hangulatú imázsfilmmel hozná meg a gazdag ázsiaiak kedvét a Gellért szállóhoz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff4c936c-77cf-4fee-85fe-3cd2d18785c4","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Három férfi vesztette az életét Indiában, miután az autójuk lezuhant egy félkész hídról, amire a Google Térkép utasítása mentén hajtottak fel.","shortLead":"Három férfi vesztette az életét Indiában, miután az autójuk lezuhant egy félkész hídról, amire a Google Térkép...","id":"20241128_google-terkep-navigacio-felkesz-hid-zuhanas-halalos-baleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff4c936c-77cf-4fee-85fe-3cd2d18785c4.jpg","index":0,"item":"31d99957-c903-44f0-8b89-387e5e851b96","keywords":null,"link":"/tudomany/20241128_google-terkep-navigacio-felkesz-hid-zuhanas-halalos-baleset","timestamp":"2024. november. 28. 16:03","title":"Halálba navigált három embert a Google Térkép, egy félkész hídról zuhantak le az autójukkal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"47560914-d574-44a2-95d2-840abb9d2653","c_author":"Nagy Mercédesz","category":"360","description":"<strong>A LAM harmadik kiállításában ismét hangsúlyt kapott a fény kettős természete, de ezúttal a művek többsége kifejezetten a hullám-természetre rezonál. A nem szokványos tárlat címe pedig egy másik központi rendezőelvre mutat rá: olyan látványokat kutat, melyek közvetelenül az agyban keletkeznek a retinális inger megkerülésével. A meditatív, kizökkentő és elgondolkodtató művekről – melyekre igazán érdemes időt szánni – a kiállítás egyik kurátorával, Szalai Borbálával beszélgettünk.</strong>","shortLead":"<strong>A LAM harmadik kiállításában ismét hangsúlyt kapott a fény kettős természete, de ezúttal a művek többsége...","id":"20241127_a-mu-szalai-borbala-light-art-museum-phantom-vision-kiallitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/47560914-d574-44a2-95d2-840abb9d2653.jpg","index":0,"item":"36460187-1dba-4d57-bf8a-c2c4a2241722","keywords":null,"link":"/360/20241127_a-mu-szalai-borbala-light-art-museum-phantom-vision-kiallitas","timestamp":"2024. november. 27. 19:20","title":"Hullámzás csukott szemmel – beszélgetés Szalai Borbálával, a Light Art Museum Phantom Vision című kiállításának kurátorával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kivérezteti a légitársaságokat a drága kerozin, fizetnek az utasok
szerző:
MTI
Tetszett a cikk?
A folyamatosan emelkedő nyersanyagárak miatt a hagyományos légitársaságok többsége már döntött a kerozinpótdíj emeléséről, a diszkont légitársaságok viszont inkább a csomagok után felszámított díjakat növelik, de takarékossági intézkedéseket valamennyi társaság bevezetett.
A Wizz Air diszkont légitársaság a dráguló üzemanyag ellenére sem emeli repülőjegyeinek árát – közölte Kázmér Natasa, a légitársaság kommunikációs vezetője, hozzátéve, hogy a jegyek árát elsősorban a verseny alakítja. Szerinte ahhoz, hogy új piacokat, új utasokat nyerjenek meg, egyre versenyképesebb árakat kell kínálni, így a Wizz Air alaptevékenységének olcsóbbá tételére törekszik. Ugyanakkor az alaptevékenységről leválasztott szolgáltatásokért, például a feladott poggyászok után az utasoknak díjat kell fizetniük. Ezzel a diszkont légitársaságok arra ösztönzik utasaikat, hogy minimális súlyú csomaggal szálljanak fel a repülőgépre. Ez nem csak az utazónak jelent megtakarítást, de a légitársaságnak is, az utaskiszolgálási díjak és a szükséges kerozin csökkenésének köszönhetően.
A poggyászokon nyert üzemanyag-megtakarítás azonban csak kis tétele a lehetséges megtakarításnak. Példaként említette Kázmér Natasa, hogy a Wizz Air-nél az üzemanyag felhasználás optimalizálása érdekében szigorú tankolási előírásokat kell betartaniuk a pilótáknak. Előírják, hogy mennyi üzemanyagot tankoljanak, hol, illetve, hogy milyen magasságban és milyen sebességgel repüljenek.
A diszkont légitársaságok jellemzően a nehéz csomagokról próbálják anyagi ellenösztönzőkkel leszoktatni az utasokat a kerozinspórolás érdekében. A Magyarországra is közlekedő ír Ryanair – a legnagyobb európai diszkont társaság – például most már minden feladott csomagért 16 fontot (közel ötezer forintot) számol fel. A legnagyobb brit olcsó jegyes társaság, az EasyJet, amely szintén számos járatot közlekedtet Magyarországra, ugyanezért – súlytól függően – 5-10 fontot kér.
A Malév kiadásait a magas üzemanyagárak várhatóan 8 milliárd forinttal emelik a tervezetthez képest az idén – mondta el Németh Krisztina, a légitársaság kommunikációs vezetője. A többletkiadásokat fedezeti ügylettel, takarékos üzemanyag-felhasználással, illetve a hatékonyság növelésével csökkentik. A kerozinfogyasztás szempontjából előnyös, várhatóan 4 turbó-légcsavaros regionális repülőgép beszerzéséről a nyáron döntenek és még az idén forgalomba állítják őket.
Fehérváry Géza, a Malév üzemeltetési vezérigazgató-helyettese elmondta, hogy a légitársaság havonta 540 tonna kerozint takarít meg az üzemanyag-felhasználásban bevezetett újításokkal. Ide sorolta a repülőgépek sebességének optimalizálását, a tankolási számításokat, illetve az utazómagasság optimális megválasztását. A megtakarítás mértéke szerinte csak becsülhető, járatszakaszonként 100-150 kilogrammra tehető.
Az első negyedévben a Malév költségeinek 24 százalékát tették ki a kerozinköltségek; az előző év hasonló időszakához képest 4 százalékkal fogta vissza a cég a gépek kerozinfogyasztását. A légitársaság európai útvonalain szakaszonként átlagosan 30 eurós kerozinpótdíjat számít fel.
A hagyományos légitársaságok közül több is jelezte a közelmúltban (British Airways, Lufthansa), hogy a rekordokat döntő nyersanyagárak miatt emelik az üzemanyag-pótdíjakat. A nehézségek miatt a légitársaságok sorra adnak ki profitfigyelmeztetést: a Finnair és az Air France-KLM jelezte, hogy az idén az eredmények romlására számít az üzemanyag árának emelkedése miatt. Az American Airlines az első negyedben erősen veszteséges lett, emiatt 12 százalékkal visszaveszi kapacitásait.
A kilátások egyáltalán nem biztatóak: Michael O'Leary, a Ryanair főnöke úgy látja, ha tartósan 120 dollár fölött marad a kőolaj ára, akkor néhány versenytárs csődbe mehet. Iparági elemzők szerint 2000 óta az egy transzatlanti átkeléshez szükséges repülőüzemanyag-mennyiség átlagára megnégyszereződött, és átlépte a 40 ezer dollárt. A repülőgép-üzemanyag hordónkénti ára 2003 januárjában még 40 dollár alatt volt, az idén év elején viszont már 140 dollár felett járt.
Több százezer 0–990 forintos jegy piacra dobását jelentette be tegnap a WizzAir, amelyeket szeptember 15. és jövő március 25. között lehet majd felhasználni. Egyforintos akcióval jelentkezett eközben a SkyEurope.
Az európai repülési piac pezseg, s ennek egyik legfőbb oka, hogy a „fapados” légitársaságok egyre nagyobb helyet követelnek maguknak a kontinens egén és repterein. Az újraosztási játszmában komoly magyar érdekeltségek is megjelentek, méghozzá nyerő eséllyel.
Meglena Kuneva, az EU-Bizottság fogyasztóvédelmi biztosa szerint félrevezető információkat adnak a jegyárakról egyes légitársaságok internetes jegyértékesítéskor. A biztos intézkedéseket helyezett kilátásba arra az esetre, ha a társaságok nem rendezik a helyzetet saját hatáskörükben.
Egyre borúsabban látják a jövőt a légitársaságok világszerte: az üzemanyag drágulása miatt emelik a jegyek, illetve a szolgáltatások árát, ami visszavetheti az utasforgalmat. Különösen a fapados légitársaságok érzik az üzemanyag árának emelkedését, mivel költségeikből már nem igazán tudnak tovább faragni.
Hatalmas a különbség a Századvég és a Medián közvélemény-kutatási eredményei között. A kormánypárti intézetnél a Fidesz-KDNP biztosan vezet a Tisza előtt, a harmadik legnépszerűbb párt pedig az MKKP.
Két lehetőség volt: vagy nincs pénz, vagy pedig van, de akkor alá kell írni a papírt – így magyarázta a HVG információi szerint egy belső értekezleten Szabó Péter, az Országos Bírói Tanács elnöke, miért ment bele a kormány diktálta megállapodásba.