Nem szolgáltak pezsgőpukkantó vidámságot keltő újévi beszédekkel az EU politikai vezetői, senki nem mondta, hogy 2012 könnyebb év lesz, mint a tavalyi, sőt az üzenet az volt: nagyobb nehézségekre kell számítani, mint a 2008-ban indult válságciklus eddigi szakaszaiban. Angela Merkel német kancellár például összefogást sürgetett az európai országoktól, míg Giorgio Napolitano olasz államfő áldozatokra kérte honfitársait. Egyikük sem véletlenül, a globális krízis központja ugyanis tavaly az EU, azon belül is az eurózóna lett, s az idén sem lesz másként. Olyannyira, hogy Christine Lagarde, az IMF francia vezérigazgatója az utóbbi napokban többször is figyelmeztetett: az egész világgazdaság sorsa azon múlik, a közös valutát használó EU-tagok úrrá tudnak-e lenni az adósságválságukon, megakadályozva, hogy az a perifériából begyűrűzzön a centrumba, és szétzúzza az euró építményét, aminek súlyos globális hatásai lennének.

Munkanélküliek Lisszabonban
AP
Azt nem lehet mondani, hogy az EU-tagállamok, különösen a szabályokat diktáló Németország és Franciaország ne dolgozna a megoldáson, ám mindeddig csak futottak az események után, és ritkán sikerült néhány hétnél tovább megnyugtatni a nemzetközi pénzpiacokat. Az állam- és kormányfők január 30-án már a krízis kitörése óta tizenhetedik válságcsúcsukat tartják, ahol a december 9-én elfogadott – Nagy-Britannia vétója miatt csak kormányközi szerződésbe foglalandó – szigorú fiskális paktum részleteiről egyeztetnének. Közgazdászok máris működésképtelennek bélyegezték az alkut, mert a megkeményített szabályok betartatása újabb költségvetési megtakarításokat igényelne, ami az előrejelzések alapján az eurózónára váró recesszió idején még fájdalmasabb terhet jelent a válság által évek óta sanyargatott lakosságnak.
Általánosságban is, de különösen az EU válságkezelésére vonatkoztatva véli úgy Paul Krugman, a The New York Times című amerikai napilap közgazdasági Nobel-díjas kolumnistája, hogy a nyugati kormányok rossz receptet követnek, amikor a gazdaság visszaesése közepette nyírják a költségvetést. Ezt ő a krízis idején a növekedés serkentése érdekében beavatkozó állam ideáját hirdető iskolateremtő közgazdászra, John Maynard Keynesre hivatkozva elhibázottnak tartja. A deficit lefaragására, a kiadások megnyirbálására összpontosítás helyett ugyanis a munkahelyteremtésre kellene figyelni. Különösen azért – teszik hozzá mások –, mert a pénzügyi válságnak bizalmi, társadalmi vonzata is van: a konjunktúrát tápláló lakossági fogyasztást nem lehet élénkíteni, ha akiknek költeniük kellene, nem bízhatnak abban, hogy a jövőben is lesz állásuk és jövedelmük. Az amerikaiak például a válság hatására újra megtanultak takarékoskodni, ám a vásárlókedvük még nem teljesen tért vissza, mert bár a munkanélküliség csökkent, még mindig magas, 8,6 százalékos. Az EU-ban pedig ennél is magasabb, sok tagállamban túllépi a 10, Spanyolországban pedig meghaladja a 20 százalékot is.

A válságkezelés társadalmi, szociális mellékhatásai az idén azért lesznek fontosak, mert több országban is választásokat tartanak. Az eurózóna szempontjából legfontosabb erőpróbára áprilisban, Franciaországban kerül sor, ahol a tavaly decemberi brüsszeli csúcs óta a közös valuta megmentőjeként kampányoló konzervatív Nicolas Sarkozy szeretné megőrizni az államfői posztot a közvélemény-kutatásokban vezető szocialista ellenfelével, Francois Hollande-dal szemben. Míg a piaci várakozások szerint Sarkozy győzelme esetén folytatódhatna az együttműködés Merkellel, Hollande azt ígéri, hogy újratárgyalja a fiskális paktumot, és az újabb sanyargatások helyett kevésbé fájdalmas megoldásokat keres az adósságválságra. Hogy melyek ezek, arról azonban eddig nem szólt. A német kancellár aligha engedhet sokat a szigorból, mert azt az ő jövőre urnákhoz szólítandó – prudensen gazdálkodó – választói vennék rossz néven, és Merkelnek már így is van elég baja az újabb és újabb EU-tagországokat mentő akciók finanszírozása miatt.
Az iowai republikánus pártszavazással útjára indult az amerikai elnökválasztási kampány is, amelynek középpontjában a munkahelyteremtés áll. Az újrázásért küzdő demokrata Barack Obamát nem győzik emlékeztetni arra, hogy a mostaninál is nagyobb gazdasági világválsággal küzdő Franklin Delano Roosevelt óta nem volt elnök, aki ilyen magas munkanélküliség mellett a Fehér Házban tudott volna maradni. Az USA-ban ugyan már az ötödik egymást követő hónapban 100 ezernél több új állást hozott létre a gazdaság, ez azonban november első keddjéig, a szavazás napjáig nem apasztja annyira a munkanélküliek seregét, hogy a problémát a republikánus jelölt ne olvashassa Obama fejére. A válság társadalmi hatását jelzi a Foglaljuk el a Wall Streetet mozgalom megjelenése, amely – európai társaival együtt – határozottan idézi a politikusok figyelmébe, kik is a krízis igazi vesztesei.
Az eurózóna bajait az amerikai gazdaság is megszenvedheti, és Kína sem vonhatja ki magát a hatásuk alól, mert a világ vezető exportőrének az EU a legnagyobb piaca. Választás ugyan nem lesz az idén Kínában – és amúgy sem sokat számítana a kiszámítható eredménye –, ám kezdődik a tízévente beütemezett generációváltás. Hu Csin-tao az idén távozik a Kínai Kommunista Párt éléről – utódja a menetrend szerint Hszi Csin-ping lesz –, 2013 márciusában pedig az államfői posztot is átadja, és akkor vonul nyugalomba Ven Csia-pao miniszterelnök is. Az átmenet idején Peking mindig nyugalmat akar, amihez stabil gazdasági növekedés és társadalmi béke kell. Ezért az idén Kína a konjunktúrában esetleg mutatkozó döccenőket a 3200 milliárd dolláros valutatartalékára hagyatkozva simítja el – ahogy tette 2008-ban az 580 milliárd dolláros gazdaságélénkítő injekcióval –, féken tartja az inflációt, megakadályozza az ingatlanlufi kipukkanását, és további szociális intézkedésekkel veszi elejét az egyre gyakrabban jelentkező lakossági elégedetlenségnek.
NAGY GÁBOR