Miért veszélyes halogatni a digitalizációt? Cégvezetőként ezeket érdemes átgondolnia!
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
A kormány engedett munkásellenességéből.
A kormány 15 százalékkal emeli a minimálbért és 25 százalékkal a kötelező bérminimumot – amennyiben a tőkés érdekképviseletek is beleegyeznek – , sőt: nem kizárt, hogy a szociális munkásoknak még nagyobb béremelést harcol ki a szakszervezetük. Sztrájkra készülnek az Audi és a Mercedes magyarországi üzemeiben is: ezek a munkások is béremelést követelnek, nagyon helyesen. A városi tömegközlekedés dolgozói is bérmozgalmat indítottak. Remek.
Mindennek ellenére ezek nagyon örvendetes hírek.
Semmilyen polgári kormány nem tesz ilyet önként.
Amint már utaltam rá a Népszavában, ezt azok a dolgozók, főleg szakmunkások harcolták ki, akik tömegesen vándoroltak ki Nyugatra az elmúlt pár esztendőben. Az emiatt beállott munkaerőhiány nyomására muszáj fizetést emelni. A kormányt mégis dicséret illeti, mert ezt képes volt belátni.
Igaz ugyan, hogy rengeteg magyarországi dolgozó „kényszervállalkozói” szerződésekkel kénytelen munkába állni – rájuk a béremelés értelemszerűen nem vonatkozik – , s az is igaz, hogy nagyon sokan robotolnak a szürke és a fekete gazdaságban, akiket ez a pozitív fejlemény nem érint. Cáfolhatatlan az is, hogy számtalan kis cég a költségnövekedést nem bírja ki, vagy bezár, vagy elbocsát pár embert (s evvel növeli a megmaradtak munkaterheit, esetleg – illegálisan – a munkaidejét), vagy „zsebbe fizet” a legelterjedtebb adóelkerülési technikák egyikével. (Fogalmunk sincs róla, hány „bejelentetlen munkavállaló” lehet Magyarországon: csak annyi biztos, hogy a hozzáértők szerint nagyon sok.) A „mélyszegénységben élők” (underclass) és a „prekariátus” helyzetén se sokat segít a fizetésemelés. A „közmunkára” kényszerített, segélyben nem részesülő munkanélküliek jövője is bizonytalan. Mindezek súlyos problémák, amelyeket lekicsinyelni tévedés volna.
Mint ilyenkor mindig , a béremelés is leginkább azoknak segít, akik viszonylag jó helyzetben – munkajogilag védett helyzetben – vannak, s akiket kevésbé fenyeget az elbocsátás, a munkanélküliség réme. Az anyagilag az alkalmazottaknál nem sokkal jobb (olykor rosszabb) helyzetben lévő „kisvállalkozóknak” és „kényszervállalkozóknak” ez nem annyira jó hír, némelyiküknek egyenesen rossz.
Ugyanakkor – az ezt vehemensen letagadó kormánypropaganda ellenére – a neoliberális ortodoxia fő szabályait többnyire betartó mai magyar gazdaságpolitika a társasági adó és/vagy a járulékok csökkentésére készül, amit a független konzervatív Magyar Nemzet vezércikkének címe – „A MULTIK JÓL JÁRNAK” – egyszerűen, ám helytállóan foglal össze. (A magyarhoni jobboldal új eszményképe, Donald Trump is a leggazdagabbak adóit csökkenti még tovább, ha ez egyáltalán lehetséges, bár olyan messze ő se merészkedik neokon irányban, mint az egykulcsos jövedelemadó.) A béremelésért tehát az adózók össznemzeti közössége kezeskedik, a nagy tőkés társaságok többletköltségeit járulék- és adócsökkentéssel kompenzálják, vagyis az alkalmazottak maguk kénytelenek fedezni a béremelés egy részének a forrását. Mi több, a béremelés előnyét hamarosan elviszi majd az infláció.
Mindezt elismerve, mégis gratulálunk: a kormány – a följebbi megszorításokkal – vonakodva ugyan, de elismerte, hogy az alkalmazottaknak („a bérből és fizetésből élőknek”, hogy a közkeletű, butácska eufemizmust használjuk itt az érthetőség kedvéért) is lehetnek legitim érdekeik, bár az alkalmazottak nem jelentéktelen részének a szűrét épp most teszi ki az állam a közigazgatásból, az úgynevezett közszférából. (Az ürügy „a bürokrácia csökkentése”.)
A – konzervatív és liberális – ellenzéki médiák neokon-neolib közgazdászokat interjúvolnak meg, akiknek (igen kis részben indokolt) aggályaik vannak, no meg „a vállalkozói érdekképviseletek” vezetőit, azaz a tőke reprezentánsait. Az ellenzéki médiaszószólók a kapitalizmust féltik az Orbán-kormánytól, ami nevetséges. A nemzetközi és nemzeti nagytőke kitűnő viszonyt ápol a magyar állam irányítóival: ennek világos bizonyítéka az is, hogy az Európai Unió és Oroszország egyaránt támogatja a paksi atomerőmű kibővítését, továbbfejlesztését. A magyar állam irányítói maguk se vetik meg a jó üzleteket és a magas profitot. Az intenzív állami beavatkozás nem változtatja meg a tőkés rend alapjellegét. Egyébként a kormány a nemzetközi színtéren a szabadkereskedelem híve, ellentétben Donal Trump némely – de még bizonytalan és aligha átfogó – törekvéseivel.
Az ellenzék ebben a helyzetben közönyösnek mutatkozik a dolgozók életszínvonalával, keresetével szemben – ami kitűnően megmagyarázza politikai esélyeinek elhanyagolható voltát. Viszont a magyar szakszervezetek most ügyesnek bizonyultak, megragadták a kínálkozó alkalmat, és jól taktikáztak. A sajtó által méltatlanul lebecsült, bár nem tökéletes szakszervezeti mozgalom még komoly tényező lehet, ha folytatja a kompromisszum és a nyomásgyakorlás kombinációjának jelenlegi gyakorlatát. A szakszervezeteknek is gratulálunk.
Ha már némileg vonakodva elismertük az általunk nem nagyon kedvelt kormány viszonylagos érdemeit, hozzuk szóba egy másik elég jó húzását: a magyar-szerb barátkozást. Természetesen itt két marginális helyzetbe szorult kormányzat (a szerb kormány vezetőinek múltja, a magyar kormány vezetőinek pedig a jelene vet föl kétségeket, nem beszélve a kizárólagos hatalomgyakorlás párhuzamairól ebben a két országban) egymásra utaltsága is szerepet játszik, de a szomszédainkkal szembeni sovén ellenségeskedés minden, még oly kényszerű enyhülése is üdvözlendő. Az is kétségtelen, hogy szükség van a Magyarországot a Balkán-félszigettel, a Balkánt pedig Közép-Európával összekötő tisztességes vasútvonalakra és autópályákra – ezekre Románia irányában is szükség lenne, de az atlantista és EU-lojalista román kormány nem jó partner Orbánnak, meg útban vannak a kölcsönös előítéletek és kétoldalú bizalmatlanságok is, amelyeket Szerbia esetében sikerült leküzdeni. De ahogy ez lenni szokott, ha Szerbiával javul a magyar állam kapcsolata, akkor a szintén szomszédos Horvátországgal és Szlovéniával romlik, de ezért elsősorban nem a magyar állam a felelős, hanem a „jugoszféra” áldatlan belső viszonyai. (Mellesleg Horvátország tekintélyelvű, hipersoviniszta átalakulása, amelyről a magyarországi közvélemény Kelet-Európa iránti jeges közönye miatt itt keveset tudnak, fölöttébb aggasztó és rendkívül ellenszenves. Ismét kiviláglott, hogy a nacionalisták – az olyanok, mint Aleksandar Vučić és Orbán Viktor – nagyon könnyen megegyeznek egymással, anélkül, hogy a szokványos uszítások politikai hasznáról le kellene mondaniuk. Persze az is segít, hogy a két államférfiú lojalitásának billegése a Nyugat és Oroszország között valamelyest egymásra utalja őket.)
De ha gyorsabban és kényelmesebben lehet eljutni vonattal meg autóval Budapestről Belgrádba – és Szabadkára és Újvidékre – , az mindannyiunknak hasznos lesz. (A projektet máskülönben Kína finanszírozza, mert áruit szeretné gyorsabban eljuttatni a szárazföldre az adriai kikötőkből.) Persze Orbán Viktor miniszterelnök arra is szeretné rábírni szomszédainkat, hogy menekültpolitikáját (zero immigration) támogassák, ha már itthoni politikai helyzete e tekintetben – egyébként másodlagos, taktikai okokból – megrendült. A közvélemény többsége Magyarországon helyesli ezt a bevándorlási és menekültpolitikát, de érzülete a kormány iránt savanyú és kelletlen még ezen a téren is.
A kormány tehát valamelyest engedett munkásellenességéből és sovinizmusából – bár ezek az engedmények még látszatengedményeknek bizonyulhatnak – , ami némi józanságra enged következtetni. Méltánytalanul elfogult lenne az ellenzéki sajtó, ha erre nem figyelne föl.
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Bővült azon fejlesztési lehetőségek köre, amelyekre a Demján Sándor Tőkeprogramban forrást igényelhetnek a vállalkozások.
Javult a vállalkozások alkupozíciója: az árak konszolidálódtak, a kockázati prémiumok csökkentek, van verseny. Érdemes élni a lehetőségekkel.
Már egyetlen, megfelelően kiválasztott MI-eszköz révén is jelentős hatékonyságnövekedést érhetnek el a kisebb cégek is.
Havonta 220 ezer forintot fizetett a család a kisfú elhelyezéséért a magánintézménynek.
Rohadéknak és elmebetegnek nevezte a fideszes publicista a jogtudóst.
A cél a Kína számára kényes témák visszaszorítása volna az akadémiai diskurzusokban.
A járművek hivatalosan „kulcsos autók”, azaz megfelelő vezetői döntés esetén bármelyik dolgozó használhatja – például az elnökség tagjai is.