Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0c532d94-8df1-4a68-87e2-9e8e3f951811","c_author":"Mátraházi Zsuzsa","category":"360","description":"A panorámavetítésekkel, retrospektív válogatásokkal és workshopokkal is gazdagított programok mind ingyenesen látogathatók május 27-től június 1-ig.","shortLead":"A panorámavetítésekkel, retrospektív válogatásokkal és workshopokkal is gazdagított programok mind ingyenesen...","id":"20250524_hvg-Kecskemeti-Animacios-Filmfesztival","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c532d94-8df1-4a68-87e2-9e8e3f951811.jpg","index":0,"item":"6b95efaf-0340-4553-bb32-820ac619ed9e","keywords":null,"link":"/360/20250524_hvg-Kecskemeti-Animacios-Filmfesztival","timestamp":"2025. május. 24. 15:45","title":"Nagy nemzetközi seregszemléken debütált és díjazott filmek egész sorát lehet látni Kecskeméti Animációs Filmfesztiválon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ca124e94-262f-4b7d-aaa2-79a0a591060c","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Jobb, ha tud róluk.","shortLead":"Jobb, ha tud róluk.","id":"20250523_leallas-bankok-hetvege-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ca124e94-262f-4b7d-aaa2-79a0a591060c.jpg","index":0,"item":"01eb073f-b108-48a1-9ab0-df3c69e6d2c0","keywords":null,"link":"/kkv/20250523_leallas-bankok-hetvege-ebx","timestamp":"2025. május. 23. 14:41","title":"Ilyen is ritkán van: szinte az összes nagybanknál lesz valamilyen leállás a hétvégén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5b843fff-0da8-43f1-9b7c-f46e628abca2","c_author":"Péter Tamás","category":"360","description":"A NER immár nemcsak uralkodni akar, hanem hinni is szeretne abban, amit állít, máskülönben egyre inkább megkérdőjeleződne saját identitása is. Ha a rendszer döntéshozói biztonsági fenyegetésként tekintenek az ellenzéki szereplőkre, a kormánykritikus sajtóra, az EU-ra vagy a civil társadalomra, akkor minden eszközt legitimnek érezhetnek velük szemben – akár a jogállamiság keretein kívül is. ","shortLead":"A NER immár nemcsak uralkodni akar, hanem hinni is szeretne abban, amit állít, máskülönben egyre inkább...","id":"20250524_uldozesi-mania-ner-titkosszolgalatok-atlathatosagi-torveny-ellensegkep","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5b843fff-0da8-43f1-9b7c-f46e628abca2.jpg","index":0,"item":"1d68e320-998e-435d-a611-e1fa8737182e","keywords":null,"link":"/360/20250524_uldozesi-mania-ner-titkosszolgalatok-atlathatosagi-torveny-ellensegkep","timestamp":"2025. május. 24. 07:51","title":"Üldözési mánia a NER-ben: titkosszolgálati logikával gyártják az új ellenségképeket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f7ff534d-e04f-4308-95be-f10fca7860a9","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A reprezentatív felmérés szerint a DK és a Mi Hazánk kerülne még be a parlamentbe, ha most vasárnap lennének a választások.","shortLead":"A reprezentatív felmérés szerint a DK és a Mi Hazánk kerülne még be a parlamentbe, ha most vasárnap lennének...","id":"20250523_Publicus-Intezet-felmeres-partpreferencia-tisza-part-fidesz-magyar-peter-orban-viktor-dk-mi-hazank-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f7ff534d-e04f-4308-95be-f10fca7860a9.jpg","index":0,"item":"ff274b06-54f7-4e19-af5d-c3a9a427308c","keywords":null,"link":"/itthon/20250523_Publicus-Intezet-felmeres-partpreferencia-tisza-part-fidesz-magyar-peter-orban-viktor-dk-mi-hazank-ebx","timestamp":"2025. május. 23. 06:22","title":"Publicus Intézet: Tisza 43, Fidesz 36","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d701e406-a00a-463e-b13b-8a6905f6c751","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kínai mérnökök speciális nanorészecskével ellátott lágy kontanktlencsét készítettek, ami úgy teszi láthatóvá az infravörös fényt, hogy külső áramforrás sem kell hozzá.","shortLead":"Kínai mérnökök speciális nanorészecskével ellátott lágy kontanktlencsét készítettek, ami úgy teszi láthatóvá...","id":"20250523_szuperlatas-kontaktlencse-infravoros-feny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d701e406-a00a-463e-b13b-8a6905f6c751.jpg","index":0,"item":"9fef4830-295d-4410-b711-2f7c7a28834d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250523_szuperlatas-kontaktlencse-infravoros-feny","timestamp":"2025. május. 23. 20:03","title":"Szuperlátást ad az embernek az új kínai kontaktlencse","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"667da579-bcf1-4882-b872-318ae15cd2a3","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nemcsak a Teslának, a többi gyártónak is komoly ellenfele lesz. ","shortLead":"Nemcsak a Teslának, a többi gyártónak is komoly ellenfele lesz. ","id":"20250523_Itt-a-Xiaomi-premium-szintu-szabadido-autoja-690-loerovel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/667da579-bcf1-4882-b872-318ae15cd2a3.jpg","index":0,"item":"821ad75e-42a3-45de-9143-6e4c5a397b86","keywords":null,"link":"/cegauto/20250523_Itt-a-Xiaomi-premium-szintu-szabadido-autoja-690-loerovel","timestamp":"2025. május. 23. 08:44","title":"Bemutatta a Xiaomi a szabadidő-autóját, amellyel tarolhat az SUV-k között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dc39c71e-b000-4e6e-ae11-6e55a898a980","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"Személyautó ütközött HÉV-szerelvénnyel a Szent Imre térnél.","shortLead":"Személyautó ütközött HÉV-szerelvénnyel a Szent Imre térnél.","id":"20250523_Baleset-nem-jar-a-csepeli-H7-es-HEV","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dc39c71e-b000-4e6e-ae11-6e55a898a980.jpg","index":0,"item":"09db8c29-76ee-4a5d-8d45-d4ad2da1cfc4","keywords":null,"link":"/cegauto/20250523_Baleset-nem-jar-a-csepeli-H7-es-HEV","timestamp":"2025. május. 23. 09:56","title":"Baleset miatt egy ideig nem járt a csepeli HÉV","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ad7bd941-6b81-4fbd-85dc-3a76ebf7355c","c_author":"Sükösd Miklós","category":"360","description":"Nem az Orbán-rezsim propagandanyelvét, hanem a saját rendszerkritikus fogalmainkat kell használnunk. Rabszolgatörvény, Orbán-dinasztia, maffiaállam, golyófogó Polt Péter, hírhamisító Papp Dániel – néhány korábbi fogalmunk már pontosan betalált és a demokratikus köznyelv részévé vált. Vélemény.","shortLead":"Nem az Orbán-rezsim propagandanyelvét, hanem a saját rendszerkritikus fogalmainkat kell használnunk. Rabszolgatörvény...","id":"20250524_Sukosd-Miklos-Minek-nevezzelek-Legyen-betiltasi-torveny-vagy-kusstorveny-az-atlathatosagi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ad7bd941-6b81-4fbd-85dc-3a76ebf7355c.jpg","index":0,"item":"d8577590-30a8-4ef1-adac-313e575956ab","keywords":null,"link":"/360/20250524_Sukosd-Miklos-Minek-nevezzelek-Legyen-betiltasi-torveny-vagy-kusstorveny-az-atlathatosagi","timestamp":"2025. május. 24. 11:00","title":"Sükösd Miklós: Minek nevezzelek? Legyen betiltási törvény vagy kusstörvény az „átláthatósági” helyett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem kapott környezetvédelmi engedélyt a budapesti körgyűrű kiváltására szánt M100-ashoz kapcsolódó egyik elkerülő út, ami a tiltakozó pilisi falvak érveit támasztja alá. A kormány lépései miatt egyre követhetetlenebbé válik az M0-s fejlesztésének folytatása, az azonban már látszik: jól járhat Varga Mihály.
Akár megnyugvást is hozhatott volna az a közmeghallgatás, amelyet néhány napja tartottak Esztergomban: kiderült, hogy a Tinnye és Piliscsaba közötti elkerülő út második szakasza nem kapta meg a környezetvédelmi engedélyt. A helyiek tromfolhattak volna, hogy lám-lám, mi megmondtuk. A civilek Tinnyei Régió Munkacsoportja előzőleg animált videóban mesélte el, miért logikátlan, pazarló és szűk látókörű a kormány legújabb ötlete.
A kormány még decemberben döntött úgy, hogy mégsem épül meg az M0-snak a 10-es főút és az M1-es közötti szakasza, helyette Bicske és Esztergom között belátható időn belül megvalósítják az M100-ast, amellyel előbb-utóbb találkozik majd a (zsúfolt 10-est kiváltó) M10-es autópálya. Csakhogy a kormány az M10-esre még nem különítette el a pénzt, miközben az M100-as február 21-én már megkapta a környezetvédelmi engedélyt, az építkezés pedig akár két év múlva indulhat.
A pilisiek azért tiltakoznak, mert ha mellettük (Únynál) levezetik a forgalmat az új, M100-as autópályáról, akkor hiába építenek náluk állítólagos elkerülő utakat, az csak megsokszorozza az autók számát a környékükön. Ráadásul a tervezett nyomvonalak mindössze 150-200 méterre mennek el a régebbi és az újabb lakott területektől, lakóparkoktól, miközben érintik a Budai Tájvédelmi Körzetet, sőt európai védettségű Natura 2000-es területeket is.
A helyiek szerint elviselhetetlen forgalmat okozna az autóút nyugati szakaszának építése, a megoldásért kezdeményeztek aláírásgyűjtést.
Az új elkerülő utakon pedig nem az eddig megszokott, napi 4-5 ezer autós fog elhaladni, hanem annak többszöröse, méghozzá azért, mert sem az eredetileg tervezett budapesti körgyűrű nem zárul be, sem az M10-est nem kezdik még megépíteni. Így a kelet vagy nyugat felől érkező élelmes kamionosok és más sofőrök az M0-s hosszadalmas déli ága helyett ezt a rövidebb, északi menekülő utat fogják választani.
Fazekas István
Tehát ha például kelet felől, az M3-asról érkeznek, akkor a 10-es utat használják és terhelik, majd átvágnak a piliscsabai és tinnyei természetvédelmi területen, hogy azután Únynál ismét sztrádára állhassanak. A hatóságok ennek az egérútnak az egyik, piliscsabai ágát nem hagyták jóvá.
A közmeghallgatáson érződött, hogy ez némi elbizonytalanodást okoz a tervezők körében is. Képviselőjük, Komjáti Péter úgy fogalmazott, hogy „ha az elkerülő út nem valósulhat meg, az nyilvánvalóan változást jelent”. Világos volt ugyanakkor, hogy pillanatnyilag a kormány részéről nagyobb a nyomás abba az irányba, hogy márpedig az M100-as és a 10-es út között kapcsolatot kell létesíteni.
„A jelenlegi megbízói igény szerint a 10-es útra bekötést tovább kell vizsgálni” – tette hozzá Komjáti, elismerve, hogy a másik megoldás az lehetne, ha a megbízója mégis előbb, azaz legalábbis párhuzamosan építtetné meg az M10-est vagy az M0-s nyugati szektorát az esztergomi autópályával.
Egyelőre azonban erről szó sincs, hiszen januárban Varga Mihály pénzügyminiszter személyesen tájékoztatta Facebook-oldalán a választóit, hogy megmenekültek az M0-s rémétől. A nyugati szektor ugyanis azt jelentette, hogy a miniszter választási körzetében, a II. és III. kerület ugyancsak védett természeti területein vezették volna el a körgyűrű nyomvonalát, ami nagyon nem tetszett a pesthidegkútiaknak és az adyligetieknek. Az pedig már kevésbé zavarta a minisztert, hogy a körzetén kívül lévő pilisieknek milyen hamar lesz meg a pénz az őket tehermentesítő M10-es megépítésére.
De mire ez a nagy sietség az M100-as megépítésére?
Az a sztráda valójában nemcsak az esztergomiaknak lehet hasznos, hanem egész Európának új lehetőséget nyújt az észak-déli irányú mozgásra. Egészen pontosan az egyik közlekedési, úgynevezett Helsinki folyosónak lehet majd a része, ha a szlovákok továbbviszik észak felé, nálunk pedig bekötik az M6-osba.
NIF
Ha a térképen figyelmesen megnézzük az M100-as nyomvonalát, akkor dél felé van egy szaggatott folytatása, amely a tervek szerint egészen az M6-osig nyúlna. Ez pedig csak 10-15 kilométerre húzódna Felcsúttól: elég közel ahhoz, hogy a környékbeli gazdasági érdekeltségeknek jól jöjjön az észak-déli európai folyosó, és elég távol ahhoz, hogy az autópálya zaja és szaga se a kiskerteket, se a focipályákat ne zavarja.
Út tehát épül, csak az a kérdés, hogy ha már épül, akkor van-e benne ráció, hogy mikor és hol. Pedig a környezetvédők szerint már nem új közutakban kell gondolkodni. A Levegő Munkacsoport szerint a gépjárműforgalom drasztikus visszafogására van szükség, és ezzel egyidejűleg a környezetkímélőbb közlekedési módok fejlesztésére, illetve az utazási, szállítási kereslet csökkentésére.
Ehhez azonban már ma el kell kezdeni a gazdasági szerkezet gyökeres és gyors, precedens nélküli átalakítását – véli Lukács András, a szervezet elnöke. Lukács szerint nem fogadható el ellenérvként, hogy Magyarország a világ üvegházhatású gázkibocsátásának mindössze egy ezrelékéért felelős. Ez egyrészt olyan, mint ha azt mondaná valaki, hogy az ő autója nem kell, hogy megfeleljen a környezetvédelmi előírásoknak, hiszen az övé csak egy a világon közlekedő több mint másfél milliárd gépjármű közül.