szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Az adóhatóság szerint vámtitoknak minősülnek a kért adatok, amit harmadik személynek nem adhatnak ki.

Nem adja ki a NAV az adatokat, amiből kiderülhetne, hogy mennyi vámot és áfát fizetett be az orosz Metrowagonmash az M3-as vonal 222 "felújított" metrókocsija után a magyar államnak, illetve hogy új, vagy felújított szerelvényekként vámolták-e el a metrókocsikat. Az adóhatóság arra hivatkozva tagadta meg az adatok kiadását a Népszavának, hogy azok vámtitoknak minősülnek, így a NAV harmadik személy részére még anonimizált módon sem adhatja ki.

Annyit sikerült a lapnak megtudni, hogy amikor az Európai Unió területéről „árufeldolgozási műveletek elvégzése, például javítás céljából” harmadik, azaz unión kívüli országba visznek ki és hoznak vissza árukat, akkor a passzív feldolgozás vámeljárását alkalmazzák. Ez az eljárás csak vámhatósági engedély birtokában végezhető, amelynek megszerzéséhez egy vám-árunyilatkozatot kell benyújtani.

Az orosz Metrowagonmash helyett ezt a BKV tette meg, legalábbis korábban úgy nyilatkozott a cég. Azonban orosz gyártóval kötött vállalkozási szerződés értelmében minden adó és vámkötelezettség a Metrowagonmash-t terhelte.

A 3-as metró orosz szerelvényei körül a január elején robbant ki ismét botrány, amikor kiderült, hogy a BKV hat kocsit kivont a forgalomból a padlólemezek rozsdásodása miatt. A BKV akkor azt közölte, a felújítással megbízott Metrovagonmash az első 13 szerelvény (darabonként hat kocsival) leszállítása után megváltoztatta a gyártási technológiát, a többivel nem lesz gond. Illetve kiderült, hogy a kocsik javíttatását az orosz céggel fogják elvégeztetni garanciálisan.

Ebben az ügyben igazgatótanácsi ülést tartott a BKV, a Népszava szerint itt hangzott el a beismerés, miszerint az oroszoktól vett szerelvények többsége valójában új, nem pedig felújított, ahogyan azt eddig mindenki – a kormány és az előző városvezetés – hangsúlyozta.

Karácsony Gergely főpolgármester azt mondta korábban, hogy a kocsik ügyében zajlik a vizsgálat, várják a felügyelőbizottsági vizsgálat végét, azt nyilvánosságra hozzák majd.

Február végére javíthatják ki a legjobban szétrohadt metrókocsikat - videó

A hármas metró hat nemrég felújított kocsiját kellett kivonni a forgalomból a padlólemez rozsdásodása miatt, ezeket a Metrovagonmas február végéig garanciálisan javítja. A BKV új felügyelőbizottsága a közbeszerzéstől az átvételig kivizsgálja a metrókocsik felújítását.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!