Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
Az adóhatóság szerint vámtitoknak minősülnek a kért adatok, amit harmadik személynek nem adhatnak ki.
Nem adja ki a NAV az adatokat, amiből kiderülhetne, hogy mennyi vámot és áfát fizetett be az orosz Metrowagonmash az M3-as vonal 222 "felújított" metrókocsija után a magyar államnak, illetve hogy új, vagy felújított szerelvényekként vámolták-e el a metrókocsikat. Az adóhatóság arra hivatkozva tagadta meg az adatok kiadását a Népszavának, hogy azok vámtitoknak minősülnek, így a NAV harmadik személy részére még anonimizált módon sem adhatja ki.
Annyit sikerült a lapnak megtudni, hogy amikor az Európai Unió területéről „árufeldolgozási műveletek elvégzése, például javítás céljából” harmadik, azaz unión kívüli országba visznek ki és hoznak vissza árukat, akkor a passzív feldolgozás vámeljárását alkalmazzák. Ez az eljárás csak vámhatósági engedély birtokában végezhető, amelynek megszerzéséhez egy vám-árunyilatkozatot kell benyújtani.
Az orosz Metrowagonmash helyett ezt a BKV tette meg, legalábbis korábban úgy nyilatkozott a cég. Azonban orosz gyártóval kötött vállalkozási szerződés értelmében minden adó és vámkötelezettség a Metrowagonmash-t terhelte.
A 3-as metró orosz szerelvényei körül a január elején robbant ki ismét botrány, amikor kiderült, hogy a BKV hat kocsit kivont a forgalomból a padlólemezek rozsdásodása miatt. A BKV akkor azt közölte, a felújítással megbízott Metrovagonmash az első 13 szerelvény (darabonként hat kocsival) leszállítása után megváltoztatta a gyártási technológiát, a többivel nem lesz gond. Illetve kiderült, hogy a kocsik javíttatását az orosz céggel fogják elvégeztetni garanciálisan.
Ebben az ügyben igazgatótanácsi ülést tartott a BKV, a Népszava szerint itt hangzott el a beismerés, miszerint az oroszoktól vett szerelvények többsége valójában új, nem pedig felújított, ahogyan azt eddig mindenki – a kormány és az előző városvezetés – hangsúlyozta.
Karácsony Gergely főpolgármester azt mondta korábban, hogy a kocsik ügyében zajlik a vizsgálat, várják a felügyelőbizottsági vizsgálat végét, azt nyilvánosságra hozzák majd.
Február végére javíthatják ki a legjobban szétrohadt metrókocsikat - videó
A hármas metró hat nemrég felújított kocsiját kellett kivonni a forgalomból a padlólemez rozsdásodása miatt, ezeket a Metrovagonmas február végéig garanciálisan javítja. A BKV új felügyelőbizottsága a közbeszerzéstől az átvételig kivizsgálja a metrókocsik felújítását.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
David Zucker, a Naked Gun rendezője biztosan nem nézi meg a Liam Neesonnal készült negyedik részt, mert az szerinte ötlettelen másolat lesz csupán. A ZAZ-trió egyharmadával Leslie Nielsen fingógépéről, a pilótás pedofilpoénokról, a Top Secret bukásáról és O.J. Simpsonról is beszélgettünk. És persze a Csupasz pisztoly 4-ről, amiből kihagyták.
Nem világos, hogy a leginkább szablyacsörgetésnek tekinthető kereskedelmi háború átmegy egy langymeleg állapotba, vagy augusztus elsején totális káosz lesz a vége.
Vajon eljön az idő, amikor a boltok nekünk fizetnek majd azért, hogy náluk vásároljunk? Nem tudni, de tény, történelem során volt néhány furcsa példa arra, mi miért került kevesebbe és ennek mi lett a következménye. Elek Péter hozott is párat a Duma Aktuál közönségének.