szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Pedig korábban a kormány és Tarlós István előző főpolgármester évekig hangoztatták: ezek felújított szerelvények.

Annyira elkezdtek rozsdásodni a felújított orosz metrókocsik, hogy év elején többet le kellett állítani a hármas vonalon, az elsőként visszaérkezett kocsiszekrények padlólemezeit „felzabálta a rozsda”. Ebben az ügyben tartott igazgatótanácsi ülést (IT) a BKV, amit eredetileg a Demokratikus Koalíció (DK) két delegáltjának kezdeményezésére hívtak össze.

Az ülésről a Népszava számol be részletesen, a lap szerint itt hangzott el a beismerés, miszerint az oroszoktól vett szerelvények többsége valójában új, nem pedig felújított, ahogyan azt eddig mindenki – a kormány és az előző városvezetés – hangsúlyozta. A BKV egyik vezetőségi tagja ugyanis arra a kérdésre, hogy végül is mi maradt meg a hármas metró vonalán korábban közlekedő, Oroszországba felújításra kiszállított metrókocsikból, azt válaszolta:

a kocsik közötti átjárók ajtajai.

Annyira rozsdásodnak a felújított orosz metrókocsik, hogy többet le kellett állítani

Az elsőként visszaérkezett kocsiszekrények padlólemezeit az Mfor szerint „felzabálta a rozsda".

Ugyanezen az ülésen a BKV vezetésének képviselői azt próbálták bizonygatni a testület tagjainak, hogy nincs ok az aggodalomra, csupán a prototípusként leszállított első három szerelvény rozsdásodik. Az is elhangzott, hogy a BKV metrókocsi-felújítási tenderét 2015-ben megnyerő orosz Metrowagonmash az első három kiszállított szerelvény szétszedése után arra jutott, hogy azok annyira szétrohadtak, hogy nem érdemes a javítással bíbelődni, és inkább új kocsiszekrényeket gyártanak.

Ez a kérdés jogi, pénzügyi és talán büntetőügyi szempontból is fontos a Népszava szerint, ugyanis ha a tendert új szerelvényekre írták volna ki, nem pedig felújításra, akkor a Metrowagonmash európai piacon korszerűtlennek számító járművei labdába sem rúghattak volna.

A rendkívüli ülésen az IT-tagok azt is megkérdezték, mi felújított a szerelvényeken, ha mindent újra cseréltek, a BKV menedzsmentje először azt válaszolta, hogy a járműveken található AVR vontirányítási rendszer régi, majd a kocsik közötti átjárók ajtaját említették régi elemként, ahogy azt szemlénk elején is jeleztük.

A BKV Vasúti Járműjavító Kft. felügyelőbizottságának egyik újonnan megválasztott DK-s tagja, Vágó István a rozsdás metrókocsiknál tett látogatása után felvetette, ha bebizonyosodik, hogy ezek új kocsik, akkor ez súlyos bűncselekmények gyanúját vetheti fel. Ezek többek között a hivatali hatalommal és közpénzzel való visszaélés, a tenderkiírási szabályok megsértése, uniós előírások kijátszása, vám- és áfacsalás.

A Népszava megkereste Budapest előző főpolgármesterét, Tarlós Istvánt, aki közölte, semmit nem kívánt mondani. Ezt azzal indokolta, hogy a kérdés a BKV és a hatóságok feladata volt, utóbbiak ugyan nem azt figyelték, hogy régiek vagy újak a kocsik, de folyamatos gyártásközi ellenőrzést végeztek. A BKV nem cáfolta a Népszava értesülését, de meg se erősítette.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Tényleg belefér egy-egy pofon a nevelési folyamatba?

Tényleg belefér egy-egy pofon a nevelési folyamatba?

Vádat emeltek az autós ellen, aki ittasan vezetve két motoros halálát okozta Dusnoknál

Vádat emeltek az autós ellen, aki ittasan vezetve két motoros halálát okozta Dusnoknál

Jutalmat kínálnak a védőoltásért több német üzletláncnál

Jutalmat kínálnak a védőoltásért több német üzletláncnál