szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Pedig korábban a kormány és Tarlós István előző főpolgármester évekig hangoztatták: ezek felújított szerelvények.

Annyira elkezdtek rozsdásodni a felújított orosz metrókocsik, hogy év elején többet le kellett állítani a hármas vonalon, az elsőként visszaérkezett kocsiszekrények padlólemezeit „felzabálta a rozsda”. Ebben az ügyben tartott igazgatótanácsi ülést (IT) a BKV, amit eredetileg a Demokratikus Koalíció (DK) két delegáltjának kezdeményezésére hívtak össze.

Az ülésről a Népszava számol be részletesen, a lap szerint itt hangzott el a beismerés, miszerint az oroszoktól vett szerelvények többsége valójában új, nem pedig felújított, ahogyan azt eddig mindenki – a kormány és az előző városvezetés – hangsúlyozta. A BKV egyik vezetőségi tagja ugyanis arra a kérdésre, hogy végül is mi maradt meg a hármas metró vonalán korábban közlekedő, Oroszországba felújításra kiszállított metrókocsikból, azt válaszolta:

a kocsik közötti átjárók ajtajai.

Annyira rozsdásodnak a felújított orosz metrókocsik, hogy többet le kellett állítani

Az elsőként visszaérkezett kocsiszekrények padlólemezeit az Mfor szerint „felzabálta a rozsda".

Ugyanezen az ülésen a BKV vezetésének képviselői azt próbálták bizonygatni a testület tagjainak, hogy nincs ok az aggodalomra, csupán a prototípusként leszállított első három szerelvény rozsdásodik. Az is elhangzott, hogy a BKV metrókocsi-felújítási tenderét 2015-ben megnyerő orosz Metrowagonmash az első három kiszállított szerelvény szétszedése után arra jutott, hogy azok annyira szétrohadtak, hogy nem érdemes a javítással bíbelődni, és inkább új kocsiszekrényeket gyártanak.

Ez a kérdés jogi, pénzügyi és talán büntetőügyi szempontból is fontos a Népszava szerint, ugyanis ha a tendert új szerelvényekre írták volna ki, nem pedig felújításra, akkor a Metrowagonmash európai piacon korszerűtlennek számító járművei labdába sem rúghattak volna.

A rendkívüli ülésen az IT-tagok azt is megkérdezték, mi felújított a szerelvényeken, ha mindent újra cseréltek, a BKV menedzsmentje először azt válaszolta, hogy a járműveken található AVR vontirányítási rendszer régi, majd a kocsik közötti átjárók ajtaját említették régi elemként, ahogy azt szemlénk elején is jeleztük.

A BKV Vasúti Járműjavító Kft. felügyelőbizottságának egyik újonnan megválasztott DK-s tagja, Vágó István a rozsdás metrókocsiknál tett látogatása után felvetette, ha bebizonyosodik, hogy ezek új kocsik, akkor ez súlyos bűncselekmények gyanúját vetheti fel. Ezek többek között a hivatali hatalommal és közpénzzel való visszaélés, a tenderkiírási szabályok megsértése, uniós előírások kijátszása, vám- és áfacsalás.

A Népszava megkereste Budapest előző főpolgármesterét, Tarlós Istvánt, aki közölte, semmit nem kívánt mondani. Ezt azzal indokolta, hogy a kérdés a BKV és a hatóságok feladata volt, utóbbiak ugyan nem azt figyelték, hogy régiek vagy újak a kocsik, de folyamatos gyártásközi ellenőrzést végeztek. A BKV nem cáfolta a Népszava értesülését, de meg se erősítette.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!