szerző:
MTI / hvg.hu
Tetszett a cikk?

Ez a karácsony valószínűleg más lesz, mint a többi, de egyvalamiben aligha tér majd el a tavalyitól: megint sokat költhetünk.

Koronavírus – a második év
Több mint egy év telt el azóta, hogy a kínai hatóságok egy új, sebesen terjedő vírus felbukkanását jelentették a WHO-nak. Aligha akad azóta olyan ember a világon, aki ne hallotta volna a Covid–19 kifejezést, és mind többen gyászolnak rokont vagy barátot, akivel az új betegség végzett, miközben egzisztenciák dőltek romba hetek alatt, és a teljes életünket átírta a járvány. Mostanra elkészültek az oltások is, ami viszont nemcsak reményt, de ismét rengeteg kérdést is felvet, miközben a vírust nem hogy megállítani nem sikerült, de újabb mutációja is fenyeget. E harc a részleteit találja meg cikksorozatunkban.
Friss cikkek a témában

A koronavírus-járvány ellenére fokozott év végi keresletre számítanak az áruházláncok. Van olyan bolthálózat, amely az éves forgalma 40 százalékát várja a negyedik negyedévtől – írja keddi számában a Világgazdaság.

A Tesco sajtóosztályán a Világgazdaság érdeklődésére jelezték, arra számítanak, hogy ebben az évben is meghatározók lesznek az elkövetkező hetek. A SPAR-nál kiemelték, hogy az elmúlt években az október-decemberi időszak 27-28 százalékos részarányt hozott, míg az Auchannál az értékesítés körülbelül 40 százaléka esett az utolsó negyedévre, és idén is hasonló eredményre számítanak.

A Lidlnél azt tapasztalják, hogy a járványhelyzet miatt a többség tudatosabban intézi a bevásárlásait, egyúttal mérséklődött az impulzusválasztások száma. Az Aldinál arra hívták fel a figyelmet, hogy a járvány első hulláma megváltoztatta a szokásokat: a vásárlók ritkábban keresték fel az üzleteket, viszont többet költöttek, hiszen sokan mások számára is elvégezték az élelmiszerek és a nonfood termékek beszerzését, így a tranzakciószám csökkent, a kosárérték viszont nőtt.

A lap szerint az vészjósló lehet a karácsonyi időszak előtt, hogy az idén – a járvány első hulláma alatt – szerényebb volt a húsvéti költekezés. A Tesco szerint nehéz lenne most jósolni, de azt érdemes figyelembe venni, hogy húsvétkor kijárási korlátozás volt érvényben, a karácsony viszont továbbra is fontos és központi ünnep az emberek életében. Készülnek is a fokozott keresletre, az áruházak mellett a húsvétihoz képest megnövelt kapacitással áll rendelkezésre az online üzletág is.

A SPAR is bizakodó az októberi forgalom tapasztalatai alapján, és az Auchannál is úgy látják, hogy a húsvét inkább a vendégvárásról szól, a karácsony viszont klasszikus családi ünnep. Minden szezonális kategóriában fejlődésre számítanak, darabszámban és forgalomban egyaránt. Az Aldi arra számít, hogy ha a karácsonyi időszak előtt nem lesz ma még ismeretlen befolyásoló tényező, akkor a decemberi ünnepi forgalom nem tér el nagyban az előző években megszokott mértéktől, és a vásárlások nagy része erre az időszakra tolódik.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!