szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A rendszer nem tudta feldolgozni, hogy egy benyújtott repülési tervben szerepelt két azonos nevű, de egymástól mintegy 7500 kilométerre lévő útvonalpont.

Az Egyesült Királyság léginavigációs szolgáltatójának (NATS) előzetes jelentése szerint egy benyújtott repülési tervben szereplő két azonos nevű, de egymástól mintegy 7500 kilométerre lévő útvonalpont okozta az informatikai rendszer összeomlását a múlt héten – írja az airportal.hu.

A Ryanair vezetője, Michael O'Leary szerint a NATS menedzsmentjének távoznia kellene pozíciójából, a cégnek pedig kártalanítania az érintett utasokat és légitársaságokat. Szerinte a jelentés messze alábecsüli a hiba miatt törölt és a jelentős késést elszenvedő járatok számát.

A jelentés szerint az összeomlásához vezető eseményláncolat augusztus 28-án helyi idő szerint hajnali 4 óra előtt kezdődött, amikor egy meg nem nevezett légitársaság az ország légterén átrepülő repülési tervet nyújtott be az Eurocontrol felé, amely automatikusan továbbította azt az érintett légterek léginavigációs szolgáltatóinak.

A NATS a repülési terveket a Flight Plan Reception Suite Automated (FPRSA-R) nevű alrendszer segítségével dolgozza fel. A problémát okozó repülési tervet helyi idő szerint 8 óra 32 perckor kapta meg az Eurocontroltól az FPRSA-R rendszer, és abban két azonos nevű, de egymástól közel 7500 kilométerre lévő útvonalpont szerepelt.

Annak ellenére, hogy a két azonos nevű útvonalpont az Egyesült Királyság légterén kívül volt, a szoftver nem tudta feldolgozni a repülési tervet, ez pedig egy olyan dominóhatást indított el, amely miatt az éles és a tartalék rendszer is összeomlott – írja az airportal.hu.

A probléma miatt korlátozni kellett a teljes légtér kapacitását, amely jelentős késésekhez és járattörlésekhez vezetett főként az ország repülőtereiről induló járatoknál, de érintette az oda érkező, valamint a légtéren csak áthaladó járatokat is.

A rendszer működését este 6 órára sikerült visszaállítani, ám a fennakadás tovagyűrűző hatásai miatt másnap is jelentős számú járatot kellett törölni, jelentősek voltak a késések.

A hasonló esetek elkerülése érdekében a vállalat változtatásokat hajtott végre az FPRSA-R szoftveren, mostantól kiszűrik a hibás repülési terveket, valamint olyan mechanizmusokat építettek be, amely megakadályozza a rendszer összeomlását.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!