szerző:
Tetszett a cikk?

A fővárosi ügyfelek adóügyeit eddig kezelő platform új helyre került át, de az átállás nem ment zökkenőmentesen. Akár a budapesti ügyfelek több mint tíz százalékának nem dolgozták fel a beadványát, pedig pénteken jár le egy fontos fizetési határidő.

A helyi adó terén az idei legnagyobb újítás talán az volt, hogy a fővárosi ügyfelek adóügyeit eddig kezelő platform új helyre került át. Az átállás azonban úgy tűnik, nem ment zökkenőmentesen, emiatt pedig rengetegen, az iparűzési adóelőleg mai fizetési határidejekor sem tudják, hogy milyen összegű előleget kell befizetniük.

Az eddigi budapest.hu oldalon található, és kitűnően működő program helyett a fővárosi adózók helyi adó ügyei átkerültek a Magyar Államkincstárhoz tartozó E-önkormányzat Portálra – a szakmai körökben ohp platformnak nevezett felületre –, ahol eddig a vidéki székhelyű adózók helyi adó ügyeit kezelték – mondta el a hvg.hu számára Kántor Anikó regisztrált mérlegképes könyvelő, adótanácsadó, társadalombiztosítási és bérügyi szakelőadó.

Tehát az átállás után most a fővárosi adózók ügyei is az E-önkormányzati Portálon érhetők el. Bár a fővárosi adóügyek oldala jelenleg is azt írja, hogy az átállás miatt várhatóan augusztus 18-ig korlátozottan vehető igénybe a szolgáltatás, és lassabb lesz a megszokottnál, ez a helyzet azonban jelenleg is fennáll.

Képünk illusztráció.
AFP / InStock / Image Source

A fenti határidő után közel egy hónappal is az tapasztalható, hogy az ohp rendszer lassú, a folyószámla lekérdezése sokszor nem sikerül, az egész működés rapszodikus. Ez azért is érdekes, mert a régi programban a kitöltött és beküldött bevallás azonnal feldolgozásra került – hangsúlyozza az adószakértő. Szakmai körökben egybehangzó vélemény, hogy egy sokkal jobb rendszert cseréltek le egy rosszabbra, ami adózási szempontból érthetetlen.

Ennél is komolyabb probléma ugyanakkor, hogy rengeteg beküldött bevallást még mindig nem dolgoztak fel teljeskörűen, és sok olyan ügyfél van, akinek egyéb fontos beadványai is feldolgozatlanok maradtak. Ez utóbbiak körébe tartoznak a mérséklési kérelmek, változásbejelentések és egyéb ügyek.

Van például ügyfél, akinél az új rendszerben nem látható, hogy szünetelteti a tevékenységét, holott a régi rendszer ezt az adatot tartalmazza. Ebből arra lehet következtetni, hogy az adatbázis migrálása technikai nehézségekbe ütközhetett, és nem sikerült problémamentesen. Egy szóval, sokszor az sem látszik az új rendszerben, ami a régiben igen.

A hvg.hu számára nyilatkozó, nevük elhallgatását kérő szakemberek becslése szerint

az átállásban részt vevő ügyfelek több mint tíz százalékát érintheti a fennakadás.

Emellett többen felvetették, hogy mivel a budapesti adóügyi rendszer sokkal jobban működött, mint a vidéki, miért a budapestieket helyezték át az eddig a vidékieket kezelő rendszerbe, és miért nem fordítva történt az átállás.

Képünk illusztráció.
AFP / MINT IMAGES

Kiss Ambrus, Budapest főpolgármester-helyettese a hvg.hu kérdésére elmondta, hogy idén a fővárosnak is csatlakoznia kellett a Magyar Államkincstár által működtetett egységes ASP-rendszerhez, amelyet 2014 júliusa óta minden vidéki önkormányzat használ, az ellenkező irányú átállás pedig nem volt opció. A főváros az átállást eddig el tudta kerülni, a korábban kijelölt csatlakozási dátumot sikerült elhalasztani 2023 áprilisára.

A halasztás indoka az volt, hogy a főváros rendszere, az úgynevezett HAIR-rendszer sokkal gördülékenyebben működött, és olyan funkciókkal is rendelkezett, amellyel az ASP jelenleg sem. A főpolgármester-helyettes is kifejezetten megerősítette, hogy a budapesti adóügyeket kezelő rendszer sokkal fejlettebb volt, mint amelyhez most csatlakozni kellett. Hozzátette ugyanakkor, hogy a főváros részéről az átállás feltétele volt – és erre ígéretet is kapott a kormányzat részéről –, hogy folyamatos fejlesztéssel az ASP-t is eljuttatják a budapesti HAIR-rendszer szintjére.

Kiss Ambrus hangsúlyozta emellett, hogy egy ilyen átállásnak komoly működési és bevételi kockázata is van. Ha nem működik megfelelően az új rendszer, úgy annak adóbevételi kockázata lehet a főváros számára. Ezért is fontos, hogy amennyiben bármilyen kockázat felmerül, azt a lehető leggyorsabban kezelje az Államkincstár. Ebből a szempontból azonban komoly aggodalmai vannak a fővárosnak, ugyanis jelenlegi gazdasági helyzetében nagyon nem mindegy, hogy adórendszerében mennyire tud szuverén módon működni, és mennyire van kiszolgáltatva a tőle független kormányzati szerveknek.

A főpolgármester-helyettes szerint ugyanakkor az átállás során az adatbázis migrálás sikeres volt, azok a hibák, amelyek most jelentkeznek vagy egyedi hibák, amelyeket hamarosan korrigálnak, vagy az ASP-rendszer hibái, és így valamennyi önkormányzatot egyformán érintenek – zárta nyilatkozatát.

A Magyar Államkincstárt is megkerestük az átállási problémákkal kapcsolatos kérdéseinkkel, de cikkünk megjelenéséig nem érkezett válasz.

Frissítés: hétfőn délután érkezett válasz az Államkincstártól, melyben arról tájékoztatnak, hogy a "helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény 44. § (1) bekezdése alapján az önkormányzati adóhatóság hatáskörébe tartozó adókat és adók módjára behajtandó köztartozásokat kizárólag a Magyar Államkincstár által rendelkezésre bocsátott számítógépes programrendszerrel lehet nyilvántartani".

A helyi adók körébe a kerületi vagy települési önkormányzatok által kivetett adók tartoznak, ezek többek között az iparűzési adó, kommunális adó, intézmény adó és a gépjárműadó.

A gépjárműadó kezelését azonban a NAV vette át, a NAV adófolyószámlán található a gépjárműadó előírás és befizetés is, tehát ezt már nem az önkormányzatnál kell keresnünk. A gépjárműadó ügyintézésben jelenleg nem tapasztalható fennakadás.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!