Annyira visszaesett a gazdaságunk, hogy klímabajnokká vált Magyarország

1990-hez képest 42 százalékkal csökkent a nettó üvegházhatásúgáz-kibocsátásunk, de ez most nem örömhír.

  • HVG HVG
Annyira visszaesett a gazdaságunk, hogy klímabajnokká vált Magyarország

Az európai viszonylatban jelenleg elért hetedik legjobb eredményével a klímabajnok országok csoportjába lépett Magyarország – áll a K&H csütörtöki közleményében, csakhogy ez most nem jó hír, mert javarészt nem a zöldítési intézkedéseknek, hanem a brutális gazdasági visszaesésnek köszönhető.

A közlemény az Energiaügyi Minisztérium 2023 nyarán létrejött háttérszerve, az Energiastratégia Intézet Nonprofit Kft. friss helyzetképe alapján írja, hogy Magyarország 3,5 százalékkal csökkentette a nettó üvegházhatásúgáz-kibocsátását (nem jelzik, hogy ez az adat melyik évre vonatkozik). A régióban csak Románia és Szlovákia kibocsátáscsökkenése számottevőbb.

1990-hez képest már 42 százalékkal csökkent a nettó üvegházhatásúgáz-kibocsátásunk, ám ez főleg a rendszerváltás után bekövetkezett ipari termelés jelentős csökkenésének és az elmúlt években tapasztalható gazdasági visszaesésnek köszönhető.

A visszaesésekről a legaktuálisabb helyzetképet épp szerdán közölte a Központi Statisztikai Hivatal, adataik alapján márciusban éves összevetésben, munkanaphatástól megtisztítva 5,4 százalékkal esett vissza az ipari termelés. Az akkugyártás teljesített legrosszabbul az egész magyar iparban, 41 százalékkal zuhant vissza. A KSH azt is közölte, hogy az építőiparunk pedig már tizedik hónapja esik.

A fent említett, 1990-hez viszonyított 42 százalékos mínusz felülmúlja az Európai Unió 30 százalékos átlagát. Bár Magyarország a globális üvegházhatásúgáz-kibocsátás mindössze 0,11 százalékáért felel, a közlemény szerint a nagy visszaeséssel Magyarország a „klímabajnokok” közé került az EU-ban, megelőzve olyan országokat, mint Belgium, Ausztria vagy Portugália.

Kiemelik, hogy miközben a legtöbb ágazatban csökkent, a közlekedésben tovább nőtt a kibocsátás: 2022-ben 7,7 százalékkal emelkedett a járművekből származó üvegházhatásúgáz-emisszió. Ennek egyik oka, hogy Magyarországon ma már több mint 4 millió autó közlekedik, és az átlagos autóéletkor meghaladja a 15 évet.

2022-ben a közlekedés volt felelős az EU összes kibocsátásának 29 százalékáért, ez pedig az 1990-es érték közel kétszerese, 2030-ban pedig már a kontinens kibocsátásának közel fele a mobilitásból fog származni. Ha az EU 2050-re el akarja érni a nulla kibocsátást, létfontosságú az ágazat mielőbbi szén-dioxid-mentessé tétele.

A lakossági épületek kibocsátása azonban jelentősen csökkent: egy lakás átlagos éves közvetlen üvegházhatásúgáz-kibocsátása 14,1 százalékkal mérséklődött 2022-ben, részben az enyhe télnek és az energiaárak elképesztő berobbanásának köszönhetően, amit az Ukrajnát lerohanó Oroszország okozott szándékosan, a nyugati háborús szankciókra válaszul. Az ipari szektor kibocsátása is 16,5 százalékkal csökkent, főleg az energiaárak miatt visszaesett termelés következtében.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Aktuális pályázatok

Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.