56 településen csökkenne a verseny jelentősen a 4iG újabb terjeszkedésével, de a cég önmegtartóztatást ígért

Versenykorlátozó, káros hatásokkal járhat, hogy a 4iG felvásárolja az 55 ezer ügyfelet kiszolgáló PR-Telecomot. A GVH mégis engedélyezte a fúziót, mert a 4iG vállalta, hogy önmérsékletet tanúsít az árazásban és az agresszív marketingben, ha új szolgáltató menne valamelyik településre.

  • HVG HVG
56 településen csökkenne a verseny jelentősen a 4iG újabb terjeszkedésével, de a cég önmegtartóztatást ígért

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) engedélyezte, hogy a 4iG irányítást szerezzen a PR-Telecom Zrt. felett – írja közleményében a hivatal. Az ügyletet 2024 augusztusában jelentették be, a vevő akkor még a 4iG Távközlési Holding Zrt. jogelődje, az Antenna Hungaria volt.

A 270 településen, mintegy 55 ezer, többségében lakossági ügyfélnek vezetékes internet-, telefon- és televíziósműsor-terjesztési szolgáltatást nyújtó, közepes méretű kábelszolgáltató felvásárlását a GVH az azonosított versenyproblémákat kezelő korrekciós intézkedés előírásával hagyta jóvá.

Vagyis

a GVH megállapította, hogy a fúziónak versenykorlátozó, káros hatásai lennének, ám – eddig szokatlan módon – nem tiltotta meg az összefonódást, hanem elfogadta a 4iG különféle, a várható káros hatások kiküszöbölésére tett vállalásait.

A 4iG és a PR-Telecom hálózatai 79 településen vannak átfedésben, ezek közül a GVH vizsgálata 56 település esetében állapította meg, hogy a tranzakció a verseny jelentős mértékű csökkenését eredményezné a vezetékes internet- és televíziósműsor-terjesztési szolgáltatás piacain. Ezeken a területeken lenne a felek együttes piaci részesedése ugyanis kiemelkedően magas (50 százalék feletti, mégpedig oly módon, hogy a részesedés tranzakció általi növekménye is érdemi), ami alapján káros versenyhatások, elsősorban az árak emelkedése volt valószínűsíthető.

A Gazdasági Versenyhivatal székháza
Gazdasági Versenyhivatal

Az árazásra vonatkozó vállalás keretében

a 4iG az érintett településekhez olyan, úgynevezett referenciatelepüléseket jelölt meg, amelyeken versenyhelyzetben van,

és vállalta, hogy a következő öt évben az 56 településen alkalmazott árait (beleértve az esetleges kedvezményeket is) csak az ahhoz rendelt referenciatelepülésen megvalósított árváltoztatással összhangban változtatja. Magyarul: a 4iG az érintett településeken csak akkora áremeléseket fog végrehajtani, mint amekkorákat egy másik településen végrehajt.

A 4iG azt is vállalta, hogy az érintett településeken „elősegíti” új szereplők belépését a piacra azzal, hogy a belépési szándék jelzését követő négy hónapban aktív marketingeszközökkel a fogyasztókat nem keresi meg, és nem köti hűségvállalással magához.

Az érintett 56 település: Ajka-Padragkút, Alattyán, Balatonakarattya, Balatonalmádi, Balatonfűzfő, Balatonkenese, Bejcgyertyános, Bögöt, Bögöte, Budakeszi, Csénye, Farkaslyuk, Felsőörs, Gérce, Halásztelek, Halimba, Hárskút, Hegyfalu, Hidegkút, Hosszúpereszteg, Jánoshida, Jászalsószentgyörgy, Jászberény, Jászboldogháza, Jászdózsa, Jászfelsőszentgyörgy, Jászivány, Jászszentandrás, Káld, Kiskunfélegyháza, Litér, Majosháza, Márkó, Meggyeskovácsi, Mencshely, Nagyvázsony, Nyékládháza, Nyirád, Nyőgér, Öcs, Ölbő, Papkeszi, Porpác, Pósfa, Pula, Répceszentgyörgy, Sárvár, Szeleste, Szigetszentmiklós, Szőc, Taksony, Tótvázsony, Úrkút, Vásárosmiske, Vöröstó, Zsédeny.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek