HVG Könyvek
HVG Könyvek
Tetszett a cikk?

Minden probléma vagy lehetőség, amelyet változás szül, valamilyen megoldást hoz létre, az pedig további változásokat okoz, így új valósággal, új problémákkal vagy lehetőségekkel találkozunk. Vagyis, amíg van változás, addig problémák és lehetőségek is lesznek - mutat rá Vállalatok életciklusai című könyvében Ichak Adizes menedzsmentszakértő. Részlet.

Bizonyára nem újdonság, hogy a változást mindannyian megtapasztaljuk, és egészen addig jelen van az életünkben, amíg csak képesek vagyunk érzékelni. A változás olyan eseményeket idéz elő, amelyek lehetőségeket vagy problémákat jelenthetnek számunkra. Amikor változásokkal találkozunk, döntéseket kell hoznunk, és valamit másképpen kell csinálnunk, mert az eddigiektől eltérő jelenséggel kerülünk szembe.

Gondoljunk csak arra, hogy épp az utcán sétálunk! Amikor kereszteződéshez érünk – ami változást jelent addigi utunkhoz képest –, egy problémával vagy lehetőséggel szembesülünk: jobbra vagy balra induljunk, forduljunk meg, vagy haladjunk egyenesen tovább? Döntenünk és cselekednünk kell, és bárhogyan döntünk is, az változást jelent, ami pedig újabb problémákhoz vezet.

Minden probléma vagy lehetőség, amelyet változás szül, valamilyen megoldást hoz létre, az pedig további változásokat okoz, így új valósággal, új problémákkal vagy lehetőségekkel találkozunk. Vagyis, amíg van változás, addig problémák és lehetőségek is lesznek.

Mi következik ebből?

Minthogy a változás marad, a problémák is maradnak… A könyvesboltok bővelkednek az olyan könyvekben, amelyek azzal kecsegtetnek, hogy ha a siker ilyen vagy olyan forgatókönyveit követjük, szervezeti problémáink megszűnnek. Számos politikai ideológia és vallás ugyanezt ígéri: kövesd a szabályokat, és tiéd lesz az üdvösség, vagy a mennybe jutsz.

Csakhogy ezek az ígéretek nem válhatnak valóra, mert a változás az élet része, s amíg csak élünk, lesznek nehézségeink. Gondoljunk csak a sokat idézett mondásra: „Az élet szívás, aztán meghalsz.” Mi több: minél aktívabb életet élünk, annál több problémával találkozunk.

Jó példa erre egy szoftvercég, amelynek a tanácsadójaként dolgoztam. A vezetők a vállalati problémák nagyságrendjéről panaszkodtak. A társaság kevesebb mint két év alatt nulláról 180 millió dollárra növelte éves bevételét.

– Mit vártok – kérdeztem tőlük –, mikor nem lesznek problémáitok? Csak akkor, ha nem lesz változás. És ez mikor következik be?
Mindannyian tudták a választ.
– Ha meghalunk – felelték.


Ha csupa változás az élet, és csak holtunkban nem lesznek gondjaink, akkor a változás ütemének lassítása – a problémák csökkentésének egyik módja – egyenértékű az öngyilkossággal. A dinoszauruszok nem alkalmazkodtak a változásokhoz, ahogy a világot jelenleg uraló nagyvállalatok jó része sem. Márpedig, ha működőképesek akarnak maradni, jobb, ha megtanulják kezelni és irányítani a változást.

Egy régi vicc két fickóról szól, akik gyalogos szafarira indulnak. Észreveszik, hogy közeledik feléjük egy oroszlán. Egyikük futásnak ered.
– Úgysem tudod lehagyni az oroszlánt – mondja a másik.
– Nem is az oroszlánt akarom lehagyni – érkezik a válasz. – Csak téged kell megelőznöm!


Ahogy a változás felgyorsul, egyre összetettebb feladat lesz megbirkózni a kihívással. Ki éli túl? Aki a leggyorsabban hozza meg a helyes döntéseket.

A hirtelen meghozott rossz döntések és gyors megvalósításuk biztos út a katasztrófa felé. Ilyenkor gyakran súlyosabb problémákkal kell szembenéznünk, mint amilyeneket megoldani próbáltunk. Akkor sem boldogulunk, ha a versenytársunk nálunk gyorsabban hozza meg a helyes döntéseket, vagy ha azonnal meghozzuk ugyan őket, de a végrehajtásuk több időt vesz igénybe, mint a versenytársunk számára.

Mindez talán nem hangzik túl vigasztalóan, de az az igazság, hogy egy problématípus megoldása sosem jelenti azt, hogy most már örökre sima utunk lesz. A megoldások ugyanis a következő problématípus kialakulását hozzák magukkal.

Mindannyian olyan „nagyok” vagyunk, amekkorák a problémák, amelyekkel szembe kell néznünk. A „kis” emberek kisebb gondokkal küzdenek: azzal, hogy milyen az autójuk, vagy milyen a tapéta a szomszéd konyhájának a falán. A „nagyok” sokkal inkább olyanokkal, mint a gyermekeik oktatásának színvonala, a környezet, amelyet majd maguk után hagynak, vagy a közösségük életminősége. Ha kevesebb a problémánk, az nem élet, hanem haldoklás.

Az egyre nagyobb problémák kezelése és elhárítása azt jelenti, hogy erősségeink és képességeink fejlődnek. Fel kell szabadulnunk a kis problémák alól, hogy legyen energiánk a nagyobbak megoldására.

Mi ebben az újdonság?

HVG Könyvek

Nem maga a változás. Változás több milliárd éve létezik. Az újdonság az, hogy a változás üteme gyorsul. Mind több problémával szembesülünk mind nagyobb tempóban. Lehetünk egyre kisebb emberek, akik az egyre triviálisabb kérdésekkel foglalkoznak, vagy felnőhetünk ahhoz, hogy azzal foglalkozzunk, ami igazán számít az életben.

Sok igazgatósági ülésen veszek részt, ahol a vezetők megvitatják a szükséges változtatásokat. Ilyenkor gyakran előfordul, hogy valaki közbeszól: „Lassítsunk! Túl sok mindent akarunk egyszerre.” De hogyan lassíthatnak, ha a versenytársak közben tovább száguldanak?

A változás stresszes, ezt mindannyian tudjuk. Az emberek, a szervezetek és a társadalmak tele vannak feszültséggel. A stressz mérésére a pszichológusok kidolgoztak egy módszert, amelynek lényege, hogy egy bizonyos pontszámot rendelnek az egyes életeseményekhez, például a váláshoz, a munkahelyváltáshoz vagy akár a nyaraláshoz. Mi a közös nevezője ezeknek a stresszkeltő helyzeteknek? A változás.

Lassítsunk tehát, és ne csak magunkat, hanem a szervezeteinket is lassítsuk le? Igen, amennyiben az adott iparág összes vállalata beleegyezett a lassításba. De még ez sem működne, hacsak a társadalom egésze le nem lassít. Ez pedig csak akkor következne be, ha az egész világ lelassulna.

Mindez azonban túl nagy kérés lenne. A megoldás nem a változás lassítása – ezzel próbálkoztak a dinoszauruszok is. Könyvemben nem azt kívánom megmutatni, hogyan lassíthatjuk a változások folyamatát, vagy hogyan éljük túl őket, sokkal inkább azt, hogyan találhatjuk meg és hajthatjuk végre a megfelelő megoldásokat minimális stressz-szint mellett.

A fenti cikk a Vállalatok életciklusai című könyv szerkesztett részlete.

Miképpen azonosíthatjuk a szervezeti életszakaszok problémáit? Hogyan juttathatjuk el cégünket a csúcsra, hogy tartósan ott maradhasson? Melyek a hanyatlás jelei? Többek között ezekre a kérdésekre is választ ígér Ichak Adizes menedzsmentszakértő könyve. A kiadványt itt rendelheti meg kedvezménnyel.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!