szerző:
ingatlanmenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Egy időben Simicska Lajos, fideszes gazdasági szakember és Töröcskei István bankár is tulajdonosai voltak a Közgépnek.

Egy időben Simicska Lajos, fideszes gazdasági szakember és Töröcskei István bankár is tulajdonosai voltak a Közgépnek. A mai napig nem tudni, hogy kik a jelenlegi tulajdonosai a 200 milliárd forintos állami támogatást kapott építőipari cégnek, a Közgépnek.

A Margit-híd botrányos felújítása a Közgép nevéhez fűződik

A népszava.hu összeállítása szerint négy éve a Közgép tulajdonosi körében a Left & Left Zrt.-t lehetett beazonosítani, amelynek a hasonló nevű, Delaware államban bejegyzett Left & Left International Inc. volt a gazdája. A Népszava információi szerint továbbra is ez az amerikai offshore áll a Közgép mögött - többségi tulajdonosként.

Az 1993 októberében alapított céget egy szűk, szolnoki családi kör jegyezte: Tóthék. Közülük Tóth Tamás a legismertebb, a Fidesz-közelinek tartott Axon Vagyonkezelő, Organizációs és Befektetési Zrt. egyik alapítója, és vezetője volt a 2000-es évek elejéig. Megjegyzendő: közvetve ez a cég ma is tulajdonosa annak az Axon Bérlet Kft.-nek (ma Alföld Bérlet Kft.), amelyik a '90-es évek végén megvette a Közgépet, majd gyorsan túl is adott rajta.

Németh Miklósnak, a Közgép vezetőjének 0,03-0,04 százalékos tulajdonrésze van a társaságban

A Left & Left International Inc. másik alapítója Fodor Ibolya a szolnoki Petőfi utcából, ő az említett Tóth Tamás sógornője. A harmadik tulajdonos pedig egy Tóth László nevű, Németországban élő férfi. A Left & Left International Inc. tulajdonosai 1999 októberében döntöttek úgy, hogy megalapítják a cég magyarországi megfelelőjét, a Left & Left Zrt.-t - mégpedig az Andy Holding Gazdasági Tanácsadó Kft.-vel közösen.

Utóbbi cég is az Axon-csoport tagja volt, pályafutását még Axon-Gloria Kft. néven kezdte, így nem meglepő, hogy a tulajdonosi kör is Tóth Tamásból, feleségéből és sógornőjéből áll. Ők - a két cég együttes akaratát képviselve - Nyerges Zsolt szolnoki ügyvédet bízták meg, hogy a cégbírósági eljárás során képviselje a két vállalkozást. Figyelemreméltó tény, hogy ekkor már Tóth Tamás benn ült a Közgép felügyelőbizottságban, és nemsokára felesége is csatlakozott hozzá.

Még egy ismertebb figura feltűnik az Andy-Holdingban: egy ideig tulajdonos az a Kun Zoltán, akit Nyerges Zsolt védett az első Orbán-kormány egykori államtitkára, Várhegyi Attila büntetőperében. (Kunt vesztegetéssel vádolták, ám a bíróság felmentette.) Ami az Andy Holding utóéletét illeti, később feloldódott a Left & Left részvénytársaságban.

Az origo.hu szintén rátalált egy cégre, amelyik a Közgép tulajdonosa: a kormányerőkhöz közeli Pro Aurum Vagyonkezelő Zrt. éves üzleti beszámolóiban 2008-tól kezdve évről-évre feltüntette, tulajdoni részesedéssel rendelkezik a Közgép Zrt.-ben.

A 2010-es állás szerint a részvények 23,27 százaléka volt az övé. A 2003 végén alapított Pro Aurumban nyolc éve résztulajdonos Töröcskei István bankár, aki a Pro Aurumon keresztül a Magyar Nemzetben és Hír Tv-ben is érdekelt. Töröcskei néhány hónapja az Államadósság Kezelő Központ vezérigazgatói posztját tölti be.

De nem csak ő bukkan fel a Pro Aurumban, hanem közvetve Simicska is. Ugyanis a Pro Aurumban érdekelt két vagyonkezelő kft., a Pro A és Pro B, ezek tulajdonosa az a Neo-Met Kft. nevű cég, amit Simicska és felesége tavaly áprilisban vásárolt meg.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!