szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A VDSZSZ mindenütt felfüggesztette a munkabeszüntetést hétfőn 13 órától - mondta az MTI-nek Bárány Balázs, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének alelnöke hétfőn. Korábban - pontosan 11 órától - néhány megye kivételével már felfüggesztették a sztrájkot.

Az egyeztetés hétfő délelőtt kezdődött a MÁV-társaságok és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) képviselői között a szakszervezet sztrájkköveteléseiről és a még elégséges szolgáltatásról.

A VDSZSZ eredeti követelése 10 százalékos többlet béremelés a kiszervezett MÁV-társaságok munkavállalóinak a megajánlott 6,9 százalék felett, a MÁV Cargo privatizációs bevételéből 250 ezer forint kifizetése valamennyi vasutas számára. Ez egészült ki azzal a követeléssel, hogy a korábban bezárásra szánt 38 vasúti szárnyvonalon maradjon meg a személyszállítás valamint a munkáltató 1,1 százalékos béremeléssel kompenzálja a vártnál magasabb inflációt. A VDSZSZ február elsején kezdett határozatlan idejű sztrájkba.

Hajdú-Bihar, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Jász-Nagykun-Szolnok és Borsod-Abaúj-Zemplén megyékben a vasutasok folytatják a sztrájkot - mondta Gelencsér László. Ott a dolgozók "lendületben vannak", és kitartanak a munkabeszüntetés mellett a követelések teljesítéséért - tette hozzá.

"Nem teljesült a remény, hogy a kisebbségi kormány esetleg változtat a korábbi 'nincs alku' hozzáálláson" - indokolta Gaskó István, hogy a VDSZSZ ma nulla órától határozatlan ideig újrakezdte sztrájkját, amelynek időtartamát nehéz megjósolni. A szervezet elnöke úgy vélte, követelésük és velük együtt a vasutasság politikai bosszú áldozataivá váltak, ami szerinte a VDSZSZ egészségbiztosítási törvény elleni fellépésére vezethető vissza.
A Déli pályaudvaron kora reggel az információs táblán sem érkező, sem induló vonat nem volt kiírva, a Nyugati pályaudvaron egy induló vonat várakozott - tapasztalta az MTI helyszínen tartózkodó tudósítója hétfőn kora reggel.

A Déli pályaudvaron kora reggel jelentős tömeg várakozott, sokan nem is tudtak a sztrájkról, vagy ha tudtak, abban bíztak, hogy elindul az a vonat, amelyikkel utazni szerettek volna. A pénztárak nyitva tartottak.

A Nyugati pályaudvar információs tábláján kora reggel az érkező oldalon nem jeleztek vonatot, az induló oldalon egyedül a 6.50 perckor induló Szegedi Intercity szerepelt. Az elővárosi - Vác, Cegléd - vonalakon kiszámíthatatlan a közlekedés, hellyel-közzel járnak a szerelvények, de a pontos indulási idő nem ismert.

A Keleti pályaudvaron 7 óra 10 perckor még bent állt a Kassára közlekedő gyorsvonat, amelynek menetrend szerint 5.35 perckor kellett volna elindulnia. A szerelvényeket jelző táblán nem szerepelt érkező vonat, de az információnál azt közölték, hogy a Keletibe reggel már jött szerelvény.

Országos helyzet (Oldaltörés)

Vegyes képet mutatott a vasutassztrájk támogatottsága a vidéki városokban, ennek megfelelően a vasúti közlekedés helyzete is eltérő az ország különböző pontjain.

Nagykanizsán jórészt pontosan indultak és érkeztek a vonatok hétfőn hajnalban, a sztrájk ellenére nem volt járatkimaradás. Az MTI tudósítója a vasútállomáson úgy értesült, hogy a dél-zalai városban mindössze egy dolgozó döntött a munkabeszüntetés mellett.

A szegedi Nagyállomáson valamivel több, mint tizenöt százalékos a részvétel a sztrájkban - tájékoztatta az MTI-t Veréb Olga a VDSZSZ helyi vezetője. Szüneteltették a munkát a forgalom lebonyolításában dolgozó személyzet tagjai, a kocsivizsgálók és a jegyvizsgálók is - tette hozzá.

Szombathelyen közlekedtek a vonatok, a szerelvények azonban üresen, utasok nélkül gördültek ki a vasútállomásról - közölte Fábián Kálmán, a VDSZSZ területi vezetője. A vasutas dolgozók döntő többsége felvette a munkát, azt a néhány embert aki jelezte csatlakozási szándékát a sztrájkhoz, a reggeli munkaváltáskor a munkáltató másokkal helyettesített.

A miskolci Tiszai pályaudvarról a Bz-motorvonatok elindultak és érkeztek is ilyen kocsik, de "normális" szerelvényeket nem fogadott és nem indított a borsodi főpályaudvar, a vasutassztrájk így jószerivel teljes - mondta Kovács Ferenc, a VDSZSZ területi ügyvivője.

A Balatonnál a hajnali órákban nem okozott nagy fennakadást a vasutassztrájk, a helyi és a főváros felé közlekedő vonatok jártak a reggeli műszakváltás után is, viszont a Déli és a Keleti pályaudvarról induló járatok kimaradásával kellett számolni - nyilatkozta Sági Zoltán, a MÁV Start Zrt. kommunikációs vezetője.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

MÁV: a vonatok többsége közlekedik

A MÁV Zrt. adatai szerint a forgalom területén a nappali műszakban a vasutasok 98 százaléka felvette a munkát, így Budapesten valamennyi főpályaudvar fogad és indít vonatokat, de a távolsági és IC-járatok egyelőre még nem teljes körűen közlekednek.