szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Közösségi kerékpárkölcsönző-rendszer kialakítását tervezi döntően európai uniós forrásból a fővárosi önkormányzat - közölte Nyáry Krisztián, a városháza kommunikációs igazgatója.

Mint elmondta, a Főpolgármesteri Kabinet hétfőn támogatta azt, hogy EU-s pályázatot készítsenek, s a jövő hónapban a Fővárosi Közgyűlés elé kerüljön az elképzelés. A kabinet elé benyújtott javaslat szerint párizsi vagy bécsi mintára úgynevezett kötött gyűjtésű rendszert alakítanának ki Budapesten. Ennek keretében a kerékpárokat előre telepített dokkoló állomásokról vihetnék el, s itt is adhatnák le azokat. 

A rendszer bevezetéséhez 800-1200 kerékpárral és átlagosan 300-600 méterenként elhelyezett dokkoló állomásokkal számolnak a szakemberek, kezdetben a belső városrészeken - jegyezte meg az igazgató. Hozzátette, hogy a rendszer használata előzetes regisztrációt igényelne, a lopások és rongálások megelőzése érdekében. A külföldi tapasztalatok alapján a díjrendszer két részből állna: egy alacsony, éves előfizetési díjból és egy használat alapú útdíjból. A szolgáltatást az első fél vagy egy órában ingyen lehetne igénybe venni, azt követően időarányosan emelkedő díjakkal ösztönöznék a biciklik gyors "forgását". Az előzetes tanulmány szerint a rendszer költségigénye 1,2 milliárd forint lenne, ebből mintegy 200 millió forintot önrészként kellene biztosítania a fővárosnak. 

Az MTI információi szerint Hagyó Miklós (MSZP) főpolgármester-helyettes az általa jegyzett anyagban a rendszer minimális működési felületeként 6 négyzetkilométert jelölt meg. Ez a Nagykörút és a Duna által határolt területet jelentené, kiegészítve a Szabadság híd és a Petőfi híd közti budai Duna-parti sávval, valamint a margitszigeti bejáróval. A mintegy 23 négyzetkilométeres maximális terület Pesten nagyjából a Hungária körút vonaláig, a budai oldalon pedig a Margit körútig és a Bartók Béla útig húzódna.

A főpolgármester-helyettes javaslatában jogi lépéseket szorgalmaz ahhoz, hogy a közösségi kerékpárkölcsönző-rendszert közszolgáltatássá nyilvánítsák. Kitért arra is: ha a közgyűlés a jövő hónapban dönt a projekt támogatásáról, akkor a rendszer a jövő év második felében valósulna meg. Megjegyezte, hogy a szűk határidők, illetve praktikus okok (időjárás) miatt célszerű lenne a rendszert 2011 tavaszán útjára indítani.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

Automata kerékpárkölcsönző rendszer Budapesten is?

Egy Combino villamos árából az egész budapesti belvárosban ki lehetne építeni az önkiszolgáló közösségi kerékpárkölcsönző rendszert, és már folynak is tárgyalások erről - mondta Bodor Ádám, a közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter kerékpáros ügyekért felelős megbízottja.