szerző:
Faigl Zoltán
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Szabadulna a főváros a strandok és gyógyfürdők beléptető rendszerét üzemeltető cégtől, mert szerintük a rendszer nem bírja a terhelést, de csak tetemes kötbér árán tehetné meg ezt. Az üzemeltető szerint viszont a megrendelő kérte kifejezetten ezt a megoldást, és nem akart a jobbért többet fizetni.

„Mercedest fizetünk és Trabantot kapunk” – mondta a hvg.hu-nak Szőke László, a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt. (BGYH) vezérigazgatója arra utalva, hogy a fürdővállalat vezetője le akarja cserélni a havi 24,1 millió forintért bérelt és 3,4 millióért üzemeltetett beléptetési rendszert a fővárosi fürdőkben. Az ügy még 2007-ben kezdődött, amikor a BGYH tendert írt ki a beléptető rendszer telepítésére, de a közbeszerzési döntőbizottság érvénytelenítette azt, mert felmerült, hogy az egyik induló, a Navigator Kft. alkalmazottja készítette a közbeszerzési kiírás dokumentációjának bizonyos részeit. Az ügyben György István, fideszes képviselő (jelenleg városüzemeltetésért felelős alpolgármester) fordult a legfőbb ügyészhez, ám a bíróság az eljárás során csupán annyit állapított meg, hogy az alkalmazott érintett volt az ügyben. György István akkor arról beszélt, hogy okirat-hamisítás és csalás bűncselekmény gyanúja is felmerülhet az ügyben.

A Navigator a vádakat visszautasította, a hvg.hu-nak azt mondták, alkalmazottjuk azért volt érintett az ügyben, mert egy korábban általa készített felmérésük részleteit a BGYH az engedélyük nélkül emelte be a pályázati kiírásba. Szőke László erre úgy reagált, „nem tudom, hogy a Navigator valóban részt vett-e a csalásban, de nem zárom ki, hogy igaz, amit állítanak”. Szőke 2010 októberétől a gyógyfürdők vezetője. A BGYH Zrt.-t az első pályázat után csaknem hétmillió forintra büntette meg a Közbeszerzési Döntőbizottság, mert több ponton megsértette a közbeszerzésről szóló törvényt a beléptető rendszerek megvásárlására irányuló, másfél milliárd forintos pályáztatásnál.

Senki többet harmadszor

A másodszorra kiírt közbeszerzésben három cég adott be pályázatot, a Synergon havi 46,5 millió, a Travelsoft 31,8 millió forintért vállalta volna a kiépítést és üzemeltetést öt évre, őket azonban műszaki alkalmatlanságra hivatkozva kizárták. A harmadik pályázó, a Vilati Zrt. havi 30 millió forinttal indult a közbeszerzésen, esetükben jogi alkalmatlanságra hivatkozva érvénytelenítették a pályázatot, így ők a harmadszorra is meghirdetett tenderen ismét pályázhattak. Egyedüli indulóként a Vilati 27,5 millió forintos bérleti díj ellenében vállalta a rendszer kiépítését és karbantartását. A Navigator, bár nem indult a közbeszerzés második fordulójában, háttértámogatást nyújtott és egy nap múlva megvásárolta a győztes Vilati Zrt.-t.

Budapest szabadulna a strandbeléptetéstől
Stiller Ákos

Szőke úgy fogalmazott, „tény, hogy a Navigatort kizárták a pályázatból, mint ahogy az is, hogy amikor a Vilati elnyerte a közbeszerzést, a NAVIGATOR másnap megvásárolta a céget. Ebből arra következtetek, hogy mindenképpen hozzá akartak jutni a projekthez” – mondta a BGYH igazgatója.

Lefagy

A havi több mint 27 millióért vett rendszer gyakran lefagy, ami félórás üzemszüneteket jelent, ezáltal jelentős bevételektől esik el a BGYH, valamint a presztízsük is romlik – mondta Szőke a hvg.hu-nak. A BGYH a közbeszerzést követően abban állapodott meg a nyertes társasággal, hogy a Vilati által kiépített rendszernek a beléptetési és betegirányítási feladatokon túl el kell látnia a biztonsági kamerák működését és az elektronikus fizetőeszközöket, az úgynevezett „karórás rendszert” is kezelnie kell. Mint korábban írtunk róla, a fürdőkben úgy szorítanák vissza a lopásokat, hogy a vendég belépésekor egy karórához hasonló eszközt kapna, ezzel fizethetné a strand területén a különféle szolgáltatásokat, ételt, italt, majd távozás előtt készpénzzel egyenlítené ki számláját.

A Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt. szerint most drága és rossz hatásfokkal működik a fővárosi strandok beléptető rendszere. A havi 24,1 millióért béreleti és 3,4 milliós üzemeltetési díjról 2014-ig szóló szerződést azonban csak több mint 1 milliárd forintos kötbér megfizetése esetén lehetne felmondani. Szőke szerint a rendszer bár ellátja a beléptető feladatát, valamint a szerződésben leírtaknak megfelelően a karórás fizetési rendszert is képes lenne kezelni, „már így is nagyon leterhelt”, így utóbbi bevezetése „túlterhelné az egyébként is ingatag felépítést”.

Máshol már "bontottak"

Szőke László hivatalba lépése után több, már élő szerződést is felmondott, és új tendereket írt ki. Az egyik ilyen a strandok őrzési feladatának ellátására kiírt pályázat volt, melyen összesen 17 cég indult. Közülük a három legolcsóbb ajánlatot tevő céget arra hivatkozva zárták ki a félmilliárd forint étékű vagyonvédelmi megbízásból, hogy – amint a fürdővállalat az Origónak elmondta – a pályázó cégek nem tudtak magyarázatot adni a "kirívóan olcsó" ajánlatukra. A tendert a Civil Biztonsági Szolgálat – Pintér Sándor belügyminiszter excége és partnere – nyerte. A BGYH akkor azt állította, hogy összességében a legelőnyösebb ajánlatot fogadták el. A BGYH szerint 2010-ben az IN-KAL 2000 Kft. látta el az őrzés-védelmi feladatokat, a szerződés szerint nettó 740 forintos óradíjért, ami éves szinten több mint 189 millió forint kifizetését eredményezte. 2011-ben a Civil Biztonsági Szolgálat-nak 33,4 százalékkal kevesebbet, 126 millió forintot fizetett ki a fürdővállalat ugyanazon feladatok ellátásáért. Szőke László szerint a különbség abból adódik, hogy bár a Civil Biztonsági Szolgálat 800 forintos óradíjért dolgozik, a jelenlegi szerződés lehetővé teszi, hogy indoklás nélkül csökkentsék a létszámot, ebből eredően pedig a költségeket is, így rossz idő esetén, amikor nem tudnak kinyitni a strandok, hazaküldhetik a biztonságiakat, ezáltal csak azt az óraszámot fizetik ki nekik, amelyet valóban munkával töltenek. „Az IN-KAL esetében ezt nem lehetett megtenni, nekik a legkésőbb munka megkezdése előtt 24 órával jelezni kellett, ha nem tartunk igényt a szolgáltatásra; egy hirtelen jött esőnél, bár nem nyitottuk ki a strandokat, az IN-KAL emberei ugyan úgy megkapták napi bérüket” – fogalmazott Szőke.  A fürdők takarítására, karbantarására és üzemeltetésére az Opero Kft.-vel kötött szerződés felmondásáról is döntöttek, ettől 1,68 milliárd forintos megtakarítást reméltek a kövekező 3-5 évben, azonban az egyoldalú szerződésbontás miatt összesen 152 millió forintos kártérítést kellett fizetniük a cégnek, ez a korábbi szerződés alapján egyhavi üzemeltetési díjnak felel meg.

Másképp látja a helyzetet a Vilati Zrt. A cég a hvg.hu-nak elküldött közleményében azt írja, az informatikai rendszer kifogástalan állapotban van, sőt a struktúra szerintük minimális ráfordítással képes lenne kezelni a karórás, elektronikus fizetőeszközt is. A cég elismerte, hogy a rendszer leállása esetén akár félórás kiesések is lehetnek, azonban azt írták, a BGYH „kifejezetten nem kérte a rendszer redundanciáját” (vagyis, hogy az egyik beléptető rendszer üzemzavara esetén egy másik – kevésbé leterhelt – fürdő informatikai rendszere vegye át a feladatokat). A Vilati szerint a fürdővállalat ennek költségét nem akarta megfizetni, annak ellenére, hogy a műszaki megvalósítást nem kötötte más üzleti feltételhez.

Szőke László szerint a cég a szerződés két évvel történő meghosszabbítását kérte a "karórás" szolgáltatás kiépítéséért cserébe. Bár a hosszabbítással 20-30 százalékos kedvezményt kínált a Navigator, a vezérigazgató ennek nem engedett; elmondása szerint nem szeretné további időre elkötelezni a vállalatot és „kiszolgáltatott lenni”.

A hvg.hu az ügyet jól ismerő forrásból úgy értesült, hogy a vezérigazgató azért találja problémásnak a rendszert, mert a Gyógyfürdő Zrt. informatikai struktúrájának működtetésére Fidesz-közeli céget látna szívesen. A felvetéssel kapcsolatban Szőke azt mondta, „nem arról van szó, hogy kormányközeli cégtől béreljék a rendszert, hanem a BGYH maga szeretné birtokolni saját beléptető rendszerét”, ezért nem nyújtanának a megállapodás időtartamán.

Megéri vagy nem éri meg?

A vita most a rendszer értékén folyik: a BGYH szerint a fürdőkben működő gépek és informatikai hálózat értéke körülbelül 450 millió forintra tehető, abban azonban már eltértek az álláspontok, hogy az összegbe a telepítési és a munkadíjak is beletartoznak-e. A Vilati közleményéből kiderül, hogy a rendszer pótlási értékét legalább 1 milliárd forintra becsülik. Szerintük „ha a strandra szállítanának egy tonna csavart, gépeket, kábeleket és egy szoftvert, az nem látna el semmilyen feladatot, ameddig fel nem építik és össze nem hangolják működésüket, az eszközök külön-külön ugyanis nem nevezhetőek rendszernek”.

Megkérdeztünk egy független, informatikai rendszereket építő és üzemeltető céget, akik az ügy politikai vonatkozása miatt nevük elhallgatását kérték. A cég az eszközszám ismeretében a 450 millió forintos árat reálisnak látja, azonban azt mondták, a végösszeget az eszközök gyártója, megbízhatósága és minősége nagyban befolyásolja. A cég számításai szerint 2009-es árakon a budapestihez hasonló rendszerben felhasznált alkatrészek díja 318 és 752 millió forint közé tehető, azonban ebben az árban csak a felhasznált eszközöket és a piacon alkalmazott munkadíjakat tudták meghatározni: mivel a rendszerüzemeltetéshez szükséges szoftver általában egyedi igényekhez igazodva készül, ennek ára és értéke meghatározhatatlan, akár az eszközök összértékének duplája, milliárdos nagyságrendű is lehet – magyarázta a szakember. Ennek ellenére Szőke László úgy véli, mindenképpen a saját üzemeltetéssel járnának jobban.

Szőke az üzemeltetéssel kapcsolatban reális árnak tartja a jelenleg is fizetett 3,4 millió forintos havidíjat, azonban véleménye szerint akkor is ugyanennyit, vagy akár ennél kevesebbet költenének, ha a BGYH üzemeltetné a rendszert. A tervek szerint a szerződés 2014-es lejártával a cég saját struktúrát építene ki, és legfeljebb az üzemeltetésre írna ki közbeszerzési pályázatot. Ha erre kerül a sor, és „a mostanihoz hasonló vagy ennél alacsonyabb összeget kér valaki a fenntartásért – akár a Vilati is –, akkor viheti az üzemeltetés jogát” – mondta a vezérigazgató.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

Nem mindegy, melyik strandra megy fürdőzni

Az Országos Környezetegészségügyi Intézet (OKI) idei mérése szerint 135 strand vízminősége megfelelő, a szabadvízi fürdőhelyekről található adatok az OKI honlapján találhatók - közölte az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat a Facebook-oldalán pénteken.

MTI Vállalkozás

Felbontották a szerződést a miskolci strand kivitelezőjével

A miskolci önkormányzat tulajdonában lévő Miskolci Turisztikai Kft. felbontotta a városi strand építésére kötött szerződését a Hajdú-Ép Kft.-vel, mivel a cég a város érdekeit veszélyeztetve nem tartotta be a vele kötött szerződés rendelkezéseit - tájékoztatta Pásztor Imre, a miskolci önkormányzati társaságokat tömörítő Miskolc Holding Zrt. szóvivője az MTI-t pénteken.