szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Mitől jó egy iskola? Mi a tanárok felelőssége? Mekkora szabadság jár a diákoknak? Mire jó a diákönkormányzat? Sok felnőtt véleményét hallottuk mér ezekről a kérdésekről, ám most a középiskolások válaszolnak egy pályázat keretében. A LájkSuliban a Facebookon kell megálmodniuk a tökéletes iskolát.

„A magyar iskolarendszer szerint van egy nagy tudás, okos nénik és bácsik határozták meg, hogy ebbe mi tartozik bele, amit minden gyereknek meg kell tanítani. (..) A legnagyobb baj az, hogy egyáltalán nem foglalkoznak azzal, hogy melyik gyereknek mi az érdeklődése. Szerintem az iskolának arról kellene szólnia, hogy megértsük, hogy A, B vagy C gyerek mit szeret és miben jó” – meséli Hajós András egy középiskolásoknak szóló Facebook-pályázatot népszerűsítő kisfilmben.

Véleményével nincs egyedül. Vekerdy Tamás gyermekpszichológus például ezt írta a Népszabadságban 2012 őszén: „Honnét vesszük azt, hogy valahol ül néhány szakember, aki majd pontosan megmondja, hogy hol, mikor, mit és hogyan kell tanítani, országosan egyformán, mert ő tudja. Természetesen erről szó sincs. Nem tudja!”. Vekerdy szerint öt alapkészséget kell elsajáítatania mindenkinek az iskolában: az írást, az értő olvasást, a készségszintű elemi számolást, komputerkezelést felhasználói szinten és az angol nyelvet.
És míg itthon éles viták folynak arról, hogy mennyire legyen központosított a tanterv és mi kerüljön bele, addig a világon legjobban teljesítő oktatással rendelkező finnek egészen mást emelnek ki: a tanárokon múlik minden. Ott a legjobb diákokból lesznek tanárok, magas fizetésért és kiugróan magas társadalmi megbecsültséggel. Ez Hajós számára is fontos, szerinte „egy tanár fontosabb, mint a miniszterelnök”.

A közoktatásról szóló vitákból általában pont az érintettek, a diákok maradnak ki. Éppen ezért indította el az X Kommunikációs Központ a LájkSuli nevű pályázatot, amely a középiskolások iskoláról alkotott véleményét igyekszik feltárni.

A versenyben középiskolásoknak kell megtervezniük a számukra tökéletes iskolát és azt megvalósítani a Facebook világában. Már mintegy 50 diák jelentkezett a virtuális építkezésre az ország több pontjáról. Barcsiak és keszthelyiek, gimisek és szakközpiskolások kezdték el megálmodni az ideális iskolát, hogy április közepétől ellephessék a Facebookot az álomiskolák. Lesz szó az ideális tanteremről, a házi feladatról, a menzáról, a diákönkormányzatokról, a tanárokról és mindenről, ami csak eszébe jut a pályázóknak. A zsűri tagjai Hajós Andráson kívül Hadas Kriszta, Kováts Vera, Vekerdy Tamás és Molnár-Gál Béla atya, akik a kreativitást és aktivitást értékelik majd.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!