szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Kétszer tíz kérdésből álló kérdőívet küldtünk ki Budapest főpolgármester-jelöltjeinek. Bodnár Zoltán, a Magyar Liberális Párt jelöltje ezeket a válaszokat adta.

A városépítő- és üzemeltető

(A jelöltek válaszairól szóló összefoglaló cikket itt olvashatja.)

hvg.hu: Mit tart Budapest három legégetőbb problémájának, amit a lehető legrövidebb úton orvosolni kell?

Bodnár Zoltán: A jelenleg életveszélyes hármas metró szerelvényeinek lecserélése, az értelmetlenül magas parkolási díjak csökkentése és – bár ez elsősorban nem fővárosi hatáskör – a szegénység, hajléktalanság büntethetőségének megszüntetése alapvető feltétele a budapesti életminőség javításának.

hvg.hu: Milyen beruházást tart a fővárosban elodázhatatlannak, amibe még akkor is bele kellene vágni, ha emiatt a fővárosnak hitelt kellene felvennie?

B.Z.: A már említett hármas metró felújítása elkerülhetetlen, botrány, hogy ebben a jelenlegi városvezetés csak a választás előtt, kapkodva lépett az ügyben, 2019-es határidővel.  A 3-as metró valódi fejlesztése a annak meghosszabbítása lenne gyorsvasútként a Liszt Ferenc repülőtérig, valamint – az eredeti terveknek megfelelően – Káposztásmegyerig.

 

MTI / Honéczy Barnabás

hvg.hu: Egyetért-e azzal, hogy a Városligetben új múzeumi negyed épüljön?

B.Z.: A Városliget fejlesztésével feltétlenül egyetértek, azonban a múzeumi negyed olyan fejlesztés, amelyre egy város életében igen ritkán nyílik lehetőség. Kétségeim vannak azonban affelől, hogy Budapest idegenforgalma, kulturális élete szempontjából helyes döntés-e egy ilyen koncentrált múzeumi negyed építése, még inkább afelöl, hogy a budapesti múzeumok állapotát tekintve valóban ez  e a legsürgetőbb feladat.

hvg.hu Mit kezdjen az állam a Hajógyári-sziget visszavásárolt részével? Milyen terve lenne rá főpolgármesterként?

B. Z.: Idegenforgalmi, kulturális, szabadidős, sportcélú fejlesztés olyan XXI. sz építési megoldásokkal, amelyek láthatóvá teszik a római kori maradványokat is.

hvg.hu: Támogatja-e, hogy a Római-parton mobilgát épüljön?

B.Z.: Nem támogatjuk, sem a környezetkárosítás és „vizuális környezetszennyezés” miatt, sem a felelősségvállalás liberális elve miatt: aki tudvalevőleg ártérbe építkezik, viselnie kell ennek következményeit – és nem a város többi lakójával kell megfizettetni azokat.

hvg.hu: Mit kezdene a főváros kezében lévő gázgyári területtel a környezetvédelmi kármentesítés után?

B.Z.: Egyik legfontosabb programpontom az Óbudai Gázgyár területén az oktatási és kulturális központ kiépítése a rekultivációt követően.

hvg.hu: Lesz-e a következő négy évben használatarányos tarifarendszer a közösségi közlekedésben?

B.Z.: A rendszer kiépítése EBRD-hitelből jelenleg is folyamatban van. Ezt azonban fel kell gyorsítani, hiszen a BKK jegy- és bérletár politikája évek óta nélkülöz minden racionalitást, sokak számára pedig megfizethetetlen terheket jelent. Valódi változást a jelenleg kiépítés alatt álló E-Ticket rendszer bevezetése jelentene.

hvg.hu: Tervez-e változásokat Budapest parkolási rendszerében?

B.Z.: A parkolási rendszer egységesítése régóta várat magára, a parkolási díjak pedig jelentősen csökkenthetők. Az ebből származó bevételeknek ugyanis csak elenyésző része marad a kerületeknél a különböző költségek kifizetését követően – a díjak csökkentésének igénye tehát joggal merülhet fel. Ennek jogi lehetősége is adott, mert bár az önkormányzatokról szóló törvény értelmében a kerületek végzik a parkolás-üzemeltetést, Budapesten a Fővárosi Önkormányzat határozza meg rendeletben a fizetendő díjtételeket.

hvg.hu: Támogatná-e, hogy új vigalmi negyedek létesüljenek, ahol a türelmi zónák kötelező kijelölésének problémáját is meg lehetne oldani?

B.Z.: A jelenlegi városvezetés befogja saját szemét, ha a prostitúció szóba kerül: ez képmutató és káros álláspont. Természetesen nem a prostitúciót támogatjuk, de a türelmi zónák kijelölését igen. Felelős városvezetés nem tehet úgy, mintha a prostitúció, mint jelenség nem létezne. A problémával valamit kezdeni kell: a türelmi zónák első lépésként való bevezetése a prevenció és ellenőrzés mellett racionálisnak tűnik.

hvg.hu: Tervez-e új saját bevételeket bevezetni (pl dugódíj), amely a főváros pénzügyi mérlegét javítaná?

B.Z.: A dugódíj volt a 4-es metró uniós támogatásának feltétele – ezért bevezetése elkerülhetetlen. Máskülönben vissza kellene fizetni az Európai Uniónak 180 milliárd forintnyi támogatást.

A városlakó

1. Pestinek vagy budainak tartja magát?

Budán élek, de néhány év kivételével mindig pesten dolgoztam. Szeretem pest nyüzsgését és Buda nyugalmát.

2. Hová hívná el kedvesét egy romantikus estére Budapesten?

Valamelyik Dunai étterem hajóra.

3. Milyen könyvvel, filmmel vagy zenével illusztrálná külföldi barátjának, hogy mi jelent Önnek Budapest?

Zenében Cseh Tamás, irodalomban József Attila és persze Török András kitűnő Budapest könyve.

4. Van-e kedvenc 1990 után tervezett középülete, köztéri műtárgya, emlékműve?

Az 1956-os emlékmű a Felvonulási téren.

5. Mit tart a legnagyobb sebnek a főváros építészeti szövetén?

A Kálvin téri irodaépületek.

6. Milyen pozitív tulajdonságára épít legkevésbé Budapest? Mely adottságát kellene jobban kihasználni?

Duna két partja.

7. Van olyan része a fővárosnak, ahol nem szívesen menne végig éjszaka az utcán?

Bizonyára, de ott még nem jártam.

8. Mit szokott tenni, ha hajléktalan szólítja meg adományt kérve?

Mindennapi gyakorlat. Pénzt adok nem csak hajléktalannak. Nem kell ahhoz hajléktalannak lenni, hogy az ember segítségre szoruljon.

9. Melyik európai főváros a kedvence, aminek a működését követendő példának tekintené főpolgármesterként?

Berlin.

10. Van olyan főpolgámester-jelölt, akitől nem szívesen venne használt autót?

Nincs.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!