szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Elképesztő történetekkel illusztrálták a MÁV utasai a hvg.hu-nak, hogy milyen viszontagságokon keresztül kellett keresztülmenniük az ónos eső forgalmi következményei miatt. Van, aki 13 óra alatt tett meg 60 km-et vonaton. De legjobban a tájékoztatás hiánya voltak felháborodva. Megkeresésünkre a MÁV Zrt. közölte, hogy az előírásokon túlmutatóan nyújtanak kompenzációt.

A december 1-2-i ónos eső több helyen megbénította az életet, láttuk, ahogy szakadnak ki a fák a budapesti Normafánál, Nagykovácsi két napig volt megközelíthetetlen, a helyiek áram, víz, fűtés nélkül maradtak, és el sem hagyhatták a települést. De Pest megyében még számos helyen okozott felfordulást az időjárás, operatív törzs is alakult az akut vészhelyzet elhárítására, és sok helyen a vasúti sínekre is rádőltek fák, ágak.

Ezért a vasúti közlekedés sem úszta meg a fennakadásokat, és ezt sok száz utas érezte meg a saját bőrén. Szerkesztőségünkbe is érkeztek felháborodott, panaszos levelek, egyik olvasónk 13 óra alatt tett meg egy 60 kilométeres útszakaszt (melyben benne volt egy 10 órás várakozás Rákoshegy állomáson  teli vagonban), másikuk pedig Püspökladányban kellett 11 órát várjon a Corona IC-re, hogy Erdélybe hazajuthasson. (Az érintett állítása szerint mindent megtesz, hogy bekerüljön a várakozási idő a Guinnes Rekordok Könyvébe, szerinte ez csúcs. A panaszkönyvbe mindenesetre 210 perc után írt.)

Dóczi Zoltán

Technikai gondok persze mindig előfordulhatnak, egy megyényi ónos esőre sem lehet flottul felkészülni, de vajon miért nem volt semmilyen érdemi tájékoztatás? Miért kell három órát bármi információ nélkül várnia valakinek egy vasúti kocsiban? Miért nem intézkedett a MÁV az utasok alternatív elszállításáról? Miért nem sikerült az utasokról gondoskodni, hogy meleg helyen, némi itallal-étellel vészeljék át a sok órányi várakozást? (Egyik panaszos levelünk szerzője 8 órányi várakozás után kapott először egy kis pohár meleg teát a Katasztrófavédelem embereitől.)

Kérdéseinkkel megkerestük a MÁV Zrt-t, ahonnan jelezték, hogy a történtek ugyan vis maior okokra vezethetők vissza, "utasaink alapvetően a feláras vonatok (InterCity stb.) esetében átalány-kártérítésre jogosultak, ami 30 – 119 perc késés esetén a menetjegy árának 25%-a, 120 perc vagy annál nagyobb késés esetén a menetjegy árának 50%-a." Mindamellett a MÁV Zrt a vonatkozó előírásokon túlmutatóan a nem feláras vonatokkal utazók esetében is igyekszik kompenzációt biztosítani az érintett utasoknak. Mint közleményükbenn írták, ennek elbírálásra a beérkező egyedi megkeresések nyomán, egyedileg kerülhet sor, utazási utalványok formájában.

A MÁV Zrt. a hvg.hu-t arról is tájékoztatta, hogy december 4-én estig 47 utas élt észrevétellel a vasúttársaság felé (az eszrevetel@mav-start.hu; a 06 40 49 49 49 MÁVDIREKT elérhetőségeken, valamint az állomásokon), közülük 29-en jelezték azt, hogy valamilyen formában kompenzációra tartanak igényt.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!