szerző:
Szlavkovits Rita
Tetszett a cikk?

Óvodafejlesztés címen nyertek uniós támogatást, de immár harmadik éve egyházi iskola működik óvoda helyett a Csongrád megyei Mórahalmon. A polgármester azt mondja, átmenetileg kényszerhelyzetbe kerültek, kellett a hely. A támogatás odaítéléséért és a felhasználás jogszerűségének ellenőrzéséért felelős Miniszterelnökségről a hvg.hu-nak jelezték, nem folyik szabálytalansági eljárás. Annak felelősségét azonban, hogy valóban az valósul meg, amit vállalt, a Miniszterelnökség az önkormányzatra mint projektgazdára tolta.

„Az eset tavaly ősszel történt: az egyik tanítási napon nem az iskolába, hanem az óvodába kellett mennie a gyereknek, aki ettől nagyon elkámpicsorodott” – mondta a hvg.hu-nak az egyik szülő, akinek a gyermeke a 2013 októberében indult egyházi iskolában tanul Mórhalmon. Arról elmondása szerint utólag hallott, hogy egy helyszíni ellenőrzés volt a cserebere oka, és az iskolások később az óvodából testületileg átvonultak a plébániára. Azt ugyanakkor a szülő a saját szemével látta, hogy „az iskola aznap a diákok helyett óvodásokkal volt tele”.

Hasonlóan emlékeztek más szülők is, akiknek a gyerekei szintén a Zsombói Katolikus Általános Iskola mórahalmi tagintézményébe járnak. Arról is hallottunk, hogy a kikölcsönzött ovisokat füllentésre próbálták rávenni: ha megkérdezik őket, válaszolják, hogy gyakran tartózkodnak ezekben a termekben. Ez utóbbit azonban senki nem erősítette meg a hvg.hu-nak, amikor erre a részletre a helyszínen rákérdeztünk.

200 millió pályázaton

Mórahalom önkormányzata 2012-ben több mint 199 millió forintos uniós támogatást nyert az Új Széchenyi-terv keretében egy új óvodaépületnek, a már meglévő óvoda új telephelyének kialakítására. Az önrésszel együtt közel 210,6 millió forintos összköltségvetésű beruházást az általános iskola épülete mellett, a Barmos György tér 2. alatti ingatlanon valósították meg. Ottjártunkkor láttuk is a kötelező táblát az óvodabővítésre elnyert uniós támogatásról – csakhogy a bejáratnál egy másik lista nem az újonnan felvett óvodások nevét sorolta, hanem azokét a kisiskolásokét, akik ősztől a fenti címen működő katolikus alapfokú iskolában kezdhetik meg általános iskolai tanulmányaikat.

Szalvkovics Rita

A pályázati ellenőrzés idejére megszervezett helyszíncsere azon a településen történt, amelyről nemrégiben futótűzként terjedt el, hogy a kormányablak működéséről versben mondattak köszöntőt az óvodásokkal. Ezt a produkciót a helyi hírportálon nyílt levélben védte meg Márton Gábor, a városban nagy köztiszteletnek örvendő ötgyermekes családapa, aki hittant tanít a mórahalmi gyerekeknek. Amikor azzal kerestük meg, hogy mondja el, mit gondol a furcsa helyszíncseréről, illetve a beruházás céljának a menet közbeni változásáról, valamennyi kérdésünkre annyit válaszolt, hogy érdeklődjünk az óvoda fejlesztésért felelős vezetőknél.

Nógrádi Zoltán, Mórahalom polgármestere szemenszedett hazugságnak nevezte, hogy a gyerekeket manipulálták volna az ellenőrzés idején. Azt ugyanakkor beismerte, hogy helyszűke miatt kénytelenek voltak az egyházi iskolai csoportokat átmenetileg az új épületben elhelyezni, de elmondása szerint dolgoztak és fognak is dolgozni itt óvodai csoportok, a Pedagógia Szakszolgálat koordinátora pedig folyamatosan kapcsolatban áll óvodáskorúakkal is. (Őt sajnos nem tudtuk megkérdezni, mert épp szabadságon volt.)

Gitáróra

Joó Balázs, a város plébánosa, akinek plébániáján eltöltötték a gyerekek az „ellenőrzési” időt, nem tudott arról, hogy éppen miért időznek ott a gyerekek, évente nagyjából háromszor is előfordul, hogy a plébániára szerveznek programot a számukra. Később a polgármester tudatta velünk, hogy az egyházi iskolások nem az ellenőrzés elől mentek a plébániára, hanem gitárórájuk volt előre szervezetten.

Ellenőrző kérdések

Több jel azonban arra utal, hogy az önkormányzat eleve az egyházi alapfokú oktatás elindítására próbálhatott forrást találni, és ezért is pályázott. A Magyar Fejlesztési Iroda Zrt. (MAPI) és a Magyar Regionális Fejlesztési és Urbanisztikai Nonprofit Kft. (VÁTI) a projekt végrehajtása közben információink szerint többször is küldött az önkormányzatnak tisztázandó kérdéseket, melyek az épületbe szánt eszközökre, azok funkcióira, illetve a település demográfiai adataira kérdeztek rá. Egyebek mellett azt firtatták, hogy miért szeretnének például a korcsoporthoz képest nagyobb méretű padokat, vagy az óvodai oktató-nevelő munkában kevéssé indokolt oktatási segédeszközöket beszerezni. Azt is szerették volna megtudni, hogy ha a már meglévő (és 2009-ben már 15 milliós támogatást elnyerő) óvoda befogadóképessége 270 fő, és a városban 2020-ig 260 óvodáskorú gyermeket prognosztizáltak, akkor miért van szükség óvodabővítésre. A projekt létjogosultságát az önkormányzat rendre azzal támasztotta alá, hogy a minőségi neveléshez való egyenlő esélyű hozzáférés biztosítása, valamint a mórahalmi hátrányos helyzetű és speciális nevelési igényű – javarészt túlkoros – gyerekek integrált nevelése érdekében van szükség a beruházásra, a berendelt eszközök pedig benne vannak az óvodai eszközjegyzékben.

Szlavkovits Rita

A 2012-es pályázaton nyert pénzből három akadálymentesített csoportszoba és egy tornaszoba épült fel, az ide beköltöző egyházi iskolát csak egy fal választja el az ugyanitt működő Általános Művelődési Központtól, ahol az állami alapfokú oktatás zajlik. A polgármester elmondása szerint a szülők kérésére indult a képzés. (Emlékezetes, hogy az „anyaintézetben”, a zsombói Szent Imre Katolikus Általános Iskolában a szülők felének zajos tiltakozása mellett rajtolt az egyházi oktatás – szerk.) A tagiskolában az alapító okirat szerint 160 gyermek tanulhat felmenő rendszerben, négy évfolyamon, ősztől indul a harmadik osztály. Az ingatlan a tulajdonos önkormányzatnál marad, amely használatba adja azt a fenntartónak azzal, hogy bármilyen, az ingatlannal kapcsolatos változás csak a tulajdonos hozzájárulásával lehetséges. Az óvodai férőhelybővítés épp időben, 2013 nyarán készült el, így ősszel megkezdhette a katolikus iskola a működését 38 tanulóval.

Jó célok érdekében

A projektről érdeklődtünk a Miniszterelnökség Fejlesztéspolitikai Kommunikációért Felelős Helyettes Államtitkárságán, ahol közölték velünk, hogy a támogatás „szabálytalansági eljárással nem volt érintett, az Irányító Hatóságnak nincs tudomása folyamatban lévő ellenőrzésről”, valamint hogy „a projekt célhoz kötött megvalósításáról a projektgazda köteles gondoskodni”. A közösségi fejlesztési támogatások szabályai szerint egy projektet nemcsak a pályázatnak megfelelően kell végrehajtani, hanem ötéves fenntartási kötelezettség is vonatkozik rá – ellenkező esetben vissza kell fizetni a támogatást.

Az ügyről megkérdeztük Ligeti Miklóst, a Transparency International magyarországi jogi igazgatóját, aki szerint itt semmiképp sem korrupcióról, hanem legfeljebb szabálysértésről lehet szó. Szerinte árnyalja a dolgot, hogy köznevelési funkció valósult meg az eredetileg óvodai férőhelyek létesítésére elnyert pénzből. „A szabályrendszer megsértése minden kétséget kizár, ám – véli a szakértő – az mindenképpen elgondolkodtató, hogy jó célok érdekében sértették meg azokat, és talán a szabályrendszer alkotói teremtették ezt a helyzetet.”

Nógrádi a hvg.hu-nak ugyanakkor elmondta, hogy az újabb évfolyamok elindulásával kinőheti a mostani helyét az egyházi iskola, melynek máris kinézték az új helyét. A mostani épülettel szemben van egy ingatlan, ahová beköltözhet – ez a szociális városrehabilitációra elnyert 414 millió forintos keretből újulhat meg nemsokára.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!