Miért veszélyes halogatni a digitalizációt? Cégvezetőként ezeket érdemes átgondolnia!
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
A használt prémium termékeket értékesítő internetes portálok szabályos háborút vívnak a hamisítókkal, amelyben szakértők hadseregét vonultatják fel, ám nem ez a legfőbb gondjuk.
Magasan képzett szakmunkások csapatai dolgoznak azokban a műhelyekben, amelyeket a használt prémium- és luxustermékekkel foglalkozó legismertebb internetes portálok hoztak létre – derült ki a Bloomberg összeállításából.
A hírügynökség bemutatja Mélissát, az egyik szakértőt, aki egy sereg cipő, ruha, pénztárca, kézitáska és más termék gyűrűjében ülve végzi munkáját. Mint egy laboratóriumban, fehér köpenyben és kesztyűben dolgozik. Munkájában nem csupán szemét és tapintását hívja segítségül, de szaglását is annak érdekében, hogy megkülönböztesse az eredetit a hamisítványtól. Természetesen a modern technológia is segíti. Egyebek mellett egy UV-lámpás vizsgálat teszi teljessé a termékek ellenőrzését.
Mélissa a másodkézből származó luxuscikkek értékesítésével foglalkozó francia Vestiaire Collective internetes portál öt ellenőrzőműhelyének egyikében dolgozik. Feladatának nehézségére jellemző, hogy a hamisítványok sokszor ugyanabból a bőrfeldolgozó gyárból érkeznek, mint az eredetiek. Készítésükhöz ugyanazokat az eszközöket és hasonló terveket használják. A koppintások elleni harc tétje egy igencsak nagy pénzt forgató iparág hitelességének védelme.
A használt luxuscikkek kereskedelme 7 százalékkal nőtt 2024-ben az egy évvel korábbihoz képest, és ezzel elérte az 50 milliárd dolláros (17,6 billió forintos) értéket – idézte a Bloomberg a Bain & Co. tanácsadó cég adatait. Ez nagyobb forgalom, mint amit az új prémium termékek elérnek.
A Vestiaire Collective árbevétele 20 százalékkal ugrott meg tavaly, és versenytársai is legalább magas egy számjegyű növekedést könyvelhettek el. Az értékben számolt forgalom borítékolhatóan tovább nő idén, miután Donald Trump, az Egyesült Államok elnöke legalább 10 százalékkal növeli az Európából az USA-ba importált termékek vámját.
A Vestiaire statisztikája szerint 2021-ben a portálhoz beadott használt luxustermékek kevesebb mint harmadát dobták vissza az eladóhoz azzal, hogy jó eséllyel hamisítvány. Ez az arány 2025-re az eladásra felkínált termékek több mint felére nőtt. A legnagyobb gondot a szakmában superfake címen nyilvántartott, az eredetitől alig megkülönböztethető koppintások okozzák.
Az OECD adatai szerint a világon forgalomban lévő hamisítványok értéke 467 milliárd dollár, azaz 164,4 billió forint. Másképp: a komplett magyar GDP dupláját is meghaladja ez az összeg. Az Egyesült Államok vámhatósága tavaly 4,2 milliárd dollár értékű hamis luxuscikket, főként ékszereket, órákat, kézitáskákat és pénztárcákat kapcsolt le. Szakértők szerint ez csupán a jéghegy csúcsa.
A legnagyobb márkák, a Chanel, a Hermès, a Louis Vuitton korábban ellenezték a másodkéz- kereskedelmet, hogy védjék termékeik exkluzivitását, ám kénytelenek voltak tudomásul venni, hogy ezeknek is van használtcikk-piaca. Az eredeti termékek meghatározása akkora gond, hogy új szót kellett kitalálni a megvizsgált árucikkek meghatározására. Már nem mondják ezekre, hogy „eredeti”, hanem helyette a „hitelesített” szót használják.
Abba az ellenőrzőműhelybe, ahol Mélissa is dolgozik, két ok miatt kerülhet egy termék. Vagy azért, mert a vásárló fizetett 15 eurót (hatezer forint), hogy igazolják az eredetét, vagy azért, mert legalább 1000 eurót, több mint 400 ezer forintot ér, ebben az esetben automatikus a vizsgálat. A luxuscikkek gyártói az elmúlt években különböző elemekkel, hologramos azonosítókkal és más módokon igyekeznek megkülönböztetni termékeiket a koppintásoktól.
Legnagyobb gondjuk azonban nem ez, hanem egy új poszt-posztmodern társadalmi jelenség. Nevezetesen az, hogy divatba jött a hamisítványok birtoklása. Az ifjabb nemzedékek tagjai már nem tekintik ezt kínosnak, hanem éppen ellenkezőleg, menő dolognak tartják.
Az amerikaiak harmada mondja, hogy szándékosan vásárol az eredetire megszólalásig hasonló koppintásokat. A divathullámra jellemző, hogy amikor a Walmart kiskerlánc meghirdette egy Birkin kézitáska 78 dolláros (27 500 ezer forint) koppintását Wirkin néven, a vevők pillanatok alatt elkapkodták a portékát. Így a luxusipar nagy bajba került. Igazolnia kellene ugyanis, hogy termékei valóban olyan státuszszimbólumok, amelyekért érdemes extra összeget fizetni.
Nyitókép: Shutterstock
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Bővült azon fejlesztési lehetőségek köre, amelyekre a Demján Sándor Tőkeprogramban forrást igényelhetnek a vállalkozások.
Javult a vállalkozások alkupozíciója: az árak konszolidálódtak, a kockázati prémiumok csökkentek, van verseny. Érdemes élni a lehetőségekkel.
Már egyetlen, megfelelően kiválasztott MI-eszköz révén is jelentős hatékonyságnövekedést érhetnek el a kisebb cégek is.
Egyelőre nem tudni, milyen feladatot kap a miniszterelnök volt sajtófőnöke.
Ebben az évtizedben még nem volt olyan gyenge első félév a lakásépítésekben, mint az idei.