Óriási a tét: sajátos módon váltak elérhetővé a luxustermékek az átlagember számára

A használt prémium termékeket értékesítő internetes portálok szabályos háborút vívnak a hamisítókkal, amelyben szakértők hadseregét vonultatják fel, ám nem ez a legfőbb gondjuk.

Óriási a tét: sajátos módon váltak elérhetővé a luxustermékek az átlagember számára

Magasan képzett szakmunkások csapatai dolgoznak azokban a műhelyekben, amelyeket a használt prémium- és luxustermékekkel foglalkozó legismertebb internetes portálok hoztak létre – derült ki a Bloomberg összeállításából.

A hírügynökség bemutatja Mélissát, az egyik szakértőt, aki egy sereg cipő, ruha, pénztárca, kézitáska és más termék gyűrűjében ülve végzi munkáját. Mint egy laboratóriumban, fehér köpenyben és kesztyűben dolgozik. Munkájában nem csupán szemét és tapintását hívja segítségül, de szaglását is annak érdekében, hogy megkülönböztesse az eredetit a hamisítványtól. Természetesen a modern technológia is segíti. Egyebek mellett egy UV-lámpás vizsgálat teszi teljessé a termékek ellenőrzését.

Elképesztően pontos hamisítványok kerülnek az igaziak közé

Mélissa a másodkézből származó luxuscikkek értékesítésével foglalkozó francia Vestiaire Collective internetes portál öt ellenőrzőműhelyének egyikében dolgozik. Feladatának nehézségére jellemző, hogy a hamisítványok sokszor ugyanabból a bőrfeldolgozó gyárból érkeznek, mint az eredetiek. Készítésükhöz ugyanazokat az eszközöket és hasonló terveket használják. A koppintások elleni harc tétje egy igencsak nagy pénzt forgató iparág hitelességének védelme.

Dollárkötegek
SXC

A használt luxuscikkek kereskedelme 7 százalékkal nőtt 2024-ben az egy évvel korábbihoz képest, és ezzel elérte az 50 milliárd dolláros (17,6 billió forintos) értéket – idézte a Bloomberg a Bain & Co. tanácsadó cég adatait. Ez nagyobb forgalom, mint amit az új prémium termékek elérnek.

A Vestiaire Collective árbevétele 20 százalékkal ugrott meg tavaly, és versenytársai is legalább magas egy számjegyű növekedést könyvelhettek el. Az értékben számolt forgalom borítékolhatóan tovább nő idén, miután Donald Trump, az Egyesült Államok elnöke legalább 10 százalékkal növeli az Európából az USA-ba importált termékek vámját.

Vagy a koppintások felderítése javult, vagy durván nő a hamisítványok száma

A Vestiaire statisztikája szerint 2021-ben a portálhoz beadott használt luxustermékek kevesebb mint harmadát dobták vissza az eladóhoz azzal, hogy jó eséllyel hamisítvány. Ez az arány 2025-re az eladásra felkínált termékek több mint felére nőtt. A legnagyobb gondot a szakmában superfake címen nyilvántartott, az eredetitől alig megkülönböztethető koppintások okozzák.

Hamisított belépőjegyekkel csaló párt fogott el a rendőrség

A közösségi portáon eladott hamis jegyek új tulajai csak beléptetésnél jöttek rá a csalásra. Eddig hét károsoltrul tudni, de a rendőrség szerint jóval többen járhattak pórul.

Az OECD adatai szerint a világon forgalomban lévő hamisítványok értéke 467 milliárd dollár, azaz 164,4 billió forint. Másképp: a komplett magyar GDP dupláját is meghaladja ez az összeg. Az Egyesült Államok vámhatósága tavaly 4,2 milliárd dollár értékű hamis luxuscikket, főként ékszereket, órákat, kézitáskákat és pénztárcákat kapcsolt le. Szakértők szerint ez csupán a jéghegy csúcsa.

Birkin táska
AFP / Stan Honda

A legnagyobb márkák, a Chanel, a Hermès, a Louis Vuitton korábban ellenezték a másodkéz- kereskedelmet, hogy védjék termékeik exkluzivitását, ám kénytelenek voltak tudomásul venni, hogy ezeknek is van használtcikk-piaca. Az eredeti termékek meghatározása akkora gond, hogy új szót kellett kitalálni a megvizsgált árucikkek meghatározására. Már nem mondják ezekre, hogy „eredeti”, hanem helyette a „hitelesített” szót használják.

Külön kell fizetni, ha „tutira” el akarja kerülni az átverést

Abba az ellenőrzőműhelybe, ahol Mélissa is dolgozik, két ok miatt kerülhet egy termék. Vagy azért, mert a vásárló fizetett 15 eurót (hatezer forint), hogy igazolják az eredetét, vagy azért, mert legalább 1000 eurót, több mint 400 ezer forintot ér, ebben az esetben automatikus a vizsgálat. A luxuscikkek gyártói az elmúlt években különböző elemekkel, hologramos azonosítókkal és más módokon igyekeznek megkülönböztetni termékeiket a koppintásoktól.

Az a fránya Z generáció!

Legnagyobb gondjuk azonban nem ez, hanem egy új poszt-posztmodern társadalmi jelenség. Nevezetesen az, hogy divatba jött a hamisítványok birtoklása. Az ifjabb nemzedékek tagjai már nem tekintik ezt kínosnak, hanem éppen ellenkezőleg, menő dolognak tartják.

Az amerikaiak harmada mondja, hogy szándékosan vásárol az eredetire megszólalásig hasonló koppintásokat. A divathullámra jellemző, hogy amikor a Walmart kiskerlánc meghirdette egy Birkin kézitáska 78 dolláros (27 500 ezer forint) koppintását Wirkin néven, a vevők pillanatok alatt elkapkodták a portékát. Így a luxusipar nagy bajba került. Igazolnia kellene ugyanis, hogy termékei valóban olyan státuszszimbólumok, amelyekért érdemes extra összeget fizetni.

Görög Zita: Ahol 120 milliós táska jut a nőnek, ott milyen játékszerei vannak a férfinak?

Félt, hogy túl messzire megy a NER-luxustáskás kampánnyal, amivel a Bethesdának gyűjtött, de végül jól sült el, sőt még Orbán Ráhel is lájkolta. Mi háborítja fel Görög Zitát? Mért osztotta meg a nyilvánossággal, hogy édesapja alkoholista, és ő maga mióta nem iszik? Hogyan támogatta a családját már fiatalon, és mikor követett el hibát?

Nyitókép: Shutterstock

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Aktuális pályázatok

Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.

Tíz évbe telt, mire rájöttünk, hogyan lehet tökéletes a bécsi szelet – Wolfgang Puck és fia a HVG-nek

Tíz évbe telt, mire rájöttünk, hogyan lehet tökéletes a bécsi szelet – Wolfgang Puck és fia a HVG-nek

Budapesten is kitart a jó minőség mellett Wolfgang Puck és fia, Byron Lazaroff-Puck – deklaráltan meg is kérik az árát. A világ egyik legismertebb séfje ma is töretlenül aktív a globális étteremhálózatának ügyeiben, de a Spago éttermeket már fiára bízza. Apát és fiát a menü összeállításáról, az öröklés terhéről, egymással való viszonyukról és arról is kérdeztük, milyen kést használnak. Arról is szó esett, hogy miben erősek a budapesti piacok.