Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"48506c9d-4046-4983-a41e-034b6f1a449c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az amerikai repterek több mint 90 százalékán nincs elég légiirányító.","shortLead":"Az amerikai repterek több mint 90 százalékán nincs elég légiirányító.","id":"20250227_elon-musk-nyugdijas-legiiranyitok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/48506c9d-4046-4983-a41e-034b6f1a449c.jpg","index":0,"item":"654afd17-64bb-4328-be1b-119b9554dd55","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250227_elon-musk-nyugdijas-legiiranyitok","timestamp":"2025. február. 27. 21:22","title":"Elon Musk a nyugdíjas légiirányítóknak könyörög, hogy menjenek vissza dolgozni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ed72555a-9de9-47da-8d44-5f9d33c62618","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az elektromos BMW-kkel nem nagyon lehet mellé lőni és a koreai villanyautókra sincs sok panasz.","shortLead":"Az elektromos BMW-kkel nem nagyon lehet mellé lőni és a koreai villanyautókra sincs sok panasz.","id":"20250228_ezek-a-villanyautok-okozzak-a-legkevesebb-csalodast-toplista","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ed72555a-9de9-47da-8d44-5f9d33c62618.jpg","index":0,"item":"8c5b3a3b-7f16-44f8-8a10-05a248c4b7d9","keywords":null,"link":"/cegauto/20250228_ezek-a-villanyautok-okozzak-a-legkevesebb-csalodast-toplista","timestamp":"2025. február. 28. 06:41","title":"Ezek a villanyautók okozzák a legkevesebb csalódást – toplista","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3fc09312-0902-452c-9690-1bdaf519b29b","c_author":"HVG","category":"360","description":"Puszta hazugság, hogy a Pride betiltásával csak a gyerekeket akarják megvédeni Magyarországon. Azért próbálják beadni ezt a közvéleménynek, hogy azután könnyebb legyen elfogadtatni az emberi jogok általános felszámolását. Magyar ügyekről írnak amerikai, német és osztrák lapok. ","shortLead":"Puszta hazugság, hogy a Pride betiltásával csak a gyerekeket akarják megvédeni Magyarországon. Azért próbálják beadni...","id":"20250228_gulyas-pride-magyarorszag-autokracia-kulfoldi-lapok-Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3fc09312-0902-452c-9690-1bdaf519b29b.jpg","index":0,"item":"e0c6480e-f914-4dbe-97a3-55b2aa371570","keywords":null,"link":"/360/20250228_gulyas-pride-magyarorszag-autokracia-kulfoldi-lapok-Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. február. 28. 10:35","title":"Hatalmas arányban vándorol ki a szürkeállomány Magyarországról – a Pride betiltásáról cikkeznek külföldi lapok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9ad4368d-c2f3-4f99-9e4b-f7032bac6bb1","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Közel félmillió forint bírságot gyűjtögetett össze. ","shortLead":"Közel félmillió forint bírságot gyűjtögetett össze. ","id":"20250228_Ket-ora-alatt-negyszer-futott-bele-ugyanabba-a-traffipaxba-egy-gyorshajto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ad4368d-c2f3-4f99-9e4b-f7032bac6bb1.jpg","index":0,"item":"18f4bfbb-7535-46c5-b652-62c06c27e336","keywords":null,"link":"/cegauto/20250228_Ket-ora-alatt-negyszer-futott-bele-ugyanabba-a-traffipaxba-egy-gyorshajto","timestamp":"2025. február. 28. 07:09","title":"Két óra alatt négyszer futott bele ugyanabba a traffipaxba egy gyorshajtó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5267be85-c51a-403a-a0ff-ca98ed07af34","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Az autót vezető palesztin férfit a rendőrök agyonlőtték.","shortLead":"Az autót vezető palesztin férfit a rendőrök agyonlőtték.","id":"20250227_buszmegallo-merenylo-izrael-serultek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5267be85-c51a-403a-a0ff-ca98ed07af34.jpg","index":0,"item":"e40a0a34-c117-4d69-b271-235e889c9851","keywords":null,"link":"/vilag/20250227_buszmegallo-merenylo-izrael-serultek","timestamp":"2025. február. 27. 20:15","title":"Buszmegállóba hajtott egy merénylő Izraelben, sokan megsérültek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"21306fc9-d0bd-4c33-869b-5a2cb88d6a8c","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az elmúlt hetekben bekövetkezett légi balesetek fényében érthető módon nő azok száma, akik komolyan tartanak a repüléstől. Rosszul teszik, a légi közlekedés a legbiztonságosabb utazási mód, s ahogy telnek az évek, úgy válnak egyre ritkábbá a katasztrófák.","shortLead":"Az elmúlt hetekben bekövetkezett légi balesetek fényében érthető módon nő azok száma, akik komolyan tartanak...","id":"20250301_hvg-repules-baleseti-statisztika-legikozlekedes-erzeki-csalodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/21306fc9-d0bd-4c33-869b-5a2cb88d6a8c.jpg","index":0,"item":"a1115e6b-9d33-471b-bc66-68553853c9fc","keywords":null,"link":"/360/20250301_hvg-repules-baleseti-statisztika-legikozlekedes-erzeki-csalodas","timestamp":"2025. március. 01. 13:00","title":"Miért teszi rosszul, aki most jobban fél a repüléstől?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"de64f6f3-0398-42a9-a109-a0a4f3be44e4","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A hotel nyitása óta többször cserélt már gazdát, és korábban is kötötték már Mészáros Lőrinchez. ","shortLead":"A hotel nyitása óta többször cserélt már gazdát, és korábban is kötötték már Mészáros Lőrinchez. ","id":"20250228_michelin-ajanlas-szalloda-meszaros-csoport","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de64f6f3-0398-42a9-a109-a0a4f3be44e4.jpg","index":0,"item":"b08ffd09-e731-4766-b7e9-6b2ecaae8510","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250228_michelin-ajanlas-szalloda-meszaros-csoport","timestamp":"2025. február. 28. 21:53","title":"Eladta veszteséges tokaji luxusszállodáját a BDPST Group, a Mészáros Csoport egyik érdekeltsége az új tulajdonos","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0cfed0db-b44c-45ea-a99c-b8ce6d628af8","c_author":"Domány András","category":"vilag","description":"A vád szerint Mateusz Morawiecki 2020-ban túllépte hatáskörét, amikor a járvány kellős közepén kizárólag postai úton akarta lebonyolíttatni a köztársasági elnökválasztást. Ezzel 70 millió zloty (ma csaknem 7 milliárd forint) kárt okozott a közvagyonnak.","shortLead":"A vád szerint Mateusz Morawiecki 2020-ban túllépte hatáskörét, amikor a járvány kellős közepén kizárólag postai úton...","id":"20250227_mateusz-morawiecki-bunvadi-eljaras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0cfed0db-b44c-45ea-a99c-b8ce6d628af8.jpg","index":0,"item":"9e408259-00cf-4b2d-a016-9bc20fac107c","keywords":null,"link":"/vilag/20250227_mateusz-morawiecki-bunvadi-eljaras","timestamp":"2025. február. 27. 20:36","title":"Bűnvádi eljárás zajlik a volt lengyel miniszterelnök ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Gyurcsány-kormány és a Fidesz oktatáspolitikai koncepciójának hasonlósága cáfolja azt a közvélekedést, miszerint az oldalak között átjárhatatlan szakadékok lennének. Vélemény.
Közel egy évtizede a Gyurcsány-kormány a szakmai szereplők bevonásával oktatási reformot tervezett, annak egyik alapdokumentuma pedig a 2008-ban elkészült Zöld könyv lett. A reform végül nem valósult meg, két évvel később pedig az MSZP történelmi vereséget szenvedett. De a Zöld könyv mégsem merült feledésbe, a Fidesz-KDNP ugyanis az elmúlt években elkezdte megvalósítani a „gyurcsányi” reformdokumentum egyes javaslatait.
Felügyeleti és minőségbiztosítási rendszer az iskolák, illetve a tanárok felett, ha politikailag lehetséges, akkor a közoktatás kiszervezése az önkormányzatok alól, és lehetőleg egy államilag centralizált intézményrendszer létrehozása. Ezt a modellt nem a Fidesz által államtitkári szintre delegált oktatás kormányzás vetette először papírra, hanem a Zöld Könyv.
Ennek fényében pedig fel kell tennünk a kérdést, vajon a mai pártok cselekedetei mennyiben is tekinthetők identitásukból fakadó önálló politikai termékeknek? A pártok egymásból való építkezése – ideológiai és szakpolitikai szinten – nem építik-e le a karaktervonásaikat és ideológiai hátterüket?
Utóhatás
A Zöld Könyv a 2008 és 2010 közötti időszakban nem volt képes katalizálni a hazai oktatáspolitikát, pedig már a kötet megírását is a minél szélesebb konszenzusra való törekvés jellemezte. A dokumentum ennek ellenére sem tudta beváltani a hozzá fűzött reményeket, 2010 után pedig, de főleg a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ 2012-es létrejöttével, az oktatáspolitikusok és oktatási szakértők totális fordulatról beszéltek, amiben már nincs helye a Zöld könyvnek.
A kormányváltás utáni oktatáspolitikai koncepció ugyanakkor nem tekinthető 180 fokos fordulatnak. A Fidesz-KDNP a közoktatási intézmények államosításával, a KLIK létrehozásával, majd 2016-os feldarabolásával ugyanis a 2008-as koncepciót elevenítette fel. A Zöld Könyvhöz hasonlóan, a 2010 utáni oktatáspolitika is a minőségi és finanszírozási problémákat a tanári fizetésekre, a tanárképzésre és az önkormányzati fenntartású iskolák rendszerére vezette vissza, amit egy központi költségvetésből finanszírozott modellel kell orvosolni.
A központi és átfogó felügyeleti rendszer kiépítése sem okozhat meglepetést annak, aki ismeri a 2008-as dokumentumot, hiszen a már nyolc évvel ezelőtti tanulmányban is javasolták, hogy folyamatosan monitorozza az iskolák, a diákok, az intézményvezetők és a tanároknak a teljesítményét egy állami központ, az Oktatási Hivatal, amit az Országgyűlés alá kell rendelni.
Hogy mindezek miért nem valósultak meg még az Orbán kormány előtt, a Gyurcsány kormány idején? A politikai akarat és többség hiánya miatt, amivel a kötet szerzői is szembesültek a Zöld Könyv írása során. Így fogalmazták meg azt az alternatív javaslatcsomagot, amelynek része volt pl. a decentralizált tankerületi rendszer, amiben az önkormányzat és az állam közösen vállal szerepet, de utóbbi túlsúlyával. De a 2008-as dokumentum eredeti kiindulópontja nem ez volt, hanem egy minél erősebb állami szerepvállalás és centralizáció.
Az identitásválság elkerülése
A baloldali kormány által készített és a Fidesz-KDNP által megvalósított oktatáspolitikai koncepció hasonlósága tehát cáfolja azt a közvélekedést, miszerint az oldalak között átjárhatatlan szakadékok lennének. A kialakult szakadékok sokkal inkább mesterségesek, a pártrendszer megosztottsága nem a társadalom választóvonalait képezi le, hanem fordítva, a politikai elit a saját törésvonalait kényszeríti rá a társadalomra, miközben meghagy magának rejtett átjárókat.
A kommunikációjukban pedig a felek ezeket a szakadékokat olyan mélyre és szélesre próbálják ásni, hogy azzal kioltsák a „centrális erőtér” logikájából fakadó hátrányokat. A „centrális erőtér“ ugyanis – amelyben a középen lévő tömb szélsőségesnek tüntetheti fel a tőle balra és jobbra állókat, összeférhetővé tesz egymással ideológiai alapon nehezen összeegyeztethető döntéseket – fokozatosan lebontja a pártok ideológiai hátterét. A „centrális erőtér“ logikája tehát menedzserszemléletet követel meg a politikusoktól, nem számít, hogy a siker érdekében éppen a Jobbik választási programjából kell átemelni „a nemzeti összetartozás napját”, vagy egy a Gyurcsány-kormány által összeállított oktatáspolitikai koncepciót felhasználva kell levezényelni a közoktatás átalakítását.
De vajon mennyire tekinthető még pártnak az az erő, amely mindent mindennel összeegyeztethetőnek lát, menedzser módjára szemezget, és politikáját más pártok vállalásaiból építi? Ez a szemlélet ugyanis hátrébb sorolja az egyik legfontosabb szervező és identitásképző erőt, az ideológiát, amely a pártok közötti tájékozódást teszi könnyebbé a választópolgárok számára.
A Fidesz azonban jól láthatóan felismerte ezt a problémát, ami a „centrális erőtér” logikájából következik, és folyamatos kísérletet tesz annak ellensúlyozására. Ha máshogy nem megy, akkor olyan üzenetek megfogalmazásával, amik hangsúlyosabbá teszik a már kiásott árkokat, mert a menedzserszemlélet következtében a politikai közösség ideológiai értelemben kiüresedne, karaktere elveszne, és beleszürkülne a jelenlegi politikai mezőnybe. Igaz a „centrális erőtér“ logikája nem csak a kormánypártokat, hanem az ellenzéket is a törésvonalak szélesítésére kényszeríti, hogy megakadályozzak a Fidesz „rabló” politikáját, azaz, hogy időnként a vékonyabb törésvonalakat át-át ugorva más pártok ígéreteit és ötleteit magával vigye, és saját térfelén állítsa szolgálatába.
A szerző a Méltányosság Politikaelemző Központ elemzője.