Valaki nagyon jól járt a BKV trolibizniszével

Ötszörös felárral adhatott túl egy közvetítő cég a BKV-tól vásárolt négy trolibuszon. A BKV által darabonként másfél millió forintért eladott járművekért az ukrán vevő - a hírek szerint - 8 millió forintnak megfelelő eurót fizetett. A kettő közötti különbség például a Eltro Belak cseh közvetítőcégnél köthetett ki. Más kérdés, hogy rájuk miért volt szükség, amikor az eladó és a vevő a kezdetektől kapcsolatban állt egymástól.

  • Szalai Anna Szalai Anna
Valaki nagyon jól járt a BKV trolibizniszével

A főváros közlekedési cége még tavaly ősszel kínált fel eladásra 30 régi, leselejtezett trolibuszt. Összesen húsz várost, illetve közlekedési cégét kerestek meg az ajánlatukkal, míg végül az ukrán Bila Tserkva várossal sikerült tető alá hozni az üzletet. Az ukrán partner képviselői kétszer is felkeresték ez ügyben a budapesti telephelyet. Először az értékesítésre felajánlott járműveket nézték meg, másodszor a megvásárolt trolibuszok tényleges átadás-átvételekor, illetve a járművek - tréleren - útnak indításakor jártak Budapesten.

A BKV a HVG-nak a négy használt trolibusz árát kitevő különbséget firtató kérdésére azt válaszolta, hogy a közvetítő bevonását Bila Tserkva önkormányzata preferálta - a járművek szállítása és a kapcsolódó vámügyintézés gördülékeny lebonyolítása érdekében. Szedlmajer László, a BKV autóbusz és trolibusz üzemeltetési vezérigazgató-helyettese egy Facebook-hozzászólásban arra is felhívta a figyelmet, hogy „hosszú fuvar volt, vámolni is kellett és a kereskedőtől se várható el, hogy 1-2 ezer euróért kockáztasson”. (Az ugyan nem derült ki, hogy mi volt a kockázat, hiszen a felek előre megegyeztek.) A vezérigazgató-helyettes nem is tűnődött sokat: „sikeres az üzlet, akkor itt komoly haszon van. No pláne, hogy úgy nyugaton, mint keleten komoly alkotmányos költségek lehetnek ilyen-olyan szinten.”

MTI / Máthé Zoltán

A BKV a HVG-nek megküldött válaszában kiemelte: a járművek árát az európai használtpiacok szondázása, valamint a korábbi társasági járműértékesítési tapasztalatok alapján határozták meg. (Szeged szintén decemberben adott el két hasonló trolit, amelyek darabjáért 1,8 millió forintot kapott.) Arról a BKV-nak nincs tudomása, hogy a vevő és szállítópartnere milyen szerződést kötöt. Azt viszont tudják, hogy Bila Tserkva önkormányzata közpénzből gazdálkodó szervezetként közbeszerzési pályázat keretében választotta ki a közvetítő partnerét.

Az ukrán város rövid távú flottamegújítási elképzelését valósítja meg a használt Ikarusokkal. Első körben négy buszt vásároltak, de - tapasztalataik alapján - további járművekre is igényt tarthatnak. Még maradt ugyanis 26 kiszuperált járgány.  

A BKK még 2014 végén jelentette be, hogy hosszú huzavona után sikerült lezárnia a trolibeszerzési tendert. A győztes Solaris–Škoda konzorcium ennek eredményeként 18 milliárd forintért 14 szóló és 10 csuklós trolit szállít a BKV-nak. Az első járművek 2015-ben érkeztek Budapestre, ezzel párhuzamosan pedig elkezdődött a legöregebb, 25 éves, elavult, kényelmetlen járművek selejtezése, de az értékesítésüket csak tavaly kezdték meg. 

   

Gárdos Péter író-rendező: „A Kádár-rendszer kedélyes borzadály volt, a mostani pedig hideglelős borzalom”

Gárdos Péter író-rendező: „A Kádár-rendszer kedélyes borzadály volt, a mostani pedig hideglelős borzalom”

„Olyannyira rímelnek egymással az ifjúkori élményeim és a mai benyomásaim, hogy azt éreztem, ha 1971–1972-ről írok, akkor az olvasó talán ráismer, hogy ugyanez történik most, csak jóval nagyiparibb módszerekkel vernek át minket” – mondja a 77 éves, tíz éve még sikeres filmrendező, aki azóta pályát módosított. A Hamisítók című hatodik regénye az 1970-es évek kommunikációs trükkjeit és ügynökügyeit eleveníti fel.