Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1a385ffb-d75f-4a27-965f-05bb63770bca","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A papíralapú BKK-bérletekhez azért nem járna ingyen bubizás, mert Vitézy Dávid szerint ösztönözni kell a digitalizációt.","shortLead":"A papíralapú BKK-bérletekhez azért nem járna ingyen bubizás, mert Vitézy Dávid szerint ösztönözni kell a digitalizációt.","id":"20250217_Vitezy-David-10-alkalmas-bubiberletet-is-adna-a-digitalisan-vasarolt-haviberlet-melle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a385ffb-d75f-4a27-965f-05bb63770bca.jpg","index":0,"item":"2bf803a5-b243-4219-95d7-606c30a87f83","keywords":null,"link":"/itthon/20250217_Vitezy-David-10-alkalmas-bubiberletet-is-adna-a-digitalisan-vasarolt-haviberlet-melle","timestamp":"2025. február. 17. 11:47","title":"Vitézy Dávid 10 alkalmas Bubi-bérletet is adna a digitálisan vásárolt havibérlet mellé","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5daf5b52-1c55-4ae5-9653-e71ac8660853","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Már nem kell sokat várnunk a kínai gyártó első szilárdtest-akkumulátorára.","shortLead":"Már nem kell sokat várnunk a kínai gyártó első szilárdtest-akkumulátorára.","id":"20250218_jon-a-byd-igeretes-uj-szuper-szilardtest-akkumulatora","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5daf5b52-1c55-4ae5-9653-e71ac8660853.jpg","index":0,"item":"844461d8-eed5-4fb2-a152-c97cd23d752e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250218_jon-a-byd-igeretes-uj-szuper-szilardtest-akkumulatora","timestamp":"2025. február. 18. 07:59","title":"Jön a BYD ígéretes új szuperakkumulátora","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a2455de0-fc66-4b51-bc9c-3d4ed8c47761","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az elkövetkezendő napokban fagyosak lesznek a hajnalok. ","shortLead":"Az elkövetkezendő napokban fagyosak lesznek a hajnalok. ","id":"20250217_idojaras-fagypont-alatti-homerseklet-elorejelzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a2455de0-fc66-4b51-bc9c-3d4ed8c47761.jpg","index":0,"item":"1db58eef-fa7f-4fcf-86c2-7f18857c75f4","keywords":null,"link":"/itthon/20250217_idojaras-fagypont-alatti-homerseklet-elorejelzes","timestamp":"2025. február. 17. 07:02","title":"Hajnalban akár -15 fok is lehetett, és ez nem lesz jobb","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ab328150-94d3-4d63-9500-e340b0b6f24c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Ez az első az 1202-ből.","shortLead":"Ez az első az 1202-ből.","id":"20250218_lazar-janos-mav-vece-felujitas-kelenfold","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ab328150-94d3-4d63-9500-e340b0b6f24c.jpg","index":0,"item":"ee34925c-9953-4663-9e1f-1f6f407dc600","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250218_lazar-janos-mav-vece-felujitas-kelenfold","timestamp":"2025. február. 18. 19:38","title":"Kelenföldi fizetős vécével indul Lázár János nagy vécéfelújítása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0d9df6a9-f05f-4d66-bac8-1e6a3471a8a5","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"Az ukrán elnököt felesége is elkísérte. ","shortLead":"Az ukrán elnököt felesége is elkísérte. ","id":"20250217_Volodimir-Zelenszkij-az-Egyesult-Arab-Emirsegekben-targyal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0d9df6a9-f05f-4d66-bac8-1e6a3471a8a5.jpg","index":0,"item":"5ddbd64c-c0af-4876-b213-1cf8880d33b2","keywords":null,"link":"/vilag/20250217_Volodimir-Zelenszkij-az-Egyesult-Arab-Emirsegekben-targyal","timestamp":"2025. február. 17. 09:23","title":"Volodimir Zelenszkij az Egyesült Arab Emírségekben tárgyal - videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06435474-13b3-4df1-b6da-5102f1a03960","c_author":"Laborczi Dóra","category":"360","description":"Egyre több a konfliktus az egyházi segélyszervezetek és a Trump-kormányzat szervei között annak ellenére, hogy Donald Trump a vallásgyakorló keresztények szavazatával nyert választást. A pénzmegvonás, lejáratási kampányok miatt már a Vatikán is közbelépett. Vélemény.","shortLead":"Egyre több a konfliktus az egyházi segélyszervezetek és a Trump-kormányzat szervei között annak ellenére, hogy Donald...","id":"20250218_trump-egyhazak-laborczi-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06435474-13b3-4df1-b6da-5102f1a03960.jpg","index":0,"item":"2666baa9-5917-4818-bb31-aad0c2c589de","keywords":null,"link":"/360/20250218_trump-egyhazak-laborczi-velemeny","timestamp":"2025. február. 18. 08:00","title":"Laborczi Dóra: Katolikusok és evangélikusok kontra Trump","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f2c75c8b-1362-400d-b87a-7a21544d7c1b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Itt már nem csak a saját életét bízza a kocsira a sofőr. ","shortLead":"Itt már nem csak a saját életét bízza a kocsira a sofőr. ","id":"20250218_csalad-alszik-az-autopalyan-szaguldo-onvezeto-autoban-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2c75c8b-1362-400d-b87a-7a21544d7c1b.jpg","index":0,"item":"8e28539e-d30f-4753-8960-821e5da8f350","keywords":null,"link":"/cegauto/20250218_csalad-alszik-az-autopalyan-szaguldo-onvezeto-autoban-video","timestamp":"2025. február. 18. 15:44","title":"Mutatunk egy korántsem megnyugtató videót: az egész család alszik az autópályán száguldó önvezető autóban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7c13bdaf-3eb7-4f21-894c-7865a1e37ee8","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Érkezőben a japán gyártó megnövelt hatótávú új generációs üzemanyagcellás rendszere.","shortLead":"Érkezőben a japán gyártó megnövelt hatótávú új generációs üzemanyagcellás rendszere.","id":"20250217_a-toyota-nem-adja-fel-gozerovel-fejleszti-a-hidrogenautokat-uzemanyagcella","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7c13bdaf-3eb7-4f21-894c-7865a1e37ee8.jpg","index":0,"item":"cd4d7b08-1864-4901-ab79-b167c8ab3715","keywords":null,"link":"/cegauto/20250217_a-toyota-nem-adja-fel-gozerovel-fejleszti-a-hidrogenautokat-uzemanyagcella","timestamp":"2025. február. 17. 08:41","title":"A Toyota nem adja fel, gőzerővel fejleszti a hidrogénautókat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Indul a nagy HÉV-fejlesztés: Ráckevétől az asztalfiókig
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Noha "5-ös metróként" lett interpretálva a pár napja megjelent felhívás a déli HÉV-ek fejlesztéséről, arra semmilyen garancia nincs, hogy tényleg metrót kapnak a csepeli és ráckevei utasok. Lehet belőle villamos vagy vonat is, de a legvalószínűbb az, hogy nem lesz az egészből semmi. Még a NIF szerint is csak 2019 után történhet meg az első kapavágás. Bármit is hoz ki ideálisnak a majdani tanulmány, addig épp elég kihívás lesz az elöregedett pálya és járműpark fenntartása is.
A napokban jelent meg a közbeszerzési felhívás a déli HÉV-ek fejlesztésére, mely úgy fogalmaz: a H6-os (ráckevei) és H7-es (csepeli) HÉV-et integrálnák a fővárosi kötöttpályás hálózatba, amiből a leglogikusabbnak az tűnt, hogy ez az 5-ös metró első ütemét, azaz a két déli HÉV legalább a Kálvin térig, már a Közvágóhídtól föld alatt való behozatalát takarja. Ezt már a csepeli vonal 1951-es átadásakor is szerették volna, csak elfogyott rá a pénz.
A szakértők szerint azonban a helyzet ennél jóval bonyolultabb, azaz a kiírás alapján gyakorlatilag bármi elképzelhető: a HÉV-eket akár belesuvaszthatják az 1-es, 2-es, vagy 4-es, 6-os villamosvonalakba, esetleg összeköthetik a nagyvasúttal, de akár az 5-ös metró első szakaszát is megépíthetik. A legvalószínűbb azonban, hogy a HÉV-ek HÉV-ek maradnak, és a világon nem történik semmi belátható időn belül. Egyelőre ugyanis csak megvalósíthatósági tanulmányt várnak a majdani tervekről, a NIF szerint építkezésről legkorábban 2019-ben lehet szó.
Metró, vonat, villamos is lehet
A lakosság alapvetően azzal nyerne, ha a gyorsvasút gyorsvasút maradna, és nem degradálódna annál alacsonyabb végsebességű, gyakrabban megálló, kisebb kapacitású járművé, azaz villamossá. Így ez a lehetőség – mint ahogy azt a változat első felmerülésekor egy éve a szakértők is elmagyarázták – nem érdemes támogatásra. Igaz, mint a VEKE kiszúrta, szembetűnő változást takarhat, hogy a korábban erőltetett „villamos” szót a kiírási szövegben már egyáltalán nem említik meg. Pláne, hogy az olimpia elúszott, így a HÉV-ek vonalára tervezett létesítmények sem motiválják a dolgot.
Fejlesztés látszatra: egy felújított HÉV-szerelvény
Fekete Norbert
Arra a legkisebb az esély, hogy vasúttá akarnák alakítani a HÉV-eket, bár a kiírásból akár az is következhet, hogy a ráckevei vonalat a Keleti, illetve Kőbánya-Kispest felé haladó vasútvonalba kössék be. A metrónál olcsóbbnak bizonyul, és legalábbis a ráckevei esetében sok szempontból előnyös is lehetne, és műszakilag is megoldható volna, pláne most, hogy már a HÉV is a MÁV kezelésébe tartozik.
Mint azt a szakma korábban is és most is hangsúlyozta, a leginkább a metróvá fejlesztés járna előnyökkel mindkét vonal számára, hiszen az 5-ös metró-koncepcióval nagy kapacitású, megbízható módon lehetne átalakítani egész Dél-Pest és Csepel közlekedését, és jóval több ingázót venne rá, hogy tegye le az autót, mint bármely másik alternatíva. Jó hír az, hogy a szakértők szerint most már ebbe az irányba tolódik el a tervezés. Az viszont rossz, hogy a metrósítás lenne a legdrágább is az alternatívák közül, és ez a megvalósítás idejét jóval kitolja.
A legvalószínűbb, hogy nem lesz semmi
A Közlekedő Tömeg szakmai szervezet szerint már egy 2013-as tanulmány is kimutatta, hogy az 5-ös metró lenne a legjobb megoldás, és bíznak benne, hogy a további, részletesebb tervek közelebb visznek a fejlesztés megvalósításához. Azonban több nekünk nyilatkozó szakértő is csak az idő húzását látja az újratervezés mögött, pláne, hogy a déli HÉV-ek fejlesztésének legfőbb motivációja, az olimpia elúszott. Különben a 2020-ig uniós forrásra pályázó listán sem szerepel semmilyen a HÉV-eket érintő beruházás. Márpedig mind a vészesen elöregedő, 41 éves átlagéletkorú HÉV- járműpark, mind az egyre rosszabb állapotú pálya sürgős beavatkozást tenne szükségessé.
Rövid-középtávon viszont az tűnik reálisnak, hogy a mostani infrastruktúrát kell tovább toldozni-foldoznia az immár MÁV-HÉV Zrt.-nek, illetve majd egyszer pályáznak új járművek beszerzésére az uniónál, igaz, a vasútnak az ország többi részén is van éppen elég problémája a járműpark megújításával.