Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c9b14d6d-af0e-48b6-8fa3-2a65b90ba962","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az NMHH értesítette a holland társhatóságot, hogy az HBO Max nem megfelelő korhatárbesorolással látta el a Fehér Lótusz című sorozatnak azt a részét, amelyben Jason Isaacs köntöse kioldódik, és nincs alatta semmi.","shortLead":"Az NMHH értesítette a holland társhatóságot, hogy az HBO Max nem megfelelő korhatárbesorolással látta el a Fehér Lótusz...","id":"20250515_Peniszvillantas-miatt-jelentette-fel-a-Feher-Lotuszt-a-magyar-mediahatosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c9b14d6d-af0e-48b6-8fa3-2a65b90ba962.jpg","index":0,"item":"412e314b-1546-4e32-9d35-8464c1d0bdb0","keywords":null,"link":"/kultura/20250515_Peniszvillantas-miatt-jelentette-fel-a-Feher-Lotuszt-a-magyar-mediahatosag","timestamp":"2025. május. 15. 13:21","title":"Feljelentette a Fehér Lótuszt a magyar médiahatóság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8b538aec-aa81-4d4f-a6a6-ff54cee10ed6","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Hasonló megoldást már használnak a hajózásban, ahonnan az ötlet származik. ","shortLead":"Hasonló megoldást már használnak a hajózásban, ahonnan az ötlet származik. ","id":"20250515_Meglepo-repulo-jarmu-a-CycloTech-BlackBird-elso-felszallasa-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8b538aec-aa81-4d4f-a6a6-ff54cee10ed6.jpg","index":0,"item":"37d362cd-5647-4d6d-9d74-9e366e7415a3","keywords":null,"link":"/cegauto/20250515_Meglepo-repulo-jarmu-a-CycloTech-BlackBird-elso-felszallasa-video","timestamp":"2025. május. 15. 08:58","title":"Hordó alakban lévő rotorokkal emelkedik a levegőbe ez az egészen egyedi jármű – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e49e3eef-d29c-400c-b2bd-6155542ccb9c","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A German Marshall Fund of the United States berlini intézetének Közép–Európa-szakértője egyértelműnek tekinti, hogy az új jogszabállyal a Fidesz azt igyekszik megfojtani, ami még megmaradt a kritikus magyar civil társadalomból, illetve a független sajtóból a jövő évi választás előtt. Merthogy a kormánypárt jelen állás szerint vesztene.","shortLead":"A German Marshall Fund of the United States berlini intézetének Közép–Európa-szakértője egyértelműnek tekinti...","id":"20250516_Hegedus-Daniel-civilellenes-magyar-torveny-demokracia-jogallam-Fidesz-Europai-Bizottsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e49e3eef-d29c-400c-b2bd-6155542ccb9c.jpg","index":0,"item":"f702c314-a129-4c5b-b095-34e19b0a2938","keywords":null,"link":"/360/20250516_Hegedus-Daniel-civilellenes-magyar-torveny-demokracia-jogallam-Fidesz-Europai-Bizottsag","timestamp":"2025. május. 16. 15:23","title":"Hegedűs Dániel: A civilellenes magyar törvény frontális támadás az Európai Bizottsággal szemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fb29dda7-7b08-4240-8c0d-bed8426c9270","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"KAP elmondta azt is, mi a különbség közte és a Rolling Stones között.","shortLead":"KAP elmondta azt is, mi a különbség közte és a Rolling Stones között.","id":"20250516_Kovacs-Andras-Peter-Egy-evvel-ezelott-volt-egy-3-4-honapos-megzuhanas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fb29dda7-7b08-4240-8c0d-bed8426c9270.jpg","index":0,"item":"d471cc43-61cc-46ba-bb35-a4b7b82c8405","keywords":null,"link":"/elet/20250516_Kovacs-Andras-Peter-Egy-evvel-ezelott-volt-egy-3-4-honapos-megzuhanas","timestamp":"2025. május. 16. 11:58","title":"Kovács András Péter: Egy évvel ezelőtt volt egy 3-4 hónapos megzuhanás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2a6b51ea-d80c-4d44-81ab-b010892ce2a3","c_author":"Papp Réka Kinga ","category":"360","description":"A magyar közvélemény egy része nyugtatja magát: egyelőre még nem dübörögnek a magyar tankok Ungvár és Beregszász felé. Racionális érveket nem lehet egy esetleges háborús beavatkozás mellett felhozni. Csakhogy 1991-ben a Vajdaságban sem tűnt úgy, hogy itt egyszer csak háború lesz. És lett. Vélemény.","shortLead":"A magyar közvélemény egy része nyugtatja magát: egyelőre még nem dübörögnek a magyar tankok Ungvár és Beregszász felé...","id":"20250515_hvg-Papp-Reka-Kinga-Magyarorszag-Ukrajna-haboru-Onsorsrontas-hitelbe","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2a6b51ea-d80c-4d44-81ab-b010892ce2a3.jpg","index":0,"item":"1bb97cf3-3e22-45e0-a8d6-a88a38220e0d","keywords":null,"link":"/360/20250515_hvg-Papp-Reka-Kinga-Magyarorszag-Ukrajna-haboru-Onsorsrontas-hitelbe","timestamp":"2025. május. 15. 15:30","title":"Papp Réka Kinga: Vegytiszta agyrém","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4bad46cc-675a-4736-a8bd-7c80037d6297","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A probléma csak az, hogy még azon a településen is veszélyesnek érzik a szem-, bőr- és légúti irritációt okozó vegyület jelenlétét, ahol az ártalmatlanítást végeznék.","shortLead":"A probléma csak az, hogy még azon a településen is veszélyesnek érzik a szem-, bőr- és légúti irritációt okozó vegyület...","id":"20250514_akkumulator-magzatkarosito-sajobabony","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4bad46cc-675a-4736-a8bd-7c80037d6297.jpg","index":0,"item":"73e61d96-2311-4657-9a89-e90febd67539","keywords":null,"link":"/360/20250514_akkumulator-magzatkarosito-sajobabony","timestamp":"2025. május. 15. 06:15","title":"Megtörtént az első lépés a magyar akkugyárak magzatkárosító anyagának semlegesítésére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8a9c2d06-7723-4d17-beb4-655ae147da80","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Meglepő mechanizmust fedeztek fel magyar kutatók: a kezelés során az emlőráksejtek „zombi” állapotba kerülve túlélik a kemoterápiát, elkerülve ezzel az immunrendszer támadását, később újra aktiválódnak, és újjáépítik a daganatot.","shortLead":"Meglepő mechanizmust fedeztek fel magyar kutatók: a kezelés során az emlőráksejtek „zombi” állapotba kerülve túlélik...","id":"20250515_mellrak-rakos-sejtek-kemoterapia-tuleles-ujabb-daganat-felfedezes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8a9c2d06-7723-4d17-beb4-655ae147da80.jpg","index":0,"item":"d1ef1174-ab4e-4baf-8292-220af77bb160","keywords":null,"link":"/tudomany/20250515_mellrak-rakos-sejtek-kemoterapia-tuleles-ujabb-daganat-felfedezes","timestamp":"2025. május. 15. 12:33","title":"„Zombiként” élik túl a rákos sejtek a kemoterápiát, majd újabb daganatot okoznak – fedezték fel magyar kutatók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"58c77292-b45a-4558-96cf-977107894890","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A demonstráción nagyjából annyian voltak, mint Hadházy Ákos szokásos keddi tüntetésein.","shortLead":"A demonstráción nagyjából annyian voltak, mint Hadházy Ákos szokásos keddi tüntetésein.","id":"20250516_momentum-tuntetes-sajtoszabadsag-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58c77292-b45a-4558-96cf-977107894890.jpg","index":0,"item":"056cbba9-2b65-4ae5-a445-b62f4f3b7655","keywords":null,"link":"/itthon/20250516_momentum-tuntetes-sajtoszabadsag-video","timestamp":"2025. május. 16. 17:16","title":"A sajtó szabadságáért tüntetett a Momentum – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A pártoknak a Facebook igazi vadnyugat: minden olcsó, és nincsenek szabályok
szerző:
Somogyi Tamás
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Az LMP által idén nyáron utcai plakátokra költött szerény összeg a Facebook világában értelmetlen pazarlás. Most, hogy botrányos törvény tiltja a kültéri hirdetéseket, a politikai versengés még nagyobb erővel jelenhet meg a közösségi médiában, ahol egyértelműen a Jobbik teljesít a legjobban. A Facebookra ráadásul nincs törvény, és szabályozni is értelmetlen vállalkozás lenne.
A digitális korszakban némileg humorosnak hat, amikor a pártok azon vitatkoznak, hogyan szabályozzák a plakátolást, az internetről pedig látszólag elfeledkeznek. A hétvégén hatályba lépett, botrányos körülmények között elfogadott jogszabály ugyanis nem vonatkozik az online hirdetésekre, márpedig a közösségi médiában jóval olcsóbban és célzottabban kampányolhatnak a pártok, mint a méregdrága óriásplakátokkal. Nem véletlen, hogy – amint az lapunk körkérdéséből kiderült – több ellenzéki párt fontolgatja, hogy növeli online reklámbüdzséjét az új szabályozás miatt.
Az MSZP egyik hirdetése
hvg.hu
A plakáttörvény elfogadása után kérdéseket intéztünk a pártokhoz, és az online költéseikről szerettünk volna többet megtudni. Nem lepődtünk meg, kik nem feleltek, ahogy a hvg.hu-t válaszra méltatók közlésén sem. A Jobbik, az LMP és az Együtt is növelni fogja a hirdetési kiadásaikat az online térben és a közösségi médiában, és a Momentum is nyit a jövőben a fizetett netes megjelenés felé.
A TASZ megkeresésünkre elmondta, hogy semmilyen jogszabály nem korlátozza Magyarországon a pártok online hirdetéseit kampányidőszakon kívül, a voksolás előtti hivatalos politikai versengés alatt pedig csak anyagi határokat szabnak a törvények. Ráadásul már kampánycsend sincsen, így célzottan lehet az utolsó pillanatig hirdetni a billegő körzetekben.
A facebookos hirdetések Magyarországon hozott törvényekkel ráadásul nem korlátozhatók, technikailag kivitelezhetetlen lenne a szabályozásuk
– értékelnek a TASZ-nál. A bíróságoknak joga lenne törvénysértés esetén URL-eket blokkolni, de a Facebook-hirdetések nem ilyen IT-megoldást használnak, vagyis a tiltásukra sincs mód.
Generációs szakadék
A pártok különböző intenzitással ugyan, de régóta használják a Facebookot mozgósításra, üzeneteik népszerűsítésére. A fiatalabb generációkat hatékonyabban megszólító pártok – az LMP, a Jobbik vagy a Momentum – a kezdetektől kiaknázták a közösségi médiában rejlő lehetőséget, míg a "régi motorosok" sokáig a hagyományos kampányeszközöket részesítették előnyben, csak későn fedezték fel a közösségi médiát, ám sokáig itt sem mozogtak olyan otthonosan, mint az új politikai formációk.
Bár azt az online költésiek kapcsán sem árulják el a pártok, hogy pontosan milyen digitális kampányokat futtatnak és mennyit költenek, a nyilvánosan elérhető adatokból kikövetkeztethető, hogyan aknázzák ki a Facebook felhasználói adatbázisában és a – már-már ijesztően fejlett – hirdetési motorjában rejlő lehetőségeket. Ennek mérésére az egyik legegyszerűbb – bár közvetett – módszer a rajongók számának követése a SocialBakers.com jóvoltából (az oldal a közösségi média statisztikáit és elemzéseit végzi, valamint tanácsokat ad cégek kommunikációjához a Zuckerberg-galaxisban).
Részlet Orbán Viktor egyik rádióinterjújából
Facebook / Fidesz
A Facebook-oldalak rajongótábora többnyire egyenletes ütemben bővül, így, ha hirtelen megugrik a követők száma, az valószínűleg egy hirdetési kampánynak köszönhető. A Fidesznél ilyen kiugrás figyelhető meg tavasz derekán: feltehetőleg április második felében indult egy online kampány. Mostanáig 221 ezren lájkolták a Fideszt a Facebookon. Az egész rajongótábornak a 7,3%-a csatlakozott 2017 januárja után, viszont a bővülés 86 százaléka április hónapra esett, ez nagyjából 15 ezer embert jelentett a pártnak.
A Fidesz egyébként messze elmarad Orbán Viktor facebookos rajongói táborától, amely 556 ezres. Talán ez a magyarázat arra, hogy a kormányfő oldalát tavasszal nem hirdették, az organikusan nőtt, a pártra viszont rávásároltak. Pontosabbat nem tudunk, mert kérdéseinket nem méltatták válaszra.
Az első hat hónapot Vona Gábor nyerte Facebookon
A Jobbik a hvg.hu felvetésére közölte, hogy rendszeresen igénybe vesz fizetett hirdetéseket a Facebookon, ugyanakkor az ezekre a kampányokra szánt pénz viszonylag csekély. (A hirdetések költséghatékonyságáról a cikk második felében olvashat – a szerk). A Vona-párt rajongóinak száma év elejétől szinte folyamatosan emelkedett. Áprilisban indult, nagy port kavaró plakátkampánya után a párt oldalán a számok ideiglenes visszaesést mutattak, viszont április végére megint növekedni kezdtek. Ezzel párhuzamosan Vona Gábor Facebook-oldalán is érezhető volt a kampány, bár kevésbé markánsan.
Részlet a Jobbik egyik videójából
Facebook / Jobbik
A statisztikákból kitűnik, hogy a Jobbik főleg Vona személyét népszerűsíti. A pártelnök oldala az év eleje óta nagyjából 114 ezer rajongóval bővült. Hogy ennek az értékét jobban értsük, Orbán kétnyelvű, a külföldi rajongóknak is hirdetett oldala 2016 márciusában lépte át a félmilliót, és a következő 15 hónapban már "csak" 56 ezerrel bővült. Vona fele idő alatt hozta a dupláját, és már 415 ezer kedvelésnél jár. A személyes versenyben így még elmarad a kormányfőtől, de pártja 415 ezerrel magasan veri a Fideszt.
Az MSZP esetében év eleje óta növekvő volt a tendencia. Januártól májusig csatlakozott jelenlegi 204 ezer rajongójának 28,5%-a. Május óta viszont nem nőtt jelentősen tovább a tábora. Talán épp a hirdetései futottak ki, de pontosabbat a párt válaszai hiányában nem tudunk. Botka László miniszterelnök-jelölt Facebook oldalához január óta mindössze 5 ezer ember csatlakozott, ez az 50 ezres táborához képest 10 %-os emelkedés.
A Momentumnál lapunk kérdésére azt válaszolták, nem költenek online reklámokra, bár a jövőben valószínűleg nyitni fognak ezek felé. A mostanáig 71 ezer rajongót számláló oldalukhoz január óta 50 ezer ember csatlakozott, ez az összes kedvelés 70%-a. A szám persze azért kiugró a többi párthoz viszonyítva, mert ők csak a februári NOlimpia kampánnyal törtek be a köztudatba. Emiatt még organikusan is meredeken nő a kedvelők száma – ilyenkor még elég nagy a jövés-menés.
Az Együtt illetékese kérdésünkre elmondta, hogy a kampányra fordított kiadásaiknak jelenleg nagyjából 20%-át teszik ki online hirdetések. A kedvelőik száma ugyanakkor nem emelkedett jelentősen az idén, végig 202 ezer körül mozgott.
Az LMP elmondása szerint egy közelmúltbeli kampánynál már kampánykiadásai több mint a felét online hirdetésekre fordította. A Facebookon azonban elmarad a riválisoktól, mindössze 75 ezres a tábora. Március óta látható erősebb emelkedés a kedvelők számában, azóta csatlakozott az összes rajongója 3,5%-a, 2600 körüli felhasználó.
De mennyibe kerül a hirdetés Zuckerbergnél?
A hagyományos plakátfelületek sokkal drágábbak az online megjelenésnél. A Facebookon szimuláltunk egy hirdetési kampányt mostani listaáron olyan beállításokkal, amelyek hasonlítanak az LMP kora nyári, illetve a Jobbik április óta futó plakátkampányainak jellegzetességeihez. Nem szűrtük a célcsoportot és a legtöbb megjelenést tűztük ki célul.
Az Együtt hirdetése
Facebook / Együtt
Az LMP 370 plakátot helyezett ki országszerte, és ezek 10 napon át voltak láthatók. Az akcióra összesen 12 millió 673 ezer forintot költött. A jelenlegi árak tekintetében ennyit felesleges lenne elkölteni online hirdetésekre. Az összeg töredékéért is tömegeket lehet elérni.
Ha a kampányra mindössze 1 millió forintot költene az LMP, a Facebook becslése szerint tíz napon át minden nap 1 és 2,6 millió közti magyar felhasználóhoz jutna el az üzenete. 2 millióért már a hirdető által garantálható maximális tömeghez, 1,3 és 3,9 millió közötti felhasználóhoz érne el.
A Jobbik kampányánál is hasonló a helyzet. A párt jóval barátibb áron tudott ugyan plakátolni, mint az LMP, de az analóg technika még így is elképesztően drága az internethez képest. A Facebookon a közel maximális eléréshez jelenleg már napi 150 ezer forintos ráfordítás elég volna.
Az előbbi értékek közti nagy eltérések abból adódnak, hogy a Facebook is a kereslethez igazodik, így, ha megnövekszik az igény a hirdetési felületekre, sokkal drágábban adja azokat, vagy azonos pénzért kevesebb megjelenést garantál. Nyáron a hirdetési árak jellemzően csökkennek, augusztusban már átlagáron alul juthatnak a hirdetők felületekhez. Persze a Facebook nagy előnye a részletes szűrési lehetőségekben rejlik. Vagyis a pártok célzott kampánnyal még hatékonyabb és olcsóbban hirdethetnek (hogy csak egy szűrést említsünk: csak választókorúaknak látszódjanak a hirdetések).
.
A Facebook ijesztő pontossága
Szűrhető célközönség: A Facebookon a hirdetők leszűkíthetik az üzenet célcsoportját, és a motorok ezek szerint szórják ki a reklámot. Szűrhető a célközönség kora, neme, végzettsége, munkahelye, lakóhelye, tartózkodási helye. Be lehet állítani a célba vettek érdeklődési körét, vásárlási szokásait. A Facebook a felhasználók által megadott adatokból, a látogatott és lájkolt oldalakból következtet ezekre. A pártok márpedig a közvélemény-kutatásokból tudhatják, pontosan milyen társadalmi csoportokban erősek vagy gyengék, vagy a voksolás előtt mely területen fontos erősíteni.
Mérhető elérés: A Facebookon az is könnyen mérhető és követhető, hogy hány embernél jelenik meg egy hirdetés, ebből hányan kattintottak rá és hányan távolították el a falukról, sőt az is, hogy milyen reakciókat váltott ki az emberekből. A Facebook, amikor a like-gomb mellé hozott további emotikonokat, megnyitotta az attitűd-felmérés egy új, szélesebb lehetőségét. Gyors visszajelzések jöhetnek egy-egy kampány fogadtatásáról, megítéléséről és könnyen láthatóvá válik a tendencia is.
Közönség aktivitása egyes időszakokban: A site-ok követni tudják, hogy melyik időszakokban a legaktívabbak a követőik, mikor tudnak egy-egy üzenettel a legtöbb embert elérni.
Az Európai Néppárt pánikjelenségnek, a Fidesz kétségbeesett kísérletének tekinti az átláthatósági törvényt, amellyel a törzsszavazóikat akarják megszólítani.