szerző:
hvg.hu

A Történelemtanárok Egylete (TTE) a hatályos Nemzeti alaptantervről és kerettantervekről kiadott állásfoglalásában erősen kritizálja a tartalmi szabályozásokat.

A TTE a közleményében először is üdvözli, hogy, úgy tűnik, végre meghallgatják a szakmai szervezeteket az oktatást érintő változásokról. Október 9-én felkérte az Eszterházy Károly Egyetem Oktatás 2030 Tanulástudományi Kutatóközpontja, hogy elemezzék a jelenlegi tartalmi szabályozókat – igaz erre nem sok időt hagytak nekik, október 31-ig várták a választ.

Mint írják a Natra épülő kerettanterv 2013-as bevezetése óta eltelt időszak legmarkánsabb tapasztalata, hogy a Natban és a kerettantervekben leírtak elvégezhetetlenek a jelenlegi óraszámokban, főleg, ha a tanulói tevékenységekre épülő és forrásközpontú történelemtanítást, a kompetenciákat fejlesztő módszereket is komolyan veszik.

A szakemberek nem óraszámemelést szorgalmaznak (hiszen így is túlzsúfolt a Nat), hanem a tananyag radikális csökkentését, illetve a kétkörös, lineáris történelemtanítás megszüntetését (hogy ne kelljen a felső tagozaton és aztán még egyszer a középiskolában ugyanazt tanulni).

Nem értenek azzal egyet, hogy a kerettanterv funkcióját a Nat szintjére emelték, azaz hogy az alaptantervbe sűrítették össze a konkrét tananyagokat – ezzel ugyanis jelentősen csökkent az iskolák és a pedagógusok szakmai szabadsága.

Azt is kifogásolják, hogy a Nat a történelemoktatást leszűkíti politikatörténetté, azon belül pedig a tárgyat „nagy” történelmi személyiségek (királyok, szentek), továbbá a háborúk és csaták történetévé egyszerűsíti. Ehelyett sokkal több művelődés-, mentalitás-, társadalom- és gazdaságtörténetet szorgalmaznak.

A korszakhatárok korábbi – szerintük üdvözlendő – megváltoztatása, nem járt együtt a korában előírt ismeretanyag jelentős csökkentésével, így az elvégzendő tananyag mennyisége olyan mértékben növekedett, amely lehetetlenné teszi a forrásalapú és a diákok tevékenységére épülő történelemoktatást. „A Natra épülő kerettanterv alapján minden órára új „lecke” elsajátíttatására kényszerülünk, emiatt a gyakorlatban a hagyományos módszerek kerülhetnek újra előtérbe.”

Vannak azért pozitív elemek is a Natban, például a gazdasági és pénzügyi nevelés korábbinál jelentősebb mértékű hangsúlyozása. Megjegyzik ugyanakkor, hogy ezekhez nem biztos, hogy kompetensek a szaktanárok. („Elvárható-e például, hogy az erre fel nem készített történelemtanárok professzionálisan tanítsanak monetáris politikát vagy munkajogot?”)

A kerettantervek elemzésénél egészen konkrét problémákat is felvet a TTE. Például, hogy bár bekerült a tananyagba az általános választójog fogalma, de meglepő módon egyenesen ebből eredezteti a dokumentum a szélsőségeket: „A politikai jogok kiterjesztése több országban a szociális demagógia felerősödésével járt, így utat nyitott a szélsőséges elemek hatalomra kerülésének, amelyek diktatórikus rendszereket vezettek be.”

A TTE azt kéri, vegyék figyelembe a készülő Nat kialakításakor az Z generáció pszichológiai és IKT eszköz használati sajátosságait, tanulási jellemzőit. És úgy általában igazítsák a történelemtanítást is a Digitális Oktatási Stratégiákban rögzített elvekhez.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!