Tetszett a cikk?

A most átadott M3-as metróállomásokat is lifttel, illetve ferde lifttel szerelte fel a főváros, de öt évvel ezelőtt Tarlós István még azt magyarázta, nincs szükség liftre, mert csak sorban állnának előtte az emberek, miközben alacsonypadlós buszokkal hamarabb odaérnének.

Hétfőn átadták a Deák Ferenc téren és Ferenciek terén az M3-as metró felújított állomásait, így már csak négy megálló nem készült el a vonalon, a tervek szerint idén májustól a vonal teljes hosszán lehet majd közlekedni. A felújítás 2017 óta tart.

Kedden Karácsony Gergely főpolgármester a Facebookon azt is kiemelte: a megújuló M3-as vonalon az összes állomást akadálymentesítik, még azokat is, amelyeket korábban liftek nélkül adtak át. A most megnyitott Deákon és a Ferencieken hagyományos, illetve ferdelift épült, Karácsony szerint „M3-as metró akadálymentesítése az elmúlt évtizedek legtöbb utast érintő akadálymentesítési programja Magyarországon.”

A főpolgármester azonban nem csak holmi politikai piszkálódásból szúrt oda az előző, fideszes vezetésnek, Tarlós Istvánék ugyanis nem csupán teljes akadálymentesítés nélkül tervezték meg az M3-as metró felújítását,

hanem az egykori főpolgármester kötötte az ebet a karóhoz azzal kapcsolatban, hogy semmi szükség mindenhol liftre.

Mind a klíma, mind az akadálymentesítés ügyében kezdetben szűk anyagi kereteket emlegetett Tarlós, mondván, „ha nincs klímára és teljes körű akadálymentesítésre pénz, akkor ne nyúljunk a 3-as metróhoz?” A hvg.hu-nak arról is beszélt, hogy:

„De hány százaléka jár a mozgásszervi nehézségekkel küzdő embereknek metróval, és hány százaléka nem ilyen a metrón utazóknak?"

A tervek és a kijelentés után az MSZP-s Horváth Csaba népszavazási kérelmet is benyújtott, amelyet Tarlós igyekezett elbagatellizálni és többször is értelmetlennek nevezte, a Kúrián azonban átment a kezdeményezés, és az ellenzéki pártok aláírásgyűjtésbe kezdtek. Mindeközben Tarlós kitartott az akadálymentesítés-mentesség mellett, többek közt azzal érvelve,

hogy ha lifteket építenének a fennmaradó 7 állomásra is, akkor mindenki lifttel akarna majd lejutni, és félórás sorok alakulnának ki, miközben ennyi idő alatt az utasok már rég elérnék az úti céljukat egy alacsonypadlós busszal.

A megnyilvánulásai mentén a volt fideszes főpolgármester a Közlekedő Tömeg szervezettel is összeakadt, akik nemcsak tételesen cáfolták a feleslegességről szóló kijelentéseit.

Az ellenzék végül jól haladt az aláírásokkal, így a főváros a kudarc elkerülése végett – hasonlóan a NOlimpiához – érdemi egyeztetésbe kezdett az akadálymentesítésről, ami végül tárgytalan is lett, lévén 2019-ben Tarlós István elvesztette a főpolgármester-választást, az új vezetés pedig elkötelezte magát az akadálymentesítés mellett.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!