Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"14f68a76-5e45-431a-b0a1-0eb42f19d9a7","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Magyarország legnagyobb alapterületű Aldi áruháza nyílt meg csütörtökön Budapest XI. kerületében, a Kondorosi út 6. szám alatt, ahol újdonságokkal és akciókkal várják a karácsony előtti utolsó rohamot.","shortLead":"Magyarország legnagyobb alapterületű Aldi áruháza nyílt meg csütörtökön Budapest XI. kerületében, a Kondorosi út 6...","id":"20241219_legnagyobb-aldi-kondorosi-ut","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/14f68a76-5e45-431a-b0a1-0eb42f19d9a7.jpg","index":0,"item":"704c7351-c04e-4458-8a43-ced24ad98610","keywords":null,"link":"/kkv/20241219_legnagyobb-aldi-kondorosi-ut","timestamp":"2024. december. 19. 19:02","title":"Megnyílt az ország legnagyobb Aldi áruháza","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dc0b18e9-8a48-422f-86a7-99c6854432ee","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Úgy tűnik, alkalmazkodnak az ember által is megváltozó környezethez a mókusok, melyek, ha úgy adódik, pockokra is vadásznak.","shortLead":"Úgy tűnik, alkalmazkodnak az ember által is megváltozó környezethez a mókusok, melyek, ha úgy adódik, pockokra is...","id":"20241219_mokusok-vadaszat-taplalek-husfogyasztas-pockok-megfigyeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dc0b18e9-8a48-422f-86a7-99c6854432ee.jpg","index":0,"item":"1da93d23-3264-432e-9ed5-b108e4664397","keywords":null,"link":"/tudomany/20241219_mokusok-vadaszat-taplalek-husfogyasztas-pockok-megfigyeles","timestamp":"2024. december. 19. 18:03","title":"Még sosem láttak ilyet: vadásznak és húst is esznek a mókusok, akikről úgy hitték, csak magvakat fogyasztanak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2994a7e2-a8ef-46d9-814b-f47131a837e3","c_author":"Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége","category":"brandcontent","description":"A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) megbízásából negyedévente készül el a KKV-szektor üzleti hangulatát mérni hivatott felmérés, a VOSZ Barométer. Ennek részleteiről, a vállalkozások előtt álló kihívásokról és lehetőségekről is beszélgettünk Perlusz Lászlóval, a VOSZ főtitkárával.","shortLead":"A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) megbízásából negyedévente készül el a KKV-szektor üzleti...","id":"20241205_VOSZ_vallalkozas_KKV","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2994a7e2-a8ef-46d9-814b-f47131a837e3.jpg","index":0,"item":"d0e9ce6c-5a19-40aa-8c01-c24451c78e2f","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241205_VOSZ_vallalkozas_KKV","timestamp":"2024. december. 19. 19:30","title":"VOSZ Barométer: jobb időkre várva","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2c0e8f47-a45e-4ea6-b7f6-9b5250d6289c","c_author":"Kovács Gábor","category":"gazdasag","description":"Változott a költségvetés az országgyűlési végszavazás előtt, bekerült a tanárok és a bírók béremelése, a külképviseleti dolgozók illetményét dollárizálták, Lázár János pedig felső korlát nélkül finanszírozhatja a buszos tömegközlekedést. Maradt a Pénzügyminisztérium, pedig január 1-én már nem lesz. És maradtak az egyre irreálisabb gazdasági előfeltevések.","shortLead":"Változott a költségvetés az országgyűlési végszavazás előtt, bekerült a tanárok és a bírók béremelése, a külképviseleti...","id":"20241220_koltsegvetes-budzse-2026-modosito-Fidesz-forint-arfolyam-szavazas-autobusz-pm-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2c0e8f47-a45e-4ea6-b7f6-9b5250d6289c.jpg","index":0,"item":"916f7715-5632-447e-80f3-60f12a846b30","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241220_koltsegvetes-budzse-2026-modosito-Fidesz-forint-arfolyam-szavazas-autobusz-pm-ebx","timestamp":"2024. december. 20. 09:36","title":"Költségvetési módosítók: a jelek szerint a Fidesz sem bízik a forint árfolyamában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f580a887-b87c-451e-866b-40c25cd90acc","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Pintér Sándor belügyminiszternek most szilveszterig szerződést kell kötnie az érintett intézményfenntartókkal.","shortLead":"Pintér Sándor belügyminiszternek most szilveszterig szerződést kell kötnie az érintett intézményfenntartókkal.","id":"20241221_budapesti-egeszsegugyi-fejlesztes-idei-keretei-kiosztas-koltsegvetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f580a887-b87c-451e-866b-40c25cd90acc.jpg","index":0,"item":"56bca4e9-b7e5-4776-9a4e-fba213a88dc3","keywords":null,"link":"/itthon/20241221_budapesti-egeszsegugyi-fejlesztes-idei-keretei-kiosztas-koltsegvetes","timestamp":"2024. december. 21. 09:59","title":"Most osztották ki a budapesti egészségügyi fejlesztés idei kereteit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"049eca01-59e3-4b61-9e8e-4c247ec88540","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Vlagyimir Putyin szó szerint idézte fel, hogyan tálalta neki Orbán Viktor a karácsonyi tűzszünetről szóló javaslatát","shortLead":"Vlagyimir Putyin szó szerint idézte fel, hogyan tálalta neki Orbán Viktor a karácsonyi tűzszünetről szóló javaslatát","id":"20241219_orosz-ukran-haboru-putyin-orban-karacsonyi-tuzszunet-javaslat-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/049eca01-59e3-4b61-9e8e-4c247ec88540.jpg","index":0,"item":"c8ada7ba-881b-40a5-8ddf-7972b71af859","keywords":null,"link":"/itthon/20241219_orosz-ukran-haboru-putyin-orban-karacsonyi-tuzszunet-javaslat-ebx","timestamp":"2024. december. 19. 18:49","title":"Putyin: Azt hiszem, Viktor nem fog rám haragudni azért, ha a beszélgetésünk egy részét nyilvánosságra hozom","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"289bc7c8-f025-4a94-b3d8-e98e616e65c3","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Fokozatosak lesznek az elbocsátások, visszaállítják a foglalkoztatási garanciát, cserébe a munkavállalóknak le kell mondaniuk a közvetlen béremelésekről. Mindkét fél örülhet. ","shortLead":"Fokozatosak lesznek az elbocsátások, visszaállítják a foglalkoztatási garanciát, cserébe a munkavállalóknak le kell...","id":"20241220_Megallapodott-a-Volkswagen-a-nemet-szakszervezetekkel-nem-zarnak-be-gyarakat-de-elbocsatanak-35-ezer-embert","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/289bc7c8-f025-4a94-b3d8-e98e616e65c3.jpg","index":0,"item":"f7bb8655-ae5a-49fa-a220-ecc91e1c51a6","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241220_Megallapodott-a-Volkswagen-a-nemet-szakszervezetekkel-nem-zarnak-be-gyarakat-de-elbocsatanak-35-ezer-embert","timestamp":"2024. december. 20. 19:14","title":"70 óra tárgyalás után megállapodott a Volkswagen a német szakszervezetekkel, nem zárnak be gyárakat, de elbocsátának 35 ezer embert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d98b829f-50d9-4111-a4d3-6b7d26f511cc","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A mesterséges intelligencia már beköltözött a televíziókészülékekbe, a Samsung több új tévés funkcióról is hírt adott. Ezekkel még a legrégebbi régi klasszikus filmeket is részletgazdagabbá teheti, jobb minőségben mutathatja a képet.","shortLead":"A mesterséges intelligencia már beköltözött a televíziókészülékekbe, a Samsung több új tévés funkcióról is hírt adott...","id":"20241221_samsung-teve-mesterseges-intelligencia-kepminoseg-javito-funkciok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d98b829f-50d9-4111-a4d3-6b7d26f511cc.jpg","index":0,"item":"c788aea9-9e96-4822-8494-675f62f25d10","keywords":null,"link":"/tudomany/20241221_samsung-teve-mesterseges-intelligencia-kepminoseg-javito-funkciok","timestamp":"2024. december. 21. 08:03","title":"Samsung tévéje van? Ezeket kell most bekapcsolni rajta, sokkal jobb lesz az adás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Március óta regisztrálhatják magukat a Mol hulladékgazdálkodásért felelős koncessziós cégénél az autóbontók, és bár a nagyvállalat szerint a partnereik száma egyre növekszik, lakossági oldalról leginkább az tapasztalható, hogy alig lehet megszabadulni a használt autóktól.
Egy régi, elhasználódott autótól megszabadulni elsőre nem tűnik bonyolult feladatnak. Az ügyintézéshez szükség van a forgalmi engedélyre, a törzskönyvre, mindkét rendszámtáblára és egy lemondó nyilatkozatra. Ha a tulajdonos elviszi ezeket egy bontóba, kap egy papírt, amellyel a kormányablakban kérvényezheti az autó kivonását a forgalomból. A bontó feladata az autó állapotának felmérése, ami alapján a közlekedési hatóság kiállítja a bontási igazolást.
Ám mostanában nincsenek könnyű helyzetben azok az autótulajdonosok, akik ezt végig akarják csinálni. Amikor sorra hívtunk a fővárosban és környékén működő bontókat arról érdeklődve, át tudnának-e venni egy használhatatlanná vált kocsit, különböző indokokkal mindenhonnan lepattantunk. Volt olyan, aki annyit mondott, hogy nem tud bontási papírt adni, ezért máshova irányított át, más pedig azt ígérte, talán néhány hét múlva rendeződnek a dolgok, és lehet vinni a járművet. Egy idő után az is kiderült, az akadozó ügyintézés mögött a hulladékgazdálkodás átalakítása áll.
Fazekas István
Július elseje óta ugyanis a forgalomból kivont autókkal a Mol leányvállalata, a MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. foglalkozik. Egy, az ügyre rálátó forrásunk szerint az egyébként is akadozó rendszer helyzetén tovább rontott, hogy a Mol megjelent a piacon, de nem a nagyvállalat hibája miatt.
A bontás során az ezzel foglalkozó vállalkozásoknak eddig is rengeteg előírásnak kellett megfelelniük, mivel a használt gépjárművek veszélyes hulladéknak minősülnek, az alkatrészek értékesítéséből azonban szép haszonra tehettek szert. Ám a nyári átállás óta az átvett jármű vagy annak részei a MOHU tulajdonát képezik, a bontóknak tehát csak azokból az elemekből származik bevételük, amelyekről a Mol koncessziós cége lemond.
Fazekas István
Emiatt számos vállalkozó döntött úgy, hogy inkább nem írt alá a MOHU-val. Nyáron a Szabad Európa számolt be arról, hogy a regisztrációs időszak kezdetétől számított első öt hónapban csak a bontók harmada szerződött a nagyvállalattal. Megkeresésünkre most a Moltól azt a választ kaptuk, hogy a szerződéskötések azóta is folyamatosak, egyre nő az alvállalkozóik száma.
Azt állítják, hozzájuk nem érkezett panasz arról, hogy akadozna a dokumentumok kiállítása, ennek oka inkább az lehet, hogy amíg nem végleges a szerződés egy-egy bontó és a MOHU között, addig a kocsikat sem vehetik át a telepek. Ha valahol nem állítják ki a bontási papírt, akkor szinte biztosan nincs a vállalkozónak érvényes szerződése a MOHU-val, az ilyen helyek illegális bontónak minősülnek.
Nem éri meg visszavásárolni az autóbontóknak a MOHU-tól a roncsokat, amikből előtte kimazsolázták a jó pénzért eladható alkatrészeket. Ráadásul alacsony árakat szabtak a bontási tevékenységre is.
Ettől függetlenül továbbra is arra biztatnak mindenkit, hogy „jöjjenek és szerződjenek le” a koncessziós céggel. A hulladéknak számító autók nagy részétől nem a legális keretek között szabadultak meg tulajdonosaik, rengeteg autó végzi például az erdőben. A hulladékgazdálkodási rendszer átalakításakor, vagyis a MOHU létrehozásakor az egységesítés mellet fontos szempont volt az is, hogy visszaszorítsák az illegális szeméthaszonsítást és -lerakatot.
Az, hogy a használatok kívüli járművek eljussanak a bontókba, már csak amiatt is fontos lenne, mert az egyik legnagyobb arányban újrahasznosított hulladéknak számítanak. Ennek mértékét még a vonatkozó törvény is megszabja, amelynek értelmében a koncessziós társaságnak és egyéb érintett gazdasági szereplőknek kötelességük a gépjárművek tömegének – gyártási évtől függően – 70-85 százalékát újrahasznosítani.
Fazekas István
Ez összhangban is van a bontósok érdekeivel, hiszen nekik is az újrahasznosított alkatrészekből származik a profit, az azonban nem egyértelmű, hogy pontosan milyen hatása lesz a MOHU-val való szerződéskötésnek a haszonra. A bevétel csökkenésével, vagy az attól való félelemmel párhuzamosan pedig nő az esélye annak, hogy a vállalkozások a kiskapukat keressék, és adott esetben ne bontási igazolással, hanem adásvételi szerződéssel vegyék át a roncsautókat banális összegekért.
Utóbbi „megoldásnak" komoly hátulütője, hogy az autót így hivatalosan nem vonják ki a forgalomból, nem minősül hulladéknak, ezért a kezelésére nem is vonatkoznak a szigorú szabályok. Vagyis, bár a tulajdonos megszabadul tőle, a környezeti terhek nem csökkennek.