szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nem éri meg visszavásárolni az autóbontóknak a MOHU-tól a roncsokat, amikből előtte kimazsolázták a jó pénzért eladható alkatrészeket. Ráadásul alacsony árakat szabtak a bontási tevékenységre is.

Nem szerződött az autóbontók kétharmada a Mol hulladékos leányvállalatával – írja a Szabad Európa. A lap szerint többen inkább bezárnak, mivel a hulladékkoncesszió július 1-jei életbe lépése után úgy tűnik, egyáltalán nem lesz kifizetődő a tevékenységük. Ez komoly problémát okozthat, évente ugyanis 150 ezer autót vonnak ki a forgalomból, de alig 20 ezer kerül legális bontókba, de az új sokak által kritizált rendszer miatt ez az arány még rosszabb lehet:

  • sok kocsi az erdőkbe kerülhet,
  • a megmaradó bontók többszörös kapacitással kell üzemeljenek,
  • az emberek pedig nem tudják majd hol leadni a roncsokat.

Utóbbiról egyébként a hvg.hu-hoz is érkezett jelzés: egy olvasónk hiába próbálta leadni régi autóját, már nem vették át tőle egy Pest-környéki bontóban.

A leadott autók a hulladékkoncessziót 35 évre elnyerő Mol hulladékos cége, a MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. (MOHU) tulajdonába kerülnek. A bontósok a MOHU-tól kilogrammonként 17 forintért vehetnék át abontásra szánt autókat, ám addigra már feltehetően a jól értékesíthető alkatrészek nélkül, ugyanis a nekik kínált szerződés szerint a MOHU megszabhatja, hogy milyen alkatrészekre van szüksége, de erről nem állítottak össze listát.

A hulladékos monopólium emellett azt is megszabta, hogy a bontósok mennyit számolhatnak fel nekik a bontási tevékenységért, de ezek az összegek olyan alacsonyak lettek, amennyiért nem éri meg dolgozni a MOHU-nak.

* * * Támogatott hitel vállalkozások számára

A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Ballai Vince Vállalkozás

Indul az új típusú hulladékkezelés, de mit hoz a magasabb költségeken kívül?

Drasztikusan növeli a cégek költségeit és vele az inflációt, kurtán-furcsán ítélték oda a koncessziót, feltűnően kedvező lépéseket tesz az érdekében a kormányzat, sokan kételkednek a sikerében – sorakoznak a kérdések a most szombaton induló új hulladékrendszerrel kapcsolatban, amelyet 35 évre kapott meg a Mol Nyrt. Mit vesz majd észre ebből egy mezei állampolgár, és egy hulladékát felelősen kezelni kívánó vállalkozás? Tényleg azért drágultak a sokszorosukra a környezetvédelmi termékdíjak, és módosították úgy a jogszabályokat, hogy kedvezzenek a kormány kedvenc olajcégének? Mire készül hulladékfronton a Mol? Nagyok az ambíciók, de nem örülhet mindenki felhőtlenül.