szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Fordulat történt a Budapest-bérlet ügyében, mivel a felek nemrég módosították a megállapodást. Ez akár azt is jelenthetné, hogy márciustól akkor sem szűnik meg a bérlet használhatósága a MÁV, a Volán és a HÉV vonalain, ha esetleg addig nem tud megegyezni Lázár János tárcája a fővárossal. A minisztérium szerint azonban Budapest-bérlet biztosan nem lesz márciustól.

Bár az eddigi hivatalos közlések – például a MÁV-é és Lázár János közlekedési miniszteré – alapján úgy tűnt, hogy a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és az állami közlekedési cégek szerződése a Budapest-bérleteknek a Volánbusz Zrt. és a MÁV-HÉV Zrt. érintett budapesti szakaszain való felhasználhatóságáról automatikusan megszűnik március 1-től, de egy nemrég történt szerződésmódosítás alapján ettől nem kell tartani – derítette ki a 24.hu.

A lap szerint a felek közti, tavaly év végi átmeneti szerződésében nincs nyoma annak, hogy március 1-jével megszűnne az agglomerációs közlekedésről szóló megállapodás hatálya. Csak annyi volt benne, hogy ez akkor történne meg, ha elérnek egy bizonyos értékhatárt, de ezt a BKK közlése szerint egy január 17-i módosítás megszüntette. Így most csak akkor szűnik meg a szerződés, ha valamelyik fél 30 napos határidővel felmondja azt, de egyelőre ezt senki nem jelezte. Vagyis

az eddig nem ismert szerződésmódosítás révén márciustól – amíg a kormány és a főváros meg nem állapodik az új tarifákról – is változatlan maradhat a szolgáltatás.

A fenti hírre később reagáló Építési és Közlekedési Minisztérium közléséből azonban az derül ki, hogy február végével mégis mindenképpen véget ér a Budapest-bérlet pályafutása. A Telex által ismertetett reakciójuk szerint “a jelenlegi budapesti agglomerációs közlekedési modellnek március 1-jén, az új tarifarendszer bevezetésével biztosan vége”.

Lázár János tárcája szerint az ehhez szükséges átmeneti, technikai megállapodás egyoldalú vagy közös megegyezéssel történő felbontása csupán részletkérdés. „A március elsejei modellváltás tényét semmilyen szinten nem befolyásolja” – írták. Hozzátették, a mostani megállapodás helyét egy új veheti majd át, de ennek részleteiről nem írtak semmit, csak jelezték:

az új rendszert “a kormány, a főváros és a közszolgáltatók közötti tárgyalások során kell kialakítani”.

A Budapest-bérletről, a fővárosi és az agglomerációs közlekedésben annak jelentőségéről, valamint a főváros és a kormány közötti politikai felhangokat is kapott finanszírozási vitáról és ennek az utasokra gyakorolt hatásairól a hvg.hu közéleti podcastjában hallhatnak:

Fülke: Mi lesz a Budapest-bérlettel? - Balogh Samu, Walter Katalin és Vitézy Dávid válaszol

Ki tesz ajánlatot, kinek és miről? Mi az, ami felett nem tudott megállapodni Karácsony Gergely és Lázár János, és mit kellene tető alá hozniuk a következő 7 hétben? Mire számíthat az, aki Csepelről, Békásmegyerről vagy Budakesziről jár a belvárosba?

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!