szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A lexikális tudás helyett a kompetencia alapú értékelésre helyezi a hangsúlyt az uniós intézmények felvételi rendszerének reformja után az Európai Személyzeti Felvételi Hivatal (EPSO). Az átalakítástól a posztokra pályázók egyszerűbb felkészülést, míg az intézmények hatékonyabb humán-erőforrás tervezést remélnek.

Március 16-tól a megújult rendszer szerinti legelső versenyvizsgát az igazgatási tisztviselők (AD) számára rendezi az Európai Bizottság. A reformok részeként az EPSO hároméves, folyamatosan aktualizált tervet vezetett be, melynek során az intézmények rendszeresen felmérik munkaerő-szükségletüket. A felvételi versenyvizsgák évente három ciklusban zajlanak majd az igazgatási tisztviselők, az asszisztensek és a nyelvi tisztviselők számára. Emellett a különböző szakemberek felvételére egyedi versenyvizsgákra is sor kerül - áll a Bizottság csütörtöki közleményében.

A rendszer átalakítására évek óta égető szükség volt, hiszen számtalan sikeres pályázó - aki minden fordulót sikeresen vett - akár három éven át is kénytelen volt - tartaléklistásként - várakozni anélkül, hogy állást kapott volna az Unió valamely intézményben. Az új szabályok szerint legfeljebb egy évig, a következő vizsgakör lezárásáig lehet a felvételit sikeresen abszolvált eurokrata jelölteket várakoztatni. További fejlemény, hogy a vizsgaeredményekről ezentúl írásban is kapnak visszajelzést, amellyel kiküszöbölhetőek a végtelenbe nyúló felülvizsgálati eljárások.

„A munkaerő-piacon az európai intézményeknek képesnek kell lenniük arra, hogy kiemelkedő képességekkel rendelkező pályázók széles körét vonzzák magukhoz” – jelentette ki Maroš Šefčovič, az intézményközi kapcsolatokért és igazgatásért felelős bizottsági alelnök. „Szintén fontos, hogy sikerüljön megtartani ezeket az embereket, ami csakis akkor lehetséges, ha esélyt biztosítunk számukra, hogy indokolatlan késedelem nélkül vonzó munkakörhöz jussanak” - tette hozzá Šefčovič.

Ami a felvételizőket érintő gyakorlati változásokat illeti, a hangsúlyt a pályázók tényszerű tudásának felméréséről a kompetencia alapú értékelésre helyezik. Az új kiválasztási eljárás mindössze két szakaszból áll: a pályázók az egyes uniós tagországokban írják meg a számítógépes előválogató tesztet, majd Brüsszelben kerül sor az értékelési szakaszra. Ennek köszönhetően a korábbi, akár két éven át tartó felvételi-sorozat helyett 5-9 hónapra rövidül az eljárás.

Az előválogató szakaszt a kognitív képességeket és a helyzetmegítélést vizsgáló teszt, valamint a keresett profil típusától függően a szakmai és a nyelvi kompetenciákat felmérő teszt alkotja. A korábbitól eltérően az első szakasz nem tartalmaz külön tesztet az uniós ismeretek felmérésére. Utóbbi vizsgálatára a második, értékelési szakaszban a munkakörrel kapcsolatos feladatokkal szoros összefüggésben kerül majd sor.

Az értékelési szakasz a kulcsfontosságú kompetenciák alapos és megbízható vizsgálatára szolgál, és a lexikális tudás helyett a munkakörrel kapcsolatos ismereteket és képességeket helyezi előtérbe. A vizsgafeladatokat úgy állítják össze, hogy felmérhessék a szükséges készségeket. Minden készséget legalább kétszer vizsgálnak majd. Ez a szakasz – a versenyvizsga típusától függően – egy vagy fél napot vesz igénybe, és a pályázó második nyelvén (angolul, franciául vagy németül) zajlik, kivéve a különleges nyelvi szakismeretet igénylő profilok esetében. Ez az értékelési szakasz váltja fel az eddigi hosszadalmas, két szakaszból álló írásbeli és szóbeli vizsgát.

A konkrét szakmai készségek és szaktudás mellett számos alapvető kompetencia vizsgálatára is sor kerül, ideértve az elemző és problémamegoldó képességet, a kommunikációs készséget, az eredmény-központúságot, a tanulási és fejlődési képességet, a szervezőkészséget és az elvégzendő feladatok rangsorolásának képességét, a rugalmasságot, illetve a csapatmunkára való alkalmasságot - derül ki a Bizottság kommünikéjéből. A sikeres pályázók értékelőközpontban elért teljesítményéről úgynevezett készséglapot állítanak ki, amelyet az EPSO továbbít az intézmények felé, hogy ily módon segítse őket a felvételi eljárásban.

„A cél az, hogy verd meg a játékban a tanárt, ezt mindig szeretik a gyerekek” – hogyan lehet vonzó tárgy a matematika?

„A cél az, hogy verd meg a játékban a tanárt, ezt mindig szeretik a gyerekek” – hogyan lehet vonzó tárgy a matematika?

Az okosóráknak annyi? Mit tud, mit nem tud egy okosgyűrű? Kipróbáltuk a Samsung Galaxy Ringet

Az okosóráknak annyi? Mit tud, mit nem tud egy okosgyűrű? Kipróbáltuk a Samsung Galaxy Ringet

Tizenkét évesen hagyta ott az iskolát, 80 fölött visszaült a padba

Tizenkét évesen hagyta ott az iskolát, 80 fölött visszaült a padba

Nyolcszoros áron számlázta egy fura szövetkezet Somlószőlős uniós projektjeit

Nyolcszoros áron számlázta egy fura szövetkezet Somlószőlős uniós projektjeit