szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A felsőoktatás minőségének javítása, a korai képzés szerepének erősítése, a professzori életpályamodell és a vidéki intézmények felzárkóztatása – többek között ezek az elképzelések szerepelnek az LMP által készített, és kedden bemutatott 12 pontos felsőoktatási koncepcióban.

Az anyagot ismertető Osztolykán Ágnes elsőként a felsőoktatás minőségének javítását hangsúlyozta. Szerinte ez nem az egyetemekre és főiskolákra való bekerülés szigorításával, hanem a korai fejlesztés erősítésével érhető el. Az Országgyűlés oktatási bizottságának alelnöke egy életpálya tervezési tanácsadás bevezetését is szükségesnek tartja ahhoz, hogy a felsőoktatásból kikerülő hallgatók később sikeresek legyenek.

Az LMP megkönnyítené a hátrányos helyzetűek, köztük a kismamák és a fogyatékkal élők főiskolára és egyetemre való bejutását –hangzott el. Ehhez nem egy külön kvótát alkalmaznának, hanem megtartanák és kibővítenék a jelenleg is létező felvételi pluszpontok rendszerét miközben létrehoznának egy ingyenes felvételi előkészítő rendszert is. A képviselő egyúttal a professzori életpályamodell kibővítésére is javaslatot tett.

Nyilvános a felsőoktatási koncepció
A nyilvános felsőoktatási koncepció szerint nem szűnnének meg egyetemek, főiskolák. A jövőben viszont az abszolutórium után öt éven belül kell államvizsgázni.
A részletekről itt olvashat!

A párt oktatáspolitikai szakszóvivője, Pető Ernő pedig azt jelentette ki: nem szabad növelni a költségtérítéses hallgatók számát. Hozzátette, hogy azt a 29 milliárd forintot sem „valamiféle tandíjjal” kellene pótolni, amennyivel a kormányzat kevesebbet szán jövőre a felsőoktatásra. A minőség megőrzését az LMP ezek helyett ellenőrzésekkel, a professzori életpálya kiterjesztésével és a különböző képzési formák közötti átjárhatóság megteremtésével oldaná meg – mondta Pető Ernő.

A vidéki felsőoktatás felzárkóztatása kapcsán arról beszélt, hogy meg kell találni azokat a speciális területeket, ahol ezek az intézmények is piacképes módon tudnak hallgatókat képezni. Kijelentette, ha viszont ezek az iskolák megszűnnének, akkor a felsőoktatásnak az a szegmense veszne el, ahová a legalsóbb néposztályokból érkezők is be tudnak kerülni. A szakszóvivő végül megőrzendő értéknek nevezte az egyetemi autonómiát és a különböző egyetemi szereplők közös tárgyalóasztalhoz ültetését.

Elképzelésük további sorsáról – egy kérdésre válaszolva - Osztolykán Ágnes azt mondta, az egy olyan koherens és egymásra épülő anyag, ami „nagyon komoly ellenzéke” lehet a kormányzati felsőoktatási koncepciónak. A képviselő szerint az viszont „tévhit” lenne részükről, ha azt gondolnák, hogy „bármi történne”, ha elképzelésüket benyújtanák a parlamentnek. Szavai szerint ezért a koncepcióval elsősorban azt tudják megmutatni, hogy kormányzó erőként milyen oktatáspolitikát vezetnének be.

Trump oldalán állva válaszolt Musk az újságírók kérdéseire

Trump oldalán állva válaszolt Musk az újságírók kérdéseire

Sorra zárják be a Magyarországon is terjeszkedni akaró Mere orosz diszkontlánc boltjait

Sorra zárják be a Magyarországon is terjeszkedni akaró Mere orosz diszkontlánc boltjait

A Liverpool legyőzésétől remél feltámadást a Plymouth magyar focistája

A Liverpool legyőzésétől remél feltámadást a Plymouth magyar focistája

A magyar–török meccs után részegen eltörte szurkolótársa arccsontját, az ügyészség börtönt és kitiltást kér

A magyar–török meccs után részegen eltörte szurkolótársa arccsontját, az ügyészség börtönt és kitiltást kér