Alkalmassági vizsgát akar a tanároknak a PDSZ
Mindenképpen vizsgálni kell a tanári szakokra jelentkezők szakmai rátermettségét, alkalmasságát a pedagógusképzés felvételi vizsgáin - hívta fel a figyelmet a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) elnöke pénteken Budapesten sajtótájékoztatón.
Mendrey László kérdésre válaszolva elmondta: mindezt úgy képzelik el, hogy a hallgatójelölteket "bedobnák 10-15 diák közé", természetesen felügyelettel, szakmai támogatás mellett, így megállapítható lenne, hogy mennyire tudnak szót érteni a gyerekekkel. Hangsúlyozta: emellett továbbra is mérni kell a felvételizők adott tanári szakra vonatkozó tudását.
Mendrey László beszámolt arról: a héten ígéretet kapott Orbán Viktor miniszterelnöktől, hogy létrejöhet egy találkozó a kormányfő és a PDSZ képviselői között, "ahol átbeszélhetik a szakma aktuális kérdéseit". Hozzátette: elképzeléseiket elküldték az Emberi Erőforrások Minisztériuma jogalkotási osztályának.
Mint mondta, arról is értesült, hogy az IMF követelései között "igen előkelő helyen szerepel a pedagógus-életpályamodell bevezetésének elhalasztása", holott 2006 óta nem emelték a tanárok fizetését.
A PDSZ elnöke úgy vélekedett: csak a jól felkészült pedagógusok csinálhatnak kedvet ahhoz, hogy minél többen jelentkezzenek pedagógusképzésre. Szerinte "a pedagógus életpályamodell csak egy szegmense a sikeres oktatásnak", mert hiába van jól megfizetve a pedagógus, ha nem feltétlenül erre a pályára való. A mostani, erre vonatkozó törvényjavaslatban nem nézik a szakmai, emberi rátermettséget. Véleménye szerint ez a jogszabályi hiányosság generálhatja azt a jelenséget hogy olyanok is jelentkeznek pedagógiai képzésre, akiknek megvan ugyan a szaktudásuk, de nem értenek a gyerekek nyelvén, emiatt aztán hamarabb "kiéghetnek", aminek a kezelése pedig "komoly szakmai felkészültséget igényel".
Úgy fogalmazott: a pedagógus-életpályamodellben kínált többletbér évek múlva nem fog ennyit érni, és "attól tartok, a versenyszféra már most elmegy mellette". Ugyanakkor Matolcsy György gazdasági miniszter azon korábbi kijelentését még senki nem cáfolta, hogy a mindenkori gazdasági helyzethez igazítják majd az életpályamodell bevezetését.
Kitért arra is, hogy a kötelező testnevelésórák bevezetését támogatják, de a megvalósításához most nincsenek meg a feltételek, a kis falvak iskoláiban például nehezen oldható meg a helyszín biztosítása. Szavai szerint erre a kormányzatnak időt kellett volna adni, mindazzal együtt, hogy a fiataloknak "szükségük van az edzettségre".