Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0c532d94-8df1-4a68-87e2-9e8e3f951811","c_author":"Mátraházi Zsuzsa","category":"360","description":"A panorámavetítésekkel, retrospektív válogatásokkal és workshopokkal is gazdagított programok mind ingyenesen látogathatók május 27-től június 1-ig.","shortLead":"A panorámavetítésekkel, retrospektív válogatásokkal és workshopokkal is gazdagított programok mind ingyenesen...","id":"20250524_hvg-Kecskemeti-Animacios-Filmfesztival","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c532d94-8df1-4a68-87e2-9e8e3f951811.jpg","index":0,"item":"6b95efaf-0340-4553-bb32-820ac619ed9e","keywords":null,"link":"/360/20250524_hvg-Kecskemeti-Animacios-Filmfesztival","timestamp":"2025. május. 24. 15:45","title":"Nagy nemzetközi seregszemléken debütált és díjazott filmek egész sorát lehet látni Kecskeméti Animációs Filmfesztiválon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5d4f10e7-8d7c-409e-a0f3-5c8dd173ed23","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Bár csak hét éve alakult, „50 Éves Jubileumi Életműkoncert” címmel adott koncertet a Budapest Parkban a Carson Coma. Az eső ellenére is telt házas bulin ott volt a HVG fotóriportere, Fazekas István is. ","shortLead":"Bár csak hét éve alakult, „50 Éves Jubileumi Életműkoncert” címmel adott koncertet a Budapest Parkban a Carson Coma...","id":"20250524_Tiszta-Harcosok-Klubja-a-szakado-esoben-unnepelte-sajat-jovojet-a-Carson-Coma","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5d4f10e7-8d7c-409e-a0f3-5c8dd173ed23.jpg","index":0,"item":"4ae36752-bf09-4de8-98a1-0a18b82ad409","keywords":null,"link":"/kultura/20250524_Tiszta-Harcosok-Klubja-a-szakado-esoben-unnepelte-sajat-jovojet-a-Carson-Coma","timestamp":"2025. május. 24. 10:53","title":"„Tiszta Harcosok Klubja” – szakadó esőben ünnepelte saját jövőjét a Carson Coma","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4e22b4f8-b2d0-4431-8f15-d4b6ace0c121","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A német zöldpárti Daniel Freund a magyar ellehetetlenítési törvény miatt fellármázza az EP-képviselőket, de ezen túlmenően, immár a liberális Moritz Körnerrel az oldalán kezdeményezte, hogy Németország járjon közbe a magyar szavazati jog részleges megvonása érdekében","shortLead":"A német zöldpárti Daniel Freund a magyar ellehetetlenítési törvény miatt fellármázza az EP-képviselőket, de ezen...","id":"20250524_daniel-freund-magyar-szavazati-jog-megvonasa-az-eu-ban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4e22b4f8-b2d0-4431-8f15-d4b6ace0c121.jpg","index":0,"item":"9057146e-6130-4864-b9f3-459f5d02505c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250524_daniel-freund-magyar-szavazati-jog-megvonasa-az-eu-ban","timestamp":"2025. május. 24. 09:53","title":"Német képviselők a magyar szavazati jog megvonását akarják elérni az EU-ban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"45b78670-3156-47da-8839-b0c843508e21","c_author":"Onozó Róbert - Varga Ferenc (Cannes) ","category":"kultura","description":"Szombaton véget ér a 78. cannes-i filmfesztivál és utolsó helyszíni podcast tudósításunkban számba vesszük az idei mezőny legjobbjait és legnagyobb csalódásait. Ráadásul az utolsó napra még jutott egy aprócska remekmű, amely Phoebe Waller-Bridge és Kemény Lili őszinteségét és humorát juttatta eszünkbe.","shortLead":"Szombaton véget ér a 78. cannes-i filmfesztivál és utolsó helyszíni podcast tudósításunkban számba vesszük az idei...","id":"20250524_cannes-filmfesztival-osszegzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/45b78670-3156-47da-8839-b0c843508e21.jpg","index":0,"item":"85663f96-c9e6-4cc0-a041-e15817d7aeb5","keywords":null,"link":"/kultura/20250524_cannes-filmfesztival-osszegzes","timestamp":"2025. május. 24. 07:58","title":"Cannes végére még maradt egy mestermű","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"daed3b15-9e84-4679-8489-5489a2844f55","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"„Magam is meghallgattam a Hyper, hyper című számukat” – hízelgett a helyi polgármester az ott koncertező technocsapatnak 1995. május 25-én. A trió ugyanis nem Budapesten, hanem Sarkadon kezdte meg a magyarországi turnéját. Csodálatos videó is készült a látogatásról.","shortLead":"„Magam is meghallgattam a Hyper, hyper című számukat” – hízelgett a helyi polgármester az ott koncertező...","id":"20250524_Magam-is-meghallgattam-a-Hyper-hyper-cimu-szamukat-hizelgett-sarkadi-polgarmester-az-ott-koncertezo-Scooternek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/daed3b15-9e84-4679-8489-5489a2844f55.jpg","index":0,"item":"7ab0c433-a17c-45c8-bb4c-409df67f1f2e","keywords":null,"link":"/elet/20250524_Magam-is-meghallgattam-a-Hyper-hyper-cimu-szamukat-hizelgett-sarkadi-polgarmester-az-ott-koncertezo-Scooternek","timestamp":"2025. május. 24. 14:30","title":"Poptörténeti szenzáció: harminc éve Sarkadon lépett fel a Scooter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7a4d742d-e8a1-4990-a7df-337c92203a0f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A legújabb értesülések cáfolják azt, hogy elhalaszthatja a Samsung a Galaxy Z Flip FE rajongói változat piacra dobását. Úgy tudják ugyanis, hogy a jóárasytott összecsukható modell már a nyári Unpacked rendezvényen bemutatkozhat, sőt együtt kerülhet a boltokba a Galaxy Z Flip 7-tel és a Galaxy Fold 7-tel.","shortLead":"A legújabb értesülések cáfolják azt, hogy elhalaszthatja a Samsung a Galaxy Z Flip FE rajongói változat piacra dobását...","id":"20250524_samsung-unpacked-galaxy-z-flip-fe-megjelenes-osszecsukhato-telefon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7a4d742d-e8a1-4990-a7df-337c92203a0f.jpg","index":0,"item":"8d6eba6d-48ce-4b19-af80-d040efb33501","keywords":null,"link":"/tudomany/20250524_samsung-unpacked-galaxy-z-flip-fe-megjelenes-osszecsukhato-telefon","timestamp":"2025. május. 24. 14:03","title":"Eddig még sosem látott, olcsó telefon jöhet a Samsungtól, ráadásul a vártnál korábban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4b125d0a-bd7a-4bf7-9e12-04d11c493400","c_author":"Köves Margit","category":"360","description":"Évtizedekig tartó vándorútján India északi csücskében, a Kis-Tibetként is emlegetett Ladakban írta egyik főművét, a tibeti-angol szótárt Kőrösi Csoma Sándor. Zangla akkori királya adott neki szállást palotája egyik kis szobájában, amely romjaiból a Csoma Szobája Alapítvány kezdeményezése nyomán épült újjá. A projekt egyik résztvevője Fehér Anna, aki mesébe illő módon találkozott Zangla hercegével, Stanzin Namgaillal. Tavaly összeházasodtak, így lett hercegné. A kis zanglai királyság India függetlenné válása óta hivatalosan már nem létezik, de a helyiek tisztelik a történelmi családot, így annak továbbra is vannak “uralkodói teendői”. Szeretettel Indiából sorozatunk szerzője Dardzsilingban, a Kőrösi Csoma Sándor sírjánál tartott megemlékezésen találkozott Fehér Annával.","shortLead":"Évtizedekig tartó vándorútján India északi csücskében, a Kis-Tibetként is emlegetett Ladakban írta egyik főművét...","id":"20250524_Korosi-Csoma-Sandor-Tibet-Feher-Anna-Stanzin-Namgail-Zanszkar-Zangla","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4b125d0a-bd7a-4bf7-9e12-04d11c493400.jpg","index":0,"item":"4b58df5f-3883-4f3d-b9ad-4db3badde44f","keywords":null,"link":"/360/20250524_Korosi-Csoma-Sandor-Tibet-Feher-Anna-Stanzin-Namgail-Zanszkar-Zangla","timestamp":"2025. május. 24. 19:52","title":"Ha nincs a megszállott tudós, Kőrösi Csoma Sándor, nem lenne magyar hercegné Kis-Tibetben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0c4b378e-a5da-4c1d-b008-cd280292edfb","c_author":"Proxelan","category":"brandchannel","description":"Potenciazavarok, romló szexuális teljesítmény, meddőség: a férfiak számára legrémisztőbb gondok mögött sokszor egyetlen betegség, a prosztatagyulladás áll. A prosztatitisz nem ritka probléma, ez a férfiak egyik leggyakoribb betegsége, noha gyógyításához csak kevés esetben kérnek orvosi segítséget. Pedig ha már nagy a baj és a tünetek hónapok óta fennállnak, a terápia hosszú és nehézkes lehet. Ezért érdemes már az első panaszok jelentkezésekor szakorvos segítségét kérni. ","shortLead":"Potenciazavarok, romló szexuális teljesítmény, meddőség: a férfiak számára legrémisztőbb gondok mögött sokszor egyetlen...","id":"20250418_Ferfiak-nepbetegsege-prosztatagyulladas-proxelan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c4b378e-a5da-4c1d-b008-cd280292edfb.jpg","index":0,"item":"b6d47bb6-bd53-47d6-864d-c6d7347c9964","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250418_Ferfiak-nepbetegsege-prosztatagyulladas-proxelan","timestamp":"2025. május. 25. 11:30","title":"A férfiak népbetegsége: a prosztatagyulladás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proxelan","c_partnerlogo":"915b242c-ffb1-4467-8f4f-23f087f43ae2","c_partnertag":""}]
Áramvonalas agresszorok - dizájntrendek az autóiparban
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Tévedés azt hinni, hogy a formatervezés merőben esztétikai kategória, a dizájn meghatározza az autó használhatóságát és részben az árát is. Öt irányzat, amely a modern autók formatervét alakítja.
Óriásfelni virslivel
Formatervezői szemmel a kerék sosem lehet elég nagy. „Az autónak az a kerék, ami a sportolónak a lábbeli: ahogy balettcipőben nem lehet rögbizni, a megfelelő kerékméret is döntő abban, hogy az autó izmosnak tűnjék” – véli Laurens van den Acker, a Renault formatervezésért felelős alelnöke. A minél látványosabb keréktárcsák jegyében ott tartunk, hogy az új Volvo XC60-asra, amely közepes méretű aszfaltterepjáró, 22 colos gyári kerékgarnitúrát választhatunk.
Ám a kapitális kerekek túl nehezek, szélességükkel növelik a légellenállást, rontják a gördülési ellenállást, így a fogyasztást és a szén-dioxid-emissziót is. Ez nagy baj, mert számos nyugat-európai országban a CO2-kibocsátáson alapul a gépjárműadó, és a fogyasztási előírásokat be nem tartó gyártókat horribilis büntetőadók sújtják.
Az egyik kiút a nagy keréktárcsa kombinálása keskeny, takarékos gumival. A BMW i3 19-es felnijén a gumiabroncs szélessége csupán 155 milliméter, mint a régi Swift alapverzióján. A Renault a Scénicet és a Grand Scénicet állította 20-as felnikre, de 195/55-ös gumiabronccsal. Az alapverzión acélból van a 20 colos kerék, a csúcsmodellé könnyűfém, de a futófelület szélessége egyformán szerény: 195 mm. Ma sajátságosnak tűnnek ezek az arányok, de pár év múlva másképp nézhetünk az óriási felnikre húzott „virsli” gumikra.
A svéd Agneta Dahlgren irányította az új Scénic és a Grand Scénic szokatlan kerékméretű formatervezését.
Le a légellenállással!
Amikor az itthon „szivarként” ismert, C3 kódú Audi 100-as 1982-ben megjelent, 0,30-as alaktényezője hozzásegítette Az Év Autója cím elnyeréséhez. A légellenállás leszorítása azért fontos, mert mérsékli a szélzajt és a fogyasztást, valamint nagyobb végsebességet tesz elérhetővé. Ám az áramvonalasítás a nyolcvanas évek végére elérte a vészes kompromisszum nélkül vállalható alaktényezőt, és – leszámítva egy-egy kiugró eredményt – ezek a paraméterek jó ideig nem javultak számottevően.
Az utóbbi években sok igazán áramvonalas autó jelent azonban meg, mert a szén-dioxid-kibocsátás leszorításáért az aerodinamikában rejlő tartalékokat is ki kell aknázni. Mivel a tényleges légellenállás az alaktényező és a homlokfelület szorzata, sok autót alacsonyabb modell vált le. A légellenállást többek között kiterjedt alsó burkolat, a kerékjáratokban örvénylő levegő ügyesebb kivezetése és aktív hűtőzsalugáter optimalizálja. A levegőbelépők zárásával a hűtőnyílások csak akkor növelik a légellenállást, amikor valóban szükséges az emelt hűtőkapacitás.
Az eredmény látványos: a Mercedes-Benz CLA egyik verziója 0,22-es alaktényezővel büszkélkedhet, ugyanennyit tud a G30-as 5-ös BMW. Az elektromos autókban még fontosabb az áramvonalasítás, hogy minél nagyobb lehessen a hatótáv, így a Tesla Model 3 értéke 0,21 lehet. Illik megemlíteni a dízel-hibrid VW XL1 rekordját is 0,186-tal, de a maroknyi példányszámban gyártott kétüléses nemigen értelmezhető szériaautóként.
Gyorsabbá és takarékosabbá válnak az autók a légellenállás leszorításával.
Túltolt márkaidentitás
Bár az autókínálat minden eddiginél szélesebb, formailag több márka palettája is kezd egysíkúvá válni. Ne értsük félre, minden autómárkának indokolt kongruens formanyelvet teremtenie. Hasonlítsuk össze például a mai Kia-modelleket az 1990-es évek Daewoo-kínálatával: a különféle olasz tervezőstúdióktól vett formatervek nem adtak ki egységes márkaarculatot.
Ám mintha egyes márkák átestek volna a ló túloldalára. Néha képzett újautó-értékesítőknek is kétszer rá kell pillantaniuk egy-egy kocsira, hogy lássák, Jaguar XE vagy XF, esetleg Audi A1 vagy A6 közeledik. Vagy hogy a szomszédasszony jött meg az X1-es BMW-vel, vagy a férje ért haza az X5-össel. Szemből az új Volvo XC60 mintha az XC90 szakasztott mása lenne, az átlagemberek a Lexus NX-et is bajosan különböztetik meg a nagyobb RX-től.
Valamennyi Lexus-modell közös vonása a túlméretezett, orsó formájú hűtőmaszk.
Viszonylag csekély volumenű szereplőknél, amilyen jelenleg a Jaguar, érthető az egységesítési szándék. Nekik először azt kell elérniük, hogy az adott márka autójaként lehessen azonosítani kisebb-nagyobb típusaikat. De a nagy német prémiummárkák – évente kétmillió körüli eladott autóval – tágabb spektrumban is elhelyezhetnék portfóliójuk autóit.
Lovagi páncélzat
Az én házam, az én váram – tartja a mondás, és az autóvásárlók mintha négy keréken is érvényesíteni kívánnák ezt az elvet. Kiveszőben vannak a nagy üvegfelületű, derűs és bohém autók, az üzemek lőrésszerű ablakokkal ellátott autókat ontanak. A modern és biztonságos kocsik úgy zárják körül a vezetőt, mint középkori lovagot a vértezet.
Az ökölszabály szerint a dinamikusnak ható karosszériák egyharmadát adja az üvegfelület és kétharmadát a fém. Ehhez a szabályhoz tartják magukat az autógyártók, sőt a progresszívebb modellek – például a kupésra vett aszfaltterepjárók, sportkupék – oldalnézetében még ennél is nagyobb lehet a fémek aránya. Egyes esetekben az agresszív fellépést ragadozószerű ábrázat támogatja, mintha a dizájnerek mélytengeri szörnyekkel álmodnának.
Bár a pocsék kilátás a közlekedésbiztonságot is veszélyezteti, az újautó-vásárlók zöme visszaigazolja döntésével az irányzat helyességét. A bunkerszerű autók megkérdőjelezhetetlen biztonságérzetet sugallnak, márpedig a biztonság sokaknál elsődleges szempont.
Jó példa az üvegfelületek visszaszorulására a Chevy Camaro. Lehengerlően néz ki, cserébe siralmas a kilátás.
Belül van a lényeg
Tai Szatoru, a Nissan globális dizájnstratégiai vezetője kétüléses sportautókkal járt, egészen a fukusimai atomerőmű-katasztrófáig. Akkor eszmélt rá, hogy autójával nem tudná a családját menekíteni, és átült egy kempingjárműnek berendezett kisbuszba. „Az autó mást és mást jelent az egyes emberek számára. Valakinek kvázi szobára van szüksége négy keréken, ahol elfér a családdal, a baráti körrel vagy hobbija kellékeivel” – mondta egy interjúban. Az utóbbi évtized egyik fő dizájntrendje a belső tér felértékelődése, amit a közlekedéssel töltött egyre hosszabb idő is indokol.
A Peugeot egyenesen a márkák közötti pozícióharc eszközévé emelte az utasteret. Az i-Cockpit központi eleme a magasra helyezett műszeregység és az apró volán, amit a 3008-asban és az 5008-asban zongorabillentyűszerű kapcsolók egészítenek ki. Ez a kialakítás markánsan eltér a többi autógyártóétól, ami idegenkedést is kiválthat, de erősítheti a saját ügyfélkör kötődését a márkához. A telített autópiacon nem feltétlenül kell jobbnak lenni a többieknél, elég, ha a termék kilóg a tömegből.
Felértékelte az utastéri formatervezést az autóban töltött idő. A Peugeot kis kormánnyal és magasra emelt műszerekkel kíván egyedivé válni.
Fontos cél az autók egyre összetettebb szolgáltatásainak egyszerű prezentálása is. A közmegegyezés szerint erre az érintőképernyős menü a megoldás, hangutasításokkal, esetleg mozdulatvezérléssel kiegészítve. A belső dizájn előtérbe hozása érinti a felületek tapintását, a kárpitok eldolgozását, az összeszerelés igényességét is, ami meghatározza a minőségérzetet. Igényes utastérrel a szerényebb presztízsű volumenmárkák kicsit visszavághatnak a prémiummárkáknak, amelyek messze túlterjeszkedtek egykori játékterükön.
A fenti cikk eredetileg a HVG Extra Business 2017/3-as számában jelent meg.
A magazin friss lapszámában kreatív szakmák gyakorlataiból mutatunk mintát azok számára, akik fejlődni szeretnének, vagy akár csapatot, vállalatot vezetnek folyamatosan megújuló környezetben. A lapban emellett kiemelten foglalkozunk a kreativitáshoz szorosan kötődő dizájntémákkal is. Keresse a magazint az újságárusoknál, vagy rendelje meg itt kedvezménnyel!
Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!
A kreativitás ma már nem csupán a művészi alkotótevékenységek sajátja, alapvető készségként kell magunkénak tudnunk, ha olyan területen dolgozunk, amely folyamatosan fejlődik. Íme néhány tipp a klasszikus kreatív szakmák gyakorlatából.
Az ügyészségi indítványnak abban is helyt adott a nyomozási bíró, hogy a végrehajtás helyéül az Igazságügyi Megfigyelő és Elmegyógyító Intézetet jelölte ki.