Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d2e39f39-6adc-4f04-abb8-fa209c5303a5","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Kim Dzsongun korábban már egy Dél-Korea által épített szállodát és golfpályát is elpusztíttatott.","shortLead":"Kim Dzsongun korábban már egy Dél-Korea által épített szállodát és golfpályát is elpusztíttatott.","id":"20250213_eszak-korea-rombolas-szetszakitott-csaladok-talalkozo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d2e39f39-6adc-4f04-abb8-fa209c5303a5.jpg","index":0,"item":"15d0f7d2-cf9b-4d29-b87f-90dcde1d0c99","keywords":null,"link":"/vilag/20250213_eszak-korea-rombolas-szetszakitott-csaladok-talalkozo","timestamp":"2025. február. 13. 10:42","title":"Észak-Korea lerombolja a szétszakított családok találkozóira épített házat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b4bb278f-3455-4d9e-b80c-a313c037434f","c_author":"Földes Márton","category":"itthon","description":"A hadügy forradalmáról, a modern háborúk legfontosabb tapasztalatairól, paradigmaváltásáról és a fegyveres konfliktusok emberi aspektusairól beszélt Kaiser Ferenc és Földes András a CEU Határtalan Tudás című előadásában szerdán este.","shortLead":"A hadügy forradalmáról, a modern háborúk legfontosabb tapasztalatairól, paradigmaváltásáról és a fegyveres konfliktusok...","id":"20250213_haboru-haditechnika-Kaiser-Ferenc-Foldes-Andras-CEU-Hatartalan-Tudas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b4bb278f-3455-4d9e-b80c-a313c037434f.jpg","index":0,"item":"3186f61b-c5ac-4845-8c75-4635399665c3","keywords":null,"link":"/itthon/20250213_haboru-haditechnika-Kaiser-Ferenc-Foldes-Andras-CEU-Hatartalan-Tudas","timestamp":"2025. február. 13. 06:00","title":"\"Ugyanolyan pokol a háború, csak a XX. századi borzalmakra még ráöntöttük a XXI. századi csúcstechnológiát”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0baccfa7-9a73-4dad-a5af-83ae5b8063ef","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Nagy Gábor Tamás hat további kis csendes-óceáni szigetországban is képviseli Magyarországot.","shortLead":"Nagy Gábor Tamás hat további kis csendes-óceáni szigetországban is képviseli Magyarországot.","id":"20250211_uj-zeland-kinevezes-nagykovet-nagy-gabor-tamas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0baccfa7-9a73-4dad-a5af-83ae5b8063ef.jpg","index":0,"item":"26713fcf-6f9f-4d37-88d2-7adbbee7af74","keywords":null,"link":"/itthon/20250211_uj-zeland-kinevezes-nagykovet-nagy-gabor-tamas","timestamp":"2025. február. 11. 21:18","title":"Új-Zélandon lett nagykövet az egykori I. kerületi polgármester","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"37a6066c-989c-4ed8-8d0a-570f0b419e09","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A színész úgy reagált: mondhatná, hogy meglepte a meztelenkedés, de igazából nem így történt. ","shortLead":"A színész úgy reagált: mondhatná, hogy meglepte a meztelenkedés, de igazából nem így történt. ","id":"20250212_Arnold-Schwarzenegger-fia-meztelen-jelenet-Feher-Lotusz-uj-evad","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/37a6066c-989c-4ed8-8d0a-570f0b419e09.jpg","index":0,"item":"c4ae89f6-edba-4594-a57a-86cdd0b8e0e2","keywords":null,"link":"/elet/20250212_Arnold-Schwarzenegger-fia-meztelen-jelenet-Feher-Lotusz-uj-evad","timestamp":"2025. február. 12. 10:21","title":"Az alma nem esett messze a fájától –kommentálta Arnold Schwarzenegger a fia meztelen jelenetét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4a512727-5a6a-489b-9c38-f376ea114412","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Ferrari 296 GTS N-Largo kicsit erősebb és jelentősen szélesebb lett a normál GTS-nél.","shortLead":"A Ferrari 296 GTS N-Largo kicsit erősebb és jelentősen szélesebb lett a normál GTS-nél.","id":"20250212_868-loerovel-es-nyitott-tetovel-hodit-a-legujabb-ferrari-296-gts-tuning","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4a512727-5a6a-489b-9c38-f376ea114412.jpg","index":0,"item":"b1d0e1db-060d-48ea-afcb-7061cb41b7d0","keywords":null,"link":"/cegauto/20250212_868-loerovel-es-nyitott-tetovel-hodit-a-legujabb-ferrari-296-gts-tuning","timestamp":"2025. február. 12. 06:41","title":"868 lóerővel és nyitott tetővel hódít a legújabb Ferrari","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ba6fdda-1527-4066-b23d-078629105a83","c_author":"Matalin Dóra","category":"360","description":"„Folytonos időkergetésben élünk, miközben tisztában vagyunk azzal, hogy a gyerekek tempója egészen más lenne” – mondja Schwechtje Mihály rendező, akinek Sünvadászat című filmje a kisgyereket nevelő családok kimerítő mindennapjait mutatja be.","shortLead":"„Folytonos időkergetésben élünk, miközben tisztában vagyunk azzal, hogy a gyerekek tempója egészen más lenne” – mondja...","id":"20250213_sunvadaszat-schwechtje-mihaly-kapcsolati-krizis-gerillafilmezes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ba6fdda-1527-4066-b23d-078629105a83.jpg","index":0,"item":"a80bc7d1-be68-49ae-971c-a2d53557eab8","keywords":null,"link":"/360/20250213_sunvadaszat-schwechtje-mihaly-kapcsolati-krizis-gerillafilmezes","timestamp":"2025. február. 13. 18:16","title":"A szülők el vannak foglalva a gondjaikkal, a bébiszitter meg lassan összeroppan","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a24a02d4-2e09-46aa-8221-26b8b96e4cdb","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A felesége azt mondja a színészről, hogy a színpadon hiperaktív, otthon hiperpasszív. ","shortLead":"A felesége azt mondja a színészről, hogy a színpadon hiperaktív, otthon hiperpasszív. ","id":"20250212_Kern-Andras-48-ev-hazassag-Kovats-Judit-kapcsolat-hazimunka","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a24a02d4-2e09-46aa-8221-26b8b96e4cdb.jpg","index":0,"item":"a270b945-9dc3-49f2-b77e-1ba11c0eb3ad","keywords":null,"link":"/elet/20250212_Kern-Andras-48-ev-hazassag-Kovats-Judit-kapcsolat-hazimunka","timestamp":"2025. február. 12. 08:42","title":"Kern András: Nem sok hasznomat veszi a feleségem, mégis velem van ötven éve","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1d27d446-06d3-40e7-9666-49edcc220b74","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A szoros magyar–orosz viszony mellett az autóipari export is böki az amerikaiak csőrét. Orbán a Spiegel szerint úgy szigetelődött el Európában, hogy az óceán két partja között valójában szóba sem jön hídépítőként. ","shortLead":"A szoros magyar–orosz viszony mellett az autóipari export is böki az amerikaiak csőrét. Orbán a Spiegel szerint...","id":"20250212_spiegel-lapszemle-orban-viktor-trump-tornado","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1d27d446-06d3-40e7-9666-49edcc220b74.jpg","index":0,"item":"00903893-83fd-4f08-818d-8c6c94f98dac","keywords":null,"link":"/360/20250212_spiegel-lapszemle-orban-viktor-trump-tornado","timestamp":"2025. február. 12. 07:30","title":"Spiegel: Lehet, hogy Orbánt is elsöpri a Trump-tornádó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Áramvonalas agresszorok - dizájntrendek az autóiparban
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Tévedés azt hinni, hogy a formatervezés merőben esztétikai kategória, a dizájn meghatározza az autó használhatóságát és részben az árát is. Öt irányzat, amely a modern autók formatervét alakítja.
Óriásfelni virslivel
Formatervezői szemmel a kerék sosem lehet elég nagy. „Az autónak az a kerék, ami a sportolónak a lábbeli: ahogy balettcipőben nem lehet rögbizni, a megfelelő kerékméret is döntő abban, hogy az autó izmosnak tűnjék” – véli Laurens van den Acker, a Renault formatervezésért felelős alelnöke. A minél látványosabb keréktárcsák jegyében ott tartunk, hogy az új Volvo XC60-asra, amely közepes méretű aszfaltterepjáró, 22 colos gyári kerékgarnitúrát választhatunk.
Ám a kapitális kerekek túl nehezek, szélességükkel növelik a légellenállást, rontják a gördülési ellenállást, így a fogyasztást és a szén-dioxid-emissziót is. Ez nagy baj, mert számos nyugat-európai országban a CO2-kibocsátáson alapul a gépjárműadó, és a fogyasztási előírásokat be nem tartó gyártókat horribilis büntetőadók sújtják.
Az egyik kiút a nagy keréktárcsa kombinálása keskeny, takarékos gumival. A BMW i3 19-es felnijén a gumiabroncs szélessége csupán 155 milliméter, mint a régi Swift alapverzióján. A Renault a Scénicet és a Grand Scénicet állította 20-as felnikre, de 195/55-ös gumiabronccsal. Az alapverzión acélból van a 20 colos kerék, a csúcsmodellé könnyűfém, de a futófelület szélessége egyformán szerény: 195 mm. Ma sajátságosnak tűnnek ezek az arányok, de pár év múlva másképp nézhetünk az óriási felnikre húzott „virsli” gumikra.
A svéd Agneta Dahlgren irányította az új Scénic és a Grand Scénic szokatlan kerékméretű formatervezését.
Le a légellenállással!
Amikor az itthon „szivarként” ismert, C3 kódú Audi 100-as 1982-ben megjelent, 0,30-as alaktényezője hozzásegítette Az Év Autója cím elnyeréséhez. A légellenállás leszorítása azért fontos, mert mérsékli a szélzajt és a fogyasztást, valamint nagyobb végsebességet tesz elérhetővé. Ám az áramvonalasítás a nyolcvanas évek végére elérte a vészes kompromisszum nélkül vállalható alaktényezőt, és – leszámítva egy-egy kiugró eredményt – ezek a paraméterek jó ideig nem javultak számottevően.
Az utóbbi években sok igazán áramvonalas autó jelent azonban meg, mert a szén-dioxid-kibocsátás leszorításáért az aerodinamikában rejlő tartalékokat is ki kell aknázni. Mivel a tényleges légellenállás az alaktényező és a homlokfelület szorzata, sok autót alacsonyabb modell vált le. A légellenállást többek között kiterjedt alsó burkolat, a kerékjáratokban örvénylő levegő ügyesebb kivezetése és aktív hűtőzsalugáter optimalizálja. A levegőbelépők zárásával a hűtőnyílások csak akkor növelik a légellenállást, amikor valóban szükséges az emelt hűtőkapacitás.
Az eredmény látványos: a Mercedes-Benz CLA egyik verziója 0,22-es alaktényezővel büszkélkedhet, ugyanennyit tud a G30-as 5-ös BMW. Az elektromos autókban még fontosabb az áramvonalasítás, hogy minél nagyobb lehessen a hatótáv, így a Tesla Model 3 értéke 0,21 lehet. Illik megemlíteni a dízel-hibrid VW XL1 rekordját is 0,186-tal, de a maroknyi példányszámban gyártott kétüléses nemigen értelmezhető szériaautóként.
Gyorsabbá és takarékosabbá válnak az autók a légellenállás leszorításával.
Túltolt márkaidentitás
Bár az autókínálat minden eddiginél szélesebb, formailag több márka palettája is kezd egysíkúvá válni. Ne értsük félre, minden autómárkának indokolt kongruens formanyelvet teremtenie. Hasonlítsuk össze például a mai Kia-modelleket az 1990-es évek Daewoo-kínálatával: a különféle olasz tervezőstúdióktól vett formatervek nem adtak ki egységes márkaarculatot.
Ám mintha egyes márkák átestek volna a ló túloldalára. Néha képzett újautó-értékesítőknek is kétszer rá kell pillantaniuk egy-egy kocsira, hogy lássák, Jaguar XE vagy XF, esetleg Audi A1 vagy A6 közeledik. Vagy hogy a szomszédasszony jött meg az X1-es BMW-vel, vagy a férje ért haza az X5-össel. Szemből az új Volvo XC60 mintha az XC90 szakasztott mása lenne, az átlagemberek a Lexus NX-et is bajosan különböztetik meg a nagyobb RX-től.
Valamennyi Lexus-modell közös vonása a túlméretezett, orsó formájú hűtőmaszk.
Viszonylag csekély volumenű szereplőknél, amilyen jelenleg a Jaguar, érthető az egységesítési szándék. Nekik először azt kell elérniük, hogy az adott márka autójaként lehessen azonosítani kisebb-nagyobb típusaikat. De a nagy német prémiummárkák – évente kétmillió körüli eladott autóval – tágabb spektrumban is elhelyezhetnék portfóliójuk autóit.
Lovagi páncélzat
Az én házam, az én váram – tartja a mondás, és az autóvásárlók mintha négy keréken is érvényesíteni kívánnák ezt az elvet. Kiveszőben vannak a nagy üvegfelületű, derűs és bohém autók, az üzemek lőrésszerű ablakokkal ellátott autókat ontanak. A modern és biztonságos kocsik úgy zárják körül a vezetőt, mint középkori lovagot a vértezet.
Az ökölszabály szerint a dinamikusnak ható karosszériák egyharmadát adja az üvegfelület és kétharmadát a fém. Ehhez a szabályhoz tartják magukat az autógyártók, sőt a progresszívebb modellek – például a kupésra vett aszfaltterepjárók, sportkupék – oldalnézetében még ennél is nagyobb lehet a fémek aránya. Egyes esetekben az agresszív fellépést ragadozószerű ábrázat támogatja, mintha a dizájnerek mélytengeri szörnyekkel álmodnának.
Bár a pocsék kilátás a közlekedésbiztonságot is veszélyezteti, az újautó-vásárlók zöme visszaigazolja döntésével az irányzat helyességét. A bunkerszerű autók megkérdőjelezhetetlen biztonságérzetet sugallnak, márpedig a biztonság sokaknál elsődleges szempont.
Jó példa az üvegfelületek visszaszorulására a Chevy Camaro. Lehengerlően néz ki, cserébe siralmas a kilátás.
Belül van a lényeg
Tai Szatoru, a Nissan globális dizájnstratégiai vezetője kétüléses sportautókkal járt, egészen a fukusimai atomerőmű-katasztrófáig. Akkor eszmélt rá, hogy autójával nem tudná a családját menekíteni, és átült egy kempingjárműnek berendezett kisbuszba. „Az autó mást és mást jelent az egyes emberek számára. Valakinek kvázi szobára van szüksége négy keréken, ahol elfér a családdal, a baráti körrel vagy hobbija kellékeivel” – mondta egy interjúban. Az utóbbi évtized egyik fő dizájntrendje a belső tér felértékelődése, amit a közlekedéssel töltött egyre hosszabb idő is indokol.
A Peugeot egyenesen a márkák közötti pozícióharc eszközévé emelte az utasteret. Az i-Cockpit központi eleme a magasra helyezett műszeregység és az apró volán, amit a 3008-asban és az 5008-asban zongorabillentyűszerű kapcsolók egészítenek ki. Ez a kialakítás markánsan eltér a többi autógyártóétól, ami idegenkedést is kiválthat, de erősítheti a saját ügyfélkör kötődését a márkához. A telített autópiacon nem feltétlenül kell jobbnak lenni a többieknél, elég, ha a termék kilóg a tömegből.
Felértékelte az utastéri formatervezést az autóban töltött idő. A Peugeot kis kormánnyal és magasra emelt műszerekkel kíván egyedivé válni.
Fontos cél az autók egyre összetettebb szolgáltatásainak egyszerű prezentálása is. A közmegegyezés szerint erre az érintőképernyős menü a megoldás, hangutasításokkal, esetleg mozdulatvezérléssel kiegészítve. A belső dizájn előtérbe hozása érinti a felületek tapintását, a kárpitok eldolgozását, az összeszerelés igényességét is, ami meghatározza a minőségérzetet. Igényes utastérrel a szerényebb presztízsű volumenmárkák kicsit visszavághatnak a prémiummárkáknak, amelyek messze túlterjeszkedtek egykori játékterükön.
A fenti cikk eredetileg a HVG Extra Business 2017/3-as számában jelent meg.
A magazin friss lapszámában kreatív szakmák gyakorlataiból mutatunk mintát azok számára, akik fejlődni szeretnének, vagy akár csapatot, vállalatot vezetnek folyamatosan megújuló környezetben. A lapban emellett kiemelten foglalkozunk a kreativitáshoz szorosan kötődő dizájntémákkal is. Keresse a magazint az újságárusoknál, vagy rendelje meg itt kedvezménnyel!
Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!
A kreativitás ma már nem csupán a művészi alkotótevékenységek sajátja, alapvető készségként kell magunkénak tudnunk, ha olyan területen dolgozunk, amely folyamatosan fejlődik. Íme néhány tipp a klasszikus kreatív szakmák gyakorlatából.