Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e76f060d-529e-467c-b293-b238445bb23d","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A párt szeretné támogatni az ország új vezetését abban, hogy helyrehozzák a múlt hibáit.","shortLead":"A párt szeretné támogatni az ország új vezetését abban, hogy helyrehozzák a múlt hibáit.","id":"20250526_kelemen-hunor-rmdsz-uj-roman-kormany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e76f060d-529e-467c-b293-b238445bb23d.jpg","index":0,"item":"73d6fdb0-e173-4b8d-b12b-1de5b66e375d","keywords":null,"link":"/vilag/20250526_kelemen-hunor-rmdsz-uj-roman-kormany","timestamp":"2025. május. 26. 14:52","title":"„Nem fogunk elfutni a felelősség elől, ránk lehet számítani!” – Kelemen Hunor bejelentette: az RMDSZ segíteni fogja Románia új kormányát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0de39d2d-3f41-43fe-9974-ab60bfe9cc1a","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem lesz egyszerű arrafelé közlekedni. ","shortLead":"Nem lesz egyszerű arrafelé közlekedni. ","id":"20250527_forgalomkorlatozas-M1-M7-es-Torokbalint","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0de39d2d-3f41-43fe-9974-ab60bfe9cc1a.jpg","index":0,"item":"69233184-94c5-45b2-8d8d-e638c13f3272","keywords":null,"link":"/cegauto/20250527_forgalomkorlatozas-M1-M7-es-Torokbalint","timestamp":"2025. május. 27. 16:06","title":"Három héten át forgalomkorlátozás lesz az M1–M7-csomópontban Törökbálintnál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f4c4390c-1dd4-4ca1-90ea-d7222f8bb9f2","c_author":"Gyenis Ágnes","category":"360","description":"Bár Schwab ma már csak orvosként dolgozik a Mind Klinikán, korábban tulajdonos is volt, és környékén feltűntek nemcsak az MNB-alapítványok, hanem Matolcsy Ádám körei is. ","shortLead":"Bár Schwab ma már csak orvosként dolgozik a Mind Klinikán, korábban tulajdonos is volt, és környékén feltűntek nemcsak...","id":"20250526_hvg-schwab-richard-mind-klinika-szecsenyi-balint-mnb-alapitvany-matolcsy-szaraz-istvan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f4c4390c-1dd4-4ca1-90ea-d7222f8bb9f2.jpg","index":0,"item":"9f8f82cb-b258-4bb4-82f9-d3ec15d5ee7d","keywords":null,"link":"/360/20250526_hvg-schwab-richard-mind-klinika-szecsenyi-balint-mnb-alapitvany-matolcsy-szaraz-istvan","timestamp":"2025. május. 26. 14:26","title":"Piaci tranzakció volt, jó áron lehet majd eladni – mondja Schwab Richárd az MNB-s alapítvány milliárdjaival indult volt cégéről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4fef5283-1616-4d52-a299-2c6cebfa5573","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A csatorna a bakira egy Áder János és Putyin közötti beszélgetésről szóló South Park-részlettel reagált. ","shortLead":"A csatorna a bakira egy Áder János és Putyin közötti beszélgetésről szóló South Park-részlettel reagált. ","id":"20250527_Veletlenul-oroszul-adta-le-a-South-Park-egyik-reszet-a-Comedy-Central","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4fef5283-1616-4d52-a299-2c6cebfa5573.jpg","index":0,"item":"2c101645-0d68-4f0c-a025-f725451c8089","keywords":null,"link":"/elet/20250527_Veletlenul-oroszul-adta-le-a-South-Park-egyik-reszet-a-Comedy-Central","timestamp":"2025. május. 27. 12:53","title":"Véletlenül oroszul adta le a South Park egyik részét a Comedy Central","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"99d31e91-88f1-4d61-92a0-308947d17003","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Nemzeti Filmintézet igazgatója hangsúlyozza, hogy filmje nem kap pénzt a Filmintézettől, de ettől még rengeteg közpénz vagy közpénz közeli forrás segíti a Magyar menyegző létrejöttét.","shortLead":"A Nemzeti Filmintézet igazgatója hangsúlyozza, hogy filmje nem kap pénzt a Filmintézettől, de ettől még rengeteg...","id":"20250526_filmbiztos-Kael-Csaba-sajat-filmje-tamogatas-kozpenz-ketmilliard-forint-mol-alapitvany-mtva-magyar-menyegzo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/99d31e91-88f1-4d61-92a0-308947d17003.jpg","index":0,"item":"32cb8f34-ba6a-4e5c-bd24-69c1ea698fa5","keywords":null,"link":"/elet/20250526_filmbiztos-Kael-Csaba-sajat-filmje-tamogatas-kozpenz-ketmilliard-forint-mol-alapitvany-mtva-magyar-menyegzo","timestamp":"2025. május. 26. 15:19","title":"Telex: a filmbiztos Káel Csaba kétmilliárd forintot kap saját filmje leforgatására","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fb1c241e-acc4-4104-9667-b8838adbf0f3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Nem volt túl sikeres a Starship űrhajó tesztje a legutóbbi két alkalom során, de most újból próbára teszi az űrhajót a SpaceX.","shortLead":"Nem volt túl sikeres a Starship űrhajó tesztje a legutóbbi két alkalom során, de most újból próbára teszi az űrhajót...","id":"20250527_spacex-starship-urhajo-fejlesztes-tesztrepules","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fb1c241e-acc4-4104-9667-b8838adbf0f3.jpg","index":0,"item":"47b220c7-f1e3-4162-9305-59d04f613c6f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250527_spacex-starship-urhajo-fejlesztes-tesztrepules","timestamp":"2025. május. 27. 15:03","title":"Kiderült, mi okozta a Starship űrhajó látványos robbanását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f7bba439-a653-406c-b8b3-c0d36cec0095","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Vannak egy szülő életében stresszes pillanatok, ezek közül egy az, amikor nyári táborba készül a gyerek. Podcastunkban segítséget adunk azoknak, akiknek a gyerekei először készülnek táborozásra, és jótanácsokat kapnak a megfizethető táborválasztásról és a szülői feladatokról azok is, akik már rutinosabbak.","shortLead":"Vannak egy szülő életében stresszes pillanatok, ezek közül egy az, amikor nyári táborba készül a gyerek. Podcastunkban...","id":"20250526_kasszakulcs-podcast-tabor-gyerek-taborozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f7bba439-a653-406c-b8b3-c0d36cec0095.jpg","index":0,"item":"83ae0f35-afdf-4719-9d0e-d82d88563b28","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250526_kasszakulcs-podcast-tabor-gyerek-taborozas","timestamp":"2025. május. 26. 05:50","title":"Nyári táborba megy a gyerekem, mit tegyek, hogy a legjobb legyen ez neki? – Kasszakulcs","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe1a979c-af81-4eff-bc4e-032be1a3ce92","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A pártja elnökségét otthagyó és a KDNP-t, valamint Semjén Zsoltot élesen bíráló Gaal Gergely Iványi Gábornál járt, akitől korábban pártja helyett bocsánatot is kért.","shortLead":"A pártja elnökségét otthagyó és a KDNP-t, valamint Semjén Zsoltot élesen bíráló Gaal Gergely Iványi Gábornál járt...","id":"20250527_gaal-gergely-kdnp-ivanyi-gabor-latogatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe1a979c-af81-4eff-bc4e-032be1a3ce92.jpg","index":0,"item":"8b0c02f1-30b0-47c8-ae1f-b00e0b047a30","keywords":null,"link":"/itthon/20250527_gaal-gergely-kdnp-ivanyi-gabor-latogatas","timestamp":"2025. május. 27. 12:49","title":"Iványi Gábornál járt a lemondott KDNP-s bepótolni, amit a pártja elmulasztott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Áramvonalas agresszorok - dizájntrendek az autóiparban
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Tévedés azt hinni, hogy a formatervezés merőben esztétikai kategória, a dizájn meghatározza az autó használhatóságát és részben az árát is. Öt irányzat, amely a modern autók formatervét alakítja.
Óriásfelni virslivel
Formatervezői szemmel a kerék sosem lehet elég nagy. „Az autónak az a kerék, ami a sportolónak a lábbeli: ahogy balettcipőben nem lehet rögbizni, a megfelelő kerékméret is döntő abban, hogy az autó izmosnak tűnjék” – véli Laurens van den Acker, a Renault formatervezésért felelős alelnöke. A minél látványosabb keréktárcsák jegyében ott tartunk, hogy az új Volvo XC60-asra, amely közepes méretű aszfaltterepjáró, 22 colos gyári kerékgarnitúrát választhatunk.
Ám a kapitális kerekek túl nehezek, szélességükkel növelik a légellenállást, rontják a gördülési ellenállást, így a fogyasztást és a szén-dioxid-emissziót is. Ez nagy baj, mert számos nyugat-európai országban a CO2-kibocsátáson alapul a gépjárműadó, és a fogyasztási előírásokat be nem tartó gyártókat horribilis büntetőadók sújtják.
Az egyik kiút a nagy keréktárcsa kombinálása keskeny, takarékos gumival. A BMW i3 19-es felnijén a gumiabroncs szélessége csupán 155 milliméter, mint a régi Swift alapverzióján. A Renault a Scénicet és a Grand Scénicet állította 20-as felnikre, de 195/55-ös gumiabronccsal. Az alapverzión acélból van a 20 colos kerék, a csúcsmodellé könnyűfém, de a futófelület szélessége egyformán szerény: 195 mm. Ma sajátságosnak tűnnek ezek az arányok, de pár év múlva másképp nézhetünk az óriási felnikre húzott „virsli” gumikra.
A svéd Agneta Dahlgren irányította az új Scénic és a Grand Scénic szokatlan kerékméretű formatervezését.
Le a légellenállással!
Amikor az itthon „szivarként” ismert, C3 kódú Audi 100-as 1982-ben megjelent, 0,30-as alaktényezője hozzásegítette Az Év Autója cím elnyeréséhez. A légellenállás leszorítása azért fontos, mert mérsékli a szélzajt és a fogyasztást, valamint nagyobb végsebességet tesz elérhetővé. Ám az áramvonalasítás a nyolcvanas évek végére elérte a vészes kompromisszum nélkül vállalható alaktényezőt, és – leszámítva egy-egy kiugró eredményt – ezek a paraméterek jó ideig nem javultak számottevően.
Az utóbbi években sok igazán áramvonalas autó jelent azonban meg, mert a szén-dioxid-kibocsátás leszorításáért az aerodinamikában rejlő tartalékokat is ki kell aknázni. Mivel a tényleges légellenállás az alaktényező és a homlokfelület szorzata, sok autót alacsonyabb modell vált le. A légellenállást többek között kiterjedt alsó burkolat, a kerékjáratokban örvénylő levegő ügyesebb kivezetése és aktív hűtőzsalugáter optimalizálja. A levegőbelépők zárásával a hűtőnyílások csak akkor növelik a légellenállást, amikor valóban szükséges az emelt hűtőkapacitás.
Az eredmény látványos: a Mercedes-Benz CLA egyik verziója 0,22-es alaktényezővel büszkélkedhet, ugyanennyit tud a G30-as 5-ös BMW. Az elektromos autókban még fontosabb az áramvonalasítás, hogy minél nagyobb lehessen a hatótáv, így a Tesla Model 3 értéke 0,21 lehet. Illik megemlíteni a dízel-hibrid VW XL1 rekordját is 0,186-tal, de a maroknyi példányszámban gyártott kétüléses nemigen értelmezhető szériaautóként.
Gyorsabbá és takarékosabbá válnak az autók a légellenállás leszorításával.
Túltolt márkaidentitás
Bár az autókínálat minden eddiginél szélesebb, formailag több márka palettája is kezd egysíkúvá válni. Ne értsük félre, minden autómárkának indokolt kongruens formanyelvet teremtenie. Hasonlítsuk össze például a mai Kia-modelleket az 1990-es évek Daewoo-kínálatával: a különféle olasz tervezőstúdióktól vett formatervek nem adtak ki egységes márkaarculatot.
Ám mintha egyes márkák átestek volna a ló túloldalára. Néha képzett újautó-értékesítőknek is kétszer rá kell pillantaniuk egy-egy kocsira, hogy lássák, Jaguar XE vagy XF, esetleg Audi A1 vagy A6 közeledik. Vagy hogy a szomszédasszony jött meg az X1-es BMW-vel, vagy a férje ért haza az X5-össel. Szemből az új Volvo XC60 mintha az XC90 szakasztott mása lenne, az átlagemberek a Lexus NX-et is bajosan különböztetik meg a nagyobb RX-től.
Valamennyi Lexus-modell közös vonása a túlméretezett, orsó formájú hűtőmaszk.
Viszonylag csekély volumenű szereplőknél, amilyen jelenleg a Jaguar, érthető az egységesítési szándék. Nekik először azt kell elérniük, hogy az adott márka autójaként lehessen azonosítani kisebb-nagyobb típusaikat. De a nagy német prémiummárkák – évente kétmillió körüli eladott autóval – tágabb spektrumban is elhelyezhetnék portfóliójuk autóit.
Lovagi páncélzat
Az én házam, az én váram – tartja a mondás, és az autóvásárlók mintha négy keréken is érvényesíteni kívánnák ezt az elvet. Kiveszőben vannak a nagy üvegfelületű, derűs és bohém autók, az üzemek lőrésszerű ablakokkal ellátott autókat ontanak. A modern és biztonságos kocsik úgy zárják körül a vezetőt, mint középkori lovagot a vértezet.
Az ökölszabály szerint a dinamikusnak ható karosszériák egyharmadát adja az üvegfelület és kétharmadát a fém. Ehhez a szabályhoz tartják magukat az autógyártók, sőt a progresszívebb modellek – például a kupésra vett aszfaltterepjárók, sportkupék – oldalnézetében még ennél is nagyobb lehet a fémek aránya. Egyes esetekben az agresszív fellépést ragadozószerű ábrázat támogatja, mintha a dizájnerek mélytengeri szörnyekkel álmodnának.
Bár a pocsék kilátás a közlekedésbiztonságot is veszélyezteti, az újautó-vásárlók zöme visszaigazolja döntésével az irányzat helyességét. A bunkerszerű autók megkérdőjelezhetetlen biztonságérzetet sugallnak, márpedig a biztonság sokaknál elsődleges szempont.
Jó példa az üvegfelületek visszaszorulására a Chevy Camaro. Lehengerlően néz ki, cserébe siralmas a kilátás.
Belül van a lényeg
Tai Szatoru, a Nissan globális dizájnstratégiai vezetője kétüléses sportautókkal járt, egészen a fukusimai atomerőmű-katasztrófáig. Akkor eszmélt rá, hogy autójával nem tudná a családját menekíteni, és átült egy kempingjárműnek berendezett kisbuszba. „Az autó mást és mást jelent az egyes emberek számára. Valakinek kvázi szobára van szüksége négy keréken, ahol elfér a családdal, a baráti körrel vagy hobbija kellékeivel” – mondta egy interjúban. Az utóbbi évtized egyik fő dizájntrendje a belső tér felértékelődése, amit a közlekedéssel töltött egyre hosszabb idő is indokol.
A Peugeot egyenesen a márkák közötti pozícióharc eszközévé emelte az utasteret. Az i-Cockpit központi eleme a magasra helyezett műszeregység és az apró volán, amit a 3008-asban és az 5008-asban zongorabillentyűszerű kapcsolók egészítenek ki. Ez a kialakítás markánsan eltér a többi autógyártóétól, ami idegenkedést is kiválthat, de erősítheti a saját ügyfélkör kötődését a márkához. A telített autópiacon nem feltétlenül kell jobbnak lenni a többieknél, elég, ha a termék kilóg a tömegből.
Felértékelte az utastéri formatervezést az autóban töltött idő. A Peugeot kis kormánnyal és magasra emelt műszerekkel kíván egyedivé válni.
Fontos cél az autók egyre összetettebb szolgáltatásainak egyszerű prezentálása is. A közmegegyezés szerint erre az érintőképernyős menü a megoldás, hangutasításokkal, esetleg mozdulatvezérléssel kiegészítve. A belső dizájn előtérbe hozása érinti a felületek tapintását, a kárpitok eldolgozását, az összeszerelés igényességét is, ami meghatározza a minőségérzetet. Igényes utastérrel a szerényebb presztízsű volumenmárkák kicsit visszavághatnak a prémiummárkáknak, amelyek messze túlterjeszkedtek egykori játékterükön.
A fenti cikk eredetileg a HVG Extra Business 2017/3-as számában jelent meg.
A magazin friss lapszámában kreatív szakmák gyakorlataiból mutatunk mintát azok számára, akik fejlődni szeretnének, vagy akár csapatot, vállalatot vezetnek folyamatosan megújuló környezetben. A lapban emellett kiemelten foglalkozunk a kreativitáshoz szorosan kötődő dizájntémákkal is. Keresse a magazint az újságárusoknál, vagy rendelje meg itt kedvezménnyel!
Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!
A kreativitás ma már nem csupán a művészi alkotótevékenységek sajátja, alapvető készségként kell magunkénak tudnunk, ha olyan területen dolgozunk, amely folyamatosan fejlődik. Íme néhány tipp a klasszikus kreatív szakmák gyakorlatából.