HVG Extra Business
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A Tesla alapítóinak eszük ágában sem volt az autógyártásban nagy tapasztalatokkal bíró cégekhez fordulni tanácsért. Szilícium-völgybeli példákra alapozva azt tették, amit egy startup: felvettek néhány fiatal mérnököt, és menet közben találták ki, mit akarnak.

Ha egy detroiti szakember 2004-ben benézett volna a Tesla Motorshoz, hisztériás rohamot kap. A vállalat járműipari szakértelme kimerült annyiban, hogy két teslás fickó odavolt az autókért, míg a harmadik korábban tudományos kiállításra szánt projekteken dolgozott, a járműipar számára nevetséges technológiára alapozva. Az alapító csapatnak esze ágában sem volt Detroithoz fordulni tanácsért, hogyan építsék fel autógyárukat. A Tesla azt tette, amit a többi szilícium-völgybeli startup korábban: felvett egy csapat fiatal mérnököt, és menet közben találta ki, mit akar. Kit érdekelt, hogy a Bay Area történetében még nem fordult elő, hogy ez a modell autókkal is bevált volna, vagy egy komplex tárgy megalkotása a legkevésbé sem hasonlított egy alkalmazás megírásához?

A Tesla azonban mindenkit megelőzve felismerte, hogy a 18 650-es lítiumion-akkumulátorok rengeteget fejlődtek, és egyre jobbak lesznek. Remélték, ha ezt némi erőfeszítéssel és ötlettel párosítják, az elegendő lesz. J. B. Straubel, a csapat egyik alapító tagja a Stanfordon közvetlenül is elérhette a tettre kész mérnököket, és mesélt nekik a Tesláról. A napelemes autók csapatának egyik tagja, Gene Berdichevsky azonnal fellelkesült. Berdichevsky akkoriban egyetemi hallgató volt, de felajánlotta, hogy otthagyja az iskolát, és ingyen dolgozik, sőt takarít is a Teslánál, hogy állást kapjon náluk.

Az alapítókat lenyűgözte a fiú lendülete, és egyetlen találkozó után fel is vették. Berdichevskyre már csak az a kellemetlen feladat várt, hogy felhívja orosz bevándorló szüleit, a nukleáris tengeralattjárókkal foglalkozó mérnök házaspárt, és közölje velük, hogy elhagyja a Stanfordot, és elektromos autókkal próbálkozó startuphoz megy dolgozni. A fiú a munkanap egy részét az irodában töltötte, a többit pedig Straubel nappalijában, és az autó erőátviteli rendszerének 3D-s modelljén dolgozott a számítógépén, illetve a garázsban az akkumulátortelep prototípusain.

Álmodtak egy nagyot...

Bővülő csapat

A Tesla hamarosan kénytelen volt terjeszkedni, hogy egyre szaporodó mérnökserege elférjen, és kialakíthassa azt a műhelyt, ahol elkészülhet a már Roadsternek keresztelt autó. Találtak egy kétszintes ipari épületet San Carlosban. A 900 négyzetméteres épület nem volt nagy, de elég helyet nyújtott egy kutatási-fejlesztési műhely létrehozásához. Berdichevsky egy vasárnap éjjel fehérre festette az irodát, a következő héten elzarándokoltak a közeli IKEA-ba asztalokért, a Delltől pedig online megrendelték a számítógépeket.

Musk időnként ellátogatott hozzájuk Los Angelesből, de nem zavarták a körülmények, hiszen a SpaceX nevű űrkutatási vállalata is hasonló környezetből nőtte ki magát. A jármű prototípusának megépítésére vonatkozó eredeti terv egyszerűnek tűnt. A Tesla az AC Propulsion tzero erőáttételét ráilleszti a Lotus Elise karosszériájára. A vállalat korábban szerzett egy elektromosmotor-tervrajzot, és úgy gondolták, egy amerikai vagy európai vállalattól megvehetnék a sebességváltót, a többi alkatrész gyártását pedig kiszervezhetnék Ázsiába. A Tesla mérnökeinek így legfőképp az akkumulátortelep-rendszerek fejlesztésére kellett összpontosítaniuk, illetve az autó vezetékezésére, a fém hegesztésére.

A Tesla-csapat úgy gondolta, a Roadster egy autóátalakítási projekthez fog hasonlítani, amelyet két-három mérnökkel és néhány szerelővel le lehet vezényelni. A mérnökök vettek egy emelőt a kocsihoz, és az épületen belül felállították. Beszereztek néhány szerszámgépet, kéziszerszámot, sőt fényszórókat is, hogy éjjel is tudjanak dolgozni, és nekiláttak, hogy a létesítményt a kutatási-fejlesztési tevékenység helyszínévé tegyék.

Az igazi kihívást az akkumulátortelep megtervezése jelentette. Korábban senki sem próbált meg több száz lítiumion-akkumulátort párhuzamosan összekötni, így a Tesla úttörőnek számított ezen a területen. Amikor a csapat kifejlesztett egy működőképes akkumulátortelepet, a sárga Lotus Elise karosszériáját 12 cm-rel megnövelték, és egy daru segítségével leeresztették a telepet az autó hátuljába. Ezek a munkálatok 2004 októberében fordultak komolyra, és három hónappal később a 18 fős csapat már el is készült a vadonatúj autótípus megépítésével.

Mihez kezdjenek a "petárdával"?

Musk elégedett volt az eredménnyel, és további 9 millió dollárt adott, amikor a Tesla újabb 13 milliós finanszírozást szerzett. A vállalat most azt tervezte, hogy a Roadstert 2006 elején elérhetővé teszik a fogyasztók számára. Amint néhány hónappal később befejezték a második autót, a Tesla szakemberei úgy ítélték meg, hogy szembe kell nézniük az elektromos jármű egyik komoly hibalehetőségével. 2005. július 4-én Eberhard woodside-i házában gyűltek össze, és úgy látták, ez a megfelelő pillanat, hogy megnézzék, mi történne, ha a Roadster akkumulátorai tüzet fognának. Ragasztószalaggal összefogtak 20 akkumulátort, egy fűtőszálat kapcsoltak hozzájuk, amelyet aztán beindítottak.

„Úgy repült szét, mint egy kupac petárda”

– idézte fel Lyons az ezután történteket. A Roadsterben viszont nem 20, hanem közel 7000 akkumulátor lenne. A hatalmas robbanás lehetősége megrémítette a szakembereket. A Tesla hatfős munkacsoportot hozott létre a probléma megoldására. Az első robbantások a Tesla főhadiszállásán történtek, ahol a mérnökök lassított felvétellel rögzítették azokat. Aztán a Tesla a robbanási kísérleteket átköltöztette a tűzoltóság által fenntartott elektromos alállomás mögötti robbantási területre. A mérnökök minden egyes robbanással új dolgokat tudtak meg az akkumulátorok belső működéséről. Különböző elrendezéseket dolgoztak ki, amelyek meggátolják a tűz terjedését egyik akkumulátorról a másikra, illetve egyéb technikákat találtak a robbanások megakadályozására.

Közben több ezer akkumulátor veszett oda, de a munka megérte az erőfeszítést. Még mindig a kezdet kezdetén jártak, de közeledtek ahhoz, hogy feltaláljanak egy olyan akkumulátortechnológiát, amely kiemeli őket a riválisok közül, és a vállalat egyik legnagyobb aduásza lesz.

"Csak egy dobásotok van"

A két prototípus jelentette korai siker és az akkumulátorokkal és egyéb technológiai apróságokkal elért mérnöki áttörések megnövelték a cég önbizalmát. Ideje volt feltenni a járműre a Tesla védjegyét. „Az eredeti terv szerint csak a minimumot csináljuk meg, amitől az autó stílusban elüt a Lotustól, mintha ugyanaz volna, csak elektromos – magyarázta Tarpenning. – Ám Elon és a vezetőség többi tagja menet közben meggondolta magát. Csak egy dobásotok van, mondták. El kell kápráztatni a vásárlókat, és a Lotus egész egyszerűen nem elég jó ehhez.”

A dizájn vonatkozásában sokat jelentett Musk szava. Olyan autót akart, amelybe első felesége, Justine kényelmesen be tudna ülni, és amely praktikus is. Musk egyértelművé is tette mindezt az igazgatótanács ülésein és a dizájnértekezleteken. A Tesla több tervezőt is felkért, hogy készítsenek látványterveket a Roadsterhez. Miután kiválasztották a kedvencüket, a vállalat 2005 januárjában pénzt adott az 1:4 arányú modell elkészítésére, majd áprilisban az életnagyságú modellre is.

Körülbelül egy évvel később, 2006 májusában a vállalat százfősre bővült. A csapat elkészítette a Roadster fekete változatát is, az EP1-et. Az EP1 érkezése remek ürügyet szolgáltatott arra, hogy a meglévő befektetőknek megmutassák, mire költötték a pénzüket, és a szélesebb közönségtől további finanszírozást kérjenek. A befektetőket eléggé lenyűgözték ahhoz, hogy eltekintsenek attól a ténytől, hogy a mérnökök legyezéssel hűtötték le az autót a tesztvezetések között. Musk újabb 12 millió dollárt pumpált a Teslába, míg több befektető, köztük a google-ös Larry Page és Sergey Brin is csatlakozott a 40 millió dolláros fordulóhoz.

Az EP1-es modell

Lehull a lepel

2006 júliusában a Tesla úgy döntött, nyilvánosságra hozza, meddig jutott. A vállalat a fekete mellé megépített egy vörös színű prototípust is, az EP2-t, és mindkettőt kiállították Santa Monicában egy rendezvényen. A sajtót egészen megfogta a látvány. A két Roadster pompás, kétüléses, nyitott sportautó volt, és négy másodperc alatt gyorsult nulláról 90 km/h sebességre. Számos híresség, köztük az akkori kormányzó, Arnold Schwarzenegger és a korábbi Disney-vezérigazgató, Michael Eisner is megjelent az eseményen, és tesztvezetésre vitték a Roadstereket. A járművek olyan érzékenyek voltak, hogy egyedül Straubel és néhány beavatott tudta kezelni őket, és a két kocsit ötpercenként cserélték a túlmelegedés miatt.

A Tesla bejelentette, hogy az autó 90 ezer dollárba kerülne, és egy töltéssel 400 kilométert tud megtenni. A vállalat elmondása szerint harmincan vállalták, hogy megveszik a Roadstert, köztük a Google társalapítói, Brin és Page, illetve több más technológiai cégekben érdekelt milliárdos. Musk ígért egy olcsóbb autót – 50 ezer dollár alatti négyüléses, négyajtós modellt – három éven belül.

A Santa Monica-i esemény után a Pebble Beach-i Concours d’Elegance következett, az egzotikus autók híres bemutatója. Mivel a Tesla addigra általános beszédtéma lett, a szervezők könyörögtek, hogy hozzák el a Roadstert, cserébe pedig elengedték a szokásos kiállítási díjakat. A Tesla kapott egy kiállítósátrat, és a látogatók tucatjával írták a 100 ezer dollárról szóló csekkeket, hogy előrendelést adjanak le az autóra. „Egészen addig eszünkbe sem jutott ilyesmit megpróbálni – idézte fel Tarpenning. – Aztán hirtelen milliókat kezdtünk kaszálni egy-egy ilyen rendezvényen.” Befektetők, hírességek és a Tesla-alkalmazottak barátai megpróbáltak pénzért felkerülni a várólistára.

Dinamikus és rugalmas feladatmegoldás

Gyakran előfordult, hogy a Tesla mérnökei a Szilícium-völgyben felvett hozzáállásukat az autógyártók hagyományosabb terepén is alkalmazták. Észak-Svédországban van egy kipörgési és féktesztek elvégzésére alkalmas pálya, ahol az autókat hatalmas jégtáblákon állítják be. A járműveket általában három napig járatják, rögzítik az adatokat, majd visszatérnek a vállalat főhadiszállására, és heteken át értekeznek arról, hogyan módosítsák az autót. A beállítás akár egész télen át tarthat.

A Tesla ezzel szemben a mérnökeit is elküldte a Roadster tesztelésére, ők pedig ott helyben elemezték az adatokat. Amikor valamit ki kellett igazítani, a szakemberek csak átírtak pár kódot, majd visszaküldték az autót a jégre. Egy másik tesztelési eljárás során a Roadstert be kellett volna vinni egy speciális hűtőkamrába, hogy kiderüljön, miképpen reagál a fagypont közeli hőmérsékletekre. Mivel a Tesla nem akart csillagászati összegeket fizetni egy ilyen kamráért, inkább kölcsönöztek egy tágas fagylaltszállítót. Behajtottak a Roadsterrel a furgonba, a mérnökök pedig kabátban dolgoztak.

2007 közepére a Tesla 260 fős céggé nőtte ki magát, és úgy tűnt, eléri a lehetetlent. Elkészítette a világ leggyorsabb és leggyönyörűbb elektromos autóját. Ezután már nem volt más dolga, mint rengeteg ilyen autót építeni – ez azonban majdnem csődbe vitte a vállalatot.

A fenti cikk részlet Ashlee Vance Elon Musk és a fantasztikus jövő feltalálása című könyvének ifjúsági változatából.

Kíváncsi a Elon Musk buktatókkal és sikerekkel teli történetére - a vállalkozóra, aki modern technológiai megoldásaival környezettudatos módon keres válaszokat korunk kihívásaira? A könyvet - amelyet nagyobb gyerekek mellett azoknak is ajánlunk, akiknek nincs elég idejük olvasni - itt rendelheti meg kedvezménnyel.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

HVG Extra Business Business magazin

Hogyan alkalmazkodjunk a gyors változásokhoz?

Az újszerű technológiák összekapcsolásával számos robbanásszerű változásra számíthatunk a közeljövőben. Ebben a helyzetben célszerű a szervezeti tanulási folyamatok felgyorsítására, valamint a tanulási képesség fejlesztésére helyezni a hangsúlyt.

Közel kilenc évig húzódott, de végre lezárult Brad Pitt és Angelina Jolie válási ügye

Közel kilenc évig húzódott, de végre lezárult Brad Pitt és Angelina Jolie válási ügye

Szoboszlai és Kerkez is megelőzi Messit és Neymart, Sallai pedig Ronaldót

Szoboszlai és Kerkez is megelőzi Messit és Neymart, Sallai pedig Ronaldót

Sikkasztás gyanúja miatt nyomoz a rendőrség a Békéscsabai Tankerületi Központban, több millióval rövidíthették meg a tanárokat

Sikkasztás gyanúja miatt nyomoz a rendőrség a Békéscsabai Tankerületi Központban, több millióval rövidíthették meg a tanárokat

Ennyi volt: a magyarokat is elérte a Disney+ jelszómegosztás-tiltása

Ennyi volt: a magyarokat is elérte a Disney+ jelszómegosztás-tiltása