szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Mobilinternet-előfizetőként a gatyánk is rámehet, ha nem tájékozódunk elég alaposan a túlfizetési díjakról. Mennyivel kell többet fizetnünk, ha túllépjük adatforgalmunkat a különböző mobilszolgáltatóknál, és milyen esetekben engedi el a tartozást a szolgáltató? És miért nem értesítik a felhasználót a túllépésről?

Néhány hete, amikor nem tudtam csatlakozni az internethez, felhívtam a szolgáltatót, hogy segítsen rajtam, ha már havonta 3 ezer forintot fizetek 1 GB-ért – meséli a hvg.hu-nak egy pár héttel ezelőtt póruljárt mobilinternet-előfizető. Elmondása szerint azért választotta a korlátozott szolgáltatást, mert – a szolgáltatótól kapott tájékoztatás alapján – adatforgalma a korábbi év tapasztalata szerint nem haladta meg a havi egy gigabyte-ot.

A segítőkész ügyfélszolgálati munkatárs kérdésére – mi a baj az internettel – egyből közölte, a szolgáltatást letiltották, mivel 50 ezer forintos tartozást mutat a számlája és amíg ki nem egyenlíti, nem tudja használni a szolgáltatást. Arra, hogy miként lehet ekkora tartozása, azt a választ kapta: túllépte  az előfizetésben megengedett adatforgalmat, miután a számítógép feltehetően vírusfertőzött volt. Az előfizető elismerte, hogy volt vírus a gépen, de – mint mondta – továbbra sem érti, miért nem kapott erről értesítést.

Azonban tévedtem – meséli tovább –, a szolgáltató ugyanis sms-t küldött az adatforgalmam túllépéséről, igaz, először csak a 30 ezer forintos tartozásnál, amit a mobilinternet használatakor felugró ablakban kellett volna elolvasnom egy héttel azelőtt, hogy telefonáltam a nethasználati problémáim miatt. Az értesítés módja – mint később kiderült – megfelel az EU-előírásoknak – de továbbra sem világos, miért nem közvetlenül a havidíj túllépése után küldtek figyelmeztető sms-t, s  miért engedte a szolgáltató a további használatot. Egészen addig, amíg el nem értem a havidíjam 18-szorosának megfelelő fogyasztást - meséli.

© Végel Dániel


Az ügy végül szerencsésen végződött: a szolgáltató ugyanis – az előfizető kérésére – méltányolta, hogy a vírus és az ebből fakadó plusz letöltés az előfizetőn kívülálló ok, s hogy azok közé a több éve hűséges ügyfelek közé tartozik, akiknek a számlája tartozást nem szokott mutatni. 

Az értesítési és számlázási módszer azonban további kérdéseket vet fel. Vagyis jelen esetben a szolgáltató hiába engedte el a tartozás felét, illetve tette lehetővé az előfizető számára, hogy adósságát két részletben egyenlítse ki, semmi garancia arra, hogy mindenkinél méltányolják majd a körülményeket. Ahogy arra sem, hogy a jövőben időben figyelmeztetnek majd az adatforgalom túllépéséről.
Etikátlan, de nem jogszerűtlen (Oldaltörés)

Az eset etikátlan, de nem jogszerűtlen –  kommentálta a szerinte korántsem szolgáltatóspecifikus magatartást Dávid Péter, a Nemzetközi Hírközlési Hatóság jogásza. Ugyanis a szolgáltatók általános szerződési feltételei (ÁSZF) között szerepel az a kitétel, hogy megengedi a fogyasztó számára a túlhasználatot, magyarán az adatforgalom túllépését, ezért viszont további díjat számol fel. Hogy mennyit, az szolgáltatótól függ, de azt szintén előírja az ÁSZF, amit az előfizető a szolgáltatás megrendelésekor aláír. Az más kérdés, hogy ez a szerződés általában hetvenoldalas, s a benne szereplő túllépési díjak egy átlagfelhasználó számára gyakorlatilag értelmezhetetlenek, de ettől még a tájékoztatási kötelezettségüknek eleget tesznek a szolgáltatók.

Az adatforgalmi túllépések pontos számáról és a legnagyobb összegű túllépésekről – kivétel nélkül – egyetlen szolgáltató sem közölt adatot, üzleti titokra hivatkozva. Ellenben mindhárom szolgáltató arról tájékoztatta a hvg.hu-t: elérhetőek náluk olyan csomagok, amelyeknél az első figyelmeztető sms-t akkor kapja az ügyfél, amikor eléri a mobilinternet-csomagban foglalt adatmennyisége 80-100 százalékát. A Pannonnál – mint lapunk értesült – 1 GB-os  csomag esetén is van lehetőség túlhasználatra, egészen 2 GB-ig, ennek díja 5,85 Ft/1 MegaByte. A 2 GB elérése, illetve havi bruttó 8490 forint felett a szolgáltató nem számláz túlhasználati díjat, a 2 GB feletti adatforgalom sebességét pedig lassítja: 120/40 kbps a le- és feltöltési sebességre. Ennél a csomagnál az alábbi esetekben küldenek figyelmeztető sms-t: 800 MB (a havidíjban foglalt adatforgalom 80 százaléka), 1 GB és 2 GB elérésekor. A Pannon szerint egyébként az ügyfelek egy része tisztában van azzal, hogy a megszokott havidíjnál magasabb összeget fizet a következő hónapban. A magas összegű túlhasználatok száma – mint mondták –  az ügyfelek számához képest marginális.

A T-Mobilnál havidíjas előfizetésnél, a havi díjban foglalt adatmennyiségű csomag esetén 50 és 100 százaléknál sms-ben tájékoztatják az ügyfelet,  és van olyan csomag is, amelynek esetén 1 és 3 megabyte-nyi adatmennyiség felhasználása esetén szintén sms-t küldenek. Júliustól elérhető olyan havidíjas csomag az előfizetők számára, ahol a túlforgalmazási díj 0 forint, de a túllépés esetén a csomagban foglalt havi adatforgalom felhasználását követően a letöltési és feltöltési sebesség legfeljebb 128 kbps-re csökken a havi számlázási ciklus végéig. Az egyéb csomagok esetén a túlforgalmazási díj 0,1 Ft/10kB.

A Vodafone-nál bizonyos korlátlan adatforgalmú mobilinternet csomagok megrendelése esetén nincs túlforgalmazási díj, de ezeknél  a csomagoknál a meghatározott keret túllépése esetén lassítják a használatot a számlaciklus végéig – igaz, extra költség nélkül.  Az 1G korlátozott forgalmú csomag adatforgalmának túllépésekor az ügyfél bruttó 0,3125 forint/10kb, az 5G-ás csomagok esetén 0,0625 Ft/kb  túlforgalmazási díjat fizet. A limit eléréséről értesítő jelenleg nincs, de szeptember közepétől – előzetes felmérései alapján –  a cég olyan szolgáltatást indít, melynek keretében a felhasználói igényekhez igazodva sms-ben értesítik a túllépésről az előfizetőt, amikor eléri a mobilinternet csomagban foglalt adatmennyiség 80 százalékát. Ez az értesítés az ügyfél számára automatikusan és díjmentesen érkezik majd.

Akinek nincs kedve fejszámolgatni, a „NET” szót elküldésével a Vodafone Mobile Connect program segítségével SMS-ben a 1751-re bármikor ellenőrizheti adatforgalmát, bruttó 45 forintért. Ennél lényegesen olcsóbb, igaz, nem személyre szabott, a  Nemzeti Hírközlési Hatóság nyár óta működő tájékoztató, szolgáltatáskereső és tarifakalkulátor honlapjának új szolgáltatása, ahol többet is megtudhat a díjtételekről.
 
Érdemes tehát óvatosnak lenni a mobilinternet-szolgáltatás választásakor és használatakor, mert a különböző csomagok és szolgáltatások közötti árkülönbség igen jelentős lehet. Például az Index.hu nyitóoldalának letöltése – mindhárom szolgáltató 5 GB-os csomagját választva – 1,5-2 forintba kerül, a forgalmi korlátot túllépve viszont a letöltés 10-15 forint, előfizetés nélkül pedig ugyanennek az oldalnak a letöltése akár 2000 forintba is kerülhet – figyelmeztet az NHH.  Összességében elmondható, hogy a hagyományos értelemben vett internetezés, azaz a weblapok böngészése, hírek olvasgatása, e-mailek küldése és fogadása nem jár nagy adatforgalommal. Viszont a nagyméretű fájlok letöltése, az instant üzenetküldők (Skype, MSN és társaik) használata, valamint a fájlcserélők futtatása valósággal zabálják a biteket. Ezzel együtt érdemes valamilyen adatforgalom-számlálót telepíteni a netezésre használt gépre. 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!