Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2d64821f-b63e-4581-a894-d1272243994f","c_author":"Gergely Zsófia ","category":"gazdasag","description":"Új, akkugyártási hulladék feldolgozásával foglalkozó céget alapítottak nemrég, amely a Békés megyei Vésztőn vágna bele az újrahasznosításba – értesült lapunk. Az információnkat az NT Recycling Vésztő néven induló társaság képviselői, valamint a polgármester is megerősítette, ugyanis az első tárgyalási kör már meg is volt a várossal az új beruházásról. Állítják, hogy teljesen más technológiával dolgoznak majd, mint a népharagot kiváltó, sóskúti Andrada, vagy a botrányos ügyeket produkáló, szigetszentmiklósi SungEel akkufeldolgozó. A megkérdezett független szakértő szerint viszont sok a nyitott kérdés, és jó lenne mielőbb látni egy alapos környezettanulmányt a tervezett akkubontóról, amihez szerinte állami támogatás is kellhet.","shortLead":"Új, akkugyártási hulladék feldolgozásával foglalkozó céget alapítottak nemrég, amely a Békés megyei Vésztőn vágna bele...","id":"20250516_ujabb-akkumulatorbonto-ceg-veszto-nt-recycling","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2d64821f-b63e-4581-a894-d1272243994f.jpg","index":0,"item":"f84180dc-f99b-484e-a72b-469df1bb7817","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250516_ujabb-akkumulatorbonto-ceg-veszto-nt-recycling","timestamp":"2025. május. 16. 06:01","title":"Újabb akkumulátorbontó cég startolhat el, Vésztőn épülhet az üzem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c4e136a1-08ad-4483-9a4e-969bdff8aba3","c_author":"Fülöp István","category":"tudomany","description":"Az ipar 4.0-t legtöbbször az automatizálással, a mesterséges intelligenciával és az okosgyárakkal azonosítják, és főként a gyártás szemszögéből vizsgálják az elért eredményeket. Ezeknél jóval kevesebbszer van szó egy legalább ennyire fontos vetületről: arról, hogy ezek a technológiák segíthetnek a környezeti fenntarthatóság előmozdításában is. Több tanulmány is vizsgálta az elmúlt években ezeket a hatásokat, és az eredmények kifejezetten biztatók, azonban rosszul, vagy „fél szívvel” használva ezek kifejezetten a fenntarthatóság ellen is dolgozhatnak.","shortLead":"Az ipar 4.0-t legtöbbször az automatizálással, a mesterséges intelligenciával és az okosgyárakkal azonosítják, és...","id":"20250516_ipar-4-0-fenntarthatosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4e136a1-08ad-4483-9a4e-969bdff8aba3.jpg","index":0,"item":"738d6f28-b690-4f83-b552-0d4e2d1f87d3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250516_ipar-4-0-fenntarthatosag","timestamp":"2025. május. 16. 10:30","title":"Okosabb, tisztább, zöldebb: hogyan segít az ipar 4.0 a fenntarthatóságban?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bad39efc-d90f-4293-9032-b19deae6bbf4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ha baj van, akkor foghatják a fejüket. ","shortLead":"Ha baj van, akkor foghatják a fejüket. ","id":"20250517_hatezer-forintba-kotelezo-biztositas-roller","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bad39efc-d90f-4293-9032-b19deae6bbf4.jpg","index":0,"item":"9d84b11e-6476-4758-ac7b-bd59756a92c3","keywords":null,"link":"/cegauto/20250517_hatezer-forintba-kotelezo-biztositas-roller","timestamp":"2025. május. 17. 08:25","title":"Évente hatezer forint, de amíg nincs nyilvántartás, sokan nem fizetik a rollerbiztosítást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bc775090-3748-4943-8e3d-c5db11c46b77","c_author":"Földes András","category":"360","description":"Zavarba ejtő hangulat uralkodik a Balkánon és az orosz határ körül. EU-pártiságban licitálnak egymásra a pártok. A magyar kormánynak van igaza, vagy valamit a tagjelöltek tudnak jól? Vélemény.","shortLead":"Zavarba ejtő hangulat uralkodik a Balkánon és az orosz határ körül. EU-pártiságban licitálnak egymásra a pártok...","id":"20250516_Foldes-Andras-albania-europai-unio-balkan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bc775090-3748-4943-8e3d-c5db11c46b77.jpg","index":0,"item":"ff50d005-2257-43c5-abbe-69b753d94e75","keywords":null,"link":"/360/20250516_Foldes-Andras-albania-europai-unio-balkan","timestamp":"2025. május. 16. 11:54","title":"Földes András: Megőrültek az albánok, miért kell nekik ennyire az EU?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b7d83159-3612-4839-b6b5-988b51e2b511","c_author":"HVG","category":"360","description":"Nagy- és kiskereskedelemre alapított vállalatot Budapesten a kolozsvári Poultry Investment S. A., a Székely Csürke márkanév tulajdonosa.","shortLead":"Nagy- és kiskereskedelemre alapított vállalatot Budapesten a kolozsvári Poultry Investment S. A., a Székely Csürke...","id":"20250517_hvg-szekely-csurke-kerezsi-miklos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b7d83159-3612-4839-b6b5-988b51e2b511.jpg","index":0,"item":"c053d085-2e2a-408f-ad62-1b911b7ed22d","keywords":null,"link":"/360/20250517_hvg-szekely-csurke-kerezsi-miklos","timestamp":"2025. május. 17. 08:30","title":"Minden és mindenki székely, barcasági vagy legalább erdélyi: terjeszkedik a Székely Csürke","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e2df36ef-d87f-4ea9-8d37-0823f4911829","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Lánczi Tamás által vezetett Szuverenitásvédelmi Hivatal sokallja az Átlátszó által kért sérelemdíjat, továbbá azt állítja, hogy a jelentésében megfogalmazottak véleménynek számítanak, ráadásul csak azt írták le, amit korábban már mások is.","shortLead":"A Lánczi Tamás által vezetett Szuverenitásvédelmi Hivatal sokallja az Átlátszó által kért sérelemdíjat, továbbá azt...","id":"20250517_szuverenitasvedelmi-hivatal-lanczi-tamas-atlatszo-fovarosi-torvenyszek-per","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e2df36ef-d87f-4ea9-8d37-0823f4911829.jpg","index":0,"item":"d0ad7473-d6c4-477b-b7ea-2f6b946ea5b7","keywords":null,"link":"/itthon/20250517_szuverenitasvedelmi-hivatal-lanczi-tamas-atlatszo-fovarosi-torvenyszek-per","timestamp":"2025. május. 17. 16:53","title":"A Szuverenitásvédelmi Hivatal az Átlátszó által ellene indított per megszüntetését kéri a bíróságtól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"198ca410-14d1-4a3b-a0be-3a562bd0490a","c_author":"Köves Gábor","category":"elet","description":"Alig volt nagykorú, amikor az Elveszett jelentéssel befutott. Szerinte Hollywood sokáig csak a szexobjektumot látta benne.","shortLead":"Alig volt nagykorú, amikor az Elveszett jelentéssel befutott. Szerinte Hollywood sokáig csak a szexobjektumot látta...","id":"20250516_Scarlett-Johanssonnak-csak-szexi-nos-szerepet-ajanlottak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/198ca410-14d1-4a3b-a0be-3a562bd0490a.jpg","index":0,"item":"b9610f78-b89c-4436-a5fd-dbf0e9e26d11","keywords":null,"link":"/elet/20250516_Scarlett-Johanssonnak-csak-szexi-nos-szerepet-ajanlottak","timestamp":"2025. május. 16. 08:56","title":"Scarlett Johanssonnak évekig csak a szexi nő szerepét ajánlották","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"46e2e797-9a2f-4309-8fe5-7001aed3d03e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az Xpeng legfrissebb újdonsága kivételesen nem egy magas építésű unalmas gombócforma SUV.","shortLead":"Az Xpeng legfrissebb újdonsága kivételesen nem egy magas építésű unalmas gombócforma SUV.","id":"20250516_igazi-tekintetmagnes-a-legujabb-szuperlapos-kinai-villanyszedan-xpeng-p7","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/46e2e797-9a2f-4309-8fe5-7001aed3d03e.jpg","index":0,"item":"0c937c7a-d87b-4106-a568-505fc831d5f1","keywords":null,"link":"/cegauto/20250516_igazi-tekintetmagnes-a-legujabb-szuperlapos-kinai-villanyszedan-xpeng-p7","timestamp":"2025. május. 16. 08:41","title":"Igazi tekintetmágnes a legújabb szuperlapos kínai villanyszedán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A körülményekhez képest elég jó megoldást választott a Szentkirályi tulajdonosa, amikor a cégét „becserélte” egy nemzetközi társaság kisebbségi részesedésére. A realitás az, hogy egy nagyon sikeres magyar márka előtt ma leginkább ez az út járható: a tulajdonos legalább részben nyeregben marad, így tagozódik be a nemzetközi cégfelvásárlások láncolatába. Arra borzasztóan kevés esély mutatkozik, hogy valaki innen kiindulva felvásárolja a regionális versenytársait, és ő arassa le a piacot. Ebbe még az egyébként remeklő Szentkirályi sem vágott bele.
Balogh Levente röpke 12 év alatt – igaz, nem teljesen a semmiből indulva – építette fel a 10 milliárd forintos forgalmú Szentkirályi Ásványvíz cégcsoportot, de ennek a korszaknak most vége szakadt. A társaság beolvadt a Central European Mineral Water Holdingba (CEMW) – amely a Szentkirályi mellett magába foglalja a Kékkúti Ásványvíz Zrt.-t is –, amelynek tulajdonosa már csak kisebb részben lesz Balogh Levente, a többség az olasz Pasquale család birtokába kerül. Leegyszerűsítve: a magyar nagyvállalkozó bevitte a cégét egy regionális piaci terjeszkedésre létrehozott, de többségében nem általa tulajdonolt másik vállalkozásba.
Elfogyott a magyar piac, tőke kellett valahonnan
Négy évvel ezelőtt Balogh Levente egy interjúban még kicsit másképp képzelte el a jövőt, akkor úgy tűnt, a Szentkirályi felvásárlásokkal, vagyis saját lábon próbál majd a régióban terjeszkedni. Most megkérdeztük tőle, ennek fényében miként éli meg a családi céggel történteket, ő pedig azzal érvelt, hogy a kínálkozó lehetőségek közül ez volt számára a legjobb. „Sok kérő volt a cégre, ha ki akartam volna szállni, akkor eladhattam volna akár már évekkel ezelőtt is. Nem így döntöttem, de a terjeszkedéshez jelentős tőkére van szükség, amit egy szakmai partner bevonásával volt célszerű megoldani. Ha tőzsdére vittem volna a vállalatot, akkor is vesztettem volna a tulajdonrészből, ha pedig pénzügyi befektetőt vonok be, akkor félő lett volna, hogy a szakmai irányítást nem tudom kellő mértékben megtartani” – magyarázta a döntését.
Szentkirályi-teherautó a rakomány előtt
Fazekas István
Jól lehetett villogni a magyar büszkeséggel
Inkább csak kommunikációs értéke lehetett azoknak az akcióknak, amikor például a Szentkirályi 2013-ban 1 millió liter vizet adott el Szaúd-Arábiába (miközben itthon körülbelül már 200 milliónál tartott), vagy vezetői felültek a Kínába tartó kormányt kísérő üzleti delegációt szállító repülőre, hogy elkezdjék felmérni a kínai piacon való érdemi megjelenés lehetőségét. A cég külföldi ambícióira mindenesetre vevő volt a mindenkori kormányzat, ezzel a sikeres márkával is szívesen villogtak a magyar politikusok. Erre sok lehetőség is adódott, hiszen a Szentkirályi mintegy félszáz országba exportált (de láthatóan összességében nem nagy volumenben).
Ugyancsak előszeretettel mentek politikusok az üzemátadókra és termékbemutatókra, amikor például a társaság 2012-ben a saját kóláját „a nemzet üdítőitalaként” mutatta be, az eseményen Budai Gyula is aktivizálta magát. Arról már sokkal kevesebbet tudni, hogy a cégnek ez nyűg volt, vagy sem, mindenesetre a politikai erővonalakhoz való csatlakozás általában nem öltött nagyon látványos formát. A Balogh Leventével készült interjúkból egy elkötelezett ember portréja bontakozik ki, aki a multikkal való harcnak (is) tekintette a cég fejlődését, és amikor korábban arról kérdezték, miért nem adja el a társaságot a sorban álló vevőknek, az egyik érve az volt, hogy így megőrizte az országnak.
Sok gyorsan fejlődő magyar vállalathoz hasonlóan a Szentkirályi számára is elég hamar jött el az pont, amikor már csak a külföldi terjeszkedés tudja biztosítani a megfelelő növekedést. Amikor a cég 2003-ban elindult, Magyarországon az egy főre jutó ásványvízfogyasztás mindössze 60 liter volt, de látszott, hogy a kilencvenes évek közepétől kezdve már meredeken emelkedik. Ebbe a felszálló ágba kapcsolódott be a Szentkirályi az ismert erős marketinggel, amelynek első látványos eredménye a 2004-es párizsi Aqua-Eauscar-díj elnyerése volt, később pedig olyan akciók jellemezték, mint például Luis Figo portugál focifenomén megnyerése reklámarcnak.
A lapokat itt már leosztották, a láncok szinte mindent visznek
A főleg a Theodora márkanévről ismert Kékkúti (amelyet márciusban vett meg a CEMW) és a Szentkirályi ma becslések szerint értékben a teljes magyar piac körülbelül 35 százalékát adja. Ez a márkás piacnak meghatározó része, hiszen a „private labelnek", vagy saját márkásnak nevezett, főleg áruházláncokhoz köthető, és bérgyártásban készülő vizek részesedése manapság már közel 50 százalékos. A maradék kis piaci résen a Naturaqua és néhány kisebb szereplő osztozik, a lapokat azonban már rég leosztották, a Szentkirályinak pedig nem sok tere van a bővülésre.
A problémát azonban nem is a piaci részesedés, hanem a kereslet stagnálása okozza, az utolsó jelentősebb növekedés ugyanis 2007-ben volt, amikor 85-ről 105 literre ugrott az egy főre jutó fogyasztás Magyarországon. Utána nagyon belassult a piac, majd az utóbbi három évben gyakorlatilag megállt, mindössze egyetlen liternyit emelkedett, és ezzel Magyarország a középmezőnyben maradt európai összehasonlításban. Ezt látva a gyártók jó érzékkel mozdultak el az ízesített ásványvizek felé, és ezekkel a drágábban eladható termékekkel még ugyanolyan mennyiség mellett is elérték, hogy a piac forintban számított mérete nőni tudjon.
Ezt jelzi, hogy amikor Magyarországon az élelmiszer-kiskereskedelmi forgalom a válság hosszú évei után újra növekedni kezdett, a legjobb terméknek a sajt és a szénsavas üdítőital mellett az ásványvíz számított, utóbbi forgalma éves szinten 6 százalékos növekedést mutatott.
Jól muzsikált, de pénzesládán nem ült
A Szentkirályi-csoport zászlóshajó cége tavaly 8 milliárd forintos bevételt ért el, növekedése gyakorlatilag töretlen volt az utóbbi években is. Mivel azonban a magyar piacra a szereplők számát és a vásárlói keresletet tekintve is ki lehet tenni a megtelt táblát, a külföldi terjeszkedés kulcsfontosságú lett a trend fenntartásában.
Az elmúlt 4-5 év adatait nézve a beszámolókból az látszik, hogy a Szentkirályi Kft. exportértékesítése rendre csak egyszázad része volt a belföldi forgalomnak, a csoport külföldön eladott termékei egy másik társaságban, a Vitapress Kft.-ben jelentek meg, amely most nem része a tranzakciónak. Ezzel együtt is a csoport exportja nagyságrendileg 10 százalékot képvisel a bevételben, ám ez az ásványvízpiacon nem is rossz arány. Arról ugyanis sosem volt szó, hogy a Szentkirályi márka tarolná le a világpiacot, a terjeszkedést ebben a szegmensben sokkal inkább a helyi márkák megvételével lehet elképzelni.
A Szentkirályi pénzügyi adataiból az is látszik, hogy az ásványvízpiacon az utóbbi években erősen beszűkült a tényleges nyereségtermelő képesség. A cég 2013-ban például 7,4 milliárd forintos bevétel mellett 350 millió forint profitot ért el, és ha ehhez hozzáadjuk a 260 millió forintnyi értékcsökkenési leírást, akkor látszik, hogy durván 610 millió forintot volt képes termelni a tulajdonosának. A cég finanszírozásához, a folyamatos fejlesztésekhez azonban mintegy 700 millió forint hosszú, és 230 millió rövid lejáratú hitelre is szükség volt, amiből látszik, hogy bármennyire is jól muzsikált a cég, nem ült olyan pénzesládán, amelyből nagyobb külföldi terjeszkedésbe önállóan belevághatott volna.
Balogh Levente, a Szentkirályi alapító-tulajdonosa
Csörgő László
A márka és a cég jövője szempontjából ezek után már az a legfontosabb kérdés, hogy Balogh Levente kisebbségi tulajdonosként mennyire kap beleszólást az üzleti döntésekbe. „Felügyelőbizottsági elnök leszek a társaságban, illetve a kreatív és a marketing rész nálam marad. Az irodám Szentkirályon marad, a társaság és a márka megy tovább, Magyarországon fizetjük az adókat, mint eddig. Meghatározó tulajdonrészem maradt egy jóval nagyobb vállalatban, jól értelmezhető jogkörökkel, és a holding közép-európai terjeszkedése úgy veszi kezdetét, hogy a magyar értékek mindig szem előtt legyenek” – mondja a tulajdonos.
„A lehetőségekhez mérten jó a kifejlete az ügynek. A Szentkirályi a kevés nagyon jól felépített magyar márka közül jó példa lehet arra, hogy valaki nemcsak fogja a vételárat és visszavonul, hanem az elért pozícióját felhasználva aktív részese próbál maradni egy regionális terjeszkedési történetnek” – mondja Szendrői Gábor, az IMAP MB Partners tanácsadócég szakértője, számos hasonló tranzakció előkészítője. Szerinte a piaci szereplők összeolvadásának ezzel még koránt sincs vége. Mivel az ásványvizet üzletileg – néhány kivételtől eltekintve – nem éri meg hosszabb távra utaztatni, a helyi márkák mindenhol megmaradhatnak, de a mögöttük álló cégek tulajdonosi szerkezete szükségszerűen egyszerűsödni fog.
Az amerikaiak a Reuters forrása szerint megtagadták az információk átadását attól tartva, hogy Orbán azokat a független média és a civil szervezetek elleni támadásra használja fel.