szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Szigetszentmiklóson a csokik Bugattija készül, Sopronban a csokifüggők Mekkája van, Polgáron Béke Tóni bá valami nagyszerűt művel csapatával, Tapolcán újjáéledt a KGST, új milliárdosokra támaszkodik Orbán Viktor a vele összevesző Simicska Lajos leépítése miatt, Gattyán a porba döngölte az adóhatóságot, brutális hasznot hajtott a trafikozás, elveszítettünk néhány autógyárat, a Volkswagen pedig akkora botrányt robbantott ki, amely a fél autóipart megrengette. Tovább is van, mondjuk még – ez volt az üzlet 2015-ben.

Az Ákos-féle kormányzati hadüzenet ellenére, még mindig nem ment el a magyarok vállalkozó kedve. Irigylésre méltó kitartással és szaktudással dolgoznak, még akkor is, ha nemhogy a meggazdagodás, de a tisztes jólét sincs nagyon belátható távolságra.

Az egyik legmenőbb közöttük Béke Tóni Polgáron, egy volt csirketelepen működő, ócskavas romokból autóbuszcsodákat varázsoló, Európában is egyedülálló vállalkozása. Egy Tapolca közeli, nem egészen 150 fős falucskában pedig már-már újjáélesztette a KGST-t az Albert-modell Kft., a volt gazdasági integráció vasúti parkját modellként piacra dobva.

Bár nem tartjuk magunkat trópusi országnak, mégis van Magyarországon banánérlelő. A nagybani piacon, az Elise Fruit Kft. 5 érlelő kamrát működtet, aminek hőmérsékletét számítógép, mikroprocesszoros kontroller vezérli. Ettől kezdve a banán sárgul, egy vegyi folyamat során a klorofillból karotin képződik. Az érettségi szintet a banán színe alapján határozzák meg, 1–8-ig terjedő színskála van a zöldtől a sárgáig, pöttyös sárgáig – ekkor már jó érett, a kereskedők azonban ezt már nem szeretik.

Fülöp Máté

Ugyancsak trópusi övezetből származó alapanyagból készíti saját kezűleg a csokoládék Bugattiját Szántó Tibor csokimester szigetszentmiklósi műhelyében. Sopronban pedig a csokifüggők Mekkája épült fel: egy szerelem hozta Magyarországra az egyik legmenőbb osztrák cukrászdinasztiát, a Harrert, és nemrég aranyérmet nyertek a világ egyik legjelentősebb csokoládéversenyén. A hazai, azon belül is a Balaton-felvidékről származó alapanyagoknak a hatóságokkal folyó szakadatlan hadakozás közepette csinál piacot már 8 éve Káptalantótiban saját, Liliomkert termelői piacán Harmathy Ildikó biológus-mérnök.

Fülöp Máté

Milliárdosok: váltógazdaság

A magyar milliárdosok és cégeik körében jelentős páternoszterezést figyelhettünk meg 2015-ben, a legnagyobbat Simicska Lajos februári beszólása szólt, ami a fideszes vállalkozói elit átrendeződését is felgyorsította. Az addig taroló Simicska–Nyerges-kör egyre vékonyabb pályára szorult, míg az eddig inkább a leállósávban tollasodó új kedvencek, Garancsi István, Mészáros Lőrinc, Tiborcz István nagy fordulaton, a motort kihúzatva gyűjtöttek be mindent, ami szembejött.

Andy Vajnára is fontos szerep hárul a poszt-Simicska időkben a jobboldalon, a kaszinóbiznisz sínen és termeli a pénzt, nem is akárhogy, de a TV2 megszerzése nagyon akadozik, mert a Simicska–Fonyó-páros azért beleköpött a levesbe. Két és fél hónappal az után, hogy Vajnáék bejelentették, megszerezték a tévécsatornát, igazából még mindig nem lehet tisztán látni, hogy akkor ki is áll nyerésre, bár egy állami bank nagyon tolja Vajnáékat, és a versenyhivatal is akadékoskodik Simicskáékkal, utóbbiak azért még mindig meccsben vannak. (Ezernyi cikk a TV2 körüli harcról itt.)

Pillanatok alatt felépült az új Közgép, Garancsi a XXII. század uszodáját építi, Mészáros Lőrinc nagyjából a gazdaság teljes szortimentjében pályázat- és nyerésképes cégbirodalmat épít(ett) ki, a kassza megállás nélkül csilingel, legyen szó akár kerékpárútról, akár ásványvízről, akár gátépítésről, akár a tej-, akár az autópiacról.

A CBA-legenda átadta a boltot a fogathajtó Lázárnak

A vasárnapi boltzárral elvileg a szétaprózott hazai láncok járhattak volna jól, de ez nem nagyon sikerült nekik, bár próbálkoztak becsületesen. A leglátványosabb mutatvány azé a balatonfenyvesi CBA-bolté volt, amelyik egy helyi málnaárus becsalogatásával próbált piaccá válni, s így kicselezni a nyitási tiltást. Nem jött be a trükk, a kormány is kibukott rajta, és a hálózat vezetése is befenyítette a trükköző egységeket. Ezt a trükköt a Coop sem vetette el.

Eközben a tavaly alakult CBA-bojkott Facebook-csoport is komoly eredményt tudott felmutatni azzal, hogy már a hálózat is kínosnak érezte egyik-másik boltját, így kezdett kifarolni a CBA név mögül, s a Príma üzleteiről levette a CBA nevet és logót. Az év vége felé aztán a vezércég első embere, Baldauf László bejelentette, hogy jövő januártól fogathajtó világbajnok cégtársának, Lázár Vilmosnak adja át az elnöki posztot.

A miniszterelnöki vő, Tiborcz István pedig városról városra haladva modernizálta volna az egész ország közvilágítását, ha a rendőrség, valamint az EU és csalás elleni hatósága, az OLAF, fel nem figyel a diadalmenetre és el nem kezd nyomozni. Talán ennek hallatán viszont menekülőre fogta az Orbán-vő. Mondjuk Tiborcz lelépése nem nagyon akasztotta meg az Eliost, és a közbeszerzési döntéshozókat abban, hogy továbbra is pályázzanak és nyerjenek. Orbán Ráhel férje is szélesítette a portfóliót, és a balatoni kikötőbizniszt nézte ki magának, ügyes fordulattal be is szerezte az egyik szakadék keszthelyi marinát, de aztán március végén váratlanul kiszállt a kikötős cégből.

Gattyán lenyomta a NAV-ot

A kormányfőtől némiképp távolabb eső milliárdos cégvilágban 2014-hez képest egy helyen volt változás idén: Simicska Lajos bejött tizediknek, Leisztinger Tamás pedig a tavalyi 8. helyéről idén a 11.-re esett. Továbbra is a Csányi Sándor–Bige László-tandem teker az első két helyen, őket Várszegi Gábor és az idén gyakorlatilag minden érdekeltségétől megszabadult Demján Sándor követi. Azzal, hogy a kormányzat – pontosabban a NAV – által intenzíven zaklatott, de a NAV ellen az Európai Bíróságon fölényes győzelmet arató Gattyán György a tavalyi harmadikról idén a hatodikra esett vissza, Széles „energiacella” Gábor egy hellyel előre lépett, így ötödik, majd a tavalyi sorrendben következik Veres Tibor, Rákosi Tamás és Wáberer György.

Más híres embereknek kevésbé ment jól, Galambos Lajos, alias Lagzi Lajcsi mulatós szórakoztatóipari szakemberre például igencsak rájárt a rúd: nem elég, hogy kiderült róla, jó ideje lopja az energiát, cégeit egyre-másra zárta be, illetve szünteti meg a céges érdekeltségeit, ami pedig működik, vagy épp nincs felszámolás alatt, az is csak tengődik a pénzügyi adatok szerint.

Azt már régóta tudni lehetett, hogy nincs túl jó bőrben Matyi Dezső vezető cége, a Pécsi Direkt Kereskedelmi és Szolgáltató Kft., a vállalat összeesése hivatalossá vált, amikor közzétették a Cégközlönyben, hogy a bíróság február 11-én jogerőre emelkedett végzésével a cég felszámolását főeljárásként elrendelte.

Stiller Ákos

Idén az is kiderült, hogy hatalmasat is lehetett szakítani a trafikozással – no, persze nem mindenkinek, a derékhad inkább kínlódott, egyes dohányboltok azonban mesés jövedelmeket hoztak a tulajdonosaiknak. Automatikus meggazdagodást nem jelentett a dohánybolt-üzemeltetés, a trafikvilág csúcsán álló soproni Tabakland 2012 Bt.-nek azért ez is összejött: tavaly bő 3,5 milliárd forintos bevételről számolt be, s a profit sem mindennapi: 203 millió forintos adózott nyereséget hoztak össze. Egy másik, igencsak beszédes mutató is azt támasztja alá, hogy a trafikozás manapság azért szépen hoz(hat) a konyhára: tavaly a dohány-kiskereskedelemmel foglalkozó cégeknél átlagosan 90 százalékos (!) volt a sajáttőke-arányos nyereség. Azaz egyetlen év alatt csaknem visszahozta a trafik azt a pénzt, amit a tulajdonos betett. Hogy lássuk, ez mekkora kasza: a teljes üzleti szférában a cégekbe tett saját pénz átlagosan durván 9 százalékos hozamot termelt.

Kudarcsztorik: összedőltek, elmentek, nem jöttek, csak vártuk őket,

Hosszúra nyúlt saga végén derült ki, hogy nem Magyarországon, hanem jó eséllyel Lengyelországban építi fel összeszerelő üzemét a brit Jaguar Land Rover. Szintén távol marad az országtól a magát ugyancsak régóta illegető indiai Tata Motor, ők Szlovákiát választották az 1 milliárd fontos, évente 150 ezer jármű kapacitású új európai autógyáruk helyszínéül. Már jó ideje itt volt, de idén lelépett a Baumax barkácsáruházlánc is – a francia Bricostore már korábban olajra lépett –, a 14 áruházban február végéig be is fejezték a kereskedelmi tevékenységet, s mindent, még a polcokat is dobra verték.

Utolsó nap a Baumaxban
Fülöp Máté

Sok autós életét megkeserítette a korábban kedvező kgfb-ajánlataival feltűnt romániai székhelyű, a magyar piacon 2010 őszén megjelent Astra Biztosító magyarországi fióktelepének az anyacég bedőlése miatti eltűnése. Véget érni látszik egy másik könyvpiaci sikertörténet is, összedőlt az Ulpius-ház kiadó, amelynek ügyvezetője azonban még időben külföldre pucolt, magánnyomozókkal is kerestették (úgy tűnik, a kiadó bedőlésének legnagyobb vesztese Frei Tamás, akinek állítólag mintegy 100 millió forintja ragadt a cégben).

Sikersztorik: megvették, terjeszkedik, zseniális ötlet

Előre menekült a Szentkirályi Ásványvíz, amikor feladta önállóságát és bement egy prágai székhelyű olasz családi cégcsoportba. A 10 milliárd forintos forgalmú Szentkirályi Ásványvíz cégcsoport beolvadt a Central European Mineral Water Holdingba (CEMW), amelynek tulajdonosa már csak kisebb részben lesz Balogh Levente, a többség az olasz Pasquale családé. Nagy dobás volt egy másik vizes sztori is: a mosonmagyaróvári csapvizet poharanként 890 forintért tudta eladni a Panta Aqua Zrt. Ez nagyjából hasonló árfekvés, mint amennyiért a világhírű San Pellegrino és Evian vizeket kínálják. Aztán a mosonmagyaróvári cég pár hónap múlva komoly nehézségekbe ütközött.

Befektetési célponttá érett a Fornetti is, a magyar utcai kaja franchise-ért a svájci multicég, az Aryzta AG hatvanmillió eurót, azaz több mint 18 milliárd forintot adott.

A Fornetti üzeme és oktatóterme Kecskeméten 2012 februárjában
MTI / Ujvári Sándor

Több nemzetközi áruház- és hipermarketlánccal szemben az IKEA nem bezár, hanem terjeszkedik, Soroksáron épít új áruházat, ráadásul ez eddigi kettőhöz képest hatalmas alapterületen. Az ottani Auchan mellett épülő üzlet majd' kétszer akkora lesz a tervek szerint, mint a kisebb, budaörsi áruház.

A Volkswagen rátette a kést az európai autóipar torkára

A legnagyobb felvásárlást a söriparban dobták össze: egy kézbe került a világ sörtermelésének 30 százaléka azzal, hogy a Dreher-tulajdonos SABMiller sörvállalat elfogadta a világelső belga-brazil InBev vételi ajánlatát. A tranzakció a globális söripari konszolidáció végjátéka lehet, miután a négy nagy, az AB InBev, a SABMiller, a Heineken és a Carlsberg már világméretekben lefedik a piacot, és a világ sörtermelésének több mint felét adják.

Bajba került a Lego, bár a dán cég gyárai teljes kapacitáson működnek, mégsem tudnak lépést tartani a termékek iránt mutatkozó kereslettel, amit rosszul mért föl a társaság. A világelső játékcég számos megrendelést csak késve tud kielégíteni. Stábunk a Lego legújabb, nyíregyházi gyárában járt, ott is fullon jártak a gépek, napi 50-60 millió Lego- és Duplo-elemet gyártanak.

A legnagyobb botrányt a Volkswagen jegyzi, a dízelmotorok károsanyag-kibocsátásának manipulálása mindent vitt idén. Az USA-ban szeptember közepén bukott ki az autókba épített csaló szoftver, amivel állítólag már 2008 óta hamisítja meg az adatokat, s 482 ezer kocsit szereltek fel csaló szoftverrel. A Volkswagennek a visszahívott autókból saját költségére ki kell iktatni a csalárd programokat, az autógyárat autónként 37 500 dolláros büntetésre is ítélhetik. Ez pedig azt jelenti, hogy a német óriás 18 milliárdot fizethet az amerikai hatóságoknak. A Volkswagen csalása nyomán egy sor gyártóról derült ki, hogy így vagy úgy, de ügyeskedtek a kibocsátással vagy a fogyasztással. A botrányról ide kattintva olvashat még több részletet.

Az év tőzsdei kibocsátása címre esélyes az olasz sportautóikon, a Ferrari tőzsdére lépése – mi más lenne az azonosító, mint a RACE. A 18,9 millió Ferrari-részvény – ami 10 százalékot jelent – kibocsátása közel egymilliárd dollárt hozott a Fiat Chrysler Automobiles (FCA) konszernnek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!