Vannak hatékony eszközök a devizapiaci kockázatok kezelésére
Az árfolyamingadozás feladja a leckét – főleg, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Szigorúan titkosnak mondott találkozót tartottak Berlinben az Egyesült Államok nagykövetségén, hogy megelőzzék az autós vámháborút az USA és az Európai Unió között. Richard Grenell nagykövet fogadta a Mercedes, a BMW és a Volkswagen vezetőit. A Handelsblatt szerint a németek elégedetten hallgatták a nagykövet javaslatát. Ennyit a titokról.
Az előzmény az, hogy 20%-os büntetővámmal fenyegette meg az Európai Unióban gyártott autókat Donald Trump mondván, sokkal több Mercedes fut New Yorkban, mint amerikai autó Berlinben. Az amerikai elnök utasította a kereskedelmi minisztériumot, hogy nézzen utána, nem fenyegeti mindez az USA nemzetbiztonságát ( ez azért fontos, mert a WTO szabályai szerint a nemzetbiztonsági érdek sérelme indokolhatja büntetővámok alkalmazását). A németek felháborodtak. Merkel kancellár is felhívta Trumpot a Fehér Házban. A tervezett 20%-os védővámok ugyanis padlóra vitték volna az egész európai autóipart – beleértve a Magyarországon működő vállalatokat is. Jelenleg ugyanis csak 2,5% az uniós autók vámja az USA-ban, a teherautóké 25%. Az amerikai autók vámja 10%.
Mit javasolt az USA nemrég kinevezett berlini nagykövete – nyilvánvalóan Trump megbízásából? Azt, hogy mindenki töröljön el minden vámot az autóiparban. A zéró vám ötlete megnyerte Dieter Zetsche (Mercedes), Harald Krüger (BMW) és Herbert Diess (Vokswagen) tetszését – írja a Handelsblatt című gazdasági lap. Ha csakugyan így van, akkor mindenki fellélegezhet, mert elhárul az amerikai-európai autós vámháború réme az USA–EU amúgy is meglehetősen feszült viszonyában.
Donald Trump nemsokára Európába jön. A NATO-csúcson vesz részt Brüsszelben. Előtte fontosnak tartotta, hogy újra felhívja a figyelmet a maga meglehetősen nyers modorában arra, Németország nem teljesíti a NATO előírásait. Nem költi a GDP 2%-át katonai célra. Merkel kancellár és Olaf Scholz pénzügyminiszter értette a finom célzást, csaknem 700 millióval megemelte a jövő évi katonai költségvetés előirányzatát. Így összesen több mint 4 milliárd euróval nő a Bundeswehr költségvetése – közölte büszkén Ursula von der Leyen hadügyminiszter asszony. Persze Németország GDP-je 3652 milliárd dollár, míg a jövő évi felemelt katonai költségvetés is csak alig több mint 42 milliárd euró. Németország 2021-re akarja teljesíteni a NATO-normát.
Az Európai Unió vezető hatalmának és az USA-nak a kapcsolata megenyhülhet, ha az autós háború veszélyét sikerül elhárítani. Richard Grenell amerikai nagykövet nemrég még teljes európai elitcserét sürgetett Berlinben. Most pedig olyan észszerű javaslattal állt elő, amelyre rábólinthattak a német autóipar fejesei is. Ebből is látszik, hogy Donald Trump csak játssza az elefánt a porcelánboltban szerepet, valójában pragmatikus megoldásokat akar, mert tudja: az amerikai biznisz fejesei ezt várják el tőle.
Az árfolyamingadozás feladja a leckét – főleg, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Költséghatékony és magas minőségű szolgáltatások érhetők el, akár a teljes munkavállalói körre, akár csak a kulcspozícióban lévő alkalmazottakra.
Akkor igazán előnyös egy ilyen beruházás, ha a fogyasztás jelentős része egybeesik a napsütéses időszakokkal.
A forint árfolyamingadozása feladja a leckét – különösen, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Akár nyáron, akár télen fogadják el a költségvetést, az abban leírt számokat szinte heti rendszerességgel írják át, és a fontos gazdasági előrejelzéseket is csak néha-néha sikerül eltalálni. Már látszik, hogy így lesz ez 2025-ben is.
Mi történhetett valójában a BTR-ekkel?
A kormánypárt támogatottsága pedig mélyponton van.
Szombat óta újra fellángoltak a tiltakozások, vasárnap éjjel és hétő hajnalban a tüntetők több helyen barikádokat emeltek.
Végig is gyalogolta a szombati menetet, ami túlmutatott önmagán.