Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Szigorúan titkosnak mondott találkozót tartottak Berlinben az Egyesült Államok nagykövetségén, hogy megelőzzék az autós vámháborút az USA és az Európai Unió között. Richard Grenell nagykövet fogadta a Mercedes, a BMW és a Volkswagen vezetőit. A Handelsblatt szerint a németek elégedetten hallgatták a nagykövet javaslatát. Ennyit a titokról.
Az előzmény az, hogy 20%-os büntetővámmal fenyegette meg az Európai Unióban gyártott autókat Donald Trump mondván, sokkal több Mercedes fut New Yorkban, mint amerikai autó Berlinben. Az amerikai elnök utasította a kereskedelmi minisztériumot, hogy nézzen utána, nem fenyegeti mindez az USA nemzetbiztonságát ( ez azért fontos, mert a WTO szabályai szerint a nemzetbiztonsági érdek sérelme indokolhatja büntetővámok alkalmazását). A németek felháborodtak. Merkel kancellár is felhívta Trumpot a Fehér Házban. A tervezett 20%-os védővámok ugyanis padlóra vitték volna az egész európai autóipart – beleértve a Magyarországon működő vállalatokat is. Jelenleg ugyanis csak 2,5% az uniós autók vámja az USA-ban, a teherautóké 25%. Az amerikai autók vámja 10%.
Mit javasolt az USA nemrég kinevezett berlini nagykövete – nyilvánvalóan Trump megbízásából? Azt, hogy mindenki töröljön el minden vámot az autóiparban. A zéró vám ötlete megnyerte Dieter Zetsche (Mercedes), Harald Krüger (BMW) és Herbert Diess (Vokswagen) tetszését – írja a Handelsblatt című gazdasági lap. Ha csakugyan így van, akkor mindenki fellélegezhet, mert elhárul az amerikai-európai autós vámháború réme az USA–EU amúgy is meglehetősen feszült viszonyában.
Donald Trump nemsokára Európába jön. A NATO-csúcson vesz részt Brüsszelben. Előtte fontosnak tartotta, hogy újra felhívja a figyelmet a maga meglehetősen nyers modorában arra, Németország nem teljesíti a NATO előírásait. Nem költi a GDP 2%-át katonai célra. Merkel kancellár és Olaf Scholz pénzügyminiszter értette a finom célzást, csaknem 700 millióval megemelte a jövő évi katonai költségvetés előirányzatát. Így összesen több mint 4 milliárd euróval nő a Bundeswehr költségvetése – közölte büszkén Ursula von der Leyen hadügyminiszter asszony. Persze Németország GDP-je 3652 milliárd dollár, míg a jövő évi felemelt katonai költségvetés is csak alig több mint 42 milliárd euró. Németország 2021-re akarja teljesíteni a NATO-normát.
Az Európai Unió vezető hatalmának és az USA-nak a kapcsolata megenyhülhet, ha az autós háború veszélyét sikerül elhárítani. Richard Grenell amerikai nagykövet nemrég még teljes európai elitcserét sürgetett Berlinben. Most pedig olyan észszerű javaslattal állt elő, amelyre rábólinthattak a német autóipar fejesei is. Ebből is látszik, hogy Donald Trump csak játssza az elefánt a porcelánboltban szerepet, valójában pragmatikus megoldásokat akar, mert tudja: az amerikai biznisz fejesei ezt várják el tőle.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Az eszközökre, ingatlanokra és a működéssel összefüggő károkra is kiterjedhet a céges biztosítás, de jól kell szerződni.
Számos ponton változik az adózás rendje 2025-ben. Bemutatjuk a cégvezetők figyelmére is érdemes, jelentősebb változásokat.
Már egyetlen, megfelelően kiválasztott MI-eszköz révén is jelentős hatékonyságnövekedést érhetnek el a kisebb cégek is.
Érkezik a magyar fesztiválkultúra történetét feldolgozó dokumentumfilm. Arról, hogy miért és hogyan rendeződik át manapság a hazai fesztiválpiac és hogy szeretnek-e egyáltalán a fiatalok fesztiválozni és sörözni, a rendezővel, Csizmadia Attilával beszélgettünk.
15–9-re nyertek a mieink.