szerző:
Lengyel Miklós

22 napi előzetes után vádat emelt az ügyészség Japánban Carlos Ghosn és jobbkeze, Greg Kelly ellen, adócsalás miatt. Két időszakot is problematikusnak tart az ügyészség: az első a 2011-2015-ös periódust érinti, a második pedig a 2018-ban zárult három évet.

Az utolsó időszakban már 2,4 milliárd jent (21,3 millió dollárt) keresett évente Carlos Ghosn Japánban. Ehhez jött még a francia jövedelem, hiszen a Renault is szépen megfizette. Carlos Ghosn szerint meg is érdemelte a csillagászati jövedelmet, mert létrehozta a világ legnagyobb autós egyesülését  a francia Renault, a japán Nissan és Mitsubishi tervezett teljes egyesítésével.

Japánban visszafogott volt a lelkesedés 

Kezdetben csak a nemzeti büszkeséget sértette, hogy Carlos Ghosn Párizsból akarja irányítani a nagy egyesülést, de később a biznisz szempontjai is kétkedésre adtak okot- írja a Wall Street Journal. Másképp látják az autóipar perspektíváit Párizsban és Tokióban: vonatkozik ez a dízeles autók részesedésére is. A környezetvédelmi előírások szigorítása miatt a dízeles járművek mind jobban kiszorulnak a fejlett államok piacáról - ez pedig minden autógyárnak feladja a leckét. A nemzeti büszkeségen és a szakmai ellentéteken túl személyes okok is vezethettek Ghosn bukásához Japánban.

Ghosn rossz szelleme lett a Nissan ura

Tavaly Carlos Ghosn kinevezte japán jobbkezét a Nissan élére. Hiroto Szaikava volt a hóhér a cégnél. Közutálatnak örvendett, mert a létszámcsökkentéseket és átszervezéseket mindig ő vezényelte le a Nissan- nál - természetesen Carlos Ghosn utasítására. A két egyidős vezető tandemben hajtott és hajszolta az embereket, de az utóbbi időkben megszűnt az együttműködés.

Carlos Ghosn mindenáron a profitot hajszolta 

Hiroto Szaikava nem teljesített jól a Nissan élén. A profit csökkent és több mint egymillió autót kellett visszahívni Japánban - műszaki problémák miatt. Ráadásul a japán főnök kezdett kifelé tekintgetni és szemmel láthatóan igen mérsékelten lelkesedett a teljes egyesülésért- írja a Le Monde tokiói tudósítója.

A japán jobbkéz köpte be a nagyfőnököt?

A gyanú fennáll, mert az egész adócsalási ügy a Nissan tudtával és jóváhagyásával történt. Most a céget is vádolja az ügyészség Tokióban. A japán lapok természetesen megkérdezték a Nissan főnökét is, hogy mégiscsak mit gondol az egész ügyről, de Hiroto Szaikava csak annyit vetett oda foghegyről : jelenleg semmi mondanivalóm sincs.

Párizsban nem értik a dolgot 

Macron elnöknek most más baja is van, mint Carlos Ghosn bukása Tokióban, de természetesen jól emlékszik a problémára, mert még gazdasági miniszterként belenyúlt a Renault ügyeibe. 10-ről 15%-ra emelte az állami részesedést, hogy korlátozza Ghosn játékterét. Sokan úgy vélik, hogy Japánban ez indított meg negatív folyamatokat, mert nem nagyon örültek annak, hogy a francia állam beleszól a világ legnagyobb autós egyesülésének  ügyeibe. A Renault részesedése 43% a Nissanban, de a franciák mégis teljhatalommal akartak irányítani. Legutóbb amikor nagy ellenőrző körutat tartott a Nissan-nál, akkor megalázta a japán főnököt Carlos Ghosn. A nyilvánosság előtt kimutatta: nincs vele megelégedve.

 Ez több mint bűn, ez hiba volt

 Japánban ugyanis a vezető arcának az elvesztése rosszabb a halálnál. Carlos Ghosn ezt vagy nem tudta vagy pedig így akart megszabadulni egykori hóhérától, a közutálatnak örvendő Hiroto Szaikavatól, aki 65 éves, és éppúgy nyugdíjba készülődött, mint maga Carlos Ghosn. A nagyfőnök nyugdíjas évei kevéssé látszanak vonzónak, mert Japánban igen szigorúak a börtönök és spártaiak a körülmények - a bukott nagyságok számára is. Ami még rosszabb: ha az ügyészség vádat emel, akkor a bíróságok az esetek 99%-ában bűnösnek találják a vádlottat. Az ügyész arcának elvesztését kockáztatja a váddal, vagyis mindent megtesz azért, hogy sikerre vigye ügyét. Így aztán hiába alkalmaz méregdrága ügyvédeket Carlos Ghosn, a világ legnagyobb autós egyesülésének bukott ura, hátralevő éveinek jórészét minden valószínűség szerint börtönben tölti majd Japánban.(via Le Monde, Wall Street Journal)

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
hvg.hu Gazdaság

Ki az az autós Carlos, aki nemet mondott Macronnak?

Az üzleti világ kitörő lelkesedéssel ünnepelte Macron választási győzelmét Franciaországban. Ehhez képest fülsiketítő volt a csend a Renault és a Nissan háza táján. Mindkét helyen jól emlékeznek még Emmanuel Macronra, Franciaország gazdasági miniszterére, aki igen elszántan képviselte a francia államot a Renault és a Nissan partnersége ügyében.

Szamurájkarddal támadt ismerősére egy pápai férfi

Szamurájkarddal támadt ismerősére egy pápai férfi

Wifit használ otthon? Nézzen körül a routernél, javasolja az FBI

Wifit használ otthon? Nézzen körül a routernél, javasolja az FBI

Ezt ne tegyük, ha a hozzátartozónk depressziós

Ezt ne tegyük, ha a hozzátartozónk depressziós

Egyetlen áruféle miatt lett ilyen kiugró a novemberi áremelkedés

Egyetlen áruféle miatt lett ilyen kiugró a novemberi áremelkedés

Eső, ónos eső, hó – a csapadék határozza meg a csütörtököt

Eső, ónos eső, hó – a csapadék határozza meg a csütörtököt

„Három kolbászfesztivál keresett meg minket a Szintis Laci után” – Ricsárdgír-interjú és lemezpremier

„Három kolbászfesztivál keresett meg minket a Szintis Laci után” – Ricsárdgír-interjú és lemezpremier