szerző:
Lengyel Miklós
Tetszett a cikk?

22 napi előzetes után vádat emelt az ügyészség Japánban Carlos Ghosn és jobbkeze, Greg Kelly ellen, adócsalás miatt. Két időszakot is problematikusnak tart az ügyészség: az első a 2011-2015-ös periódust érinti, a második pedig a 2018-ban zárult három évet.

Az utolsó időszakban már 2,4 milliárd jent (21,3 millió dollárt) keresett évente Carlos Ghosn Japánban. Ehhez jött még a francia jövedelem, hiszen a Renault is szépen megfizette. Carlos Ghosn szerint meg is érdemelte a csillagászati jövedelmet, mert létrehozta a világ legnagyobb autós egyesülését  a francia Renault, a japán Nissan és Mitsubishi tervezett teljes egyesítésével.

Japánban visszafogott volt a lelkesedés 

Kezdetben csak a nemzeti büszkeséget sértette, hogy Carlos Ghosn Párizsból akarja irányítani a nagy egyesülést, de később a biznisz szempontjai is kétkedésre adtak okot- írja a Wall Street Journal. Másképp látják az autóipar perspektíváit Párizsban és Tokióban: vonatkozik ez a dízeles autók részesedésére is. A környezetvédelmi előírások szigorítása miatt a dízeles járművek mind jobban kiszorulnak a fejlett államok piacáról - ez pedig minden autógyárnak feladja a leckét. A nemzeti büszkeségen és a szakmai ellentéteken túl személyes okok is vezethettek Ghosn bukásához Japánban.

Ghosn rossz szelleme lett a Nissan ura

Tavaly Carlos Ghosn kinevezte japán jobbkezét a Nissan élére. Hiroto Szaikava volt a hóhér a cégnél. Közutálatnak örvendett, mert a létszámcsökkentéseket és átszervezéseket mindig ő vezényelte le a Nissan- nál - természetesen Carlos Ghosn utasítására. A két egyidős vezető tandemben hajtott és hajszolta az embereket, de az utóbbi időkben megszűnt az együttműködés.

Carlos Ghosn mindenáron a profitot hajszolta 

Hiroto Szaikava nem teljesített jól a Nissan élén. A profit csökkent és több mint egymillió autót kellett visszahívni Japánban - műszaki problémák miatt. Ráadásul a japán főnök kezdett kifelé tekintgetni és szemmel láthatóan igen mérsékelten lelkesedett a teljes egyesülésért- írja a Le Monde tokiói tudósítója.

A japán jobbkéz köpte be a nagyfőnököt?

A gyanú fennáll, mert az egész adócsalási ügy a Nissan tudtával és jóváhagyásával történt. Most a céget is vádolja az ügyészség Tokióban. A japán lapok természetesen megkérdezték a Nissan főnökét is, hogy mégiscsak mit gondol az egész ügyről, de Hiroto Szaikava csak annyit vetett oda foghegyről : jelenleg semmi mondanivalóm sincs.

Párizsban nem értik a dolgot 

Macron elnöknek most más baja is van, mint Carlos Ghosn bukása Tokióban, de természetesen jól emlékszik a problémára, mert még gazdasági miniszterként belenyúlt a Renault ügyeibe. 10-ről 15%-ra emelte az állami részesedést, hogy korlátozza Ghosn játékterét. Sokan úgy vélik, hogy Japánban ez indított meg negatív folyamatokat, mert nem nagyon örültek annak, hogy a francia állam beleszól a világ legnagyobb autós egyesülésének  ügyeibe. A Renault részesedése 43% a Nissanban, de a franciák mégis teljhatalommal akartak irányítani. Legutóbb amikor nagy ellenőrző körutat tartott a Nissan-nál, akkor megalázta a japán főnököt Carlos Ghosn. A nyilvánosság előtt kimutatta: nincs vele megelégedve.

 Ez több mint bűn, ez hiba volt

 Japánban ugyanis a vezető arcának az elvesztése rosszabb a halálnál. Carlos Ghosn ezt vagy nem tudta vagy pedig így akart megszabadulni egykori hóhérától, a közutálatnak örvendő Hiroto Szaikavatól, aki 65 éves, és éppúgy nyugdíjba készülődött, mint maga Carlos Ghosn. A nagyfőnök nyugdíjas évei kevéssé látszanak vonzónak, mert Japánban igen szigorúak a börtönök és spártaiak a körülmények - a bukott nagyságok számára is. Ami még rosszabb: ha az ügyészség vádat emel, akkor a bíróságok az esetek 99%-ában bűnösnek találják a vádlottat. Az ügyész arcának elvesztését kockáztatja a váddal, vagyis mindent megtesz azért, hogy sikerre vigye ügyét. Így aztán hiába alkalmaz méregdrága ügyvédeket Carlos Ghosn, a világ legnagyobb autós egyesülésének bukott ura, hátralevő éveinek jórészét minden valószínűség szerint börtönben tölti majd Japánban.(via Le Monde, Wall Street Journal)

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
hvg.hu Gazdaság

Ki az az autós Carlos, aki nemet mondott Macronnak?

Az üzleti világ kitörő lelkesedéssel ünnepelte Macron választási győzelmét Franciaországban. Ehhez képest fülsiketítő volt a csend a Renault és a Nissan háza táján. Mindkét helyen jól emlékeznek még Emmanuel Macronra, Franciaország gazdasági miniszterére, aki igen elszántan képviselte a francia államot a Renault és a Nissan partnersége ügyében.

Kötelező lesz az FFP2-es maszk használata a XII. kerületi polgármesteri hivatalban

Kötelező lesz az FFP2-es maszk használata a XII. kerületi polgármesteri hivatalban

Túrázni indult a Perseverance Mars-járó, és ha már így tett, útközben fotózott is

Túrázni indult a Perseverance Mars-járó, és ha már így tett, útközben fotózott is

Kezelési költség nélkül visszaváltják a márciusi helyközi bérleteket

Kezelési költség nélkül visszaváltják a márciusi helyközi bérleteket