Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A német gazdaság most megúszta a recessziót, de a korábban az egyik húzóerőnek számító autóipar nehéz helyzetben van.
"Nincs recesszió, de a növekedési mutatók elég gyengék" – foglalta össze a helyzetet Peter Altmaier gazdasági miniszter. A legfrissebb, csütörtökön ismertetett harmadik negyedéves statisztika szerint az elmúlt három hónapban a gazdaság 0,1%-kal növekedett Németországban. Ez siralmasan kevés, de ha figyelembe vesszük, hogy az előző negyedévben 0,2%-os visszaesés jellemezte az Európai Unió legerősebb gazdaságának teljesítményét, akkor érthető a nagy megkönnyebbülés. Két negatív negyedév ugyanis már egyértelműen recessziónak minősül. Az igazán kínos kérdés azonban az, hogy miért fenyegeti Németországot recesszió, mely legutoljára 2012-ben volt?
Az Achilles-sarok a gépgyártás és az autóipar, amely hagyományosan Németország gazdaságának a húzóágazata volt, ám a legutóbbi másfél évben gyenge ponttá vált. Különösen jól látszik ez az autóiparban, amely lemarad a vetélytársak mögött az átállásban a hagyományos belső égésű motorokról a környezetet kímélő járművekre.
Németországban túlságosan is kényelmesen nézték, hogy a globális piacon milyen kelendőek a németek autói. Trump elnök is nyilvánosan dühöngött amiatt, hogy túlságosan sok a Mercedes és BMW New Yorkban, és túl kevés az amerikai kocsi Berlinben. Csakhogy megkezdődött az átállás a környezetet kímélő járművekre, és ennek a tempóját alábecsülték Németországban. Ezt igazolta Elon Musk szerdán bejelentett, merész döntése: Tesla-gyár épül Berlin mellett. Ez olyan kihívás, melyre a németeknek reagálniuk kell – különben kifutnak az időből. Ráadásul a Tesla Kínában is nyomul: sanghaji gyára már évi 150 ezer elektromos autót gyárt, ami szintén fontos piacon jelent konkurenciát a német gyártóknak, közöttük a Volkswagennek, amely ötven éve jelen van már Kínában.
Amíg a Tesla fenyegetés, a Daimler már be is jelentette, hogyan igyekszik felülkerekedni az ágazatot sújtó helyzeten: spórolással. A társaság most bejelentett stratégiai tervében az szerepel, hogy 2022 végéig a személygépkocsikkal foglalkozó Mercedes-Benz Cars üzletágban 1 milliárd eurót tervez megtakarítani a munkahelyek számának a csökkentésével. Egyelőre meg nem erősített hírek szerint 1100 vezetői posztot számolnak majd fel. A kamion üzletágban a Daimler mintegy 550 millió eurót akar megtakarítani 2022 végéig.
Látszik, hogy a Daimler előregondolkozik, hiszen az elmúlt időszakban nem nyújtott olyan rossz teljesítményt a cég: a vállalat a július–szeptemberi időszakban 839 ezer autót és haszongépjárművet értékesített, ami 6 százalékos növekedés az egy évvel korábbi 795 ezerhez képest. Bevétele 43,3 milliárd euró volt, 8 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszaki 40,2 milliárd eurót. A Mercedes-Benz Cars 604 ezer gyártmányt értékesített, 8 százalékkal többet az egy évvel korábbival összevetve. A bevétel 9 százalékkal 23,5 milliárd euróra nőtt.
A bevételarányos jövedelmezőség ugyanakkor 6 százalékra csökkent az egy évvel korábbi 6,3 százalékról. Csökkent a Daimler kamionok bevételarányos jövedelmezősége is, 8,5 százalékról 7,5 százalékra. A buszoknál és a kisbuszoknál ugyan javult a mutató, de ezek együtt mintegy 110 ezer eladott gyártmánnyal az értékesítés csekély részét teszik ki.
A Kecskeméten Mercedes-Benz-gyárat működtető vállalatnál a negyedév végén világszerte 304 ezren dolgoztak, szemben az egy évvel korábbi 300 ezerrel. A társaság ugyan bejelentette, hogy bővíti a telephely kapacitását, ám májusban a cég megerősítette: felfüggeszti a beruházást.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
Donald Trump hangsúlyozta, hogy az iráni atomlétesítmények bombázása nem jelenti azt, hogy az USA háborúban állna. Évtizedek óta érvelnek hasonlóan amerikai elnökök, s alkotmányjogi értelemben az USA 1942 óta nem üzent hadat senkinek.
Ha kétségei merülnének fel, akkor nézze meg a 2025-ös év első negyedéves számait.
A kormányfő Diogo Jotáról, Lázár Jánosról és a Tisza Pártról is beszélt egy videós interjúban, meg arról, hogy a felesége szólt neki: ne engedjen be egy migránst sem.
Kijev rákényszerülhet arra, hogy igazságtalan tűzszünetet kössön.
A kerti növényeinket károsító baktériumok és gombák esetében is igaz a mondás, sárkány ellen sárkányfű kell és nem permetszer.